Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 12.07.22 - klo:11:27
Eihän muuten se connect soppari ole katkolla? ilman sitä päivityksiä ei tule.

Tuolla puidaan samaa
https://www.seatcupra.net/forums/threads/software-update-a896.469384/page-8

Juu on voimassa, marraskuun loppuun asti. Varmaankin ostan sen sitten, kun on toiminut alun yskimisen jälkeen varmasti. Kartat ovat 22.5 eli ne ovat päivittyneet koko ajan OK.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

hannupekka

Mikähän tuolla peruutuskameran kirkkausasetuksissa on tuo oikean yläkulman nappi? Käyttöohjeesta en vastaavaa löytänyt.

-21 Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

Farao

Eikö tuo ole kameran pesunappi?

hannupekka

Lainaus käyttäjältä: Farao - 05.09.22 - klo:19:24
Eikö tuo ole kameran pesunappi?
No semmoinen kävi mielessä mutta en löytänyt käyttöohjeesta mainintaa niin ajattelin olevan jotain muuta. Pitääpä kokeilla!
-21 Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

zsi

Lainaus käyttäjältä: hannupekka - 05.09.22 - klo:19:38
No semmoinen kävi mielessä mutta en löytänyt käyttöohjeesta mainintaa niin ajattelin olevan jotain muuta. Pitääpä kokeilla!
Samanlainen auto täällä, mutta tuota painiketta ei ole. Infotainment-versio on 1896.

hannupekka

Lainaus käyttäjältä: zsi - 05.09.22 - klo:21:42
Samanlainen auto täällä, mutta tuota painiketta ei ole. Infotainment-versio on 1896.
Sama versio myös täällä  ???
-21 Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

heller

Lainaus käyttäjältä: zsi - 05.09.22 - klo:21:42
Samanlainen auto täällä, mutta tuota painiketta ei ole. Infotainment-versio on 1896.
Löytyykö takalasin pyyhin? Jos löytyy niin tuota nappia ei ole, vaan kamera peseytyy lasin kanssa.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

zsi

Lainaus käyttäjältä: heller - 06.09.22 - klo:03:02
Löytyykö takalasin pyyhin? Jos löytyy niin tuota nappia ei ole, vaan kamera peseytyy lasin kanssa.
Kummassakin Leon-korimallissa taitaa aina olla takalasinpyyhkijä. Voi toki olla, että joihinkin maihin niitä toimitettaisiin ilmankin. Ilmeisesti Octaviassa asia on näin, mutta Leonissa ei taida olla edes mahdollisuutta kameran pesun asentamiseen. Epäilisin, että kun Leonin infotainment-järjestelmien kanssa on ollut sekavuutta mv. 2020 ja 2021 osalta erityisesti ja autoissa useaa eri versiota itse laitteisto ja niiden ohjelmistot, tuo nappi on vain jäänyt näkyviin erehdyksessä.


miz

Näin on, Leonissa ei ole kameralle pesuria.

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.09.22 - klo:13:13
Näin on, Leonissa ei ole kameralle pesuria.
Mikäs toi hannupekan pesuri kuvake sitten on?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

hannupekka

Lainaus käyttäjältä: heller - 06.09.22 - klo:17:50
Mikäs toi hannupekan pesuri kuvake sitten on?
Ei tuolla kyllä mitään pesuria tosiaan näytä olevan. Ja nyt kun muistelen, niin ei tuota nappia ennen 1896 softaa ollut eli joku bugi varmaankin


-21 Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

uma

Osaisiko joku kertoa mitä tuo infotainmentin laatikon, viivan ja nuolen ikoni tekee?

Seat Leon FR eHybrid 2021

Sped

Lainaus käyttäjältä: Farao - 05.09.22 - klo:19:24
Eikö tuo ole kameran pesunappi?

Golfissa on melkein samanlainen samassa paikkaa. Takakameran pesunappihan se on, mutta itsellä ei ainakaan viimeksi (puoli vuotta sitten) toiminut pesu siitä napista, vaan piti takalasia pestä samalla niin tällöin pesi myös kameran sen omasta suuttimesta.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Kojuvi

Tämä on tainnut olla jo aiemminkin, mutta en sitä löytänyt. Eli miten poistetaan navista hakuhistoria?

miz

Ainakin Seat Connectissa on omat kohteet ja jokaiselle kohteelle valinta (…) josta voi poistaa. Kai siellä infotaimentin ruudullakin on vastaava toiminto?


Tombba

Nyt kun taas illat pimenee, niin nuo valot tuntuu kyllä aika surkeilta. Mulla on siis lisävarusteiset full led -valot ja lähivalojen valokeila on todella leveä, mutta lyhyt. Ehkä jotain 30 metriä. Voiko tuossa olla, että ne on säädetty jotenkin väärin? Tietääkö joku onko noissa muuta automatiikkaa kuin automaattinen korkeudensäätö jos perässä on painoa? Ajelen kyllä yleensä tyhjällä autolla, että ei pitäisi olla siitäkään kiinni.

Sped

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 22.09.22 - klo:10:36
Nyt kun taas illat pimenee, niin nuo valot tuntuu kyllä aika surkeilta. Mulla on siis lisävarusteiset full led -valot ja lähivalojen valokeila on todella leveä, mutta lyhyt. Ehkä jotain 30 metriä. Voiko tuossa olla, että ne on säädetty jotenkin väärin? Tietääkö joku onko noissa muuta automatiikkaa kuin automaattinen korkeudensäätö jos perässä on painoa? Ajelen kyllä yleensä tyhjällä autolla, että ei pitäisi olla siitäkään kiinni.

Tekniikan maailman perusteella full led -valojen pitäisi olla kyllä ihan OK. Lähes samantasoinen kuin Golfin IQ.valojen.


Itse käytin huollossa autoni, jossa sanoin valojen näyttävän liian alas ja voisivat säätää vähän ylöspäin. Näin tekivät ja nyt valot ovat mielestäni paljon paremmat.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

mikama83

Sama täällä ekassa huollossa säädettiin valot uudestaan ja tuli paremmat eli nyt ei näytä liian alas.

Tombba

Harmi kun ei ole huoltoa tulossa vasta kun ensi keväänä. Tuskin tuollainen menee mihinkään takuukäyntiin ja taitaa muutenkin olla aika pitkät jonot.
Onnistuukohan tuollainen säätö jossain ihan tavallisessa ei-merkkihuollossa?

Sped

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 22.09.22 - klo:12:07
Harmi kun ei ole huoltoa tulossa vasta kun ensi keväänä. Tuskin tuollainen menee mihinkään takuukäyntiin ja taitaa muutenkin olla aika pitkät jonot.
Onnistuukohan tuollainen säätö jossain ihan tavallisessa ei-merkkihuollossa?

Itse vein samassa huollossa kun huollatin jtn perusvikoja, mm. tsekkautin jarrut (vinkuivat koko ajan). Taisin sanoa jotenkin, että saisiko valoja korkeammalle, sillä näyttävät nyt liian alas.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Kaarako

Lainaus käyttäjältä: Sped - 22.09.22 - klo:13:34
Itse vein samassa huollossa kun huollatin jtn perusvikoja, mm. tsekkautin jarrut (vinkuivat koko ajan). Taisin sanoa jotenkin, että saisiko valoja korkeammalle, sillä näyttävät nyt liian alas.

Mitäs sulla tuumattiin jarruista? Ja onko tilanne ratkennut jotenkin? Täällä jarrut vinkuu myös ihan säännöllisesti.

Sped

Lainaus käyttäjältä: Kaarako - 22.09.22 - klo:20:14
Mitäs sulla tuumattiin jarruista? Ja onko tilanne ratkennut jotenkin? Täällä jarrut vinkuu myös ihan säännöllisesti.

Juu olen niistä sanonut muutamaan otteeseen, joten nyt viimeksi sitten vaihtoivat takajarrut, jolloin vinkuna on loppunut. Sanoivat toki sen aika vähättelevästi, mikä mielestäni laski merkittävästi asiakaspalvelukokemusta Tampereen Hatanpään K-autossa.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

mikama83

Omassa autossa aika varmasti joku jarrulevy kiero kun täristää ihan älyttömästi jos jarruttaa kovemmassa vauhdissa. Tommosta ei vaan taida takuuseen saada mitenkään kun onhan nuo kuluvia osia.

Ilmansuodattimen vaihdoin huvikseni kun tuli juuri 60tkm mittariin. Yllättävän hyvässä kunnossa oli, mutta tummunu aika paljon joten ihan hyvä ettei huolto-ohjelman mukaan odottanu sinne 90tkm asti vaihtoa.

ksuuk

Katselin vaihteeksi tarjontaa ja tekniset tiedot ihmetyttää:


Uusi Leon, DSG:
Moottori         1,0 (81kW) 1,5 (110 kW)
Paino             1330 kg      1361 kg
0-100 km/h    10,8 s         8,5 s

Vanha Leon, DSG:   
Moottori        1,0 (85kW) 1,4 (110 kW)
Paino            1202 kg      1225 kg
0-100 km/h   9,6 s          8 s

Formentor, DSG:
Moottori        1,5 (110 kW)
Paino            1463 kg
0-100 km/h   8,9 s

Uusi Ateca, DSG:
Moottori        1,5 (110 kW)
Paino            1408 kg
0-100 km/h   8,6 s


Eli uusi Leon on raskaampi ja hitaampi, vaikka sähkömootori tuottaa 9kW lisävoimaa ja Formentor on vielä raskaampi ja hitaampi, kuin Ateca Facelift.

Sen lisäksi on paljon vikoja ym.

Olisiko siis Ateca Facelift varmempi vaihtoehto?

MikHei

Omat kokemukset ei ole ehkä ihan suoraan vertailukelpoisia noihin sun antamiin lukuihin, koska omat verrokkiautot on manuaalivaihteisia ja siksi omasta uudesta Leonista puuttuu myös se sähköavustus. Mutta heitän nyt oman lusikkani soppaan silti.  ::)
Persdynolla oma vanha 2013 Leon 140hv on huomattavasti pirteämpi ja nöyrempi kampe, kuin tämä uusi 2022 150hv versio. Isommilla vaihteilla esim. 5 ja 6 vaihteilla vedättäessä ero vanhaan on valtava. Tähän vaikuttaa auton lisääntynyt massa ja ainakin kierroslukumittaria kun katsoo, niin juurikin isoimpien vaihteiden pidennetyt välitykset uudessa autossa. Epäilin jopa jossain vaiheessa, että onko mun auto voinut tulla tehtaalta vahingossa pienemmällä 130hv tehoversiolla.  ;D Tai että tuo vanha 140hv Leon on edellisellä omistajalla lastutettu ja siinä onkin enemmän potkua, kuin mitä tehtaalta lähtiessä.  ;)

Mutta eiköhän se todennäköisin syy piile siinä kasvaneessa massassa ja pidemmissä välityksissä... Tuo nuhaisuus on ollut suurin pettymys uuden Leonin kanssa, muuten kyllä olen tykännyt ja lastulla tehoa toki saa lisää, jos alkaa nuhaisuus tosissaan vaivaamaan. Toisaalta 95% ajoista on nurkkapyörittelyä ja emännän ajoja, joissa tehoja ei kyllä tarvita edes.  :)

Mutta edelleenkin painotan, että nämä on ehkä vähän huonoja verrokkeja ksuukin tapauksessa.

Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

ksuuk

Tähän asti en ollut kiinnostunut uudesta mallista, mutta koska nykyinen 2017 Seat Leon ST, 1,4 DSG, Style alkoi äkkiä ruostua joka paikasta, niin kaikenvaralta koeajoin 3 päivää 2021 Seat Leon ST, 1,5L eTSI DSG, Style -a. Valitettavasti minusta Seat kehitys on mennyt huonompaan suuntaan, koska vaikka uusi malli on noin 30% kalliimpi, on se saman verran huonompi ja säästöjä voi nähdä/kohdata joka paikassa.

Havainnot:

Ovenpysäyttimien tiivisteet puuttuu.
Kova muovia ovissa.
Ruma ja epäkäytännöllinen kojelauta.
Roiskeläpät puuttuu.
Kojelaudan alla olevan sulakekotelon kohdalla oleva säilytyslokero puuttuu.
Lasinpesunesteen määrän varoitin puuttuu.
Ajovalonpesimät puuttuu.
Vakio etuvalot ovat huonot ja dynaaminen ajovalojen korkeudensäätö ominaisuus puutuu.
Ilmasuuttimien säätö on rajallinen.
DSG D ei näytä mikä vaihde (numero) on kytkettynä.
Jarrupoljinta joutuu painamaan aika paljon, ennen kuin alkaa jotain tapahtua.
DSG D kiihtyvyys on kuin kuminauhaa venyttäisi, vaihteet vaihtuu ylöspäin jotenkin löysästi ja luistamalla ja moottorin huuto ei vastaa kiihtyvyyttä.
Ajotuntuma on epämääräinen, kuin ajaisi isolla jenkkiautolla.
DSG D alaspäin vaihteiden vaihto (esim. 50 km/h > 10 km/h) on huomattava, aina noin 32 km/h kohdalla on ärsyttävä hyppy.
Jos kytkee moottorin pois, eikä avaa ovea vaan istuu autossa, parkkivalot jäävät palamaan ikiajoiksi.
Ovien automaattista lukitusta ei saa säätää pysyvästi pois käytöstä.
Pelkääjän istuimen alla, jalkatilassa on joku iso laatikko.
Kosketusruutu on iso mutta ruma ja hidas ja sen säätäminen on rajoitettu.
Radion kanavavalikoiman sivulle mahtuu 5 asemaa, jos käyttää ratin nappuloita niiden vaihtoon, kun seuraavan sivun asema aktivoi, asemien sivu ei vaihtuu eli ei näe mistään mikä kanava on nyt aktiivinen. Ja jos tämä viiden aseman valikko on auki, siinä ei ole ole radioaseman RDS tietoja. Jos aukaise ison, yhden radioaseman valikon, siinä on 70% koko alusesta radion logo ja RDS tietoja varten on vaan pikkasen tilaa, eikä mikään pitempi teksti ei mahdu sinne. Sama ongelma on media -n kohdalla. En pystyy säätämään, että valikko, joka oli auki, palautuisi automaattisesti. Esim. radio on auki, valitsen auton asetukset, säädän start/stop -n pois päältä ja se valikoima jää ikiajoiksi esiin eikä palautuu radion (edelliseen valikkoon) jonkun ajan kuluttua.

On joitain uusia lisäyksiä, kuten kaistanpito avustin ja kaukovalo avustin. Mutta koska ajan 99% kaupungissa, en edes muistaa milloin olen viimeksi käyttänyt kaukovaloja, joten en kaipa sitä ja kaistanpito avustimen kytkin pois päältä, sen toiminta vaan ärsyttää. Kun taas kaistanvaihto avustin, mikä olisi kaupungissa todella hyödyllinen, puuttuu.

Uusi Leon Style on aika karvalakki malli, Xperience olisi parempi vaihtoehto. Tiedän, että lisävarusteet korvaa jotkut (valot, roiskeläpät, kosketusruudun koko ym) puutteet, mutta ne taas maksavat ylimääräistä.

Luultavasti facelift korjaa joitakin ongelmia/palauttaa nappuloita, mutta jotenkin nyt tuntuu, että koko nykyinen mallisto pitää jättää väliin ja odottaa seuraava mallia.

Seuraavaksi testan Cupra Formentor 1.5 TSI DSG -ta, vaikka luulen, että kohdan samat ongelmat.

Ja vaikka haluisinkin jonkun niistä, uuta autoa joutuu odottamaan vuoden verran. Harmi, koska Shkoda, joita saa heti, ei oikein miellytä. 

Yaffa0

Mulla on aika hyvä tuntuma vanhan ja uuden Leonin eroihin, koska mulla oli 2014-mallinen 1.4 TSI ST Leon (140 hv) ja sen jälkeen Facelift malli (vm. 2017, 150 hv 1.4 TSI ACT-koneella). Molemmat olivat manuaaleja, niin en osaa sanoa DSG:n kehityksestä mitään.

Se ihan ensimmäinen Leon oli moottoriltaan tosiaan hauska. Kyseinen kone otti hyvin kierroksia ja veti kevyttä autoa iloisesti. Moottorilla oli todella ilo ajaa, kun välitykset osuivat joka vaihteella nappiin. Seuraava ACT-kone oli muuten sama, mutta meni pintakaasulla ajaen matka-ajossa todella nuukasti (pääsin pidemmillä reissuilla nelosella alkaviin lukemiin mitenkään ihmeemmin säästelemättä). Facelift-mallissa paino nousi n. 100-150 kg, mutta voi johtua varusteistakin. 2017 Facelift-Leon on ollut vähävikaisin auto mitä minulla on koskaan ollut. Se oli kaikinpuolin hyvä, enkä kyllä saanut sitä neljässä vuodessa ruostumaankaan, mutta pesin säännöllisesti ja vahasin 2x vuodessa. Auto seisoi aina taivasalla. Näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt ajaa sillä vielä toiset neljä vuotta. Halu kokea hybridivaihe vei kuitenkin voiton.

Uusinta Leonia en ole ajanut kuin hybridinä, poislukien yhtä koeajoa 1.5 DSG versiolla. Lisääntyneen painon tuntee niin hyvässä kuin pahassakin. Lisäpaino näkyy paikaltaan kiihdyttäessä toki, mutta tien päällä ero lienee olematon. Ajossa lisäpaino tuo autoon isomman auton tuntua ja vakautta. 1.5 DSG:llä tosiaan alkaa talla pohjassa huutamaan, mutta käsin vaihtaen voi huudon välttää ja kiihdyttää parhaan väännön avulla. Sama pätee hybridiin.

Otin itse sen takia hybridin, että sain suorituskykyyn loikan ja samalla mahdollisuuden ajaa kaupunkiajoa säästöliekillä. Jousituksen ja ajodynaamikan osalta menin myös eteenpäin, kun yli 150 hv malleissa on takana erillisjousitus ja lisäksi alustassa on (lisävarusteena) säätyvä iskunvaimennus (DCC). Aiemmat FR-mallit olivat jousitukseltaan napakoita. Minä pidin siitä, mutta perhe välillä valitti.

Uuteen malliin saa roiskeläpät eteen ja taakse ja ne kannattaa ottaa. Ajovalopesimiä luulin kaipaavani, mutta en ole kaivannut. Kalliimmissa valoissa on riittävä valoteho (myös vanhassa facelift mallissa oli uudemmat tehokkaamat LED:t). Pesunesteen määrän näytön puuttuminen on todellinen puute ja siinä voi vaan ihmetellä, että mihin kaikkeen ryhdytään säästösyistä. Ovien (mahdollinen ?) muovisuus katoaa, jos ottaa lisävarusteistuimet (dinamica). Silloin oviin tulee kahvoihin pehmusteet ja oviverhoilutkin muuttuvat. Start/Stop ei kiusaa hybridiä ja muutenkin märkälaatikkoinen (toki vaan 6-v) DSG toimii pehmeämmin. Kosketusnäyttö on päivitysten jälkeen toiminut OK eikä pahemmin enää hidastele. Radio on suosikkikanavalistauksen osalta toki edelleen bugisella näkymällä. Kaistanvaihtoavustimen saa lisäpaketin kautta ja kuolleen kulman varoitin on integroitu nätisti ohjaamoa kiertävään led-nauhaan. Kaiken kaikkiaan varusteita on enemmän, vaikka edellinen mallikin piti sisällään jo mm. mukautuvan vakkarin ja peruutuskameran.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

EK99

#1707
Samanlaisia ajatuksia, kyllä tämä nykyinen sukupolvi on mennyt 5F-versiosta eteenpäin. Kasvanut akseliväli on hyvä asia ja menee paljon vakaammin ja tukevammin eteenpäin, erityisesti moottoritiellä. Tuo 1,5 TSI on kevythybridinä miellyttävä juuri sähkömoottorin tuoman lisäväännön ansiosta. Samoin esim. Start Stop toimii lähes huomaamattomasti, edelliseen sukupolveen verrattuna. Sisätilojen osalta on mielestäni laadukkaampia materiaaleja ja penkit ovat mukavampia. Lämmitettävä ratti on ihan ehdoton ja tehdasasenteinen lisälämmitin myös. Ã,,änineristys on nykyään parempi, ei paljon rengasääniä kuulu vaikka on iso rengastus.

Hintaa on uusilla autoilla kyllä paljon enemmän, tämä tosin tapahtui sen jälkeen kun K-Auto otti vastuulleen maahantuonnin lisäksi jälleenmyynnin. Huoltojen hintoja on korotettu myös reippaasti.

Puutteita tuossa oli jo listattu, pesunesteen tasoanturi, ei näe käytössä olevaa vaihdetta, kaistavaroittimen joutuu joka kerta kytkemään pois. Ã,,änentoisto ei ole yhtä hyvä kuin 5F-versiossa.

Yaffa0

Eikös ne vaihteet näe 1.5:ssakin kun vetäsee vaihdevivusta S-moodille (tulee S1, S2, jne.)? Tai sitten vaihtaa kerran käsin, jolloin näyttöön tulee M1, M2, jne.

Jos mä olen ymmärtänyt enemmistöä täällä oikein, niin automaatti on sellaista ihanuutta ettei paremmasta väliä. Ja on ihan sama mikä vaihde on päällä. Kuhan joku pykälä on pesässä, jotta perille päästään. Sehän kait on ollut automaattilootan idea, vaihtaminen hoidetaan ulkoistetusti, jotta uunojen ei tarvitse itse vaivautua.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

EK99

Näkee toki ja ne rattivaihteet on ihan käteviä jos haluaa jostain syystä kiihdytellä. Itse en ainakaan ikinä enää vaihtaisi takaisin manuaaliin, melkoista vispaamista taajama-ajossa.

Pehmeämmin tämä vaihtaa kuin vanha, erityisesti lähdöissä eron kyllä huomaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy