Golf Tärisee/ravistaa ajossa

Aloittaja vwgolf2014at, 04.11.19 - klo:20:33

« edellinen - seuraava »

vwgolf2014at

Talvirenkaiden vaihdon jälkeen ilmeni inhottava tärinä. Tärinä ei ole suuri mutta riittävän ärsyttävä.
Mielestäni tärinä aiheutuu takaa oikealta ja tähän mennessä on vaihdettu vanteet ja renkaat ja
tasapainotettu ja edelleenn tärisee. Uusimpana huomiona on takaoikean jarrulevyn olevan kuumempi kuin muut levyt ajon jälkeen.
Muutamakin korjaamo on pyöritellyt renkaita ja tutkinut alustaa  renkaidenvaihdon yhteydessä eikä selvää syytä ole äkkiseltään nähty.  Tuntuu myös että tärinä voimistuu ajamisen edetessä. Eli alussa tärinä tuntuu vähemmän.
Voisiko johtua jarruista? Vai voisiko olla pyöränkulmista?
Mistä lähtisi seuraavaksi tutkimaan?

9987

Jarrut voit testata kun tunkkaat autoa ylös ja pyörittelet rengasta, välillä käyt polkemassa jarrua niin huomaat eron jos jotakin.

o.b.

Jarrut kaipaa ainakin herkistelyä jos joku nurkka lämpenee enemmän. Jumittava jarru pyörii herkemmin kylmänä ja sitten lämmettyään alkaa enempi jarruttamaan itsekseen. Vaikuttaa yllättävän paljon kulutukseen muuten.

Jumittava jarru ja hieman kiero jarrulevy voisi tehdä tuollaista ehkä ???

Pyörien suuntaus tuskin syyllinen.

Jasca

Oletettavasti tästä ei ole kyse, mutta... Ovatko talvirenkaat alkuperäisillä vai tarvikevanteilla? Jos tarvikevanteilla, ja jos kyseessä alumiinivanteet, onhan vanteissa oikean kokoiset soviterenkaat/-holkit? Ilman niitä vanne saattaa jäädä kohdistumatta napaan, mikä aiheuttaa tärinää.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

dosetti

Minulla oli vastaavan kuuloista tärinää, jota ihmettelin jonkin aikaa. Auto tärisi tasaisella vauhdilla sekä jarruttaessa koko auto tärisi, mutta vain joskus. Etujarrulevyjen vaihdolla lopulta tärinä loppui.

Mutta jonkinasteinen summaatio oli kyseessä myös, koska tätä aiemmin yksi etuvanne oli kiero, se vaihtamalla ja kaikkien renkaiden tasapainotuksella tärinä väheni. Pyörien suuntaus auttoi myös jonkin verran, kuten myös puslien vaihto. Jarrujen herkistys ei tehnyt mitään enkä huomannut mitään erikoista laahausta tms. Katsastuksessakaan ei kieroista levyistä sanottu mitään. Tuo etujarrulevyjen vaihto oli siis hakuammuntana viimeisin korjaus ja se mikä tässä oli erikoista, niin alkuun tärinää ei ollut ratissa vaan koko autossa/penkissä ja epäilin taka-akselilla olevan jotain. No, toki siellä saattoi ollakin ne puslat kuluneet. Kun ne vaihtoi niin tärinä silti jatkui lievänä ja tuntui jarruttaessa nykivänä jarrutuksena, mutta vain joskus. Välillä rattikin tärisi jarruttaessa, kuten normaalisti tekisi levyjen ollessa kierot, mutta en niitä pitänyt alkuun syyllisenä, koska välillä jarrutus oli aivan tasainen. Nyt olen ajanut uusilla etulevyillä 10tkm eikä tärinää esiinny. Vaihdetut vanhat levyt vein takuutarkistukseen liikkeeseen (2v takuu), sieltä ei vielä ole kuulunut mitään.

vwgolf2014at

#5
Lainaus käyttäjältä: Jasca - 04.11.19 - klo:22:13
Oletettavasti tästä ei ole kyse, mutta... Ovatko talvirenkaat alkuperäisillä vai tarvikevanteilla? Jos tarvikevanteilla, ja jos kyseessä alumiinivanteet, onhan vanteissa oikean kokoiset soviterenkaat/-holkit? Ilman niitä vanne saattaa jäädä kohdistumatta napaan, mikä aiheuttaa tärinää.

On alkuperäisvanteet.

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 05.11.19 - klo:07:24
Minulla oli vastaavan kuuloista tärinää, jota ihmettelin jonkin aikaa. Auto tärisi tasaisella vauhdilla sekä jarruttaessa koko auto tärisi, mutta vain joskus. Etujarrulevyjen vaihdolla lopulta tärinä loppui.

Mutta jonkinasteinen summaatio oli kyseessä myös, koska tätä aiemmin yksi etuvanne oli kiero, se vaihtamalla ja kaikkien renkaiden tasapainotuksella tärinä väheni. Pyörien suuntaus auttoi myös jonkin verran, kuten myös puslien vaihto. Jarrujen herkistys ei tehnyt mitään enkä huomannut mitään erikoista laahausta tms. Katsastuksessakaan ei kieroista levyistä sanottu mitään. Tuo etujarrulevyjen vaihto oli siis hakuammuntana viimeisin korjaus ja se mikä tässä oli erikoista, niin alkuun tärinää ei ollut ratissa vaan koko autossa/penkissä ja epäilin taka-akselilla olevan jotain. No, toki siellä saattoi ollakin ne puslat kuluneet. Kun ne vaihtoi niin tärinä silti jatkui lievänä ja tuntui jarruttaessa nykivänä jarrutuksena, mutta vain joskus. Välillä rattikin tärisi jarruttaessa, kuten normaalisti tekisi levyjen ollessa kierot, mutta en niitä pitänyt alkuun syyllisenä, koska välillä jarrutus oli aivan tasainen. Nyt olen ajanut uusilla etulevyillä 10tkm eikä tärinää esiinny. Vaihdetut vanhat levyt vein takuutarkistukseen liikkeeseen (2v takuu), sieltä ei vielä ole kuulunut mitään.

Sama homma tuon vanteen/renkaan kierouden kanssa. Tasapainottaessa asentaja huomasi, että rengas tai vanne on vinossa. Sitten vaihdatin talvirenkaat kesärenkaiden vanteille ja ongelmarengas siirrettiin taakse oikealle, mielestäni tärinä väheni. Edelleen  kyllä tärisi ja nyt viimeisenä ostin uudet renkaat näille vanteille ja tärinä on taas vähentynyt ja sanoivat että nämä vanteet on kyllä hyvät.

Mulla ei tärise erityisemmin jarruttaessa, mutta tuo yhden jarrulevyn kuumeneminen aiheuttaa epäilystä siihen suuntaan. Ja levy ei ole erityisen kuuma vaan pystyy kyllä kädellä koskettamaan, mutta esim. muiden levyjen ollessa täysin kylmät tuntuu takaoikeassa pieni lämpö.

Tärinääkin nyt enemmän arvioineena se on renkaiden ja vanteiden vaihdon jälkeen enemmänkin kuultavissa, kuin paikallistettavissa rungosta. Kuulostaa siltä kuin jossain jokin vipottaa. Semmonen kumin vapiseva ääni. Vaikea selittää. Ennen renkaiden ja vanteiden vaihtoa huomasi kyllä selvän korin vapinan.

Ehkä vien sen seuraavaksi pyöränkulmien säätöön ja samalla pyydän herkistämään takajarrut. Miten muuten jos on alkava laakerivika niin kannattaako pyöränkulmia säätää? Sellainenkin vaiva on tässä vielä etuvasemmalla, mutta senkin on sanottu ettei vaikuttaisi tärinänä. Ja jotenkin se vipotus kuuluu mielestäni takaoikealta.

Geoman

Jos on laakerivika niin tällöin jarrulevy ja pyörän napa, jossa vanne on kiinni "heiluu" sivusuunnassa ja tärisee ja syö jarrupaloja (jarrusatula ei heilu sivusuunnassa). Jos jarrulevy on kiero on yleensä tärinää jarruttaessa (ainakin se voimistuu jarruttaessa ) ja sen havaitsee ilmassa olevaa pyörää pyörittämällä kun jumittavan jarrusylinterinkin. Laakerivika on alkuvaiheessa vaikea havaita mutta kyllä sieltä lievä jurina kuuluu pyörän ollessa ilmassa ja sen erottaa jarrujen normaalista laahaamisesta. Takapyörän laakerin vaihto maksanee noin 250...300 eur.

Toivotaan, että oikea vika löytyy j löytyy se tietävä asentaja.

vwgolf2014at

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 05.11.19 - klo:10:03
Jos on laakerivika niin tällöin jarrulevy ja pyörän napa, jossa vanne on kiinni "heiluu" sivusuunnassa ja tärisee ja syö jarrupaloja (jarrusatula ei heilu sivusuunnassa). Jos jarrulevy on kiero on yleensä tärinää jarruttaessa (ainakin se voimistuu jarruttaessa ) ja sen havaitsee ilmassa olevaa pyörää pyörittämällä kun jumittavan jarrusylinterinkin. Laakerivika on alkuvaiheessa vaikea havaita mutta kyllä sieltä lievä jurina kuuluu pyörän ollessa ilmassa ja sen erottaa jarrujen normaalista laahaamisesta. Takapyörän laakerin vaihto maksanee noin 250...300 eur.

Toivotaan, että oikea vika löytyy j löytyy se tietävä asentaja.

Laakerivika edestä kyllä kuuluu hankaavana äänenä jo. Pari asentajaa sanonut, että vasta niin alkava että saa vielä rauhassa ajella. Jotenkin miellän sen eri viaksi tässä tapauksessa.
Voiskohan tuolla olla laakerivikaa takanakin ja aiheuttaisi ääntä minkä sekoitan tärisevän renkaan ääneksi ja tästä syystä levy hieman kuumenee?
Noita renkaita on muutama asentaja kyllä pyöritelly, niin luulisi että olisivat sen takapään laakerivian huomanneet.

vwgolf2014at

Päivitys:
Ei ole selvinnyt tärinän aiheuttaja.

Lisäkysymys: Näkisikö rengasmies pystyheiton silmällä? Rengasmies pyöritti rengasta nosturilla ja sanoi, että näkisi millin pystyheiton.
Epäilen, että vähintään yksi uusi rengas olisi viallinen. Parkkihallissa ajaessa tuntuu, että auto pomputtaa jostain renkaasta ja takaoikean renkaan siirto eteen oikealle toi korin lievän vapinan takaisin kun ennen tärinä ilmeni pääosin lievänä meluna. Siksi epäilen, että tässä renkaassa olisi jotain hämminkiä.
Nyt on mietinnässä veisikö, johonkin isommalle rengasliikkeelle vähintään tuon yhden renkaan tutkittavaksi.
Harmi kun tuli netistä tilattua renkaat niin ei ole niin helppoa heidän kanssa tuo tärinän  selvitys.

Jultsu

Etsi sellainen liike jossa on Roadforce tasapainotuskone, se mittaa myös ajon aikana ilmenevät epätasapainot. Ei tarvi arvuutella silmin tai muin aistein.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jabajee

Laita kokeeksi vararengas tai kesärengas sinne ongelmakulmaan ja käy ajamassa. Isomman pystyheiton saattaa nähdä silmälläkin, kun rengasta pyörittää nurkka ilmassa. Samalla voi kokeilla laakeriväljyksen pyörää heiluttamalla ja pyörittämällä voi testata jarrun laahaamisenkin. Käsijarrukin saattaa jäädä laahaamaan. Nosta kahvaa napsu kerrallaan ja testaa miten käsijarru ottaa ja jääkö se laahaamaan.

vwgolf2014at

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 19.11.19 - klo:21:43
Etsi sellainen liike jossa on Roadforce tasapainotuskone, se mittaa myös ajon aikana ilmenevät epätasapainot. Ei tarvi arvuutella silmin tai muin aistein.

Kiitos!
Soitan huomenna kyseisen laitteen omaavaan liikkeeseen vaikka sivuilla sanotaankin ettei nastarenkaita roadforce tasapainoteta. Olisi hyvä saada renkaat kuitattua, että tarviiko jotain reklamaatiota tehdä. Eiköhän se tuolla liikkeessä selviä.

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 19.11.19 - klo:22:16
Laita kokeeksi vararengas tai kesärengas sinne ongelmakulmaan ja käy ajamassa. Isomman pystyheiton saattaa nähdä silmälläkin, kun rengasta pyörittää nurkka ilmassa. Samalla voi kokeilla laakeriväljyksen pyörää heiluttamalla ja pyörittämällä voi testata jarrun laahaamisenkin. Käsijarrukin saattaa jäädä laahaamaan. Nosta kahvaa napsu kerrallaan ja testaa miten käsijarru ottaa ja jääkö se laahaamaan.

Laakereita on pyöritelty ja koitettu, mutta jos ei tossa roadforce laitteesta mitään selviä niin täytyy testata vararenkaan kanssa miten kulkee. Takajarru/jarrut ilmeisesti laahaavat ihan vähän mutta sanoi ettei pitäisi tärinää aiheuttaa ja ettei kannata vaihtaa levyjä/paloja. Voishan ne yrittää herkistää?



9987

JOS yksi jarrulevy / napa kuumenee selvästi enemmän kuin muut niin kannattaa huoltaa jarrusatula kuntoon, tietysti vinoon kuluneet palat kannattaa uusia samassa yhteydessä.

vwgolf2014at

Päivitys 2:

Vikaa ei löytynyt, eikä riitä enää jaksaminen selvittää. Katsotaan keväällä jos katoaa kun vaihtaa kesärenkaille.

Tärinä on erittäin erittäin  vähäistä, mutta oikealta takaa kuuluu kumiseva nopeatempoinen "tärinä" "vapina" en oikeen tiedä miksi ääntä kutsuisi. Kuuluu 10km/h nopeudesta eteenpäin. Kovemmassa vauhdissa kuuluu selvemmin. Kääntyminen, jarruttaminen, veto tai mikään ei vaikuta ääneen.

Vaihdoin vielä renkaiden paikkaa, ja ei vaikutusta. Eli en epäile renkaita enää. Jarrut tsekattu, jarrulevyjen kierous tsekattu, laakerit ei auheuttanut jouseen mitään tärinöitä niitäkin on pari liikettä jo koittanut, tasapainotettu nyt pariin kertaan renkaat, yleisesti on parikin liikettä katsonut takapäätä eivätkä ole löytäneet mitään fyysistä vikaa.

dosetti

Mites takaiskarit? Juuri muistin, että minulla oli iskarit katsurin mielestä kunnossa, mutta kun pään laski kiinni ajaessa niskatukeen niin tuntui pieni tärinä. Takaiskarien vaihdolla tärinä lähti pois.

Mitä tulee tuohon omaan keissiin, sain vastauksen vaihdetuista jarrulevyistä. Ne oli kuin olikin kierot. Siinä tosiaan oli mielenkiintoista, että tärinää ei aina ollut jarruttaessa.

vwgolf2014at

Päivitystä.

Käytin katsastuksessa ja ei löytynyt mitään. Iskaritestissä oli puolieroja, mutta katsastusmies  kertoi, että luvut olivat vielä hyvät niin ei sanonut niistä mitään. Taisi olla toisella puolella jotain 75% ja toisella 66% tjsp.

Nyt on kesärenkailla ja edelleen sama ääni tulee oikealta. En osaa paikallistaa korvakuulolla onko vika edessä vai takana. Ã,,äni on jurinamanainen  tai kumiseva. Laakereita testas katsastusmieskin, mutta totes ettei niissä oo mitään.

Etupää kolisee töyssyissä. Sitäkin yritin korjata korjaamolla aiemmkn, mutta eivät muka  saaneet ääntä kuulumaan vaikka kolahtaa lähes joka töyssyssä. Voikohan liittyä tähän?

Edelleen ääni tulee 20-120km/h nopeuksissa.

En oikein tiedä mitä tän kanssa pitäs tehä.

vwgolf2014at

Sellaisen huomasin tänään että rosoisemmalla ääni on kovempi kuin esim sellaisella sileällä asfalttipaikalla tai esim parkkihallin tasaisella pinnalla.
Mihin voisi liittyä?

static

Oletko varma, että tärinä tulee takanurkasta? Jos se tuntuu "penkissä" mutta ei ratissa, niin voisiko liittyä voimaansiirtoon ja moottorin tuentaan? Itsellä tulee ainakin joka renkaanvaihdon jälkeen joku ylimääräinen tärinä/ravistus jne. :D

Mikä moottoriversio/vaihteisto/paljon ajettu? Oma 2015 Variant (2.0tdi/man/135tkm) kävi alla olevilla saatesanoilla huollossa, auton oston jälkeen. Huolto ei löytänyt mitään viallista osaa, tärinää eivät todenneet vaikka 2 eri asentajaa kävi koeajolla. Kolahduksen totesivat, mutta siihen ei löytynyt vikaa. Golf Mk7 vibration/wobble/jne löytyy monennäköistä juttua ulkomaan foorumeilta.

Golf:ssa on ehkä siihen kuulumatonta vapinaa ja tärinää. Takajarrulevyt vaihdettu, kahta eri rengassarjaa kokeiltu, joten tuskin johtuu niistä.

Ei ravista rattia, mutta satunnaisesti tuntuu sellainen tärinä kuin renkaat olisi epätasapainossa. Kytkin ei luista, mutta pienemmiltä kieroksilta vedättäessä tuntuu jonkin verran tärinää. Kun maantienopeuksissa ajaa pintakaasulla ja päästää kaasun pois tai ottaa vedon takaisin, niin tuntuu kolahdus.

Tuon epätasapainolta tuntuvan tärinän saattaa saada aikaan myös moottorijarrutuksella.   

Topias H

Voiko vika olla voimansiirrossa. Vaggilaisissa on ilmenny tietyn vuosimallin vehkeissä yllättävää kulumista voimansiirtolinjastossa. Vaihdelaatikon ja vetoakselin kytkentälinjasyossa on sellainen tuppi, mihin vetoakselin sisänivel tulee kiinni, kun tuppi kuluu, niin auto alkaa tyhjäkäynnillä sirisemään ja tietyllä kierrosalueilla ravistaa kuin renkaat olisi epätasapainossa. Kun kuluminen menee isommaksi, niin ravistaa sitten jo niin paljon, että tuntuu että on koko vetari solmussa jo. Itse oon havainnut kyseistä ongelmaa vw tranporter 2010 â€"> ja Audi A4 b8.
Liikkeelle lähdettäessä ja kääntäessä myös kolahtaa hiljaisissa nopeuksissa. Kolahdus ei tunnu rattiin.
Helpoin havainto on ollut, ku yläkautta pääsee kokeilemaan vetarin sisäniveltä, että liikkuuko sisänivel. Ja jos ei yläkautta niin alakautta. Jos sirisee, ja jollaki kepillä painaa sisäniveltä, niin sirinä loppuu.
Kokeileppa ja ilmoita tänne havainnosta, niin saadaan muutki lisätietoa asiasta.
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

puuma

Mulla on ollu samanlaista ongelmaa. 2010 Golf Variant 1.4 DSG.
Ei ole väliä onko kesä vai talvinakit alla.
Myös camperin/Perssonin kulmat on tarkistettu ja säädetty, kaikki renkaat tasapainotettu, jarrulevyt/-palat uusittu eteen ja taakse (orkkisosia vastaavilla).
Tätä kokonaisvaltaista Parkinsonin tautia ilmenee 110-125 nopeudessa ja tuntuu ratissa myös.
Molemmissa kesä sekä talvinakeissa orkkis VW aluvanteet.

Mieleeni kyllä hiipii iskunvaimennin vika vaikka tsekkausmies sanoi niiden olevan kunnossa.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: vwgolf2014at - 23.03.20 - klo:20:30
Päivitystä.

Käytin katsastuksessa ja ei löytynyt mitään. Iskaritestissä oli puolieroja, mutta katsastusmies  kertoi, että luvut olivat vielä hyvät niin ei sanonut niistä mitään. Taisi olla toisella puolella jotain 75% ja toisella 66% tjsp.

Nyt on kesärenkailla ja edelleen sama ääni tulee oikealta. En osaa paikallistaa korvakuulolla onko vika edessä vai takana. Ã,,äni on jurinamanainen  tai kumiseva. Laakereita testas katsastusmieskin, mutta totes ettei niissä oo mitään.

Etupää kolisee töyssyissä. Sitäkin yritin korjata korjaamolla aiemminkin, mutta eivät muka  saaneet ääntä kuulumaan vaikka kolahtaa lähes joka töyssyssä. Voikohan liittyä tähän?

Paska vika, itse arvelisin ekaksi renkaita - koska niissä on aina joskus niitä "ei pyöreitä". Ex Passatissa edestä kuului edestä sellaista hurinan ja jurinan sekaista ääntä jo ihan kaupunkinopeuksilla. Tuttu kaveri rengaliikkeessä vilkaisi etukumeja ja huomasi heti, että uloimmat palat (segmentit) olivat kuluneet epätasaisesti (syy??) niin, että joka toinen oli alempana ja ylempänä kuin toinen. Mielenkiintoista, että koiranluiden vaihdon jälkeen (siis eteen) tämä ääni katosi...  :P

Etupään mysteerikolinaan on areenalla syylliseksi löydetty milloin väljät koiranluut, hammastangon sisemmät helat tai etutukivarren taaemmat helat (viim. menevät ma vaihtoon ja katsotaan häviääkö kolina). Pakuissa kuulemma etuiskarin yläpään kääntölautanen voi kolista ! Ja jarrusatulan väljät ohjaintapit saattavat kuopissa antaa itse satulan liikkua ja kolista. Ja toki viallinen iskarikin harvemmin, mutta vaatiiko toteaminen stetoskooppia ?

Laakerien en ole koskaan kuullut kolisevan, katsuri lähinnä etsii välyksiä ja rikkinäisiä komponentteja.

Valovuosia sitten ranskiksessa takaiskarien kumiset alapuslat olivat aivan väljät, ja peräpää kolisi kaikissa epätasaisuuksissa. Uudet maksoivat 10 markkaa.  ;D

Tän vian paikallistaminen voi olla ainakin ilman nosturia ja ravistavaa iskaritesteriä hankalaa. Ja pitää tietää, mitä etsiä.  :o
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy