Obd ei toimi

Aloittaja Altmies, 16.01.20 - klo:14:57

« edellinen - seuraava »

Altmies

Elikkä on nyt tullut testailtua vaikka kuinka monella vikalukulaitteella, jokainen yhdistää autoon mutta ei saa signaalia. Eli siis jokaiseen tulee virta obd-portista sekä laitteet tunnistavat auton, mutta kun painaa "read codes" tulee aina "no signal" taikka "can not connect to device" tai jotain tän tyyppistä.

Auto on Passat 2004 ALT 2.0 koneella, mittaristossa palaa vikavalo, jonka takia koodien lukeminen tärkeää.

Mistä lähtee liikkeelle diagnosoimisessa?

M_M

Onko yksikään testatuista diagnoosilaitteista ollut virallisen lisenssin omaava VCDS, joko HEX-USB-CAN, HEX-V2 tai HEX-NET?

Jos ei, niin liikkeelle siitä että hankkiudut tämmöisen äärelle vikakoodien lukuun. Jos sittenkään ei yhteyttä synny, on vika autossa. Ennen tätä kokeilua en uskaltaisi vielä tuomita auton pään viaksi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Altmies

Auto ollut monessa huoltoliikkeessä ja autoasentaja kavereilla eikä kukaan ole saanut yhteyttä vaikka käyttivät volkswageneille tarkoitettua. Elikkä kyllä autossa vika, mutta mistä lähteä liikkeelle vian etsinnässä

Jultsu

ABS-purkin aivojen irroituksella. Tyyppivika että hajoaa ja alkaa paskomaan väylää. Seuraavaksi sitten mittaristo epäilyksen alle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Larmatin

oli tuossaa töissä yksi volkkkari jossa oli radio asennettu ja jätetty väyläpiuha kiinni tarvikesoittimeen. rupes toimii testerit kun piuhan irroitti
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Altmies

Itellä jälkiasenteinen pioneerin radio, saisko lisätietoja?

M_M

https://www.ross-tech.com/vag-com/aftermarket-radio.html

Jälkiasenteinen radio on tietyn aikakauden autoissa yleinen syy diagnostiikan toimimattomuuteen. Alkuperäiselle radiolle menee väylä diagnostiikkaa varten mutta osa tarvikesoittimista tuuppaakin siihen väylään +12VDC joka pimentää sitten koko auton diagnostiikan. Ei haittaa ajoa millään tavalla.

Helppo kokeilla, radiosta kaikki johdot irti ja katsomaan alkaako kommunikointi onnistua.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Altmies

Otin radion takaa kaikki johdot pois, ei kuitenkaan toimi. Pin 4 ja 7 välissä 9.4V

Jultsu

Minkä liittimen pinnit? Maata vasten, vai keskenään? Kummassa pinnissä plusanturi?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Altmies

Obd, maa oli aluksi auton rungossa ja positiivinen obd pin 7, eli k-linja ja edellä mainittu 9.4V tuli tulokseksi. Maa pin 4 ja positiivinen pin 7 aiheutti saman jännitteen. Seurasin k-linjan johtoa radionjohtosarjalle, jossa ei ole mitään yhdistetty siihen, eli tuo ross-techin aftermarket radio juttu ei ole syy ongelmaani.

Jultsu

Seuraavaksi sitten abs virrattomaksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Altmies

Onkos jossain jokin moduuli vai mistä saa otettua sen virrat pois?

Jultsu

Konehuoneesta se iso pitkä 80-jotain-pinninen liitin irti, jos et löydä mistään kattavaa sulakekarttaa koko absin virrattomaksi tekemiseksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Topias H

Selailin muualta vastaavanlaisia ongelmia. Joillakin on ollut k-väylään liittyvä rele viallinen ja sitä kautta aiheuttanut kyseisen ongelman.

Tässä yhden Passatin OBD ongelmaa. Joka ei tämän foorumin mukaan ratkennut ollenkaan. Kuitenkin ihan hyvin tietoa mitä kautta OBD väylän viestit kulkee ja mistä OBD jännite ohjataan.

https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/sisusta-ja-s%C3%A4hk%C3%B6t/48871-ei-p%C3%A4%C3%A4sy%C3%A4-vikakoodien-lukuun-mik%C3%A4-syyn%C3%A4

Tässä yhden saabin OBD ongelma joka on ratkaistu. En tiedä onko kaukaa haettu juttu, ku on täysin eri merkkinen auto kyseessä. OBD on kuitenkin melko standardi systeemi, joten jotain yhtäläisyyksiä varmasti löytyy.

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=171928
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

Altmies

Abs-järjestelmää katsoin konetilasta, otin jääh.nestesäiliön pois tieltä, mutta liitin mikä menee siihen on niin jumissa, että ei voimallakaan olis saanu, luultavasti liitin yhdistyy liitinrunkoon joka tiivistää abs-lootaa vasten.

Voisihan sitä testaa ottamalla abs sulakkeen pois ja kattoo mitä käy

Altmies

Ei vaikutusta. Tässä jossain vaiheessa otan ympäröivän muovin pois obd liittimen kohdalta ja katon niitä johtoja jos jokin olisi huonosti. Alkaa vähän toivo hiipumaan, mikäli johdot kaikki vaikuttaa olevan kunnossa niin vien sitten ihan maahantuojalle

Jultsu

Abs:lle on useampi nalli, ja laitos voi sähköittä myös paskoa väylää.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Altmies

Tilannepäivitys:
On nyt ollut parissa huollossa eikä vieläkään toimi. On käytetty VCDS ohjelmia, eli oikeat laitteet ovat olleet käytössä. Portin sähköt liikkeiden mukaan ovat kaikki oikein niin kuin itse katsoinkin. Kohta maahantuojalle viimeisenä vaihtoehtona.

jtmattila

Kaverin isällä siisti 2001 mallin bensa Golf. Ei saa leimaa kun konttorin pömpeleillä ei saa luettua OBD:stä mitään. VCDSllä pääsee ihan normisti kiinni. Voipi olla että konttorilla on liian uudet laitteet.
Ei tietysti auta tämän ketjun aiheeseen.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

Altmies

Mielenkiintoista kuitenkin 👍

Jultsu

Oliko se absin liitin jo käytetty irti?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Altmies

Juu onhan se. Abs-järjestelmää on testattu ja kuulemma ei vikaa. Luultavasti huono maaliitos tai ongelma tuossa ecu-boxis huoltoliikkeiden mukaan, ken tietää?

Altmies

Noniin nyt on auto sitten ihan maahantuojalla, katsotaan vahingot

Jultsu

Mielenkiintoinen ratkaisu tämän ikäiselle laitokselle, sieltä varmaankin ehdotellaan ecun vaihtoa ja koodausta á 1500 euroa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Altmies

Sitten projektina myyntiin :D

Altmies

Ongelmaksi päätyi mittaristo, käykö mikä tahansa b5.5 bensamittaristo ohjelmoinnilla vai kuinkas löytää uusi mittaristo autoon. 2004 Passat sedan ALT 2.0, 5v manuaali esp:llä

o.b.

Kannattaa ehkä käyttää se mittaristo irti ja kurkata varaosanumero. Osassa on ajotietokone ja osassa ei. En nyt muista, oliko manuaalille eri kuin automaatille.

Joku toinen ehkä osaa kerto, onko mittaristossa erillinen eeprom, jonka voisi siirtää uuteen mittaristoon ???

Jultsu

3BG bensamyllyyn voi tosiaan vaihtaa minkä tahansa 3BG:n bensamittariston, mukaanlukien W8 mallit jos haluaa pientä blingiä. Ihan ensimmäiset 3BG:t saattoi olla vielä immo2:lla, varmimmin asia selviää varaosanumerosta (pitäisi olla muotoa xxx 920 xxx x) Paikallinen harrastaja voi nollata km-lukeman (tai siis muuttaa sen alkuperäistä vastaavaksi) ja tehdä ajoneston sopeutukset. Muistipiiriä ei saa mitenkään järkevällä vaivalla irti, helpompi tehdä diagnostiikkaväylää pisin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Altmies

Kiitos Jultsu. Tosiaan mittariston varaosanumero on liian pilalla nähdäkseen sen, jotenka tässä mennään hieman sokkona. Tarkoititko että, kun ostan uuden niin sen täytyy olla xxx 920 xxx x, vai että vanhempi versio sisältää tuon varaosanumeron

o.b.

Laita VIN, niin yritän katsoa, mikä mittaristo siihen kuuluu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy