Takakontin maali lohkeilee pahasti

Aloittaja Takahutlari, 30.12.19 - klo:22:18

« edellinen - seuraava »

Takahutlari

Terve,

Minulla on 03/2018 rekisteröity GTE Passat. Tänään automaattista takaluukkua sulkiessani huomasin maalipinnan halkeilleen pitkältä matkalta (n. 20 cm) keskeltä luukun alareunasta.

Toki nämä pohjoisen kelit ovat mitä ovat ja auton perä katoksessa jää usein viimaan ja sateidenkin armoille, mutta silti ihmeelliseltä tuntuu alle kaksi vuotta vanhassa autossa noin heikko maalipinnan kesto. Auto on toki käytettynä ostettu, mutta mitään tietoa kolarista tai paikkamaalauksista en kysyessäni saanut. Paikka on myös sellainen, että ei tuohon ole oikein mikään voinut osuakkaan, eikä mitään lommoja siinä myöskään näy.

Onko kenelläkään ilmennyt vastaavaa ja jos, niin missä syy ja miten tilanne on ratkennut?

o.b.

Oiskohan kuljetettu jotain pidempää tavaraa takaluukku raollaan ???

Käy näyttämässä merkkiliikkeessä, mutta varaudu maksamaan maalaus omasta kukkarosta.

jt

Katsoppa että onko luukun sovitus kohdallaan. Jos on esim. se elastinen vastakappale hieman väärässä kohdassa, niin luukku osuu kiinni paiskattaessa puskuriin ja sitä kautta puskuri naarmuttaa maalin luukun alaosasta irti/puhki, joka voi saada aikaan halkeilua sitten.

Itse olen muutamaa omistamaani Passatin luukkua hienosäätänyt, tosin ne olivat paljon vanhempia pelejä mitä tuo sinun pari vuotta vanha.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Takahutlari

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 30.12.19 - klo:23:41
Oiskohan kuljetettu jotain pidempää tavaraa takaluukku raollaan ???

Käy näyttämässä merkkiliikkeessä, mutta varaudu maksamaan maalaus omasta kukkarosta.

Tiedän, että ei ole, koska tuo ilmeni vasta tänään, enkä ole itse kuljettanut. Auto on ollut minulla heinäkuusta. Maalivaurio olisi tuossa tapauksessa myös allareunassa ja kääntyisi sisäpuolelle, mutta alareuna ja sisäpuoli on täysin virheetön eli vaurio alkaa vasta alareunan ulkopuolelta.

Tonttu66

Onko tuo ylin kohta luukusta ja luukku osunut kattoon toistuvasti tms.? Vaikea kuvitella, että noin paikallisessa vauriossa olisi kyse tehtaan virheestä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Guest-691184

Lainaus käyttäjältä: Takahutlari - 31.12.19 - klo:00:48
Tiedän, että ei ole, koska tuo ilmeni vasta tänään, enkä ole itse kuljettanut. Auto on ollut minulla heinäkuusta. Maalivaurio olisi tuossa tapauksessa myös allareunassa ja kääntyisi sisäpuolelle, mutta alareuna ja sisäpuoli on täysin virheetön eli vaurio alkaa vasta alareunan ulkopuolelta.
Jos tuon huonon pinnan ja ns taustan välillä on selkeä ero, niin eiköhän se luukku ole silloin maalattu ja rajaus tehty tuohon ulkonurkkaan. Maalattu luukku on selkein testata kun maalikalvon paksuusmittarilla mittaa lukemat kauttaaltaan. Tehdasmaalipinta on tasaista, korjausmaalattu harvoin...

Aiemmin 3C-Passateissa luukku osui puskurin yläpintaan ja syyksi on kaiveltu kaikkea koukoun asennuksista ym. Lähtien - eli jossain tilanteissa on arveltu että huonosti asennettu puskuri osuisi luukun alareunaan ja maahantuoja pesisi kätensä hommasta tämän takia.

Kannattaa silti käydä ja kysyä...

Takahutlari

Ongelma selvisi. Auto oli käynyt takuuhuollossa vuosi sitten peruutustutkan takia ja puskuri oli sen jälkeen kiinnitetty takaisin huolimattomasti ja peräkontin reuna osui puskurin reunaan. Lumen ja jään mukana tulleet hiekat hankasivat maalit irti. Puskuri loksahti paikoilleen kädellä painamalla ja nyt väliin jää 2mm rako.

Myyntitilanteessa virhettä on ollut mahdoton havaita, mutta tein reklamaation liikkeeseen, josta auton ostin, koska vika on ollut jo myyntihetkellä. Katsotaan miten homma etenee.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy