Hehkutulppien kestoikä/p0674-vikakoodi

Aloittaja Q.Atro, 14.01.20 - klo:07:15

« edellinen - seuraava »

Q.Atro

Alkoi CC pukkaamaan 4-pytyn hehkutulpan P0674-vikakoodia (P0674/001652 - Cylinder 4 Glow Plug Circuit (Q13): Electrical Fault). Mittarissa 135 tkm. Ei tule joka startissa.

Jokohan noissa kilsoissa on mennyt hehkutulppia, vai lieko joku muu todennäköisempi vaihtoehto?
Akulla on jo ikää. Saattaa olla alkuperäinen v.2013, mutta hyvin on kyllä auto muuten sen puolesta toiminut.
Voisikohan johtua hetkellisestä jännitteen notkahtamisesta?

Onko hehkutulpan vaihto simppeli homma. Vaatiiko erikoistyökaluja ja tuppaako olevat tiukkaan tarttuneita?
VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

jabajee

Nykyisissä moottorissa on pikahehkut joita voidaan hehkutella muulloinkin kuin vain pelkässä startissa. Ajokilometrit ja ikähän ei sinänsä kerro hehkutusten määrää, mutta kyllä 7vuotta ja 135tkm vanhat voi hyvinkin olla jo vaihtokunnossa.

Hehkun vaihtaminen on teoriassa yksinkertainen homma, mutta voi käytännössä olla erittäin hankala operaatio. Koska pahimmillaan rosterisen hehkutulpan kierre hirttää alumiiniseen sylinterikanteen kiinni ja katkeaa. Tai sitten kannen kierteet sorvautuu pilalle hehkua irti ruuvatessa.

Hehkut kannattaa aina vaihtaa kaikki kerrallaan ja kuumaan koneeseen. Suoraan ajon jälkeen siis. Hehkun pesät kannattaa puhaltaa paineilmalla kunnolla puhtaaksi ennenkuin alkaa irroittamaan. Syvällä pesässä on yleensä hiekkaa yms likaa.


jabajee

Unohtui tuosta edellisestä viestistä vielä, että yksi konsti on putsailla nuo pesät etukäteen ja laittaa jotain irroitusöljyä tms reilusti hehkujen juureen, jossa se saa muhia monta päivää ja ajella autolla ihan normaalisti. Öljy tunkeutuu kierteisiin ja helpottaa hehkujen irroittamista.

Erikoistyökaluista momenttiavain olisi hyvä olla, että hehkut saa oikeaan momenttiin eikä tule kiristettyä liian tiukalle. Muuten taitaa pärjätä ihan perustyökaluilla. Pitkä 10mm hylsy, sopivat jatkovarret ja räikkä. Hieman moottorityypistä ja hehkuista riippuen. Yleismittarilla voi mitata hehkujen vastukset etukäteen, jos epäilyttää olisiko vika jossain muualla.

Q.Atro

Kiitokset tiedoista.
Mitenhän nuo tulpat eroaa toisistaan? Hinta vaikkapa Bosch:in tapauksessa kaksinkertainen toisella mallilla (Autodoc.fi).

Berun tulppaa löytyy kolmea erilaista, käyköhän nuo kaikki: https://www.autodoc.fi/autonosat/hehkutulppa-10252/vw/cc/cc-358/56901-2-0-tdi?supplier%5B0%5D=11
(yksi on 3 mm lyhyempi)

Bosch:lta siis kaksi: https://www.autodoc.fi/autonosat/hehkutulppa-10252/vw/cc/cc-358/56901-2-0-tdi?supplier%5B0%5D=30

Densolta yksi: https://www.autodoc.fi/autonosat/hehkutulppa-10252/vw/cc/cc-358/56901-2-0-tdi?supplier%5B0%5D=66

Hella: https://www.autodoc.fi/autonosat/hehkutulppa-10252/vw/cc/cc-358/56901-2-0-tdi?supplier%5B0%5D=2

Merkkejä näyttää olevan vaikka kuinka paljon.
Löytyykö kokemusta kestosta, mikähän lienee paras?

VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

dosetti

Kahteen edelliseen autooni olen käynyt motonetista Boschit ja ajanut niillä 100-150tkm. Näyttäisi tuohonkin cc saavan 19,90/kpl. Tällä kokemuksella en lähtisi muita edes kokeilemaan. 130tkm voi hyvinkin olla jo hehku mennyt.

janike

Boschin hehkut on ainoat mitä kannattaa laittaa, ei tahdo muut kestää.
Näi se o.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy