Leon ST vaiko Octavia?

Aloittaja S-W, 10.01.20 - klo:20:50

« edellinen - seuraava »

Kaasuttelija

Kyllä näillä spekseillä menisin Octavialla. Vaikkei Leoniin sisätilojen kokoero ole suuri, on se kuitenkin jonkin verran isompi. Uutena toki Skoda vähän kalliimpi, mutta lienee käytetyissä hintaero jo tasaantunut.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI G-Tec Style Businessline -20

Nupe

Otan hiukan takaisin tuosta tavaratila-asiasta. Uskoakseni tässä tapauksessa välipohjaa ei olisi (tai se olisi aina ala-asennossa); perheen labbiksellakin olisi mukavampaa ja turvallisempaa. Samasta syystä kaasumalli pudonnee pois ja ovat bensaversioita kalliimpiakin.

Jos välipohja on ylhäällä (tai kyseessä kaasuversio), niin ilmoitettu litratila on sama (Ocussa 480l ja ST Leonissa 482l). Ilman välipohjaakin eroa ei litroissa kovin paljon ole; Ocussa 610l ja Leonissa 587l. Hiukan outo juttu, koska jos ero johtuisi vain Leonin takaikkunan kaltevuudesta, niin luulisi eroa olevan myös välipohjan kanssa?

Mielestäni farmariOcun peräloosteri antaa silti jotenkin tilavamman vaikutelman. En osaa sanoa onko kyseessä optinen harha kun en ole kertaakaan itse mittaillut tai vertaillut vieri vieressä.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

b1mpo

Nuo litrat on verhon kanssa ilmoitetut. Eivät siis kerro koko totuutta. Verhot voivat olla eri korkeudella. Tulevassa octaviassa on verho nykymallia korkeammalla, mutta ilman verhoa tila on pienempi. Näin myös penkit kaadettuna, koska kattolinja on takana matalampi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jaran

Ohessa Tekniikan Maailman mittakuvat molemmista farkuista (2014 Leon ST ja 2015 Octavia Combi). Tekniikat ei noissa ole vertailukelpoiset, mutta kontit lienee. Ja TM mittaa tilavuudet 10 litran testilaatikoilla kun valmistajat mittaavat eri metodein (pääosin kaiketi yhden litran laatikoilla).
Suurin ero näkyisi olevan juurikin kontin korkeudessa. Epäilen että tuo leveyden maksimilukema on mitattu eri kohdasta eri kerroilla.

Jos kuvaa ei saa tänne liittää, niin ilmoittakaa tai modet voi myös poistaa.

Itsellä facelift Leon ST ja meillä vaimo matkustaa kahden selkä menosuuntaan olevan istuimen välissä. Ei liene kaikkein miellyttävin saatika tilavin paikka, mutta eipä ole tilasta valittanut. Edessäkin olisi tilaa mutta meneehän se noinkin.

b1mpo

Yllättävän lähellä toisiaan tuo pohjan ala. Octaviassa vain korkeampi tuo luukku.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Ota myös huomioon, että tulevaisuudessa Shkoda tulee oleman VW -n Dacia, eli sen jällenmyynti arvo voi romahtaa aika pahasti.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 17.01.20 - klo:16:37
Ota myös huomioon, että tulevaisuudessa Shkoda tulee oleman VW -n Dacia, eli sen jällenmyynti arvo voi romahtaa aika pahasti.

Miten niin romahtaa? Ehkä sitten, kun niitä karvalakkimalleja ruvetaan myymään  ;D. Nythän nimenomaan seat ei ole se haluttu malli ja tämän takia konserni haluaa downgreidata skeidaa.

Sitten ketjun aloittajalle:
Tällaisen perheauton saa 15 000 eurolla " valitsimme 7 helmeä, joissa hinta ja laatu kohtaavat
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9ca081a2-538a-40cd-a537-5fbb714c532a
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Jaran - 17.01.20 - klo:15:50
Ohessa Tekniikan Maailman mittakuvat molemmista farkuista (2014 Leon ST ja 2015 Octavia Combi).
Kiitos hyvästä mittakuvasta.

Ihme homma. Leon ST on 15 senttä lyhyempi, sentin leveämpi ja 4 senttiä lyhyempi akseliväli kuin Ocussa. Tavaratilat yhtä pitkät ja samoin nähdäkseni pituusmitat selkänojista mitaten niin edessä kuin takanakin. Leonissa muhkeammat etupenkin istuimet ja 3 senttiä lyhyempi takapenkin istuinosa. Mistä siis tulee vaikutelma Ocun isommista taka- etenkin jalkatiloista? Ja minne hukkuu Ocun 15 senttiä isompi kokonaispituus?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

b1mpo

Octavia on akselväliltään pidempi kuin a3, leon ja golf.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mti

Koeajoin joskus 15-vuonna Leon farmaria enkä tykännyt sen ajettavuudesta. Suuntavakavuudessa oli ongelmia. Octavian ei-RS-malleista olen ajanut vain viistoperää, mikä oli kyllä Leonia parempi ajaa.
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

Nupe

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.01.20 - klo:17:18
Octavia on akselväliltään pidempi kuin a3, leon ja golf.
Juu, sen 4 senttiä, mutta noissa TM:n mittauksissa se ei nähdäkseni näy mitenkään.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 29.01.20 - klo:22:18
Juu, sen 4 senttiä, mutta noissa TM:n mittauksissa se ei nähdäkseni näy mitenkään.
Niin ne kuvat on hämäriä kun niihin on jätetty säädöt. Tosielämässä polvitilaa on selkeästi enemmän octaviassa. Mutta nythän tilanteesta tulee kireämpi tilojen suhteen, kun uusi leon on ”jatkettu”.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Nupe

#42
Kylläkyllä, mutta noita TM:n mittauksia edelleen ihmettelen:
Oletetaan, että vedät etupenkit säätövaran eteen, jolloin sentit on polkimesta takapenkin selkänojaan Ocu: 83+94 ja Leon 83+95.
Säädöt taakse vedettynä Ocu 110+60 ja Leon 112+60. Ja tavaratilatkin yhtä pitkät.
::) Ei jummarra, mutta onneksi kaikkea ei tarvitsekaan.

Edit:  istuinosien mahdollisilla pituuseroillakaan ei ole merkitystä, koska teeämmä ottaa nuo mitat selkänojista.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

b1mpo

Itsekin noita joskus vertaillut TM:stä. Jotenkin ei oo saanu todellisuuteen verrattuna mitään järkevää näkemystä, sillä autoissa käytännössä istuminen on ollut paljon valaisevampaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

S-W

Tässä hitaasti kun edetään niin sai aikatauluista revittyä aikaa ihan koeajolle asti, löytyi hyvin kilpailukykyisellä honnalla vasrutettu, liki uusi Leon dsg, 1.0 tsi. Sitä katsomaan siten että pyysin octavian omistavan kaverin mukaan:
hypättiin vaimon, muksun ja turvaistuimen kanssa ocuun, huristeltiin autoliikkeeseen, jossa pakattiin samat matkustajat leoniin.

Leon on kuten octavia, hajuton ja mauton, mikään ei juuri sykähdytä ja mikään ei suoraan ärsytä...paitsi jos paikalle tulee octavialla...

ajossa ensimmäisenä huomio kiinnittyi rattiin, joka on samankokoinen, mutta ohuempi ja kovempi kuin octaviassa, takapenkille juttelu 100 jälkeen oli vaikeampaa. Takaluukku on tosiaan samankokoinen, mutta ocun kontti on hivenen älykkäämpi pieniä mutta isoja juttuja: kassikoukkuja on sen neljä, ja ne ovat vakuuttavamman oloiset kuin leonissa.
Kuskin paikalla alkuun tuntui että monitoiminäytön sijainti on hyvä, kun on korkeammalla kuin ocussa, hetken päästä alkoi ärsyttämään, kun vie huomiota, värit on valittu häiritsevämmin kuin ocussa.

Noiden kanssa ehkä olisi voinut elää, ja mahdollisesti teetättää alustamassauksen/pyöränäänien hiljennyksen, mutta takapenkiltä tuli vaimolta tuomio, jotta "jos tähän päädytään, niin minä en takapenkillä istu":
Takapenkki on yhtöä leveä, mutta muotoilussa onsenverran eroa, että aikuinen istuu ahtaammin reunapaikalla -varsinkin jos kyydissä on lapsia ja turvaistuinta.

Harmi sinänsä, mutta kun hintaerot eivät kuitenkaan ole sen isompia kuin ovat, niin ei viitsi maksaa autosta jossa pienet asiat ottaa päähän, tilanne ehkä olisi ollut eri jos olisi ajanut liikeeseen muulla kuin vertailu-octavialla :)

1.0 jätti itsestään pirteän kuvan, joskin yhteistoiminta risteyksissö dsg:n kanssa ei ole lähelläkään täydellistä. Varsinkin jos lähestyy risteystä ja valmistautuu pysähtymään, mutta pääsee sittenkin jatkamaan, tulee hetki, jolloin ahdot ilmeisesti tippuvat ja boxi ei oikein tiedä mitä pykälää tarjoaisi. tasaisesti vahvaa vääntöä tarjoavaan hybridivoimalinjaan tottuneelle hiukan outo kokemus, mutta tuon kanssa todennäkäöisesti pääsee tällä ajokokemuksella sinuiksi, ja ilmeisesti boxikin sisältää jonkunlaista oppimista/mukautumista ajotyyliin.

Nyt sitten vaan pitäisi päättää kuinka paljon ja millä aikavälillä aikoo investoida, eli meneekö rahoituksen puolelle ja koittaa saada 1.0 ocun alta 100tkm ajettuna, vaiko halvemmalla yli 100 ajetun 1.2 tsin

b1mpo

Jos 1.2tsi ja 1.0tsi octvian keulalla, niin ei kahta sanaa. Litrainen on kaikin puolin parempi. Eli hiljaisempi ja taloudellisempi. Myöskään mitään vikoja ei ole siitä raportoitu. Jos joku vääntöaluesta mainitsee jostakin, niin litraisessa huippu on kapeampi, mutta menee silti 1.2tsi:n ohi, jos otetaan se 1.2tsi:n 175Nm käppyrä rajaksi litraisen 200Nm:n sijaan.

DSG on enempi arpoja äkkitilanteissa, mutta jos sille antaa mahdollisuuden toimia, niin se on aivan pätevä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vwmies

Litrainen noista, tästä ei ole kahta sanaa---  ;)
Yritetään pärjätä.

Nifa

Lainaus käyttäjältä: S-W - 17.02.20 - klo:12:07
..
Noiden kanssa ehkä olisi voinut elää, ja mahdollisesti teetättää alustamassauksen/pyöränäänien hiljennyksen, mutta takapenkiltä tuli vaimolta tuomio, jotta "jos tähän päädytään, niin minä en takapenkillä istu":
Takapenkki on yhtöä leveä, mutta muotoilussa onsenverran eroa, että aikuinen istuu ahtaammin reunapaikalla -varsinkin jos kyydissä on lapsia ja turvaistuinta.
..

Tässä omat suositukset, päätyi kumpaan tahansa:
,,änieristin omasta MY18 ocu compista kaiken muut paitsi katon ja tein sen osissa. Seuraava on vain omaan korvaan tullut subjektiivinen kokemus ihan omalla fiiliksellä, ilman mittauksia. Suurin muutos tuli octaviassa, kun bitumia telasi kiinni varapöyränkoteloon taakse verhoilujen alle ja takapenkin alle molempiin 2 kerrosta. 2 tunnin homma, materiaalit maksoi ehkä 80e. Tämän jälkeen kuuli jo mitä pikkuset juttelee takapenkillä ja sellainen raivostuttava kumina hävisi. Kyllä siitä tuli toki kokonaisvaltaisesti hiljaisempi, kun äänieristi myös muut paikat, mutta tuolla tuli omaan korvaan isoin "wau" -effekti. Alustan massaus on lähes yhtä tyhjän kanssa, jos tarkoituksena on autoa kustannustehokkaasti hiljentää, että siihen ei kannata eurojaan syytää.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

S-W

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.02.20 - klo:12:32

DSG on enempi arpoja äkkitilanteissa, mutta jos sille antaa mahdollisuuden toimia, niin se on aivan pätevä.

Joo, itsekin olen melkoinen arpoja... ;D Nyt ollaan tilanteeessa jossa kohde on bensa-Octavia, mutta koneista 1.0 on trajattu pois budjettisyistä, ei vaan halua mennä rahoituksen puolelle -ainakaan liikaa.

1.2 sia pitäisi tänäänkin ajaa pari, mutta lauantaina tuli ajettua suht kohtuuhintainen 2015 1.4 liikkeestä, yllättävää sinällään ettei käytettävissä olevasta suorituyskyvystä tuntunut olevan merkittävää eroa 1.0 aan nähden, siis liikenteen seassa.
Mutta mulla on selkeitä vaikeuksia testata sitä, onko DSG kunnossa:

Onko esim. se normaalia, että ylämäessä (liikkeen pitkä ramppi), kun koeilin mäkilähtöä käy näijn:
- Jarrulla auto seis ja paikallaan, moottori käy
- jarru ylös, auto on paikallaan
- varovasti kaasua, yrityksenä lähteä liikkeelle niin etteivät takaluukussa olevat kesärenkaat kolise pitkin luukkua.
--> auto valahtaa n. puoli metriä taaksepäin, jonka jälkeen toki lähtee kipuamaan nätisti ylös.
Koeajoareissua leimasi muutoinkin vaikeudet hitaassa risteysajossa, tosin tuntui että lähdöt alkoivat mennä paremmin loppua kohden, käytännössä pitää opetella miettimään lähtlöä verrattuna nykyisin käytössä oilevaan automaattiin (prius), eli nostamaan jalka jarrulta ja lisäämään kaasua progressiivisesti vasta kun auto on liikkeellä.
Kuitenkin tuntuu että DSG on terävä ja kulmikas hitaissa nopeuksissa, varsinkin jos pitää siirtyä hidastuksesta uudestaan liikkeelle (risteykseen tulo, jossa punainen vaihtuukin vihreäksi ennenkuin ollaan kokonaan pysähdytty).
Itse parkkaipaikka ryömittely ilman kaasua /pienellä kaasulla tuntuisi menevän suht pehmeästi ja nykimättä.

Eli saattaa olla että ongelma tässä kohdin on enemmän penkin ja ratin välissä  ???

Olen ymmärätynyt että on olemassa viallisia DSG laatikoita joissa kytkimen toimitna tapahtuu viiveellä, mutta miten tämä ilmenee käytännössä? paikaltaan lähdössä kaasua painaessa kestää pitkään (1-2sek) ennekuin kytkin haukkaa kokonaan kiinni ja nykäisy on kova. Vai mitenkä mahdolliset ongelmat ilmenevät.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: S-W - 08.03.20 - klo:10:56
Joo, itsekin olen melkoinen arpoja... ;D Nyt ollaan tilanteeessa jossa kohde on bensa-Octavia, mutta koneista 1.0 on trajattu pois budjettisyistä, ei vaan halua mennä rahoituksen puolelle

Jos hylkäät DSG:n ja valitset manuaalin, mahtuuko 1.0 TSI bujettiin? 1.0 TSI + manuaali pelaa kuin junan vessa. 1.0 TSI on kuitenkin selvästi parempi moottori kuin 1.2 TSI.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

S-W

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.03.20 - klo:11:44
Jos hylkäät DSG:n ja valitset manuaalin, mahtuuko 1.0 TSI bujettiin? 1.0 TSI + manuaali pelaa kuin junan vessa. 1.0 TSI on kuitenkin selvästi parempi moottori kuin 1.2 TSI.
Manuaali ei ole vaihtoehto, tiedostan että 1.0 on parempi kaikilta osin, mutta itselle tärkeää on automaattiloota, automaatti-ilmastointi, vakkari ym. järjestelmät jotka tekevät perheen siirtämisestä paikasta toiseen helpompaa.

vuotuisilla ~10tkm ajokilometreillä hintaero 1.2 vs 1.0 ei ole mitenkään perusteltavissa.  Hyötyä tulisi lähinnä ohitustilanteissa, mutta en muutenkaan tykkää ohitella kuin hyvällä näkyvyydellä ja tasaisella/alamäkeen, oli tehoa miten hyvänsä. Useimmiten riski/hyöty ei ole perusteltu kun kyydissä on hyvinkin kallisarvoista lastia.
Lähtökohtana voi pitää sitä että nykyinen yhdistelmä (prius reilulla 70 hevosvoimalla, 2 aikuista, 2 lasta, koira ja matkatavarat), ei ole ahdistanut suorituskyvyn puolesta.  :)

vwmies

Yksi mielenkiintoinen pointti on Seat 5v. takuu  ;) vs. Helkaman nipo takuukäsittely  :-X (herra S.) ja huono goodwill....
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 08.03.20 - klo:12:12
Yksi mielenkiintoinen pointti on Seat 5v. takuu  ;) vs. Helkaman nipo takuukäsittely  :-X (herra S.) ja huono goodwill....

Seat:n 5v takuu on Suomalaisen maahantuojan kustantama oma myynninedistämiskamppanja. Helkama-auto ei näe tätä tarpeelliseksi, kun skeida myy muutenkin ja kyllä heidän goodwill on yksi vitun vitsi tai yritäppä sieltä saada, joku päättävä taho tuosta kiinni!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

S-W

Ajattelinpa kuitata tähän ketjun loppuun että pitkä mietint sai päätöksensä tuossa reilu viikko sitten:

pihalle tuli vuoden 2016 1.2 tsi dsg, kilometrejä hiukan enemmän kuin ajattelin (134tkm), mutta huoltohistoria oli aukoton ja auto ihan toimiva, mitä nyt yhden marianne-karkkipaperin poistin takaturvavyön kiinnikkeestä (alkoi taas vyö lukittumaan paikoilleen :-) ).

Tehojen puolesta tuntuu ihan riittävältä ja ekalla 100km :llä kulutuskin on ollut suht maltillista 5.7 l/100.
Sähkäiseen takaluukkuun ja pariin muuhun featureen on jäänyt koukkuun -ja kun android autonkin sai puukotettua toimimaan, niin mikäs tässä.
Kiitoksia ketjuun osallistuneille, kaikki saatu data tässä autonhankintaprosssissa on käytetty.

S-W

Ja tarkennuksena, että hankinta oli:
Skoda Octavia 1.2 tsi (dsg) farkku.

-karppa-

Tuo sähköinen takaluukku on sitten VAG:ssa saatanan tekele. Noilla kilometreillä alkaa pumput olla finaalissa ja maksaa n.600 euroa/kpl vaihtaa  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Guido

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.03.20 - klo:06:57
Tuo sähköinen takaluukku on sitten VAG:ssa saatanan tekele. Noilla kilometreillä alkaa pumput olla finaalissa ja maksaa n.600 euroa/kpl vaihtaa  ;D.

Kumma juttu kun mun 181 tkm ajetussa Octavia Combissa ei ollut ikinä mitään ongelmia takaluukun pumppujen kanssa. Puuttui siitä monta muutakin vikaa, jotka kuulemma kaikissa VAG:eissa tulee eteen jo puolta pienemmillä kilometreillä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Guido - 24.03.20 - klo:08:02
Kumma juttu kun mun 181 tkm ajetussa Octavia Combissa ei ollut ikinä mitään ongelmia takaluukun pumppujen kanssa. Puuttui siitä monta muutakin vikaa, jotka kuulemma kaikissa VAG:eissa tulee eteen jo puolta pienemmillä kilometreillä.

Kaikilla mun tutuilla on nuo pumput vaihtuneet tavallisiin alle 150tkm ja alle kuusi vuotiaana.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

S-W

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.03.20 - klo:06:57
Tuo sähköinen takaluukku on sitten VAG:ssa saatanan tekele. Noilla kilometreillä alkaa pumput olla finaalissa ja maksaa n.600 euroa/kpl vaihtaa  ;D.
ämä jää nähtäväksi, näppärä tuo toiminta on, ja auto viettää suuren osan ajasta lämpimässä tallissa -veikkaan että pumppujen päälle pitkälti talvi, pakkanen ja kosteus..

Hinnat näyttää hiukan laskeneen. Motonetista saa jouset jo ~450, kipale.
https://m.motonet.fi/fi/varaosat/1968/autot/skoda/octavia-iii-13-20?vuosimalli=all&tuoteryhma=268

Jos noita paukkuu kuvatulla tahdilla, niin varaosien myyntikin todennäköisesti lisääntyy joka johtaa kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan hintojen laskuun tuostakin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy