Mii electric

Aloittaja micsa, 02.11.19 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

Emil

Sovellus ainakin päivittyy, kun vetää ruutua alaspäin 2 sekunnin ajan. Lukitusten osalta siis.

villeton

Seat Mii Electric saapui talouteen ja viikko nyt harjoiteltu sähköautoilua.

Kun hain auton toimintamatkaa oli tarjolla muistaakseni 220km. Pitäisikö olla 260 km, jos/kun on täyteen ladattu?

lämpötila 22 astetta. Saako sen jostain muutettua et olisi aina vaiks 20 astetta?

Jos autolla pysähtyy ja haluaa poistua autosta hetkeksi, pitääkö auto sammuttaa? Vai vaihdevipu n tai p asentoon ja käsijarru päälle?

Muuten on alkanut yhteinen taival hyvin. Hinta/laatu suhde kohdallaan. Ja käyttökulut pienemmät ku polttomoottoriautossa...

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: villeton - 01.06.21 - klo:21:03

Kun hain auton toimintamatkaa oli tarjolla muistaakseni 220km. Pitäisikö olla 260 km, jos/kun on täyteen ladattu?

lämpötila 22 astetta. Saako sen jostain muutettua et olisi aina vaiks 20 astetta?

Jos autolla pysähtyy ja haluaa poistua autosta hetkeksi, pitääkö auto sammuttaa? Vai vaihdevipu n tai p asentoon ja käsijarru päälle?


Range mukautuu ajosi kulutuksen mukaan. Lämpötilan sai muutettua obdelevenillä aiempien viestien mukaan. Auton voi tietysti jättää "käyntiin" halutessaan.

Zarhan

Oletteko harkinneet huolenpitosopimusta tuolle? Kannattaisiko?

Katselin huolenpitosopimus.seat.fi:n laskurilla niin tapahtuu roima hinnankorotus sen mukaan ottaako viisi- vai kuusivuotisen sopimuksen, tietenkin kun takuuaika päättyy 5. vuoden jälkeen. Onhan toi reilusti polttista edullisempi, mutta olisi kiva tietää mitä normaali perushuoltokaan tuolle maksaa kun ei turhastakaan huvita pulittaa. Mitä määräaikaishuollossa edes tehdään? Vaihdetaan jarrupalat jos ovat ruostuneet?

On huomattava että nykyään *ei* saa enää huolenpitosopimuksesta ylimääräisiä rahoja takaisin (toisin kuin vielä alkuvuodesta).

jokjuh

Meillä 30 000 km huolto maksoi 135 euroa sisältäen raitisilmasuodattimen vaihtotyön ja suodattimen.
Huollossa tehtiin vain tarkistuksia.

Zarhan

Nyt tuli ensimmäistä kertaa testattua kesäisiä moottoritienopeuksia. Tampere-Hämeenlinna-Tampere-retki ( ~80 km suuntaansa) onnistui nipin napin yhdellä latauksella, nopeus 120km/h suurimman osan matkaa (Tampereen päässä on 100 km/h rajoitus lempäälään asti). Kotipihaan päädyttäessä latausta oli jäljellä sen verran vähän että muutama kilometri lisää niin olisi varmaan kilpikonnasymboli tullut näyttöön.

Pieni pettymys sinänsä koska alunperin ajattelin että tuo mainostettu 260km WLTP kääntyisi realistisesti siihen että voisi ajaa Tre-Hki yhdellä latauksella nipin napin, mutta ei taida onnistua. Talvikaudella on toki hitaampi vauhti mutta silloin pitää lämmittää kabiinia.

Harmi että Hämeenlinnassa ei näytä olevan muita 50 kWh-latureita kuin Lidl ja ABC Tiiriössä ja niitäkin vain  yksi. Ionityn 350 kWh-laturit periaatteessa toimivat mutta minuuttihinnoiteltuja joten ei oikein ole puoleensavetävä vaihtoehto...

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 05.06.21 - klo:18:36


Pieni pettymys sinänsä koska alunperin ajattelin että tuo mainostettu 260km WLTP kääntyisi realistisesti siihen että voisi ajaa Tre-Hki yhdellä latauksella nipin napin, mutta ei taida onnistua. Talvikaudella on toki hitaampi vauhti mutta silloin pitää lämmittää kabiinia.


Moottoritienopeus.on liikaa Mii:lle, ainakin jos aiot pitkälle. Teho loppuu kesken. Pääset wltp lukemiin ajamalla 80km/h, siitä ylös päin akku hupenee nopsaan.

Kodiaq81

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 05.06.21 - klo:19:10
Moottoritienopeus.on liikaa Mii:lle, ainakin jos aiot pitkälle. Teho loppuu kesken. Pääset wltp lukemiin ajamalla 80km/h, siitä ylös päin akku hupenee nopsaan.

Itse päästelen  Miillä lähes päivittäin motaria 80km (130-135km/h mittarin mukaan todellisuus vähemmän) 60-80km/h tietä noin 40km eli 200km range näyttelee joka päivä joskus toki 20km enemmä ja 10km vähemmän mutta siinä se meenee.
Ei voi kun kehua motarillakin reipas vauhti muun liikenteen mukana kun juna kiskoilla..
60 ja 80 mutkatiellä omiaan ..tykkään kovasti ajo ominaisuudet positiivinen yllätys jämäkkä peli..akkua toki sais olla enemmän 95% ajoista kotilatauksella mennään eli riittää hyvin..

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Kodiaq81 - 05.06.21 - klo:20:22
Ei voi kun kehua motarillakin reipas vauhti muun liikenteen mukana kun juna kiskoilla..
60 ja 80 mutkatiellä omiaan ..tykkään kovasti ajo ominaisuudet positiivinen yllätys jämäkkä peli..akkua toki sais olla enemmän 95% ajoista kotilatauksella mennään eli riittää hyvin..

Tuosta muuten samaa mieltä. Alusta ihan uskomattoman vakaa. Tuossa reissulla useampaankin kertaan ilmestyi tauluun "please take over steering!" kun vekotin kuvitteli että olen päästänyt irti ratista. Minkäs teet kun tuo ei yksinkertaisesti kampea mihinkään suuntaan ja rattiin ei tosiaan tartte koskea paitsi jos tie oikeasti alkaa kaartaa.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 16.05.21 - klo:00:00
Lämmityksen etäkäyttö talvella on ainut tarpeellinen syy hommata appi.
Etätoiminnot toimii ihan nettiportaalin kautta ilman sovellusta vaikka tavallisella tietokoneella.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Emil

En ole koskaan ymmärtänyt, että miksi moottoritiellä pitäisi olla paljon tehoa, tai että miksi pienellä autolla ei voisi mennä moottoritielle. Ohitukset voi tehdä tasaista nopeutta käyttäen. Eikä ne auton pienet ulkomitat tunnu mitenkään hallitsevana ominaisuutena moottoritielläkään.

Lisäys: näissä sähköversioissa huippunopeus on rajattu kierrosrajoittimella. Tehosta se huippunopeus ei siis ole kiinni, vaan auto kyllä saavuttaa ja pitää huippunopeutensa.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 06.06.21 - klo:11:39
Etätoiminnot toimii ihan nettiportaalin kautta ilman sovellusta vaikka tavallisella tietokoneella.

Nyt minulle on käynyt toisen kerran tässä vajaan 2 kk aikana että Seatin (tai no VAGin) pilvivetoinen etäkäyttö ei ole pelannut. Verkkosivu näytti perjantai-illan tilannetta koko viikonlopun. Lauantaina ei onnistunut edes sisäänkirjautuminen mobiililla, PC:llä toimi. Vaikka kuinka painoi että "päivitä tilanne" niin tuli aina valitus että ei onnistunut. Eli varmaan pilvessä hajonnut jokin viikonloppuna ja nyt vasta maanantaina joku viitsi korjata sen.

Nyt maanantaina my.seat (ja appsi) palasi ajan tasalle.

Harmittaa nyt se että DriveMiissä (ilmeisesti) ei saa kytkettyä päälle välitöntä latausta/lämmitystä, vaan vain säätää ajastimia. Auto on kuitenkin tuossa pihatiellä 10 metriä keittiön ikkunasta eli Bluetoothin kantaman pitäisi riittää. Jos olisikin ollut kylmä talvipäivä niin etälämmityksen kytkeminen ilman pilvipalvelua olisi ilmeisesti vaatinut DriveMiin kautta ajastuksen ohjelmoinnin muutaman minuutin päähän. Softahan on tarkoitettu aika lailla siihen että sitä käytetään nimenomaan auton sisältä.

Onneksi tätä nyt sattuu kohtuullisen harvoin, mutta Murphyn laki sanoo että se sattuu juuri silloin -20C päivänä kun esilämmitystä eniten arvostaisi.

villeton

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 01.06.21 - klo:21:57
Range mukautuu ajosi kulutuksen mukaan. Lämpötilan sai muutettua obdelevenillä aiempien viestien mukaan. Auton voi tietysti jättää "käyntiin" halutessaan.

katsoin ohjeet lämpötilan muuttamiseen. Mikä on obdeleven?Jotain mitä mitä tehdä Seat connectilla, tietokoneella  vai auton infonäytöllä?

Auton jätän käyntiin, mut kun poistun siitä niin antaa hälyä, et auto on käynnissä. Se vähän jotenkin askarrutti. No, kaipa siihen tottuu.....

1100 km ajettu ja olen hyvin tyytyväinen Seattiin.....

Zarhan

#613
Lainaus käyttäjältä: villeton
Mikä on obdeleven?Jotain mitä mitä tehdä Seat connectilla, tietokoneella  vai auton infonäytöllä?

OBD-porttiin laitettava häkkyrä, jota käytetään kännykkäsovelluksella.

https://obdeleven.com/en/products-page

Toi 39,99 EUR maksava perushärveli toimii hyvin VAG-autoissa. Lisäksi tarttee tuon PRO-lisenssin jolloin saa tehdä muutoksia.

Omat muutokset mitä on tuolla tehnyt ovat olleet

- Lämpötilan muistaminen
- Automaattinen lukitus liikkeelle lähdössä
- DRL:t pois päältä kun käsijarru on päällä vaikka auto olisikin virroissa
- Sivupeilin lämmittimet päälle pelkästään takalasin lämmitysnappia painamalla (ei tartte kytkeä peilien lämmitystä erikseen)
- GPS:n poistaminen käytöstä (Tällaisten uutisten jälkeen https://www.vice.com/en/article/xgxaq4/hackers-are-selling-data-stolen-from-audi-and-volkswagen en todellakaan halua että johonkin satunnaiseen pilvipalveluun menee sijaintitietoja). Ja muistan kyllä mihin pysäköin autoni...

EDIT: Sen ärsyttävän piippauksen kun ovi on auki ja auto "käynnissä" saa myös tuolla pois päältä jos haluaa. Itse en ole vielä viitsinyt sitä poistaa. (Dashboard => Adaptation => Ignition active message actuator, vaihtaa Driver door => No doors.)

Zarhan

K-auton sivuille oli oman auton tietoihin ilmestynyt laadunaparannuskampanja:

Kuvaus    Aloitusaika
Mittariston ohjainlaite    16.06.2021

Kenelläkään mitään käsitystä mihin tuo voi viitata? Mitään vikoja ei ole kyllä ilmennyt...


villeton

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 17.06.21 - klo:20:03
OBD-porttiin laitettava häkkyrä, jota käytetään kännykkäsovelluksella.

https://obdeleven.com/en/products-page

Toi 39,99 EUR maksava perushärveli toimii hyvin VAG-autoissa. Lisäksi tarttee tuon PRO-lisenssin jolloin saa tehdä muutoksia.

Omat muutokset mitä on tuolla tehnyt ovat olleet

- Lämpötilan muistaminen
- Automaattinen lukitus liikkeelle lähdössä
- DRL:t pois päältä kun käsijarru on päällä vaikka auto olisikin virroissa
- Sivupeilin lämmittimet päälle pelkästään takalasin lämmitysnappia painamalla (ei tartte kytkeä peilien lämmitystä erikseen)
- GPS:n poistaminen käytöstä (Tällaisten uutisten jälkeen https://www.vice.com/en/article/xgxaq4/hackers-are-selling-data-stolen-from-audi-and-volkswagen en todellakaan halua että johonkin satunnaiseen pilvipalveluun menee sijaintitietoja). Ja muistan kyllä mihin pysäköin autoni...

EDIT: Sen ärsyttävän piippauksen kun ovi on auki ja auto "käynnissä" saa myös tuolla pois päältä jos haluaa. Itse en ole vielä viitsinyt sitä poistaa. (Dashboard => Adaptation => Ignition active message actuator, vaihtaa Driver door => No doors.)

Kiitokset infosta. Eipä automyyjäkään tosta Obdelevenistä mitään maininnut. Laitetaan harkintaan. Tosiaan lämpötilaa saa joka kerta säätää.
Ja pimputushäly, kun poistuu autosta hetkeksi, ärsyttää...

Muuten ihan mukava peli. Toistaiseksi olen ladannut ihan autokatoksessa mukana tulleella kaapelilla. Hitaasti, mutta varmasti. Osaako joku sanoa minkä verran esim. maksaa ladata vaik 100 km matkaa vastaava energia? Jos siis lataa kotisähköllä....

b1mpo

~15kWh/100km x ~15c/kWh = 2,25â,¬. Eli kesällä noin 2-3â,¬/100km
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Emil

Se pimputus taitaa olla lakisääteinen juttu. Eikä se kai turhaan ole. Ei ehkä lähte auto niin herkästi itsestään liikkeelle, kun muistuttaa ajovirtojen olevan päällä. Ja voihan ne ajovirrat sammuttaa, ennen kuin avaa oven, niin ei pimputa.

villeton

Lainaus käyttäjältä: Emil - 23.06.21 - klo:11:25
Se pimputus taitaa olla lakisääteinen juttu. Eikä se kai turhaan ole. Ei ehkä lähte auto niin herkästi itsestään liikkeelle, kun muistuttaa ajovirtojen olevan päällä. Ja voihan ne ajovirrat sammuttaa, ennen kuin avaa oven, niin ei pimputa.
No eipä toi nyt iso ongelma ole. Ehkä aavistuksen useammin haitaa toi ilman lämpötilan säätö. 22 vakiosäätö. Omasta mielestä 19-20 optimi.
Meidän toisessa autossa on automaatti-ilmastointi ja vakiosäätö on 19,5 astetta....

Daatta

Lainaus käyttäjältä: villeton - 29.06.21 - klo:10:18
No eipä toi nyt iso ongelma ole. Ehkä aavistuksen useammin haitaa toi ilman lämpötilan säätö. 22 vakiosäätö. Omasta mielestä 19-20 optimi.
Meidän toisessa autossa on automaatti-ilmastointi ja vakiosäätö on 19,5 astetta....

Eikö automaatti-ilmastointi muista viimeksi käytetyn arvon eikä palaa mihinkään "vakiosäätöön"?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Farao

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.06.21 - klo:10:28
Eikö automaatti-ilmastointi muista viimeksi käytetyn arvon eikä palaa mihinkään "vakiosäätöön"?

30min sammutuksen jälkeen menee aina 22C. Pystyy muuttamaan sopivilla vehkeillä ja täälläkin oli ohjetta siihen. Aika rasittava ominaisuus.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Farao - 29.06.21 - klo:12:52
30min sammutuksen jälkeen menee aina 22C. Pystyy muuttamaan sopivilla vehkeillä ja täälläkin oli ohjetta siihen. Aika rasittava ominaisuus.

Jopas, ei tullut mieleenkään että moinen ominaisuus olisi voitu "sössiä". No VCDS/ODB11 käteen sitten vaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Emil

Tuskin sitä lämmönsäätöä on sössitty, vaan tehty tuollaiseksi ihan tarkoituksella. 22c on semmoinen kompromissi, että asiasta vähemmän kiinnostunut voi jättää kaiken automatiikan hoidettavaksi. Ei liian kylmä kesällä, eikä liian kuuma talvella. Eikä jää vahingossa typeriin lukemiin edellisen käyttäjän jäljiltä, jos autolla useita käyttäjiä.

villeton

Lainaus käyttäjältä: Emil - 29.06.21 - klo:14:20
Tuskin sitä lämmönsäätöä on sössitty, vaan tehty tuollaiseksi ihan tarkoituksella. 22c on semmoinen kompromissi, että asiasta vähemmän kiinnostunut voi jättää kaiken automatiikan hoidettavaksi. Ei liian kylmä kesällä, eikä liian kuuma talvella. Eikä jää vahingossa typeriin lukemiin edellisen käyttäjän jäljiltä, jos autolla useita käyttäjiä.
No jää nähtäväksi olisiko toi 22 ok, muuten paitsi nyt kun onllut helteistä....Auton sain 25 toukokuuta ja tuntuu et saanut säädellä joka kerta erikseen. Ja tosiaan ei muista kovin pitkään. 30 minuuttia?

villeton

Olen lataillut autokatoksessa auton mukana tulleilla kaapeleilla (suko?) hitaasti mutta varmasti. Myyjä sanoi et on tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. Olen nyt teettämässä telinettä kaapeleille. Tulipaloriski kuulemma. Lataako joku muukin noilla "tilapäiskaapeleilla"?

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: villeton - 29.06.21 - klo:19:58
Olen lataillut autokatoksessa auton mukana tulleilla kaapeleilla (suko?) hitaasti mutta varmasti. Myyjä sanoi et on tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. Olen nyt teettämässä telinettä kaapeleille. Tulipaloriski kuulemma. Lataako joku muukin noilla "tilapäiskaapeleilla"?

"Tilapäiskaapelin" riskit jatkuvassa käytössä on lähinnä jos työntää sen johonkin rispaantuneeseen pistorasiaan jossa on takana jokin 1 mm^2 paukkulanka johtimena.

Talon seinässä on Fiboxin rasia jossa oli kaksi tuntia kerrallaan antavat kellokoneistot. Vaihdoin toiseen niistä tuollaisen segmenttikellon että saa sähköä vaikka jatkuvasti, https://www.k-rauta.fi/tuote/kellokytkin-theben-mekaaninen-026-segmentti-maadoitettu-vrk-16a-ip20-valkoinen/4003468021644 - hyvin toimii. Lisäksi tein pienen telineen (pari kulmaruuvia joihin päähän kumisukat pehmusteiksi, ruuvattuna seinään) johon sen johdossa olevan mötikän voi ripustaa ilman että se roikkuu maan ja taivaan välillä tai lepää märkää tai lumista maata vasten. Pistorasian kulumisongelma ratkeaa sillä että jos tuo kellokytkimen rasia joskus alkaa oikutella niin tilalle voi sitten vaihtaa uuden. Epäilen tosin vahvasti että niin kävisi.

Lisäksi lähinnä varmistin että johdot keskuksesta tuohon rasialle eivät kulkeneet mistään hazardipaikasta tyyliin kattoeristeiden keskeltä. Johtimien mitoitus oli 2,5mm^2 jonka pitäisi riittää oikein hyvin, ei 8A jatkuva kuorma tuolle mitenkään tunnu.

Tuo peruslaturi jaksaa latailla akun alle puolivälistä 90%:aan oikein mainiosti yösähköllä joten nopeampaa latausta ei oikein tarvitse.

Kiinteän latausaseman edut on lähinnä sellaiset jotka korostuu kalliimmissa malleissa tyyliin dynaaminen kuorman säätö talon muun kuorman mukaan että kunnon pakkasjoulussa kun sauna, uuni, vesivaraaja ja kaikki lämmitysjärjestelmät huutavat sähköä niin ei käräytetä pääsulakkeita kiskomalla vielä autoonkin sähköä. Ja taloyhtiöissä tietysti jos tulee useampi auto hyödyntämään samaa infraa niin tuo kuormanjako on erityisen hyödyllinen juttu.

Jos ajaa niin paljon että tarvitsee latausnopeutta mutta pääsulakkeita ei tarvitse niin paljon varjella, harkitsisin ennemmin latauskaapelia joka ottaa toisesta päästään sisään voimavirtaa ja antaa autolle sen 3x16A (tai no, yleensä 3x13A noissa tuntuu olevan. Lisäksi Mii pystyy ottamaan vain 2x16A vastaan). Kiinteät latausasemat on loppupeleissä kuitenkin ihan järkyttävän kalliita suhteessa siihen mitä niissä on sisällä - vikavirtasuoja, kontaktori ja kanttiaaltogeneraattori. https://www.youtube.com/watch?v=RMxB7zA-e4Y on hyvä sepustus aiheesta. (DC-pikalaturit sit asia erikseen).

Daatta

^Muuten hyvä, mutta älä helkkarissa siihen mitään kellokytkintä väliin laita. Ruotsissa paloi autokatos kun latasivat hybridiä pistorasiasta missä oli kellokytkin välissä. Kellokytkin toimii eristimenä, eikä laturin liitäntäjohdon lämpötilavalvonta toimi jos shukokosketin alkaa lämmetä. Vai ymmärsinkö tuon setupin ihan väärin?

Itsekin latailen välillä shukosta, sähkömies kyllä ehdotti että kaivetaan maahan 6m2 kaapeli pääkeskukselta asti ja siirretään latausasema tuohon paraatipaikalle. Riittää sittenkin jos sen Teslan laittaa.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Emil

22 astetta on ihan hyvä kesällä. Ei tarvitse autoa jääkaapiksi jäähdyttää. Talvella 22 astetta on turhan paljon, mutta harvoin autoja tehdään suoraan meidän oloihin sopivaksi. Itse tein muutoksen obdelevillä niin, että muistaa mun edellisen ajoreissun lämpöpyynnin, koska autoa ajan vain minö. Mutta ymmärrän kyllä valmistajan ratkaisun tässä asiassa, sitä yritin vaan sanoa.

VG

Näin kokemusasiantuntijana en voi suositella tilapäislaturin jatkuvaa käyttöä edes hybridiautolla, saati sitten sähköautolla.



Nykäne

Kuvassa pistorasian vaurio, mites itse tilapäislaturi kärsi?
Glf V TSI 90kW -09

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy