Hyvät 18" Kesärenkaat?

Aloittaja Peltikorva, 09.02.20 - klo:13:18

« edellinen - seuraava »

Peltikorva

Sotkan ensiasennusKesäkumit ovat menossa keväällä uusiksi. Vakio vannekoko on 18" ja kumin koko 225/40. Nykyiset Potenssit ovat äänekkäät. Olisi meininki hommata renkaat jotka ovat: Hiljaiset, Pieni vierintävastus (=pienenpi kulutus) ja hyvät pito ym. ominaisuudet muutenkin.

Onkohan tuollaisia renkaita edes olemassa?? Rengasmelu tietty kasvaa, kun leveys kasvaa ja korkeus pienenee.
Rengasteissä renkaat ovat yleensä 16" ja kapeammat kuin 225. Sama rengas koossa 225/40/18 on tietty meluisampi ja suurenpi vierintävastus.

Onko raadilla ehdotuksia kesäkumeiksi?
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

tsihman

Jos parhaat haluat niin Michelin Pilot Sport 4. Toki hinnakkaat, Ne jotka ovat hankkineet, ovat pääsääntöisesti olleet tyytyväisiä.

b1mpo

Vahva suositus Goodyear efficient grip performance ja dunlop sportmaxx rt2. Molemmat hiljaisia ja hyviä vierinvastukseltaan. Goodyear toimii sateella paremmin ja Dunlop hiukan sporttisempi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Antore

Saksan Autobild testasi 2019 keväällä kokoa 225/45 17. Hämmästyttäviä eroja renkaiden kulumisessa, vaikka käytetty 'kulutuskone' ei tietysti vastaa todellisia ajotilanteita, antaa se varmasti aika hyvän kuvan renkaiden eroista. Alla linkki englanniksi käännettyyn tiivistykseen testistä.

https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2019-Auto-Bild-Summer-Tyre-Test.htm

Nupe

Oma kokemus 225/45-17 kumeista oli, että Hankook Ventus Prime 2 oli sikäli kiistatta paras, että ei 3 milliin kuluneenakaan vedellyt urissa tippaakaan ja oli hiljainen loppuun asti. Vierintävastuksessa hävisi kaiketi tosin GY EGP:lle ja Misukan Primacy3:lle. GY EGP oli ekat 10 tkm varmaankin paras, mutta siitä eteenpäin ei enää.

Itse en Suomen nykykuntoisille teille hommaa enää 16" isompia kumeja saati autoa, johon ei 16" jarrujen puolesta mahdu. 16" isommissa oma valintani olisi Hankook.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

makelja

Omasta kokemuksesta voin ehdottomasti suositella Falken FK510 renkaita. Hyvä pito märällä ja kuivalla ja kohtuullinen rengasmelu jopa Suomen kynnöspeltomaisilla teillä.

Raiden

Jos tää nyt on "äänestys" niin annan ääneni Goodyear Efficientgrip Performancelle.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

tsihman

Omia kokemuksia kahden viimeisen kulkuneuvon renkaista..

2014 mallisen Ocun ensiasennus renkaat koossa 225/40-18 osoitti vaihdon tarvetta. Nuukana ajattelin "säästää" ja laitoin ensiasennus 2 kpl Bridgestoneja eteen ja taakse 2 kpl Nexen n fera su1

Lähdimme pitkälle  roadtripille eurooppaan.. Riikan kohdalla tajusin tehneeni suuren virheen.. Auto oli aivan järkyttävä ajaa. Perä luirus ympäriinsä, Oli piteleminen, että pysyi hallinnassa. No reissu kitkuteltiin niillä mitkä oli alla.

Kotiin päästyäni menin paikalliseen rengasliikkeeseen. Koko sarja vaihtoon. Tilalle tuli Landsail ls 388 ihan ok kumet, mutta märkäpito renkaissa  oli aika onneton.

Auto vaihtui vuonna 2018 ensiasennus kumeina on Pirelli p zerot koossa 225/35-19 Olen ollut positiivisesti yllättynyt Pirellin ominaisuuksista. Kulutus kestävyys tuossak koossa ollut yllättävän hyvä.
Pito sekä märällä että kuivalla ollut hyvä. Kaksi kesää ajettu pysyy ajamaan vielä alkukesän. Tulevan kesän euroopanreissun jälkeen alle menee Michelin Pilot sport 4S. Oma ajatus on,  En säästä enää renkaissa. Kiinan kumeja en autooni halua..

Peltikorva

Kiitoksia vastauksista. Tuossa rengastestissä oli näköjään Misukalta (pilot sport 4) ja Goodyerilta (Eagle F1..) sportti versiot testissä. Niissä on suurenpi vierintävastus ja naksun meluisanmat kuin ei_sportti versiot: GOODYEAR EFFICIENTGRIP PERFORMANCE ja Michelin Primacy 4. Noista Primacyista onkin aiempaa kokemusta, kun vanhassa Laatuauto Opelixissa en muita käyttänytkään. Pidin niitä hyvinä renkaina.

GY EGP & Primacy 4:ssa on samat speksit, kulutus B, pito A, melu 1 tolppa.
GY:t olis 80,/setti halvenmat. Kummilla ajaa pidenmälle??
Vanhoilla primacyilla ajelin muistaakseni reilu 50 donaa/setti. Nykyisillä Potensseilla on ajettu 50 tkm. Pintaa on jälellä 0-2 mm. :)

Sportti ei niin kiinnosta, niin taitaa valintani osua jonpaan kunpaan näistä:  ???

Primacy 4
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/michelin/primacy-4/225-40-r18-92y-817477

GY EGP
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/goodyear/efficientgrip-performance/225-40-r18-92w-750472

Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Mikkeller

Lainaus käyttäjältä: makelja - 09.02.20 - klo:19:12
Omasta kokemuksesta voin ehdottomasti suositella Falken FK510 renkaita. Hyvä pito märällä ja kuivalla ja kohtuullinen rengasmelu jopa Suomen kynnöspeltomaisilla teillä.

Ostin kans nämä ( Falken Azenis FK510 ) viime kesänä Autobildin testimenestyksen innoittamana ja hyvät renkaat on ollut. Minulla isossa japsifarmarissa koossa 235/45R18.
VAG:lla vuodesta 1999.

Jukikyy

Oma kohtaisena kokemuksena parhaat ovat olleet:
Michelin Primasy 4
- todella hiljainen
- vierintä vastuksesta en osaa sanoa, kun ei ole em. autossa vertailu pohjaa
- kestävyydestä en osaa sanoa kuin vasta tonni takana

Mutta äärimmäisen hiljainen rengas!

Nokian Hakka Black
- pieni vierintä vastus
- äärimmäisen kestävä ollut kolme sarjaa ja jokaisella ajettu 55-65 tkm
- ei yhtä hiljainen kuin edellä mainittu Michelin

Hankook Ventus evo s1
- ei pärjää millään osa-alueella edellä mainituille (ei kestä ja kuluttaa enemmän ja äänekäs) uusista malleista en osaa sanoa...

Bridgestone Potenza (rs octavia ensiasennus rengas)
- ei pärjää millään osa-alueella edellä mainituille (tosin kestävyys vielä kysymysmerkki)


Summasummarum yli puolimiljoonaa ajeltu koolla 225/40 tai 45/18. Skodaan suosittelen ylikoon rengasta eli 225/45/18. Se oli vanhassa ja tulee tähän uuteen heti kun nuo Bridgestonet on ajettu loppuun. Talvirenkaat on jo ylikoossa 225/50/17. Mä ostaisin Michelin Primacy 4 ja koossa 225/45/18. Tämä puolen miljoonan kilometrin kokemuksella.

Peltikorva

Näköjään hinta ponppaa aika rajusti kun siirrytään 225/40/18 "> 225/45/18: tuolla 1001renkaat ni 1. mainittu 440,/kierros ja tokaks 660,.  :-\ Olikohan rekkariotteessa tuota 225/45/18 kokoa mainuttu ollenkaan? En muista nähneeni.

Mulla noilla vuoden 2015 Ritkestoneilla on ajettuna se 50 tkm ja ovat vaihtokunnossa. Olivat jo uutena meluisammat kuin talvikumit. Paineina pitänyt 2,6 bar.

Talvikumeissa meinasin pidättäytyä 16” vanteissa, vaikka niin pieniltä näyttävätkin, kun renkaiden hinta ponppaa aika paljon 17/18 tuumaisiin siirtyessä. Ja meluisanmat nekin.
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Guido

Onko kokemuksia miten nämä kokemukset 225/40R18 tai 225/45R18 renkaista vertautuvat 225/50R18 -kokoon? Pitäisi Karoqiin hankkia kesärenkaat ja harkinnassa on senttiä alkuperäistä (215/50R18) leveämmät. 18" vanteet on jo hommattuna, mutta renkaat puuttuvat. Auton mukana tuleville 17" vanteille on tarkoitus asentaa talvirenkaat.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Guido - 14.02.20 - klo:08:37
Onko kokemuksia miten nämä kokemukset 225/40R18 tai 225/45R18 renkaista vertautuvat 225/50R18 -kokoon? Pitäisi Karoqiin hankkia kesärenkaat ja harkinnassa on senttiä alkuperäistä (215/50R18) leveämmät. 18" vanteet on jo hommattuna, mutta renkaat puuttuvat. Auton mukana tuleville 17" vanteille on tarkoitus asentaa talvirenkaat.
225/45 ja 225/40 on pieniä(kehä) verrattuna 215/50 kokoon. 225/40 on jopa huvittavan pienen näköinen ja myös mittarivirhe kasvaa "rajusti". 215/50 ja 235/45 olisi verrattavissa toisiinsa parhaiten.

Tuosta voit verrata kokoja. https://rengasnuora.fi/rengastietoa/rengaslaskuri/
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Guido

#15
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.02.20 - klo:08:56
Tuosta voit verrata kokoja. https://rengasnuora.fi/rengastietoa/rengaslaskuri/

Kiitos, nämä laskurit ja kokojen vertaaminen ovat tuttuja ja ainoat harkinnassa olevat kokovaihtoehdot ovat 215/50R18 tai 225/50R18. Lähinnä kiinnostaa kokemukset tämän kokoluokan renkaista vierintävastuksen, äänekkyyden, kestävyyden ym. suhteen sekä se missä määrin noiden hieman matalampien renkaiden ominaisuudet käyvät yksiin 50-profiilisten kanssa. Eikä kohtuullinen hintakaan haittaa. Tosin jos renkaiden hinta olisi kovin keskeinen kriteeri niin en olisi ikinä ostanut 18" vanteita.

Jos joku on jossakin nähnyt tuoreehkoja rengastestejä, joissa on testissä 225/50R18 koko niin saa vinkata. Ei ole ainakaan omiin silmiin osunut. Tuo on kuitenkin nykyisin aika tavallinen rengaskoko keskiluokan citymaastureissa tai isommissa perheautoissa.

-karppa-

Skeidoissa kannattaa olla tarkkana vanteiden ja renkaiden kanssa, kun kasvattaa kokoa, että A: mahtuu pyörimään ja B: mahtuu kääntymään äärilaitoihin etupäässä pyöränkoteloissa. Tämä vain ettei tule yllätyksiä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Missä sokotassa on ahtaat pyöränkotelot? Jos et on oikea, niin yleensä mahtuu aika pallot.

Ps. Onhan noita suv testejä ollut. Kannattaa niitä etsiskellä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Guido

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.02.20 - klo:10:43
Skeidoissa kannattaa olla tarkkana vanteiden ja renkaiden kanssa, kun kasvattaa kokoa, että A: mahtuu pyörimään ja B: mahtuu kääntymään äärilaitoihin etupäässä pyöränkoteloissa. Tämä vain ettei tule yllätyksiä!

Saisinko esimerkin jostakin autosta, jossa mainitsemasi ongelmat tulevat eteen rekisteriotteeseen merkityn rengaskoon kanssa? En siis ole muuttamassa rengaskokoa ja vanteen kokokin on - myös ET - sama kuin alkuperäisen 18" vanteen, halusin vain eri malliset vanteet kuin tehdas tarjoaa.

Skoda Karoq rengaskoot:

etuveto:
215/60R16
215/55R17
215/50R18

neliveto:
225/60R16
225/55R17
225/50R18
225/45R19
235/40R19

Eli 225/50R18 on myös etuvetoiseen täysin validi rengaskoko ja näyttäisi olevan parempi valikoima tuossa koossa kuin 215/55R18 koossa. Sinänsä mulle ei ole kovin suurta väliä onko renkaan leveys 215 vai 225, renkaan ominaisuudet ja saatavuus ratkaisevat enemmän.

Argento

Lainaus käyttäjältä: makelja - 09.02.20 - klo:19:12
Omasta kokemuksesta voin ehdottomasti suositella Falken FK510 renkaita. Hyvä pito märällä ja kuivalla ja kohtuullinen rengasmelu jopa Suomen kynnöspeltomaisilla teillä.

Minultakin ääni Falken Azenis FK510:eille. Renkailla olen ajanut kaksi kesää ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. TM:n kesärengastestin hyvä sijoitus rohkaisi aikanaan ostamaan ne. Kyseiset renkaat ovat kylläkin koossa 225/45 R17 ja Superbin alla, mutta varmastikin toimivat 18-tuumaisina yhtä hyvin. Kyseisillä kesärenkailla on ajettu ehkä noin 40tkm, ja pintaa on vielä jäljellä sen verran, että kevään ja alkukesän karkean asfaltin ajan voin niillä ajella ja sitten vaihdan uudet kumit alle. En aja kesärenkaita koskaan täysin loppuun, vaan vaihdan ne, kun niissä on noin 2.5-3mm pintaa jäljellä.

Tuo Falken on myös siksi houkutteleva, koska hinta on aika edullinen. Itse maksoin tuosta sarjasta 280, sisältäen rahdin suoraan rengasliikkeeseen.

Nupe

Jos vertailee eri renkaiden vierintävastusluokituksia samassa kokoluokassa, niin kannattaa tsekata, että kumien kantavuus on tuolloin sama. Esimerkiksi 225/45-17 koossa kesäkumeilla GY EGP kantavuus 94 rullaa herkemmin (luokka B) kuin 91 (luokka C).

https://www.renkaatvaihtoon.fi/rengas/goodyear/goodyear_efficientgripperformance#tabs
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

makelja

Lainaus käyttäjältä: Argento - 15.02.20 - klo:11:26

Tuo Falken on myös siksi houkutteleva, koska hinta on aika edullinen. Itse maksoin tuosta sarjasta 280, sisältäen rahdin suoraan rengasliikkeeseen.

Minulla on 225/40/18 koossa ja ne maksoivat 308e toimituskuluineen. Punta oli viime kesänä poikkeuksellisen halpa.

Argento

Omat Falkenit alkavat olla vaihtokunnossa, joten pitää katsella uusia renkaita.

Onko kenelläkään kokemuksia Maxxis Victra Sport 5 - renkaista? Ne pärjäsivät hyvin sekä TM:n että ADAC:n viimeisimmissä testeissä.

Peltikorva

Noniin...Pidin Pintani ja nyt on Sotkan alla Misukat. Primacy 4:t. Alkuasennusrenkailla, Ritkestone Potensseilla, tuli ajettua 59 tkm. Myös orkkis talvikumeilla on ajettu 59 tkm. Molemmat ovat noilla kilsoilla vaihtokunnossa. Alle 50 km kokemusta misukoista Sotkan alla, niin vielä ei voi sanoa juuri mitään. 2,6 baaria laitettiin painetta nollakelissä. Ensi syksynä voisi katella Kitkoja talvirenkaiksi. Jos nää talvet on jatkossakin tämmösiä JKL seudulla...
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy