Passat 2.0Tdi 2009 ja kuralle mennyt vauhtipyöräremppa?

Aloittaja APlat, 24.11.19 - klo:18:19

« edellinen - seuraava »

APlat

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Tee se itse tyyppi on ongelmissa. Potilaana Passat 2009 2.0Tdi. Vauhtipyörä rupesi kolajamaan ja vaihdon sen eilen uuteen. Laitoin koneen nippuun ja nythän moottori ei enää suostu pyörimään.
Voiko olla, että DSG (6 lovinen) on nyt jotenkin jumittunut? Kampiakselin päästä ei pysty moottoria pyörittämään. Vetarit pyörii nätisti. Startti koittaa pyörittää, mutta vauhtipyörä ei pyöri lainkaan... Ennen kuin laatikko oli takaisin kiinni, niin kone pyöri nätisti. Olisiko joitain neuvoja, ennen kuin irrotan laatikon uudelleen? Ahdistaa!

M_M

Oliskohan siellä nyt kytkimien kanssa jotain häikkää... DSG-lootan kytkimet suljetaan öljynpaineella, eli ehjässä autossa kone pyörii aina vapaasti vaikka lootassa olisi hitsattu rattaat kiinni.

Mulle ei ole tuttu prosessi tuo vauhtiksen vaihto, eli kuuluisiko siinä kytkinten pelata ihan tosta vaan. Uusien kytkinten kanssa joutuu jonkin verran shimmailemaan palikoita erikoistyökalujen kanssa, sen tiedän.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Kannattaa ehkä irrottaa startti ja kokeilla, josko sitten pyörisi kampiakselin päästä. DSG-lootaisessa on kampiakselin päässä neulalaakeri, mutta sekään ei pyörimistä estä vaikka olisi lytyssä.

APlat

Kiitos vinkeistä!
Vaihdoin myös kampiakselin päässä olleen neulalaakerin. Mietin itsekin, olisiko se työntynyt lyttyyn, mutta kuten sanoit; se ei estäisi pyörimistä.
Kävin illalla vielä löysäämässä hieman laatikon alapuolen pultteja (laatikko alta noin 3mm raolleen) ja kampiakseli pyörii silloin. Pelkäänpä pahoin, että laatikko ei ole mennyt kunnolla booreilleen ja se "työnnättää" kampiakselia jumiin tai kaverini antoin vinkin, että uusi vauhtipyörä voisi olla väärä ja edellistä paksumpi...
Niin tai näin, niin reisille meni!  :(  Mutta tuleehan hyvää reeniä...

APlat

Ja syy selvisi. Epäilys huonosti booreille menosta osui oikeaan. No nyt on ainakin homma tuttua, kun tuli tehtyä kahteen kertaan... Onneksi boorit eivät kärsineet valtavasti ja pienellä viilauksella ne sai kuntoon. Tulevaisuus näyttää, mitä tuo väkisin moottorin ja laatikon sulkeminen aiheutti, vai aiheuttiko mitään...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy