4-vaihde pomppaa pois päältä

Aloittaja Kampiveivi, 29.10.19 - klo:22:47

« edellinen - seuraava »

Kampiveivi

Neliveto portterissa 2006vm 128kw  m6 on nelosvaihde alkanut oireilla.  Joskus tekee sen että ei kytkeydy kunnolla, pomppaa heti pois päältä kun nostaa kytkintä. Joskus saattaa pompata pois päältä vasta hetken päästä. Joskus pysyy päällä kuten kuuluukin.
Taitaa vika olla laatikon sisällä (esim kytkentähaarukassa?) ja vaatia laatikon purkamista?  Toisinaan on vastaavalla vialla olevia näkyny nettiautossa myynnissä joten luulis jonkun joskus korjanneen kyseistä vikaa eikä tämä ole ainoa tapaus maailmassa. Vai onko viisainta alkaa kahtelemaaan parempaa laatikkoa tilalle tai koko autoa....?

Kampiveivi

Onko tosiaan että tämä on näin harvinainen vika että tällästa ei ole kuin ehkenn kahdessa portterissa suomessa?

sprint

Valitettavasti auttaa en osaa. Mulle tuli aikanaan transportter T5 jossa oli juuri korjattu samanlainen ongelma.
Varoitukseksi myyjä sanoi että älä lepuuta kättä vaihdekepin päällä, muuten laatikko voi hajota uudelleen.

Varmaan purkaahan tuo pitäisi ja katsoa mikä siellä on vikana. Voisihan tuosta ensin tietysti yrittää säädellä vaijerit jos vaikka olisi säädöt menneet pieleen. Jos noista nyt pystyi.

Kampiveivi

Kyllähän tuo vähän vihjettä antaa. Edellisten ajajien tyylistä ei tietoa mutta tuo vaihdekepin sijoittelu kyllä houkuttaa pitämään kättä siinä kepin päällä. Nelonen vieläpä sellainen  vaihde joka on usein kytkettynä kun ajetaan alle 80 nopeuksia ja vaihtelevia nopeuksia, taajamat, soratiet...
Mutta vois luulla että juuri tuo käden kepin päällä pitäminen rasittaa siirtohaarukkaa ja kytkentärengasta. Ja olen joskus kuullut sanonnan että jatkuvasti käsi vaihdekepillä ajaminen kuluttaa vaihteistoa. Joten olen ainakin yrittänyt välttää sitä ajoinpa millä ajoneuvolla hyvänsä.
Vaijereiden säätöä myös vähän mietin itekkin alkuun mutta luulisi ongelmia olevan myös muilla vaihteilla.

Ssami

Löytyikö vika itellä vähän samanlaisia oireita?😩

Kampiveivi

Toistaiseksi oon vaan ajanu menemään.   Joskus karahtaa kun tarjoo nelosta,  keppi ei mene perille ja vaihde jää kytkeytymättä. Joskus  keppi menee pitemmälle kuin ykkösellä ja kutosella, palautuu vähän takaisin karahduksen saattelemana mutta silti nelone  jää päälle.  Synkrot vissiin alkaa olla loppu, vaihteet kytkeytyy ok kun on kierrokset kohallaan.   Oonkin välillä ajellu kuin Sisulla, ilman kytkintä. Sillon menee vaihteet päälle ;D

cosmos

Eräissä vanhemmissa autoissa oli aikoinaan ohjekirjassakin erikseen maininta että kättä ei saa pitää vaihdekepin päällä muutoin kuin vaihdetta vaihtaessa. Tämä on jäänyt itselleni mieleen.
Kepin pitää päästä elämään ja heilumaan sen verran mitä se nyt kussakin autossa tekee.

Kampiveivi

Ei kahta ilman kolmatta... Nyt kun jo kahdesti sama asia tuotu esille niin kerrompa kolmannenkin kerran. Jo pikkupoikana 1980 luvulla kuulin että sellaisilla kuljettajilla jotka ajavat jatkuvasti käsi vaihdekepin päällä kuluu vaihteisto enemmän.
En kyllä tiedä mitä tämä tieto auttaa sellaista joka ostaa käytetyn auton josta paljastuu pian tämän ketjun aiheena oleva vika, ja haluaa ehkä korjata sen ja kiinnostaa kustannukset ym.   Mutta onhan nyt kaikilla kai tämä  tärkeä asia tietona.  ;)

Kampiveivi

Laukes kytkin ja kaksoismassa. Vaihdoin samalla laatikon kunnostettuun. Maksoi alle tonnin (ilman alvia yritykselle)  ulkomailta kotiin tuotuna, entinen pitää laittaa takasi. Käyvät hakemassa ilmoitetusta osoitteesta, joten hyvin palvelu pelaaa.
Tuntus vaihteet kytkeytyvän konnolla eikä pompi pois päältä.
Entisessä laatikossa oli tosi tummaa öljyä (taas) ja metallin hohtoa nähtävillä. 

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy