Kulmavalot tuplasumareiksi

Aloittaja Sokotalla, 11.12.19 - klo:20:53

« edellinen - seuraava »

Sokotalla

Onnistuuko kulmavalojen muuttaminen tuplasumareiksi koodaamalla vai lähdenkö relekauppaan (ja myös led H16 kauppaan)?

M_M

MQB-autossa saa melko lailla minkä tahansa valon toimimaan missä tahansa tehtävässä, eli eiköhän tuo onnistu koodausmuutoksilla. Itse tosin suoritin enempi päinvastaista, eli vähensin valoja ottamalla etusumarit kokonaan pois päältä jotta saan pelkän takasumuvalon palamaan...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

track08

Lainaus käyttäjältä: M_M - 12.12.19 - klo:06:51
MQB-autossa saa melko lailla minkä tahansa valon toimimaan missä tahansa tehtävässä, eli eiköhän tuo onnistu koodausmuutoksilla. Itse tosin suoritin enempi päinvastaista, eli vähensin valoja ottamalla etusumarit kokonaan pois päältä jotta saan pelkän takasumuvalon palamaan...

Mä taas olen miettinyt että onnistuisiko sumuvalokatkaisijan toiminnan muuttaminen niin, että kun sitä vetää kerran itseen päin syttyisi takasumuvalo ja toisen kerran niin etu- ja takasumuvalot?
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

M_M

On sekin tehtävissä. Sitten kylläkin mittariston merkkivalot toimii väärinpäin ja takasumari ei sammu kun laittaa peräkärryn perään. Ja se peräkärryn sumari syttyy ehkä edelleen vasta kakkospykälässä.

Mutta jos nuo ei haittaa niin toteutettavissa kyllä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Sokotalla

V*#@#ttaa noi kulmavalot ja testaan josko niistä  saisi jotain järkevää irti... Lähivaloilla ajellessa kaikki lisävalaistus kelpaa. Pitkien kanssa on helpompaa kun kaupasta saa mitä vaan.🙂

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sokotalla - 16.12.19 - klo:19:26
V*#@#ttaa noi kulmavalot ja testaan josko niistä  saisi jotain järkevää irti... Lähivaloilla ajellessa kaikki lisävalaistus kelpaa. Pitkien kanssa on helpompaa kun kaupasta saa mitä vaan.🙂

Mitäs jos tarkastaisit silmät ensimmäisenä ja seuraavana uusisit poltimot? Valonmäärän lisääminen 10-20 metrin päähän ei paranna nekemistä, kuin paikallaan ja kyllä pitkien kanssa on helpompaa ja se onnistuu myös LAILLISESTI!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Sokotalla


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sokotalla - 17.12.19 - klo:02:21
Hoh hoijaa...

Sumarispedet on yksi ihmistyyppi, joiden valot saisi rikkoa. Niitä tarvitaan alle viisi kertaa vuodessa ja silloinkin takasumuvaloa! Kokeileppa katsoa pimeällä ikkunasta ulos ja samaan aikaan suuntaat siihen otsa tai taskulampun. Kuinka hyvin näet ikkunasta ulos?

"Sumuvaloille ja etenkin etusumuvaloille on lain mukaan harvoin käyttötarvetta Suomen olosuhteissa."
https://yle.fi/uutiset/3-5460391

"Maantienopeuksilla sumuvalojen antama lisävalo on muutenkin hyödytöntä. Esimerkiksi kaukovaloilla pystyy näkemään noin 100 metrin päähän ja tavallisilla lähivaloilla noin 30 metrin päähän., kun sumuvaloit valaisevat käytännössä vain muutaman metrin auton edestä. Jos esimerkiksi ajaa 80 kilometrin tuntivauhtia, kaukovalojen näyttämä sata metriä taittuu vajaassa viidessä sekunnissa.

Rintanen arvelee, että yhä yleisempi sumuvalojen väärinkäyttö lähivalojen kanssa johtuu siitä, että sumuvalot ovat nykyisin aikaisempaa useamman uuden auton vakiovarusteena. "Se ei kuitenkaan oikein riitä sumuvalojen käytön perustaksi, että on mukavaa kun auton edessä on enemmän valoa", huomauttaa Rintanen."
https://www.kaleva.fi/teemat/moottori/sumuvalojen-virhekayttoon-puututaan/349229/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jake82

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.12.19 - klo:20:26
Mitäs jos tarkastaisit silmät ensimmäisenä ja seuraavana uusisit poltimot? Valonmäärän lisääminen 10-20 metrin päähän ei paranna nekemistä, kuin paikallaan ja kyllä pitkien kanssa on helpompaa ja se onnistuu myös LAILLISESTI!

Järkevä kommenttiko?
Audi RS6 2015

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jake82 - 17.12.19 - klo:07:17
Järkevä kommenttiko?

Ihan asiallinen kysymys, jos ei näe liikenteessä valoillaan.
"Erityisesti näkösairauksista kärsivillä voi olla hankaluuksia erottaa asioita "
https://yle.fi/uutiset/3-9208494

Vältä auton valo-ongelmat " umpiot kuntoon, sameat ajovalot kirkkaiksi
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/valta-auton-valo-ongelmat--umpiot-kuntoon-sameat-ajovalot-kirkkaiksi/#ecd6e19e
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Jake82 - 17.12.19 - klo:07:17
Järkevä kommenttiko?
Itsekin jäin miettimään mikä on alkuperäisen kirjoittajan idea, miksi keulalle pitää saada "tuplasumarit"? Tehdasasenteiset etusumuvalot kun ovat jo sinänsä varsin hyödyttömät, eikä kulmavaloja ole edes siihen hommaan suunniteltu. Se että auton eteen tulee lisää valoa saattaa johtaa virhearvioon näkyvyyden parantumisesta. Pimeässä ajettaessa sumuvalojen käyttö itse asiassa heikentää näkemistä kauemmas, mikä johtuu silmän toiminnasta. Eikä sumuvaloja saa käyttää kuin rajoitetuissa olosuhteissa. Eli oma ohjeeni on: pidä kulmavaloina. Niistä suurin hyöty, ja autokin menee läpi katsastuksessa.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Sokotalla

Hoh hoijaa #2
Onko vastaajista joku edes nähnyt sumu- ja kulmavalopakettia?
Lisäksi aion tummentaa takavalot ja tuulilasin.

Suberb 2012

Jos ajovalot näyttää vain 30m on syytä kyllä tarkistaa säädöt, minimi sallittu lasku on sen 1%. Eli 60cm korkeudella olevat valot ”näyttää” silloin n 60m päähän, sikäli kun tehoa niissä riittää... Eikö?

Sen sijaan ihmettelen kovasti miten ihmeessä nuo sumuvalot, jotka ei juuri päivävaloja kirkkaammat ole ja näyttävät suoraan alaspäin voivat niiiiiin häikäistä? Minua ne ei ainakaan häiritse, no tosin eipä paljoa häiritse ”tavanomaisilla valoilla” kulkevat vaikka olisi pitkät päällä.

Enemmän olen huolissani noista uusista ledeistä, vaikuttaisi että niissä on säädöt siinä 0% hujakoilla. Ne kyllä häiritsee, varsinkin kuopista ”väläyttelee” yllättäen-> ei mukavaa.

Tuossa 3-koppaisessa ei taida olla erikseen (muistaakseni) lamppua kulmavalolle, vaan se toteutetaan vaan sillä sumarilla.
Laita sinne sumariin joku osram +150% lamppu ja hiukan säätöjä kohilleen, niin auttaa pim, eikun sumussa etenemistä.

Tommix

Lainaus käyttäjältä: Sokotalla - 21.12.19 - klo:08:20
Hoh hoijaa #2
Lisäksi aion tummentaa takavalot ja tuulilasin.
,,lä unohda vettää hupparin huppua päähän/kääntää lippalakkia väärin päin päähän. Unohdit myös wunderbaumit peilistä ja pakastearkun kokoisen subbarin takaluukusta? Sitten paikallisen Siwan pihaan pyörimään.  ;D ;D
Trollaus, tiedän  ;D
Käyttis: G31 530eX
ex Octavia III:t: RS 245 LB TSI DSG Corrida Red 2020, RS LB 2.0 TDI DSG 4x4 Candy White 2017, 1.8 TSI LB Elegance DSG Candy White 2015
Harrasteena ///M4

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Tommix - 21.12.19 - klo:09:54
,,lä unohda vettää hupparin huppua päähän/kääntää lippalakkia väärin päin päähän. Unohdit myös wunderbaumit peilistä ja pakastearkun kokoisen subbarin takaluukusta? Sitten paikallisen Siwan pihaan pyörimään.  ;D ;D
Trollaus, tiedän  ;D

Sanoi hän joka on kaikista ocu-malleista valinnut sen nuoriso RS:n jo toistamiseen :D

Trolli sekin  :P

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Sokotalla - 11.12.19 - klo:20:53
Onnistuuko kulmavalojen muuttaminen tuplasumareiksi koodaamalla vai lähdenkö relekauppaan (ja myös led H16 kauppaan)?
Onko mielestäsi kulmavalojen ja sumuvalojen palaminen hienon näköistä, vai mikä tässä on ideana?

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Sokotalla - 21.12.19 - klo:08:20
Hoh hoijaa #2
Onko vastaajista joku edes nähnyt sumu- ja kulmavalopakettia?
Lisäksi aion tummentaa takavalot ja tuulilasin.
Jos ei asialliset kommentit kelpaa, niin kannattaa olla kysymättä mitään... Itselläni ollut kulmavalot useassakin autossa, nykyinen mukaan luettuna - tosin sumuvaloin toteutettuna.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

SNG

Sumarispedet varmaan voisivat laittaa keulaan strobovalot.

Näyttävyys ennen näkyvyyttä?

Laiton viritys.

paimentolainen

Itse en käytä koskaan sumareita, mutta volsussa ne toimii kulmavaloinakin, ja mielestäni ne on tosi hyvät siinä tarkoituksessa.

Tuleeko katsastuksessa sanomista, jos polttimot vaihtaa kirkkaampiin ledeihin?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Suberb 2012

Tuskin, jos ovat a) hyväksytty b) watit ei ylitä alkuperäisiä. C) kuvio pysyy rajoissa.

Käytän sumuvaloja aktiivisesti, koska silloin palaa myös takavalot. Ajovalot kytken sitten kun itse näen valot, eli niistä on jotain hyötyä. Lainsäätäjän ajatus Suomen säännösten perusteella ajovaloissa lienee että tärkeintä on että muut näkevät sinut, ei se näkeekö kuljettaja mitään tai ei. Sumuvalot täyttää sen oikein hyvin ja vielä korostetusti koska tuntuu saavan monilta erityishuomiota, vai liekö jotain tuttuja kun morjestelee pitkillä? Tiedä noista aina, kun niin usein vaihtavat autojaan. 

Sumareissa Osramin +150% eli täysin lailliset. Kuvio on suunnattu 0,5% alenemalla eli ei häikäise itseä tai vastaantulijaa (muutakuin henkisesti :D ) Sumuvalot laitan aina kun pykälät sen sallii, eli sateella tai sumuisella kelillä, sumuahan on melkein aina, joissain tai oli ainakin 100km sitten.

Ei, minulla ei ole huppua eikä wunderbaumia... Ihan normaali Octavia, ilman lastuja, testivoittajarenkaita ja RS-merkintöjä. Ei Vaan rahat riittänyt RS:ään saati että olisin jonkun oikean sportin laittanut.


paimentolainen

Jaksaako se katastussetä mitään polttimoita ottaa pois ja kattoa hyväksyntiä tai wattimääriä... taidan vaihtaa.

Onko muuten volsuspesifi juttu, että sumarit syttyy aina peruuttaessa?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Suberb 2012

En oikeen usko, että inssit niistä ovat yleisesti kovin kiinnostuneita, harva viitsii edes suuntauksia sumuvaloista tarkistaa.
Itse kyllä pyydän nekin Tarkastamaan, koska olen palvelusta maksanut ja ennenkaikkea toimesta jää tieto papereihin -> toimii matkanjatkumista nopeuttavana tekijänä jos smurffia kirkkaana palavat valot askarruttaa.

Sheriffi sensijaan voi antaa määräyksen tarkistuttaa auto insnöörillä, melko teoreettinen tapaus, mutta mahdollinen. Aiheutuneiden kulujen korvaamisesta ei ole tietoa, varsinkaan jos polttimoissa ei ole huomautettavaa. Jos on laittomat, niin tietysti maksaja on itsestäänselvyys.

Onnettomuustapauksessa laittomat lamput voi olla myös raskauttava tekijä syyllistä ja maksuja arwottaessa -> ajoneuvo ei katsastuskelpoinen. Eli kannattaa pysyä laillisissa ja säätää ne oikein.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.12.19 - klo:15:49
Käytän sumuvaloja aktiivisesti, koska silloin palaa myös takavalot. Ajovalot kytken sitten kun itse näen valot, eli niistä on jotain hyötyä. Lainsäätäjän ajatus Suomen säännösten perusteella ajovaloissa lienee että tärkeintä on että muut näkevät sinut, ei se näkeekö kuljettaja mitään tai ei. Sumuvalot täyttää sen oikein hyvin ja vielä korostetusti koska tuntuu saavan monilta erityishuomiota, vai liekö jotain tuttuja kun morjestelee pitkillä? Tiedä noista aina, kun niin usein vaihtavat autojaan. 

Sumareissa Osramin +150% eli täysin lailliset. Kuvio on suunnattu 0,5% alenemalla eli ei häikäise itseä tai vastaantulijaa (muutakuin henkisesti :D ) Sumuvalot laitan aina kun pykälät sen sallii, eli sateella tai sumuisella kelillä, sumuahan on melkein aina, joissain tai oli ainakin 100km sitten.

Ei, minulla ei ole huppua eikä wunderbaumia... Ihan normaali Octavia, ilman lastuja, testivoittajarenkaita ja RS-merkintöjä. Ei Vaan rahat riittänyt RS:ään saati että olisin jonkun oikean sportin laittanut.
Kaikkien tyhmyydelle ei vaan voi mitään, vaan tuntuvat enemmänkin innostuvan siitä jos se ei ole sallittua.  :-\

Suberb 2012

#23
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.12.19 - klo:17:21
Kaikkien tyhmyydelle ei vaan voi mitään, vaan tuntuvat enemmänkin innostuvan siitä jos se ei ole sallittua.  :-\

Jos toimin lainmukaan =sallittua, ei siinä liene mitään tyhmää tai kiellettyä.

;D

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.12.19 - klo:18:57
Jos toimin lainmukaan =sallittua, ei siinä liene mitään tyhmää tai kiellettyä.

;D
Ei, kyllä se on tyhmyyttä hakea hakemalla porsaanreikiä ja ylpeillä kuinka niitä hyödyntää.
Tyhmyyttä on myös se, jos sitä ei teekään tahallisesti, vaan ei vaan ymmärrä.

vwmies

Allekirjoituksen autossa on ledit päiväajovaloissa, eikä ole koskaan kiinnostanyt katsuria. Jos motkottaa, niin hehkulamput ovat hanskiksen pohjalla.  ::)
Yritetään pärjätä.

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 22.12.19 - klo:11:33
Allekirjoituksen autossa on ledit päiväajovaloissa, eikä ole koskaan kiinnostanyt katsuria. Jos motkottaa, niin hehkulamput ovat hanskiksen pohjalla.  ::)

Aiai.. Ettei nyt vaan joku häikäisty tai pahoita mieltään.... saati että mitään vielä vakavampaa  ::)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.12.19 - klo:15:49
Käytän sumuvaloja aktiivisesti, koska silloin palaa myös takavalot. Ajovalot kytken sitten kun itse näen valot, eli niistä on jotain hyötyä. Lainsäätäjän ajatus Suomen säännösten perusteella ajovaloissa lienee että tärkeintä on että muut näkevät sinut, ei se näkeekö kuljettaja mitään tai ei. Sumuvalot täyttää sen oikein hyvin ja vielä korostetusti koska tuntuu saavan monilta erityishuomiota, vai liekö jotain tuttuja kun morjestelee pitkillä? Tiedä noista aina, kun niin usein vaihtavat autojaan. 
Eikö autossasi pala takavalot ilman sumareita tai ajovaloautomatiikkaa? Tärkeintä tietysti valoissa on näkyvyys ja näkeminen - unohtamatta laillisuusaspektia. Päivällä päivävalot, jotka on suunniteltu häikäiseväksi ajovaloja pienemmällä teholla, jolloin ne näkyvät paremmin toisille ja virtaa säästyy samalla. Ajovalot ja etusumuvalot on tarkan rajauksen valot, jotka eivät saa tehonsa takia häikäistä. Etusumuvalojen näyttämä on lyhyt, kun yleensä ne on melko alas asennettu, eli ihan turhat isommissa nopeuksissa. Sumuvalot häikäisevät märällä tiellä raskaan kaluston kuljettajia, kun se valo heijastaa tien pinnasta ylös. Etusumuvaloja tulee käyttää vain hitaissa nopeuksissa pääsääntöisesti, koska näkyvyys on heikko, jolloin joutuu ajamaan hitaasti. Joskus etusumareita on pakko polttaa, koska esim. octaviassa kytkentä on typerästi toteutettu, kun takasumaria ei saa kytkettyä ilman etusumuvaloja. Voisinkin koodata ne pois toiminnasta, jos muistan ja kerkeän.

Etusumuvalojen jatkuva käyttö ihan ymmärrettävästi häiritsee osaa autoilijoista, niin minuakin. Käyttäjät ovat joko tyhmiä tai piittaamattomia, tai luulevat sen olevan hienon näköistä, joka viittaa molempiin. Käyttäkää valoja niinkuin kuuluu, niin ei ainakaan muita häiritse ja provosoi turhaan ja näette itsekin paremmin sinne etäämmälle.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Juu, ei pala takavalot päivävaloilla.
Mä muutan tapojani heti, kun kerroit että rekkakuskit häikäistyy mun 35w sumareista. Otin lamput pois kokonaan mokomista, paan sitten katastukseen hanskalokeroon, jos sattuu kyseleen. Autossahan ei saa olla (lain mukaan) toimimattomia valaisimia :o

Ajelen jatkossa vallan kenoneilla, myös vasta-aurinkooon sillee niinkun polliisitkin. Se on turvallista eikä ole vaaraa että joku häikästyy tai muuten pahoittaa mielensä.

b1mpo

En tiedä minkä ikäisellä autolla ajat, mutta vakkilaisissa on hetken ollut käytössä myös päivävaloja, jotka säästää ajovaloja ja polttoainetta. Ne näkyy myös päivällä paremmin vastaantulijoille. Polttimon poisto saattaa sytyttää varoitusvalon kojelautaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy