Passat B7 ecofuel misfire

Aloittaja Ramzez, 04.12.19 - klo:08:57

« edellinen - seuraava »

Ramzez

Pari tuhatta kilometriä sitten ohitustilanteessa alkoi moottorin keltainen vikavalo vilkkua ja auto siirtyi kaasulta bensalle. Moottorin uudelleen käynnistys palautti auton kulkemaan jälleen kaasulla, eikä ongelma toistunut, kunnes tänään n. 15 km ajon jälkeen liikennevaloista lähdettäessä huomasin ensiksi, että auto jättää jälkeensä kovan höyrypilven ja sitten huomasinkin jälleen mittaristosta, että moottorin keltainen vikavalo vilkkuu ja moottori hetken nyki, mutta bensalle siirryttäessä kaikki ongelmat häipyivät. Jälleen pysäytin auton ja käynnistin uudelleen, jolloin matka kaasulla jatkui loppumatkan.

Ensimmäisellä kerralla VCDS:n mukaan vika oli misfire 4 sylinterissä ja se oli tapahtunut kerran n. 5000 rpm kohdalla. Tänään vikakoodinluku ilmoitti, että misfire oli ollut 2. ja 3. sylintereissä n. 2500 kierrosluvulla.

Mistä vikaa voisi ryhtyä etsimään? Alun perin ajattelin, että mikäli tuo 4. sylinterin vaiva palaa, niin vika voisi olla puolassa tai kaasusuuttimessa, mutta tämän päiväinen episodi kahden muun sylinterin kanssa viittaa ennemminkin johonkin muuhun vikaan. Tuskin kaikkien puolat tai suuttimet voivat olla yhtäaikaa viallisia. Onko kaasujärjestelmässä jotain komponetteja, jotka ohjaavat polttoaineensyöttöä ja joka voisi aiheuttaa em. ongelmia?

Ramzez

Täydennetään vielä edellistä:

Katsoin konehuoneeseen, ei havaittavissa mitään poikkeuksellista, jäähdytinnestettä on ja öljyt normaalin näköiset, konehuone muutenkin siisti.

Bensalla toimii täysin normaalisti kierroksista ja ajotavasta huolimatta.

Ensimmäisen kerran jälkeen kun tuli tuo 4. sylinterin katkos, on sen jälkeen tätä aamua lukuun ottamatta toiminut täysin normaalisti kierroksista ja ajotavasta huolimatta.

Voimakas höyryäminen tänä aamuna jäi epäselväksi (en tiedä tapahtuiko ensimmäisellä kerralla). Veikkaukseni on, että on ajanut palamatonta biokaasua putkistoon, joka höyrynnyt siksi voimakkaasti, varsinkin kun kaksi sylinteriä oli pois pelistä.

Tämän aamuisen katkoksen jälkeisen käynnistyksen jälkeen toiminut toistaiseksi normaalisti kierroksista ja vaihtelevista ajo-olosuhteisteista riippumatta. VCDS:ään ei ole tullut uusia vikakoodeja.

Ainoa yhdistävä tekijä ensimmäisen ja toisen kerran välillä on lähinnä sää: sateinen suojasää.

Voikohan tässä olla vikaa sähköpuolella ja jonnekin pääsisi kosteutta? Netistä luin vaikka mitä kauhutarinoita aina kannenvaihdoista lähtien, mutta mikään niistä ei oikein korreloi omaan vikatapaukseeni, varsinkin kun vika on nyt liikkunut sylinterien välillä, eikä kohdistu yhteen ja samaan sylinteriin. Bensalla ajaminen ei aiheuta minkään sortin ongelmia.

Ramzez

Jostain syystä en voi editoida aiempia viestejä, joten laitan nyt tähän vielä jatkoksi:

Kotimatkalla moottorin lämmettyä ajattelin tarkoituksellisesti kokeilla, että saanko vikaa aikaiseksi ja hetken rattivaihteilla ajettuani ja kierrosten ollessa n. 4000, alkoi moottorin keltainen vikavalo vilkkua ja siirryttiin bensalle, tällä kertaa ilman dramatiikkaa (höyryä ja nykimisiä). Ajoin maantieajoa tasaisella kaasulla ja tasaisella nopeudella. Tällä kertaa VCDS ilmoitti sytytyskatkosten olleen 1. ja 2. sylintereissä. Toisin sanoen vika ei näytä kohdentuvan mihinkään yksittäiseen sylinteriin, vaan katkoksia voi tulla mihin sylinteriin tahansa. Bensalla ei edelleenkään ole kierroksista huolimatta ongelmia. Ilman tuota tahallista koneen kierrätystä olisin varmaan päässyt kaasulla kotiin asti.

Olisikohan täällä ketään kokemusasiantuntijaa tai muuta valistunutta arvausta, mikä tuollaisen voisi aiheuttaa?

ko

Sytytyskatkot ovat näissä jo lähes ominaisuutena. Itsellä antoi vikakoodia 3 sylinterin misfirestä ja tiputti bensalle, kun painoi kunnolla kaasun pohjaan. Kolmossylinterin puolan vaihto jo asia korjaantui. Itse lähtisin puolista ja puolan johdoista etsimään vikaa. Toinen vaihtoehto voisi olla suuttimet.

jt

Oletko käyttänyt merkkitiskillä vianetsinnässä? Hyvällä tuurilla se voisi sillä selvitä, huonolla taasen ei.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Ramzez

Kiitoksia vastauksista! Auton vika eteni siihen pisteeseen, että tyhjäkäynnillä ollessaan kaasumittari putosi n. puolesta tankista nollaan ja auto ilmoitti kaasun loppumisesta ja kulkemisesta bensalla. Sen jälkeen kaasupuoli on ollut kokonaan pois käytöstä. Olen varannut tälle viikolle ajan korjaamolle, raportoin tänne sitten, miten kävi. Aluksi epäilin itsekin puolia ja suuttimia, mutta nykyiset oireet viittaavat ennemminkin polttoaineen syöttöön, kun katkoja voi tulla kaikkiin sylintereihin ja nyt koko kaasupuoli on pois käytöstä. Tuskin puolat tai suuttimet sitä aiheuttavat.

palmgas

Hei

Missä vika oli...miten kävi. Onko niin että jos 4 syl puola pätkii niin auto  lopettaa kaasulla-ajon. Erikoinen vika jos näin on. Toki helppo vika korjaa itse ja puola n 30 euroa ja sen vaihto 5 minuuttia.
Mulla sama juttu että ei meinaa siirtya kaasulle vaan auto haluu käydä vaan bensalla ja ei anna mitään vikakoodia paitsi kerran ton 4 syl ehkä puola..toki toi lukija on vanha joten eihän niillä nää juuri mitään.

Ramzez

Tänään tuli ilmoitus korjaamolta, että auto saatu valmiiksi ja kuntoon. Vikaa diagnosoitiin jonkin aikaa ja sen yhteydessä käytiin mm. koneen johtosarjat läpi, puolat ja sytkäpuolen johdot. Kaikki olivat ok. Sen lisäksi tutkittiin kolmen kaasupullon käämit, jotka ovat ilmeisesti näissä tyyppivikana, että hajoavat, koska ainakin kaksi näistä on sellaisessa paikassa, että joutuvat koville olosuhteille lian, jään ja muiden epäpuhtauksien vuoksi. Minun tapauksessani nämä kaikki kolme käämiä kuitenkin visuaalisesti vaikuttivat kunnossa olevilta, mutta kaikesta huolimatta mittausten tuloksena saatiin selville, että yhden pullon käämi oli jotenkin mennyt siten rikki, että kiskoi suuret määrät amppeereja ja se taas poltti kaasupuolen sulakkeen. Toisin sanoen kaikki edellä mainitut viat johtuivat tuosta yhden pullon käämistä. Autoa on nyt perusteellisesti koeajettu, luettu vikakoodit ja myös käytetty suuremmilla kierroksilla, eikä minkäänlaisia sytytyskatkoja saatu aikaan.

Yhteenvetona voitaisiin siis todeta, että mikäli autossasi vian kuvaus muistuttaa samaa kuin kertomukseni yllä, voi vian aiheuttaja olla kaasupullojen yhteydessä oleva käämi tai käämit.


Vastatakseni vielä palmgas:in viestiin: Minulla sytytyskatkokset eivät kohdistuneet nimenomaisesti mihinkään sylinteriin. Niin kauan kuin auto toimi kaasulla, se siirtyi heti käynnistyksen yhteydessä kaasulle ja bensalle siirryttiin vain siinä tapauksessa, että moottorinohjaus huomasi sylintereissä olevan sytytyskatkoksia ja siirtyi käyttämään bensaa. Uudelleen käynnistäminen aina palautti auton kaasulle. Sellaista ongelmaa minulla ei ollut, että auto kävisi lähtökohtaisesti bensalla ja siirtyisi vasta viiveellä kaasulle. Lopulta minun tapauksessani kävi kuitenkin niin tuon viallisen käämin seurauksena, että se poltti sulakkeen ja sitten ei kuljettu enää ollenkaan kaasulla. Korjaamolla vaihtoivat ensitöikseen sulakkeen uuteen, mutta se paloi lähes välittömästi (ennen kuin saatiin selville missä vika oli).

o.b.

Varaosanumero puolille on 2012 vuosimallista alkaen 3AA959975 ja hintaa pikkusen yli 50, jos joku sitä tietoa tarvitsee 8)

Vanhemmissa malleissa osanumero saattaa olla eri, riippuen solenoidiventtiilin tyypistä. VIN perusteella löytyy ehkä oikea osa.

Ramzez

Pahoittelut, kyseessä ei ollutkaan käämi, vaan "kela", josta korjaamolla puhuivat. Olisin korjannut alkuperäiseen viestiin, mutta ei ole editointimahdollisuutta.

o.b.

Kelassa on käämi ja varaosana tuon nimi on puola ;D

"Puolan johto on vaihdettava" taisi vitsissä sanoa joku poliitikkokin ;)

M_M

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 12.12.19 - klo:23:00
Kelassa on käämi ja varaosana tuon nimi on puola ;D

Joo, magneettiventtiilin vetokelassa on sisällä käämitys. Mutta missä maailmassa tuota venttiiliä sanotaan puolaksi?  :o Volkkarin suomennetussa varaosakuvastossako?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Ramzez

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 12.12.19 - klo:15:39
Varaosanumero puolille on 2012 vuosimallista alkaen 3AA959975 ja hintaa pikkusen yli 50, jos joku sitä tietoa tarvitsee 8)

Vanhemmissa malleissa osanumero saattaa olla eri, riippuen solenoidiventtiilin tyypistä. VIN perusteella löytyy ehkä oikea osa.

Minulta veloitettiin korjaamolla ilmeisesti tuosta osasta 200,. Käsittääkseni tuo on pultattuna kiinni kaasupullon kaulaan, joten ei taida olla ihan kotikonstein vaihdettava, mikäli kahdessa muussa alkaisi tulevaisuudessa esiintymään oireita? Ajattelisin kuitenkin, että pullot on tyhjennettävä ja päästettävä paine pois, ennen kuin voi lähteä remonttia tekemään. Homma joka voi myös olla aika haastava jos vika sattuu iskemään päälle ja on juuri ehtinyt pullot tankkaamaan täyteen. Muutoinhan tuo varmaan olisi aikalailla itse tehtävissä ja kolmen venttiilin/kelan vaihto olisi 150,.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: M_M - 13.12.19 - klo:06:47
Joo, magneettiventtiilin vetokelassa on sisällä käämitys. Mutta missä maailmassa tuota venttiiliä sanotaan puolaksi?  :o Volkkarin suomennetussa varaosakuvastossako?
Magneettiventtiilin kela on ETKA:ssa puola ;D Ja se venttiili on solenoidiventtiili.

Se pitäisi olla melko simppeli vaihtaa, ei tarvitse kaasuja päästellä. Rautakara, jota kelan magneettikenttä liikuttaa on umpinaisen messinkiputken? sisällä.

Jokaisella kaasupullolla on erilainen venttiili (3AA907631G/H/F). Niiden hinta yli 550, kpl.

Jos kelasta on maksanut 200, ja tuo edellä mainittu varaosanumero on laskussa, kannattaa ohimennen kysyä varaosatiskiltä osan hintaa ???

Kela on tuossa kuvassa se musta mötikkä ja näyttäisi olevan mutterilla kiinni venttiilissä.




Ramzez

Kyllä sinne pelkkä keskimmäisen kaasupullon kela vaihdettiin ja hinta 200e osasta. Tuon lisäksi n. 200 e työstä (kuului kyllä vian selvitystyö). Näiden lisäksi autolla oli ajettu n. 70km. Kyseessä ei ollut merkkiliike.

o.b.

No kehtaavat ottaa kunnon katteet varaosasta jos kävivät vielä sun bensoilla sen hakemassa ::)

Ramzez

Auto tuli kuntoon mikä tietysti oli pääasia, mutta eniten oikeastaan koko hommassa harmitti se, että asentaja sanoi koeajaneensa autoa n. 20-30km, mutta todellisuudessa autolla oli ajettu yli tuplat enemmän. Tiesin tämän, koska korjaamon pihassa ennen auton remonttiin luovuttamista otin mittarilukemasta valokuvan (suosittelen tätä muillekin, onhan näitä viime aikoina uutisissakin ollut, että huollossa olleilla autoilla on ajettu pitkiä koeajoja pahimmillaan pitkin maakuntaa) ja vertasin sitä hakiessani auton takaisin sen hetkiseen lukemaan. Asentaja tosiaan sanoi, että olikin hakenut autolla varaosia matkahuollosta ja siitä johtuivat ylimääräiset kilometrit. Pidin vähän outona käytäntönä, mutta annoin nyt olla. Varaosassa nähtävästi oli katetta, en tiedä olisinko merkkiliikkeen kanssa selvinnyt halvemmalla. Lähtökohtaisesti teen kaikki rempat ja huollot itse, mutta nyt oli poikkeustilanne ja ei olisi ollut kunnon vehkeitä diagnosoida tuota kaasupuolta.

vzv

Jahas, nyt se sitten on täällä se Misfire-vika. Auto on 2013 Passat Ecofuel, mittarissa 142 tkm, ja tänään ajoin kaasut loppuun ja suunnistin tankille. Gasum-tankkauksen jälkeen tuli pari asiointipysähdystä, ja niistä jälkimmäisen jälkeen startatessa auto kävi ensin tyhjäkäyntiä kaasulla epätasaisesti. Sen jälkeen oireet ovat toistuneet samanlaisina joka kerta:

  • Starttaa kaasulla normaalisti
  • Käy muutaman sekunnin OK
  • Sitten alkaa käydä nykien "vajaalla", tyhjäkäyntikierrokset putoavat n. 600:n ja moottorin vikavalo syttyy
  • Jos nostaa vähän kierroksia niin tuntuisi käyvän tasaisemmin, en tiedä onko vain kasvaneen pyörintänopeuden tulos
  • 20-30 sek tyhjäkäynnin jälkeen vaihtaa bensalle ja alkaa käydä normaalisti
  • Vikakoodit P3361 ja P3364, nollattu kerran mutta palasivat samoina, täytyy huomenna nollata ja kokeilla uudelleen tulevatko silloinkin samoina

Täällä on aikaisemmin saatu samaa koodia ainakin kaasupullon venttiilin solenoidista/kelasta (mutta ei polta minulla kaasupuolen sulaketta?), puolista ja tulpista (mutta vika tulee vain kaasulla?), rikkoutuneesta PCV-häkkyrästä (mutta vika tulee vain kaasulla eikä edellytä isompaa alipainetta eli kiihdytystä?) ja kaasupuolen suuttimista (hmmm... yhtäkkisyys ei jotenkin tunnu suutinvialta). Olipa jollakulla ollut kansikin p-kana, toivottavasti ei sentään ole siitä kyse.

jt

Lainaus käyttäjältä: vzv - 23.04.23 - klo:23:10
Jahas, nyt se sitten on täällä se Misfire-vika. Auto on 2013 Passat Ecofuel, mittarissa 142 tkm, ja tänään ajoin kaasut loppuun ja suunnistin tankille.

Täällä on aikaisemmin saatu samaa koodia ainakin kaasupullon venttiilin solenoidista/kelasta (mutta ei polta minulla kaasupuolen sulaketta?), puolista ja tulpista (mutta vika tulee vain kaasulla?), rikkoutuneesta PCV-häkkyrästä (mutta vika tulee vain kaasulla eikä edellytä isompaa alipainetta eli kiihdytystä?) ja kaasupuolen suuttimista (hmmm... yhtäkkisyys ei jotenkin tunnu suutinvialta). Olipa jollakulla ollut kansikin p-kana, toivottavasti ei sentään ole siitä kyse.
Kaasulinjalla on noiden lisäksi vielä regulaattori joka tiputtaa paineen moottorille sopivaksi. Tuleeko vikakoodit aina samoihin sylintereihin? Jos tulee aina vain samoihin sylintereihin, niin tulppa/puola:n osuuden voi selvittää siten että vaihtaa päikseen niiden sylinterien kanssa joista ei tule koodia, jos vika siirtyy, niin a'vot, vika on paikallistettu, jos ei, niin ei sitten. Pieni huomio vielä siihen että puolat voivat olla tiukassa, sähköliittimen irrotus ehjänä helppoa jos tietää mistä välistä vääntää meisselillä, väkisin vetämällä menee taatusti rikki. 

Sytytys on kaasulla hieman krantumpaa kuin bensalla, joten puola/tulppa on toki mahdollinen, mutta jos vikaa vain kaasulla, niin silloin suutin on yksi mahdollisuus. Itsellä tuli misfireä kun kiihdytti kovasti, fiksaantui suuttimien vaihdolla. Hyvänä uutisena kaasusuuttimet eivät ole poskettoman kalliita. Vaihtaa kannattaa kaikki kerralla jos vika sinne paikallistuu. Suuttimilla voi tehdä myös saman, eli siirtää toiseen sylinteriin ja jos vika siirtyy, vika löydetty, mutta tässä tapauksessa ongelma on siinä että työtä tulee aika paljon ja pitää olla kaasupuolen kanssa tekemisissä, joten näitä ei itse voi tehdä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Ramzez

#19
Näissä kaasuvehkeissä tosiaan pitää pyrkiä aina ensiksi eliminoimaan muutamat seikat pois, ennen kuin voidaan yhtään sanoa tarkemmin missä vika voisi olla. Passatissa myös nuo sytytyskatkokset ovat aika yleisiä jos polttoaineensyöttöön, seokseen taikka sytytykseen tulee mitään häiriöitä. Jos vikakoodina tulee sytytyskatkoksia, pitäisi pyrkiä ensiksi selvittämään, tulevatko katkokset aina samoihin sylintereihin. Jos kyllä, niin silloin vika on todennäköisemmin sytytyksessä (tulpat ja/tai puolat) taikka suuttimissa. Jos sen sijaan katkokset kohdistuvat sattumanvaraisesti eri sylintereihin, vikaa on todennäköisemmin polttoaineensyötössä, seoksessa taikka sytytyksessä (tarkemmin ottaen esim. johtosarjassa). Huonoksi menevä pullon käämi ei ensimmäisenä välttämättä sulaketta polta, itsellänikin auto oireili ensiksi noilla katkoksilla ja vasta kun käämi meni kunnolla oikkariin, poltti se sulaketta. Käämin hajoaminen myös aiheuttaa noita sattumanvaraisia katkoksia. Tämän lisäksi katkoja voi aiheuttaa suuttimet, mutta silloin ne kohdistuvat tiettyihin sylntereihin, samoin tulppien ja puolien katkot. Johtosarjaa ja imuvuotoja koskevat viat sen sijaan voivat aiheuttaa katkoja sattumanvaraisesti. Paineenalentimen vikaa ei ole vielä sattunut omalle kohdalleni, joten en tiedä miten sen vika saattaisi näkyä, aika yleinen diagnoosi noissa käsitykseni mukaan on kuitenkin, että se alkaa vuotaa kaasua. Oletettavasti pahempi vika pudottaa kaasun kokonaan pois pelistä.

Sitten toki vielä voi diagnosoida ongelmia myös siten, että jatkuvatko sytytyskatkokset bensalla ajettaessa? Jos kyllä, vika ei ole kaasusuuttimissa taikka kaasulinjassa, koska polttoainejärjestelmät ovat täysin erilliset. Vika on silloin todennäköisimmin sytytyksessä taikka ilmavuodoissa.

Kannentiivisteet ja erinäiset isommat moottorivauriot ovat hieman isommalla penkomisella johtuneet melko usein laiminlyödyistä öljynvaihdoista. Näissähän vaihtovälinä tulisi pitää 15tkm/1v., mutta erään tuttavan, joka työskenteli aiemmin merkkarilla näiden kaasupelien kanssa totesi, että kaasuautoissa öljyn sekaan tiivistyy vettä, joka liian isoina pitoisuuksina aiheuttaa näitä moottorivaurioita taikka se on ainakin ollut edesauttamassa sitä. Hyvin usein nämä konerikkoiset autot olivat niitä, joissa ei öljynvaihtoväliä ollut aina niin jämptisti noudatettu. Ei toki kokonaan poissulje tätä vaihtoehtoa, vaikka öljyt olisikin ajallaan vaihdettu, mutta hommaa on turha eskaloida ennen kuin nuo yksinkertaisemmat asiat on poissuljettu vaihtoehtona.

Passatissa tuo kaasupuolen rakenne on loppupeleissä aika yksinkertainen. Siellä on kolme kaasupulloa auton peräosassa (kaksi taka-akselin takana ja yksi edessä), pulloissa on jokaisessa oma venttiili, joita ohjaa solenoidi (eli se mikä voi mennä oikosulkuun), pulloista lähtee teräksinen polttoainelinja auton oikella puolella kohti keulaa. Siinä repsikan puolella auton keulassa on paineenalennin, jossa paine putoaa 200 barista 8 bariin. Sieltä sitten lähtee linjat imusarjan suuntaan ja kaasusuuttimille. Muilta osin tuo on pitkälti normi TSI-kone, joskin ecofuelissa on muutamia eriyisominaisuuksia, kuten tupla-ahtimet jne.

vzv

Kiitoksia, täytyy nollailla ja lukea koodeja uudelleen.

Menevätkö koodit niin, että P3361 on yleiskoodi häiriölle, P3362 on 1. sylinteri, P3363 2. ja niin edelleen? Kiitos tämän palstan kirjoittajien, hyllystä löytyy valmiina paitsi tulppia (nykyisillä ajettu 30 tkm) niin myös sytytyspuolia, eBaysta hommattu puolien irrotustyökalu (15,) ja PCV-venttiili.

Mutta toimii tosiaan bensalla OK. Onko jollekulle joskus sattunut niin, että vaikeammin syttyvä kaasu ei ole jaksanut syttyä samalla puolalla ja tulpalla joilla bensa on vielä syttynyt iloisesti?

Auto on kyllä menossa torstaina pajalle takaluukun johtosarjan selvittelyä varten (manuaalilukko ei aukea vaikka kaikki liikkuvat osat on vaihdettu) mutta aina täytyy koettaa itse ensin.

vzv

No niin, koeajot suoritettu. Käytössä on Carlyn Bluetooth OBD-mokkula jonka livedatasta voi katsellaa suoraan miten käyntihäiriömerkintöjä tikittää varsinkin tyhjäkäynnillä 3-sylinteriin (P3364) mutta ei muihin. Nyt auto ei suostunut vaihtamaan bensalle eikä sytyttänyt moottorivaloa, mutta nyki kyllä selvästi kiihdytyksissä. PCV-venttiilin putket ja letkut näyttivät päällepäin ehjiltä ja sytytysjohdoissa ei näkynyt kuparia mistään.

Täytyy koettaa seuraavaksi uutta puolaa ja tulppaa kolmossylinteriin. En kokeillut kaasupuolen sulakkeen irrottamista kun tuo ongelma on niin selvästi yhdessä pytyssä.

Sitten pää edellä kaninkoloon:
Volkkarin suositus on kai laittaa Berun tulpanhatturasvaa asennuksen yhteydessä ettei puola hapetu kiinni tulppaan. (https://garage.wiki/beru/parts/zkf01-grease.html  https://www.autodoc.co.uk/beru/994899 ) Tuota ei vaan saa enää mistään maailmastai, mikä viittaa siihen että tuote on korvattu tai lopetettu. Missään ei kerrota mikä sen kemikaalipohja on, mutta lämmönkesto on 290 astetta joka on enemmän kuin tyypillisillä korkean lämpötilan rasvoilla. Tuollaisen korvaavan tuotteen sain kaiveltua esiin: https://techmol.de/Sparkplug-Connector-Grease-Tube-50g mutta postikulut Suomeen ovat 20, eli tuubista tulee melko arvokas. Koetin kovasti etsiskellä Motonetin ja Bilteman sivuilta vastaavaa, mutta käteen jäi vain kuparipastoja ja keraamisia voiteluaineita joista ei suoraan sanota sopivatko ne tulpanhattuihin.

Tietääkö joku saako Suomesta jostain tulpanhatturasvaa tai käykö kuparitahna tuohon käyttöön? Tulppien kierteitä olen rasvaillut muissa laitteissa kuparitahnalla kun sen lämmönkesto on toistatuhatta astetta, mutta olen epävarma sen sopivuudesta sähkö/kumiosiin.

o.b.


MJay

Itsellä tosiaan tuossa 3 vuotta sitten heti auton hankittua selviteltiin P3361-vikakoodia ja ongelmaa, jossa auto vaihtoi tyhjäkäynnillä bensalle ja kaasupuoli ei oikein pelannut kunnolla. Vika korjaantui silloin sylinterikannen vaihdolla. Tuolla tarkemmin asiaa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=47801.msg769339#msg769339

KKN

Lainaus käyttäjältä: vzv - 26.04.23 - klo:10:28
Tietääkö joku saako Suomesta jostain tulpanhatturasvaa tai käykö kuparitahna tuohon käyttöön? Tulppien kierteitä olen rasvaillut muissa laitteissa kuparitahnalla kun sen lämmönkesto on toistatuhatta astetta, mutta olen epävarma sen sopivuudesta sähkö/kumiosiin.

Eikös melkein mikä tahansa silikonirasva käy tulpanhatturasvaksi
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

vzv

Lainaus käyttäjältä: MJay - 26.04.23 - klo:13:35
Itsellä tosiaan tuossa 3 vuotta sitten heti auton hankittua selviteltiin P3361-vikakoodia ja ongelmaa, jossa auto vaihtoi tyhjäkäynnillä bensalle ja kaasupuoli ei oikein pelannut kunnolla. Vika korjaantui silloin sylinterikannen vaihdolla. Tuolla tarkemmin asiaa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=47801.msg769339#msg769339

Luin tuon ketjun mutta kuvat olivat kadonneet, mikä siinä kannessa sitten oli vikana?

Ja mitä rasvaan tulee, juttuhan muuttuu sitä oudommaksi mitä enemmän sitä tutkii (https://www.youtube.com/watch?v=zhl3bLzgq9A) (https://www.youtube.com/watch?v=3Uck9IUIYBQ). Rikkaammat serkkummekin ovat olleet ymmällään: https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/sisusta-ja-s%C3%A4hk%C3%B6t/83050-rasva-s%C3%A4hk%C3%B6liitoksiin

Ihme yksisarvisen talia kun ei meinaa Suomesta löytyä selkeällä nimellä. CRC:n silikonirasvan ilmoitettu lämmönkesto on 200 astetta (Berulla 290) eikä sähkönjohtavuudesta ole mitään mainintaa. Mersuun löytyy Suomesta, hinta on sitten Mersuhinta eikä ominaisuuksista kerrota mitään: https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/sytytystulpan_asennusrasva_35g_mb_oem-p-588222-0

Toistaiseksi tuo Techmolin rasva suoraan valmistajalta ostettuna vaikuttaa postikuluineenkin parhaalta ratkaisulta, se ainakin sanoo mihin se on tarkoitettu. eBayssa myydään samaa yli tuplahintaan.


vzv

No niin, ongelma ratkaistu. Vaihdoin uuden puolan 3-pyttyyn ja käyntihäiriö poistui. Muillakin tuo sama puola näyttää usein kypsyvän ensimmäisenä. Edellisellä tulpanvaihtajalla ei ilmeisesti ollut yksisarvisrasvaa käytössä, koska puolan kumiosat jäivät tulppaan kiinni ja niiden kalastelussa reiästä oli hieman puuhaa. Uudet puolat ovat valmiiksi rasvattuja.

Suosittelen kyllä varapuolan ja puolan irrotus/kiinnitystyökalun kiina-kopion hankkimista valmiiksi hyllyyn jos autossa on vielä orggispuolia. Puolat eivät ole kalliita, ja homma on ainakin 3.- ja 4-pyttyjen kohdalta helppo jos vaan työkalut pysyvät yhtään kädessä. Työkaluun sijoitettu raha ei todellakaan mennyt hukkaan (https://www.aliexpress.com/item/1005004429166852.html). Tuollaiset kannattaa tilata mahdollisimman suoraan Kiinasta, joku Amazonin dropshipper välissä helposti kolminkartaistaa hinnan.

Täytynee laittaa muidenkin alkuperäispuolien vaihtaminen työlistalle ja samalla menee tuo PCV-venttiili luontevasti uusiksi. Tuplanhatturasva maksaa rahteineen 21 , Finjectorilta ja 28 , Tecmolilta Saksasta mutta sieltä saa viisinkertaisen määrän (10 g vs. 50 g).

Golffari15

Paljon lueskellut näitä foorumeita ja etsinyt itselle eilen alkanutta vikaa, mutta ihan samanlaista ei ole osunut kohdalle.
Ajelin tuossa noin viikonpäivät Golf VII 2015 bensalla ihan vain koska ajattelin ajella 98 bensat pois tankista ja tankata tuoretta tilalle. Eilen aamulla täysin normaalisti toimivalla autolla töihin, mutta ruokkikselle lähtiessä moottorin vikavalo vilkkumaan, EPC-valo palamaan ja tyhjäkäynti erittäin epätasainen ja tärisyttää koko autoa. Tehot kokonaan pois ja auto kuulostaa lähinnä ruohonleikkurilta. Käy ilmeisesti vajailla sylintereillä. Motonettiin testeriin ja seuraavat vikakoodit ulos:

  -P0301   Sylinteri 1 Sytytyskatkos havaittu
  -P0302   Sylinteri 2 Sytytyskatkos havaittu
  -P0303   Sylinteri 3 Sytytyskatkos havaittu
  -P305A

Onkohan tässä kyseessä nyt paljon puhuttu suodattimien tukketuminen, vai voiko tosiaan autosta mennä yhdeltä istumalta 3 puolaa pimeäksi/huonoksi? Ajettu biokaasulla pääsääntöisesti, mutta kuitenkin n. 2 vk välein myös bensalla, joskus tiheämpäänkin, eikä aijemmin ole tätä ongelmaa ollut. Autolla ajettu 220tkm.

jt

Lainaus käyttäjältä: Golffari15 - 27.06.23 - klo:10:09
Onkohan tässä kyseessä nyt paljon puhuttu suodattimien tukketuminen, vai voiko tosiaan autosta mennä yhdeltä istumalta 3 puolaa pimeäksi/huonoksi? Ajettu biokaasulla pääsääntöisesti, mutta kuitenkin n. 2 vk välein myös bensalla, joskus tiheämpäänkin, eikä aijemmin ole tätä ongelmaa ollut. Autolla ajettu 220tkm.
Tuskinpa nyt sentään. Eka vaihe on ottaa vikakoodit talteen ja sitten putsata ne pois. Voi olla että käynnistys töksähtänyt jostain syystä tms. Sitten 98 tankkiin ja suuttimien puhdistusainetta varuulta ja vähän bensa-ajoa päälle.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy