Vakionopeudensäädin ei toimi valo palaa kyllä

Aloittaja Topias H, 17.12.19 - klo:22:30

« edellinen - seuraava »

Topias H

Moikka foorumin seuraajat!
Apua kaivataan!
Nyt on painittu vakkarin kimpussa tosi paljon.
Ongelmana on, että vakkari ei ota käskyjä vastaan ollenkaan. Vakkarin valo palaa oikein.
Tutkittu:
Vikakoodit, ei löytynyt mitään.
Ecu lukee ajonopeuden normaalisti.
Viiksi vaihdettu upo uuteen
Johdot mitattu piipparilla
Liittimet tarkastettu
Sulake tarkastettu
Jarru- ja kytkinpolkimen anturit mitattu, jännite tulee poljinta poljettaessa.

Tarkistin kahteen otteeseen johtojen oikean asennustavan ja numerot meni just oikein ohjeen mukaan. Ei huvittais kolmatta kertaa alkaa tarkisteleeen sitä ja haluaisin tämän homman jo päätökseen toimivana vakkarina.
Autossa on jälkiasennettu vakkari 2005, joka on merkattu huoltokirjaan.

Auto: vw golf iv variant 1.9 TDi 4motion vm. 2005 ajettu 330tkm.

Huoh. Jospa täältä avun saisin tähän ongelmaan. On näes sitkas vika tämä.
Minulla on käytössä OBD lukija jolla näkee jotain livedataa, mutta ei voi muokata auton asetuksia tms.
Olisiko niin, että menen marmorista kyselen, että katselkaapa vakkarin aktivointi ja tarkistus?  Tai Oulussa VCDS:än käyttäjiä auttamassa tämän ongelman kanssa?

Kiitos vastaajille jo tässä vaiheessa. Toivon, että saan avun tälle ongelmalle piakkoin. Ja että joku muu saman ongelman kanssa painiva löytää vastauksen myös!
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

Juzu84

Ei tuossa oo nyt mitään muuta tietä eteen päin ku VCDS:llä livedata eculta lukuun ja kattoon että rekisteröityykö ihan eculla vakkarin nappien painelut. Jos ei niin kontakteissa sanomista.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Topias H

http://vwgolfr32.co.uk/ccs.pdf

Tuolla on ohje bensa ja diesel koneille. Sama ohje toistuu joka paikassa. Ohje on huono kuvien puolesta, mutta tekstit on aika yksiselitteiset ja on tuolla saatu monia vakkareita toimimaan.
Dieselissä tosiaan on valmiiksi vedetty johto liitinrasialle, eli ei tarvi muuta ku puskea pinnit paikoilleen ja aktivoida vakkari. Bensassa vähän töisevämpi homma.

Olkaa hyvät!
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

Jultsu

Tässä oikeat johtovärit joilla ainakin 3BG Passatin dieselvehkeen sai pelaamaan. https://sites.google.com/site/1810martin/_/rsrc/1322663001625/cruise-control-retrofit-b5-passat/CRUISECONTROLWIRING.jpg?height=1900&width=1172

Tuo cruisen kolmospinni on siis virtalukon takaa tuleva sähkönsyöttö.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Topias H

Super iso kiitos jultsu! Täytyy selvittää tämä vielä. Tuossa näyttää olevan niin, että on käytetty kahta eri liitintä valkoinen ja oranssi. Toivottavasti ymmärsin oikein kuvasta. Mulla on laitettu kaikki mustaan liittimeen. Leikkiähän toiminut ikinä tuo vakkari.

Hankin auton pikku vihaisena ja yksi suurimmista ongelmista on ollut nyt tuo vakkari.

Haldex-pumppu on korjattu hiilet vaihtamalla ja abs- anturit vaihdettu. Myös turbon säätyvät siivet on säädetty siten, ettei enää tuu over boostia. Kotikonstein kaikki. 💪🏻
Myös ihmeellinen venttiilin nakutus on korjattu. Kuten sanoin pikkuvikoja edelliset. Tämä vakkari vaikuttaa huomattavasti isommalta ongelmalta. Mutta selvitellään. 😊
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

o.b.

Kohtalon lapsi, Elsa on hieman eri mieltä noiden 3- ja 6-pinnien kytkennästä. 6-pinniin tulee sähköä sulakkeelta nro 5.

Mikä muuten on moottorin tyyppi, voin varmistaa, onko kytkentä samanlainen kuin kuvassa.

Kuvassa 2005 Golf IV AXR (1,9TDi) moottorin cruisen kytkentä:



Topias H

Konkareille  kiitos kytkentäkaaviosta!

Auto: vw golf iv 1j5037 TDi 4motion 74 kW 6vaihteinen manuaali. Moottorin tyyppi luotettava ATD
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

o.b.

Tässä vielä kytkentä ATD:n kaaviot viiksestä ja jarrupolkimen kytkimestä. Noiden avulla pitäisi vika löytyä ;)

Tuo 127 tulee sulakkelta 43 (10A) ja 147 sulakkeelta 5 (7,5A). Toki tuo jälkimmäinen voi olla joku muukin kun on jälkiasennettu cruise.




Topias H

Johtosarjat ja liittimet tarkistettu. Johdot mitattu. Kaikki menee juuri niin kuin kuvissa täytyykin mennä ja yhteydet on kunnossa. Vakkari vaan ei vieläkään toimi.
En ole vielä löytänyt Oulun seudulta VCDS tyyppejä tutkimaanviestiliikennettä.

Eli viiksi on vaihdettu, jarru- ja kytkin antiurit on mitattu, johdot on mitattu ja tarkastettu eculle asti, sulakkeet tarkastettu, vikakoodit luettu kaikilta ohjainlaitteilta.

Seuraava steppi on metsästää se VCDS tyyppi joka ymmärtää asiasta riittävän paljon.

Onpa tässä käytetty aikaa vian etsintäään jo ihan riittävästi. Laitan pellit kasaan ja hoidan hommaa jatkossa pistokkeen nokasta. Jos ei vikaa löydy, niin täytyy tyytyä siihen, että autossa ei oo toimivaa vakkaria.
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

Juzu84

Ajele käymään tänne Sieviin niin katon mikä siinä on vikana. Lähes 10v VCDS kokemus niin eiköhän tuosta jotain saa irti.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Len

Aikoinaan oli sama vika farkku Borassa, syy: toinen jarruvalopolttimoista oli viallinen
Ammunta Jarru & Wanha Nafta Pasuuna lehmännahkapenkeillä

ConD

Tämä potilashan kävi piuhan nokassa ja vaikutti että kytkinpolkimen asentoanturi antoi väärää tietoa. Eli oli koko ajan 1:nä. Tällöinhän ei cruise pelaa, jos kytkin on auton mielestä "pohjassa".

Logiikka tuolle kytkinpolkimen asentoanturille F36 pitäisi olla mielestäni (ja o.b.:n linkkaamista kuvista katsottuna) sama kuin F47 eli jarrupolkimen asentoanturille. Eli se on "kytketty" kun kytkin on ylhäällä ja kun kytkintä painaa, virtapiiri katkeaa. Tällöin liittimen irroittamalla voisi myös testata toimiiko vakkari/muuttuuko arvot. Mutta jos kytkintä painelemalla arvo ei liiku mihinkään, on aika vahva veikkaus siitä että itse anturi on sökö.

Jarruvalojen anturi F taas on logiikaltaan toisinpäin, eli kun poljinta painaa, kytkeytyy piiri kiinni.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Topias H

Ai että. Iso kiitos ConD:lle vian etsinnästä. Helppoa se on. Auto piuhan nokkaan ja lukuja tutkimaan.  VCDS Oulu.

motonetistä uusi anturi 15â,¬. Vanha anturi irti jalkatilasta pyöräyttämällä. Uuden asennus seuraavasti: anturi paikoilleen kytkinpoljin pohjaan painettuna. Työntää anturin niin syvälle kun se menee ja pyöräyttää myötäpäivään siten, että se naksahtaa kerran. Kunhan anturi on paikoillaan, niin vapauta kyykinpoljin. Anturin kuuluu rusahtaa, kunhan kytkinpoljin on saavuttamassa yläasentoa. Se säätää itsensä kohdalleen. Anturin vaihtoon meni aikaa noin 5min.

Kauhea työmäärä tehty vian etsintään ja sitä kun on niin antisosiaalinen ja ei heti hakeudu töpselin nokkaan, niin täytyy tehdä hurjasti eka ylimääräistä työtä. Tämä on hyvä esimerkki siitä. Kokonaisuudessaan remonttiin meni vian etsintöineen päivineen aikaa omatoimisesti noin 15h. Ja uusia osia vakkarin viiksi ja anturi (40+15â,¬). Nyt ois ehjä vakkarin viiksi jollekki joutilaana.

Kiitos kaikille avun antajille. Toivottavasti muut törmää samoihin ongelmiin ja vika löytyy pienemmällä työllä ja viisaammilla valinnoilla.

Nyt autolla kohti Lappia.
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Topias H - 22.12.19 - klo:11:18
Toivottavasti muut törmää samoihin ongelmiin
Toivottavasti ei ;D

Hyvä että tuli kuntoon.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy