Skoda Octavia vaihteistoremppa

Aloittaja villeton, 28.11.19 - klo:12:32

« edellinen - seuraava »

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 30.11.19 - klo:10:24
Eikö noissa kuitenkin ole ollut sama MQ250-6F -vaihteisto, dieselissä on tietysti enemmän vääntöä.
Nykyäänhän 1.6 TDI:ssä on MQ250-5F, en tiedä miksi vain 5-lovinen

Ruåtsin Seatin dokkarin mukaan Leon 1.0 TSI, 1.5 TGI ja 1.5 TSI (sekä 130 että 150hv) olisi MQ200GA-6F, mutta LeonST 1.5 TSI 150hv mallissa MQ250-6F. Tiedä häntä pitääkö paikkansa.

Lukema vissiin tarkoittaa väännönkestoa; luulisi että MQ250 on parempi tai ainakin vahvempi, mutta MQ200GA-6F -laatikosta ainakaan 1.0 TSI:n aisaparina ei ole moitteita silmiin osunut?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

villeton

Auto vietti siis päivän korjaamolla. Tässä mitä luki laskussa: Paineasetelman keskiö ottanut vauhtipyörään kiinni, reilusti silppua. takastefa tiivis, ei vaihdeta.
Vauhtipyörä, kytkinpaketti ja painelaakeri vaihdettu.

Kustannuksista jäi mun maksettavaksi 45% eli 840e.


Jodl

Lainaus käyttäjältä: villeton - 11.12.19 - klo:14:42
Auto vietti siis päivän korjaamolla. Tässä mitä luki laskussa: Paineasetelman keskiö ottanut vauhtipyörään kiinni, reilusti silppua. takastefa tiivis, ei vaihdeta.
Vauhtipyörä, kytkinpaketti ja painelaakeri vaihdettu.

Kustannuksista jäi mun maksettavaksi 45% eli 840e.
Miten tuollainen pääsee tapahtumaan? Siis, että paineasetelman keskiö ottaa vauhtipyörään kiinni?

villeton

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 13.12.19 - klo:09:43
Miten tuollainen pääsee tapahtumaan? Siis, että paineasetelman keskiö ottaa vauhtipyörään kiinni?
Tähän en osaa sanoa. Joskus noin puoli vuotta sitten ajoin monttuun tietyömaalla. Jos se oli juurisyy, niin aika pitkällä viiveellä vauhtipyörä hajosi. Reilu 20 ooo km tuli ajettuakin siinä ajassa. Joka tapauksess maahantuoja tuli kohtuullisesti vastaan, ja auto on nyt kunnossa. Niin ei valittamista....

Jodl

Ajattelin vain kun kovin kummalliselta syyltä kuulostaa. Olisikohan vaan jotain keksitty kirjoittaa.
Vauhtipyörän ja paineasetelman välissä on kytkinlevy, joten jos nuo ensimmäiset pääsivät kosketuksiin keskeltä (akselin lähettyviltä) niin mihin kytkinlevy katosi?

Se että auto on kunnossa lienee pääasia. Tietysti harmillista että maksoi noin paljon.

Ukko

Kyllä noita manuaalilaatikoitakin menee eri valmistajilta melko pienillä kilometreillä. Kuulostaa kyllä mielestäni asiattomalta tuo 840 euroa kun noin uusi auto kysymyksessä ja takuu mennyt juuri umpeen. Laita ihmeessä vielä valitus kuluttajariitalautakuntaan, käsittely on maksuton ja melko vaivatonta. Laitat vain liitteet sähköpostiin ja odottelet päätöstä.

Helkama ei maahantuojana eroa muista maahantuojista, kaikki on yhtä nihkeitä vastaantuloissa. Ihan yleinen linja täällä Suomessa kun sanktioita ei ole.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 13.12.19 - klo:16:52
Helkama ei maahantuojana eroa muista maahantuojista, kaikki on yhtä nihkeitä vastaantuloissa. Ihan yleinen linja täällä Suomessa kun sanktioita ei ole.

Harva maahantuoja on haukkunut asiakasta kuten Helkama ja yritäppä sieltä löytää/saada joku kiinni! Siellä nostan hattua toimistosihteerille, joka hoiti parhaiten hommaa.

Tuo ns. päällikkö joka haukkui ja nauroi minut joutui nöyrtymään, kun noita tyyppiviallisia skeidoja löytyy nopeasti omasta tuttavapiiristä yli 5kp!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ukko

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.12.19 - klo:18:43
Harva maahantuoja on haukkunut asiakasta kuten Helkama ja yritäppä sieltä löytää/saada joku kiinni! Siellä nostan hattua toimistosihteerille, joka hoiti parhaiten hommaa.

Tuo ns. päällikkö joka haukkui ja nauroi minut joutui nöyrtymään, kun noita tyyppiviallisia skeidoja löytyy nopeasti omasta tuttavapiiristä yli 5kp!

Tuo on hyvä tietää ja olen kuullut samaa Helkaman toiminnasta. Itsellä ei ole yhtään Skodaa ollut ja ei kyllä tulekaan. Kuluttajariitalautakunnassa valtaosa jutuista on asunto- tai autokauppaan liittyviä, kertoo että aloille on pesiytynyt kaikenlaista tekijää ja toimijaa.

Ihan kuriositeettina kuluttajariitalautakunnan linkki ja lista yrityksistä jotka eivät ole noudattaneet sen päätöksiä:

https://kuluttajariita.fi/fi/

https://kuluttaja.fi/musta-lista/

Suurin osahan noudattaa lautakunnan päätöksiä, koska eivät halua päätyä kyseiselle listalle. Saati joutua julkisuuteen asian kanssa.

samileim

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 30.11.19 - klo:10:24
Eikö noissa kuitenkin ole ollut sama MQ250-6F -vaihteisto, dieselissä on tietysti enemmän vääntöä.
Joku joskus väitti, että Greenlinessa olisi pidemmät välitykset? Todella pienillä kierroksilla tärisee menemään jos auton vaihdesuosituksia seuraa... Itse ajan suosiolla isommilla kierroksilla, sen verran pahaa tekee ajaa 50km/h 4. tai 5. vaihde päällä. 1.6tdi kone ei kuitenkaan ole alaväännöltään mikään ihan huippu  ;D
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline 2017

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 13.12.19 - klo:19:50
Tuo on hyvä tietää ja olen kuullut samaa Helkaman toiminnasta. Itsellä ei ole yhtään Skodaa ollut ja ei kyllä tulekaan. Kuluttajariitalautakunnassa valtaosa jutuista on asunto- tai autokauppaan liittyviä, kertoo että aloille on pesiytynyt kaikenlaista tekijää ja toimijaa.

Ihan kuriositeettina kuluttajariitalautakunnan linkki ja lista yrityksistä jotka eivät ole noudattaneet sen päätöksiä:

https://kuluttajariita.fi/fi/

https://kuluttaja.fi/musta-lista/

Suurin osahan noudattaa lautakunnan päätöksiä, koska eivät halua päätyä kyseiselle listalle. Saati joutua julkisuuteen asian kanssa.

Tuolla on minun kokoamat vinkit reklamaatio tapauksiin:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg557955#msg557955
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sahtiwaari

Lainaus käyttäjältä: samileim - 14.12.19 - klo:01:29
Joku joskus väitti, että Greenlinessa olisi pidemmät välitykset? Todella pienillä kierroksilla tärisee menemään jos auton vaihdesuosituksia seuraa... Itse ajan suosiolla isommilla kierroksilla, sen verran pahaa tekee ajaa 50km/h 4. tai 5. vaihde päällä. 1.6tdi kone ei kuitenkaan ole alaväännöltään mikään ihan huippu  ;D

Itsekin ajan niin että kierrokset aina vähintään 1500rpm enkä välitä vaihdesuosituksesta. Alle 1500rpm alkaa tärinät. 80km/h alueella ajan 5 vaihteella ja vasta 100kmh+ laitan kutoselle.

Pitää laittaa tää ketju suosikkeihin ylös jos omasta joskus hajoaa. Mittarissa nyt 121tkm. Käytin 120tkm huollon merkkiliikkeessä pelkästään sen takia että saattaa auttaa mahdollisen hajoamisen hetkellä maahantuojan vastaantuloon.

Omassa autossa en ole huomannut mitään hälyyttävää mutta joskus kylmällä koneella liikkeellelähdössä kuulunut ulahdus kytkimestä. Mutta nuokin ulahdukset jonnekkin hävinneet eikä ole tullut pitkään aikaan niin unohtanut koko asian. Joskus myös pakki hankala laittaa päälle kylmällä koneella. Tähän on auttanut kytkimen käyttö pari kertaa ylös-alas niin sitten meneekin sulavasti...
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

M_M

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 13.12.19 - klo:19:50
Suurin osahan noudattaa lautakunnan päätöksiä, koska eivät halua päätyä kyseiselle listalle. Saati joutua julkisuuteen asian kanssa.

Kuinkahan iso osa lopulta päätyy tolle listalle? Itse olen aikoinaan yhden taistelun käynyt läpi, autoliike pyyhki perseensä lautakunnan suosituksella ja sillä siisti. Ei se koskaan tuolle listalle päätynyt. Silloin tuli sattuneesta syystä listaa ahkerasti tutkittua ja totesin sen päivittyvän muutenkin hyvin harvakseltaan.

En tuon kokemuksen perusteella ihmettele, vaikka autokauppias ei kauheasti pelkäisikään listalle joutumista...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Ukko

Mikä yritys on kyseessä? Ole yhteydessä kuluttaja lehteen, varmasti lisäävät sen sinne jos kerrot heille päätöksestä ja että sitä ei ole noudatettu.

Autoalan yritykset on kyllä yliedustettuna listalla, on siellä yksi iso "premium" maahantuojakin. Itse en ole heidän kanssaan ikinä asioinut ja en tule asioimaan. Ilmaisia kahveja olen kyllä heidän lasipalatseissa käynyt juomassa. ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 14.12.19 - klo:12:31
Mikä yritys on kyseessä? Ole yhteydessä kuluttaja lehteen, varmasti lisäävät sen sinne jos kerrot heille päätöksestä ja että sitä ei ole noudatettu.

Autoalan yritykset on kyllä yliedustettuna listalla, on siellä yksi iso "premium" maahantuojakin. Itse en ole heidän kanssaan ikinä asioinut ja en tule asioimaan. Ilmaisia kahveja olen kyllä heidän lasipalatseissa käynyt juomassa. ;D

Tuolla listalla oli mm. philips aika pitkään joten ei montaa jobbariakaan kiinnosta. Eikä tuloksen jälkeen kovin montaa kiinnosta vinkua jonnekkin kuluttajalehteen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ukko

Mites Philips liittyy tähän? ;D Toisia kiinnostaa, toisia ei. Yli 80% yrityksistä kuitenkin noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöksiä. Itse olen valittanut eri asioista seitsemän kertaa, viidessä tapauksessa sain korvauksia. Suurin summa oli yli 12 000 euroa. Kannatti valittaa ja nähdä hieman vaivaa oikeuksiensa eteen.

Kyllä se alkaa yrityksiä kiinnostamaan siinä vaiheessa kun laittaa kanteen käräjäoikeuteen vireille ja on voitto kuluttajariitalautakunnassa pohjilla. Laittaa vielä ratkaisun tiedoksi tutulle valtamediassa työskentelevälle toimittajalle, niin yrityksen edustaja saa nimensä ja naamansa lehteen. Sen jälkeen alkaa asian sovittelu viimeistään kiinnostamaan. ;D

vagfani

Huhujen mukaan näistä jatkuvista DSG ja TSI-ongelmista olisi tuore juttu Ylellä työn alla:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/27/autojen-maahantuojat-panttaavat-tietoja-vioista

Ukko

Tämäkin ketju todistaa vain että VAG-konsernin tuotteita ei kannata pitää takuuajan loputtua. Ongelmia erityisesti Skodalla ja Volkswagenilla joiden takuu on ainoastaan kaksi vuotta.

Seat valmistaa ihan vastaavaa tuotetta ja pidemmällä takuulla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 14.12.19 - klo:17:35
Tämäkin ketju todistaa vain että VAG-konsernin tuotteita ei kannata pitää takuuajan loputtua. Ongelmia erityisesti Skodalla ja Volkswagenilla joiden takuu on ainoastaan kaksi vuotta.

Seat valmistaa ihan vastaavaa tuotetta ja pidemmällä takuulla.

Takuu on valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän antama LISÃ,,ETU. Virhevastuu taas on monesti paljon parempi...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jhm

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 14.12.19 - klo:17:35
Tämäkin ketju todistaa vain että VAG-konsernin tuotteita ei kannata pitää takuuajan loputtua. Ongelmia erityisesti Skodalla ja Volkswagenilla joiden takuu on ainoastaan kaksi vuotta.

Seat valmistaa ihan vastaavaa tuotetta ja pidemmällä takuulla.

Ehkä on melkoista liioittelua tuo ettei kannata takuuajan jälkeen näitä kotteroita pitää.Suomessa aika moni ajaa vanhemmilla autoilla ja olisi kyllä aika mekkala jos kaikki toteaisivat noin.

4 Skodaa ollut 14 vuoden aikana ja enemmän niihin on maahantuoja laittanut omasta pussistaan korjauksiin kuin minä ja kaikki takuuajan (2v/100 tkm)jälkeen.On vaihdettu kannentiiviste,kahteen autoon egr,yhdestä maalattu ovet ja takaluukku.Itse maksanut yhden egr:n,taisi olla 630 â,¬ töineen.Sijaisauto veloituksetta tarvittaessa.Kertaakaan ei ole tarvinnut mennä ns.puhelinlankoja pitkin maahantuojan puheille.

Yetissä nyt 235 tkm mittarissa,saattaa vaihtua vuoden sisällä seuraavaan Yetiin.Sen jälkeen voikin olla jo sopivasti vähän käytetttyjä ja koeteltuja ja omiin tarpeisiin sopivia hybridejä tai sähkiksiä tarjolla..

Tuo vagfanin linkki näytti olevan vuodelta 2014,kai sen jälkeen on konsernissa jotakin edistystä tapahtunut.
VW Transporter T5  84kw 2014

Pushead

Näissä valmistajan ja maahantuojan vastaantuloissa kustannusten jako virhevastuun takia vaikuttaa usein melko oudolta.
Esim korjauksen listahinnasta 60% kustannuksista maahantuojalle ja 40%. Kuitenkin työssä kustannus ei voi olla montaa kymppiä/tunti. Tai uutena 25kEur maksaneen auton vaihteiston kustannus ei voi olla 5kEur vaikka laatikkoon liimattaisiin minkälainen hintalappu tahansa.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 14.12.19 - klo:17:35
Tämäkin ketju todistaa vain että VAG-konsernin tuotteita ei kannata pitää takuuajan loputtua. Ongelmia erityisesti Skodalla ja Volkswagenilla joiden takuu on ainoastaan kaksi vuotta.

Seat valmistaa ihan vastaavaa tuotetta ja pidemmällä takuulla.

Samoista komponenteista ne valtaosin valmistetaan, Seat 5v. takuu on (ainakin) markkinointikikka. Onko kukaan oikeasti lukenut sen takuuehtoja - siis niiden rajoituksia ? Tässäkin km-raja on 100tkm. Marmorilla kysyttäessä kerrottiin, että VW:n goodwill päättyy 5 vuoden jälkeen. Virhevastuusta ei kukaan ole maininnut ½ sanaakaan. Joka tapauksessa mahd. vastaantuloon vaaditaan ajallaan leimattua h-kirjaa, vaikkei askille ole tehty muuta kuin vaihdettu pykälää autoa siirrettäessä....

OT: eihän koko (polttomoottori)auton tehdashintakaan ex. factory ole kuin 3-4tâ,¬ autotekniikan proffan mukaan...
Yritetään pärjätä.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 14.12.19 - klo:20:16
Samoista komponenteista ne valtaosin valmistetaan, Seat 5v. takuu on (ainakin) markkinointikikka. Onko kukaan oikeasti lukenut sen takuuehtoja - siis niiden rajoituksia ? Tässäkin km-raja on 100tkm. Marmorilla kysyttäessä kerrottiin, että VW:n goodwill päättyy 5 vuoden jälkeen. Virhevastuusta ei kukaan ole maininnut ½ sanaakaan. Joka tapauksessa mahd. vastaantuloon vaaditaan ajallaan leimattua h-kirjaa, vaikkei askille ole tehty muuta kuin vaihdettu pykälää autoa siirrettäessä....

Höpiset sekavia. Tämän ketjun avaajakin olisi selvinnyt ilman kustannuksia jos olisi ollut viiden vuoden takuu. Nyt joutui maksumieheksi ja näytti harmittavan. Takuu tarkoittaa että sen aikana on korjauskustannukset nolla, tämän jälkeen sitten joutuu itse osallistumaan kustannuksiin. Toiset maksaa enemmän, toiset vähemmän. Itse osaan lakimiehenä haastaa yrityksiä oikeuteen, joten ei ole ongelma...

Jotkut sitten suostuu vedätettäväksi, eivät halua/osaa pitää puoliaan ja häviävät selvää rahaa. Kannattaa välttää VAG-konsernin tuotteita jos haluaa oikeasti kestävän auto.

Ukko

Eli ei se viiden vuoden takuu ole pelkkä markkinointikikka. Rajoituksia ei juuri ole, kuluvat osat toki katsotaan tapauskohtaisesti. Sen sanoo nyt järkikin.

Vaihteisto- ja moottoriongelmat korjataan 100% takuuaikana. Joku alustan osa on sitten kinkkisempi homma. Maalausjutuista riidellään myös melko usein.

Ukko

Ketjun avaajan tapaus, kulut olisi ollut nolla euroa jos takuu olisi ollut voimassa. Nyt kun oli Skoda kyseessä ja vain kahden vuoden takuu, niin lasku oli melkoinen. Liikaa maksoi mielestäni, noin 200 euroa olisi ollut sopiva.

vagfani

Kyllähän VAG-konserni on kusettanut ja melkein kaikessa. TSI-ongelmat ja DSG-ongelmat jatkuu vuodesta toiseen, sitten vielä päästöarvojen kusetus. Itsellä vaihtuu ensi vuonna merkki, johonkin luotettavampaan. Samalla jää Keskon välistävedot pois.

Pushead

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 14.12.19 - klo:20:32
Ketjun avaajan tapaus, kulut olisi ollut nolla euroa jos takuu olisi ollut voimassa. Nyt kun oli Skoda kyseessä ja vain kahden vuoden takuu, niin lasku oli melkoinen. Liikaa maksoi mielestäni, noin 200 euroa olisi ollut sopiva.

Miten tuollaisessa tapauksessa kannatta menetellä jos ei neuvottelemalla pääse sopuun kustannuksista?
-korjauttaa auto marmorilla, maksaa mitä pyydetään ja viedä asia kuluttajariitalautakuntaan?
-korjauttaa auto muualla ja viedä asia kuluttajariitalautakuntaan?
-viedä asia kuluttajariitalautakuntaan ja korjauttaa vasta kun prosessi on maalissa?
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 14.12.19 - klo:20:56
-korjauttaa auto marmorilla, maksaa mitä pyydetään ja viedä asia kuluttajariitalautakuntaan?

Tuo vaihtoehto. Annat heidän korjata, koska heillä on siihen lainsäädännön turvin mahdollisuus. Teet vain selväksi että olet eri mieltä kuluista. Eli korjauksen jälkeen otat yhteyden kuluttajaneuvojalle, mutta heitä ei kiinnosta. Eivät osaa, eivät ehdi, heitä ei kiinnosta. Kysyt vain tapausnumeron joka vaaditaan asian saattamiseksi kuluttajariitalautakuntaan. Laki muuttui jokunen vuosi sitten ja kuluttajaneuvojaan on oltava ensin yhteydessä, vaikka se turha välivaihe onkin. Sitten vain valmislomakkeella tapaus vireille lautakuntaan ja odottamaan. Yleensä tulee aina jotain takaisin, eikä käsittely maksa mitään. Kuitit ja kaikki mahdolliset todisteet liitteeksi. Esim. nauhoitetut puhelut tai valokuvat.

Ukko

Oma puhelut saa nauhoittaa ja onnistuu helposti esim. Android-puhelimissa. Laitat tiedoston vain liitteeksi sähköpostiin, yleensä nuo maahantuojat tai korjausjehut puhuvat itsensä pussiin puhelujen aikana. Itse tallennan omat puhelut ja kaikki on tallessa myöhempää käyttöä varten.

Mahdolliset sähköpostit ja vastaavat talteen. Ovat kirjallisia todisteita.

Ukko

Puhelun aikana kannattaa vielä johdattaa keskustelu niin että vastapuoli puhuu itsensä pussiin. Kysyy asioita vielä moneen kertaan ja niin että vastapuolen nimi tulee esille puhelun aikana. Kuluttajariitalautakunnassa kaikki asiat kun käsitellään kirjallisesti, suullista todistelua ei ole.

Tallenteet, valokuvat, nettiartikkelit käy näytöstä. VAG-konsernin tyyppivioista löytyy paljon yleistä materiaalia netistä. Laitat vain linkit siihen sähköpostiin.

villeton

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 14.12.19 - klo:20:25
Höpiset sekavia. Tämän ketjun avaajakin olisi selvinnyt ilman kustannuksia jos olisi ollut viiden vuoden takuu. Nyt joutui maksumieheksi ja näytti harmittavan. Takuu tarkoittaa että sen aikana on korjauskustannukset nolla, tämän jälkeen sitten joutuu itse osallistumaan kustannuksiin. Toiset maksaa enemmän, toiset vähemmän. Itse osaan lakimiehenä haastaa yrityksiä oikeuteen, joten ei ole ongelma...

Jotkut sitten suostuu vedätettäväksi, eivät halua/osaa pitää puoliaan ja häviävät selvää rahaa. Kannattaa välttää VAG-konsernin tuotteita jos haluaa oikeasti kestävän auto.
Harmitti aluksi enemmän, nyt vähemmän, kun auto kuitenkin on tekninen laite. Ja voi vikaa tulla.
Toki 5 vuoden takuu olisi ollut parempi. Monella valmistajalla takuut on paremmat. Itsellä kyllä tulee paljon kilometrejä, niin kilometriraja, jos sellainen on, tulee ensin vastaan.
Voisin ajatella merkkinä Kia tai Hyundaita, joilla on pitkä takuu. Skodan maine kärsi nyt vähän. Kuitenkin uskoisin pysyväni Vag-konsernin tuotteissa. Nykyinen auto on kolmas uutena ostettu Skoda ja kilsoja yhteensä ajettuna noin 300 tkm.......

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy