Skodan tehdas ja museo

Aloittaja Möhköfantti, 22.02.11 - klo:20:08

« edellinen - seuraava »

Möhköfantti

Hei!
Matka Prahaan on mielessä ja samalla voisi junalla(?) käydä Mlada Boleslavissa Skodan museoon tutustumassa. Englannin kielisiltä Skodan sivuilta luin, että myös tehtaaseen pääsee tutustumaan.
Osaisiko joku antaa reissusta vinkkejä tai muuta hyvää tietoa (esim.onko tehtaaseen tutustuvassa ryhmässä minimikokoa, kauanko kierros kestää ym.ja onko ylipäätään pääsymaksun arvoinen).
Octavia 1.6TDI Combi -10

Jerry Cotton

Kävin tuolla toissa kesänä moottoripyörällä. Reissasin yksin, niin en perehtynyt tehdaskierroksiin tarkemmin. Muistaakseni samaan aikaan tehdaskiertueen oli varannut paikallinen koulu, joten taisi senkin takia kierros jäädä tekemättä kun tsekin kieli ei oikein taivu. Itse museokin oli näkemisen ja pääsylipun arvoinen paikka, esillä on Skodan tuotantoa kaikilta vuosikymmeniltä höystettynä ralliautoilla ja muutamalla konseptimallilla.

Pieni pettymys oli krääsämyymälän pienuus, mutta säästyipähän rahat. Eikä mulla sillon kyllä ollut Skodaakaan.

Tommi13

Muistan käyneeni museossa jo 80-luvun puolivälissä ja pitäneeni paikasta, vaikka silloin ei vielä ollut ajokorttiakaan. Mlada Boleslav on muuten Vantaan ystävyyskunta ja ystävyyskuntamatkalla olin silloinkin.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

heifetz

Kävin tehtaalla v. '01 ja oli hieno kokemus. Tehdaskierroksella liikutaan ajoittain aivan tuotantolinjan vieressa ja joskus robottihitsaajista lenteli kipinöitä n. metrin päähän meistä. Vaikutuin paikasta ja kokemuksen jälkeen Skoda on ollut aina mielessä autoa vaihtaessa. Elokuussa pääsenkin itse uuden Octavian rattiin :)
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

poloboy

Kävin Prahassa 2005, ja jo heti matkan alussa minulle oli selvää, että haluan käydä siellä Skodan museossa. Tehtaankäynnille ei minun mielestäni päässyt, tosin en kyllä selvittänyt asiaa loppuun asti. Museoon lähdin suunnistamaan vanhalla Skoda-bussilla, pyysin kuljettajaa, joka osasi vähän saksaa, ilmoittamaan, milloin tulemme museon kohdalle, siinä tuli nähtyä vähän tsekkiläistä maaseutuakin. Museo oli kyllä käymisen arvoinen, varsinkin prototyypit, jotka eivät koskaan päässeet tuotantoon (mm. Favorit 1.6 16V), olivat mielenkiintoisia. Krääsämyymälästä tarttui mukaan Octavia-pienoismalli sekä Skoda-historiikkikirja. Minulla pitäisi olla joitain kuviakin sieltä, pitääpä siirtää ne kuva-albumiin.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Jetta VI 2.0 TDI Highline -11 LA7W
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

zdenek

Tuli vierailtua tällä viikolla Mlada Boleslavissa Skodan museossa ja tehtaalla. Ilman varausta sain englanninkielisen oppaan museo- ja tehdaskierrokselle, kahdelle henkilölle(400CZK), edellytyksenä oli oma auto(tässä tapauksessa vuokra-auto).

Museokierrokseen kuului laaja katsaus Skodan historiaan, yrityksen perustamisesta (Laurin & Klement) nykyhetkeen. Nähtävillä oli paljon eri malleja, ensimmäisistä autoista kilpa-autoihin. Lopuksi katsoimme lyhyen videon jossa esiteltiin auton kasaus alusta loppuun.

Itse tehdaskierros(1,5h) lähti liikkeelle museon pihasta josta ajoin oppaamme kanssa tehtaan pääportille, mistä jatkoimme matkaa ensimmäiseen halliin. Tilassa suurilla prässeillä muotoiltiin erilaisia korin osia, kyseisenä päivänä oli menossa erilaisia kunnossapitotöitä joten itse valmistusprosessi jäi näkemättä.
Siirryimme seuraavaan halliin jossa linjoilla robotit hitsasivat Octavia:n/Rapid:n korin osia(lattia,kyljet...) yhteen. Työtä pääsi tarkastelemaan hyvin läheltä, liikuimme samoilla käytävillä työntekijöiden kanssa.
Korin valmistuslinjan jälkeen menimme seuraamaan Octavian kokoonpanolinjaa. Linjalla kävimme katsomassa erilaisten osien(johtosarjat,kattoverhoilu...) kiinnitystä.
Lopuksi opas kertoi erilaisia lukuja(valmistusmäärät,työntekijöiden edut jne..). Ajoimme ulos alueelta testiradan/vesitiiveys paikan vierestä, radalla vasta valmistuneet autot saivat ihan kiitettävästi kyytiä.
Kokonaisuutena kierros oli erittäin antoisa ja mielenkiintoinen, suosittelen kaikille ketkä vähänkin ovat kiinnostuneita ja menossa Tsekin/Prahan suuntaan.

Tapola

Tuli tehtyä käynti Skodan tehtaalla ja museossa kesälomareissulla. Vierailuun kuului kuljetus Prahan keskustasta kävelykadulta (na prikope) Mlada Boleslaviin tehtaalle ja museoon, sekä ohjattu kierros englanninkielisen oppaan mukana. Hintaa tälle netistä varattuna 42,50â,¬ per henkilö.

Zdenekin viestissä osuvasti kuvattua, en kirjoita tähän samoja asioita uudelleen. Meidän kierrokseen ei kuulunut tuota hitsauslinjalla käyntiä, museon jälkeen menimme prässin toimintaa ihmettelemään ja sen jälkeen kokoonpanolinjalle. Prässissä isompi kone oli seisahduksissa kun saavuimme, mutta saivat laitteen toimimaan hetken odottelun jälkeen. Vakuuttava masiina, lähin vertaus mikä itselle tuli mieleen oli Star Warsista kloonien rakennuslinja :D Täytynee katsoa jos löytyisi joku Supertehtaat teevee-sarjan jakso missä olisi autotehdas.

Kokoonpanolinjalla oli työn alla Fabioita. Logistiikka tehtaan sisällä on valtavaa, kokoonpanolinjalla ollessaan esim. jokaisen auton ovet irrotetaan "kalustettaviksi" maalauksen jälkeen. Jokainen ovi siis lähtee kokoonpanolinjan alkupäässä omalle erilliselle linjalleen ja saa tarvittavat paneelit, kauittimet, nostimet yms. palatakseen linjan loppupäässä takaisin samaan autoon mistä ovet irrotettiin. Näimme myös kojelautojen asennusta autoihin neljän hengen tiimin toimesta, kiinnitykseen ei montaa minuuttia mene koska linjan alkupäässä kojelauta on vain kahdella pultilla kiinni. Koko kojelauta siis asennetaan yhtenäisenä komponenttina autoon. Kokoonpanolinjalla oli vain yksi robotti, sen tehtävänä oli stanssata sarjanumerot runkoihin.

Oppaalta kuulimme mielenkiintoisia kommentteja siitä miten uusi työntekijä otetaan ensin vuokrafirman kautta kokeelle ja jos kaikki sujuu riittävän hyvin niin saa vakisopparin 6-24 kk kuluessa. Tiimin sisässä vuokratekijällä oli mm. erivärinen paita. Tiiminvetäjä puolestaan vastaa jokaisen tiimijäsenen tauoille pääsemisestä sekä tauon aikaisesta tuurauksesta, ja tiiminvetäjä äänestetään tiimin jäsenistä 2 vuoden välein.

Oppaalta kuulimme myös tuotteista löytyneistä virheistä sekä niiden vaikutuksesta yksittäisen tekijän sekä tiimin bonuksiin - ilmeisen tarkkaan kirjataan kaikki virheet henkilön tai tiimin piikkiin. Liiat virheet myös johtavat siihen ettei vuokratyöntekijä saa paikkaa tai jopa vakitekijän irtisanomiseen.

Käymisen arvoinen paikka. Jopa avovaimo tykkäsi, vaikkei kuulemma ollutkaan romanttisimmasta päästä.

-T

PS. Tilauksiaan odottaville tiedoksi että tehdas pyöri vielä heinäkuun vimeisellä viikolla.

--
VW e-Golf 2019 / Enyaq iV 60 2021

nemos

Lainaus käyttäjältä: Tapola - 02.08.16 - klo:16:14
PS. Tilauksiaan odottaville tiedoksi että tehdas pyöri vielä heinäkuun vimeisellä viikolla.

Eli viime viikolla käynnistyi jälleen edellisten viikkojen kesäseisokin jälkeen.
Volvo XC60 T8 Inscription

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy