Merkkikorjaamot ja huoltohistoria

Aloittaja Bisti, 16.02.11 - klo:08:30

« edellinen - seuraava »

Bisti

Onko jollakulla tietoa miten tuo auton huoltohistoria tallennetaan ns. valtuutetulla merkkikorjaamoilla? Eli onko kaikilla merkkikorjaamoilla pääsy jonnekin VW:n omaan, valtakunnalliseen/maailmanlaajuiseen tietokantaan, johon nuo tehdyt toimenpiteet kirjataan vai onko kullakin ketjulla oma tietokantansa? Itse kun olen noita autojani huollattanut hieman eri paikoissa, mutta aina kuitenkin valtuutetussa huoltoliikkeessä, niin näkeeköhän huolto suoraan mitä on tehty vai pitääkö kaikki aina kertoa itse.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Skofabisti - 16.02.11 - klo:08:30
Onko jollakulla tietoa miten tuo auton huoltohistoria tallennetaan ns. valtuutetulla merkkikorjaamoilla? Eli onko kaikilla merkkikorjaamoilla pääsy jonnekin VW:n omaan, valtakunnalliseen/maailmanlaajuiseen tietokantaan, johon nuo tehdyt toimenpiteet kirjataan vai onko kullakin ketjulla oma tietokantansa? Itse kun olen noita autojani huollattanut hieman eri paikoissa, mutta aina kuitenkin valtuutetussa huoltoliikkeessä, niin näkeeköhän huolto suoraan mitä on tehty vai pitääkö kaikki aina kertoa itse.

Ei ainakaan Skodalla tai Pösöllä ole suomessa mitään yhteistä tietokantaa, huollot löytyy vain liike/ketjukohtaisesti mutta kampanjakorjauksista maahantuoja pitää kirjaa. VW:llä ja bmw:llä on käsittääkseni hyvä tehtaan ylläpitämä järjestelmä huoltojen kirjaamiseen, mutta ainakaan vw:llä se ei mielestäni ole suomessa käytössä :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tsiih

Mites on tällainen juttu:
Auton "viasta" (ulina, joka tuntuu kuuluvan vain omaan korvaan ja vain tyhjäkäynnillä) on reklamoitu auton ollessa n. puolivuotias kesällä 2009. N. viisi kertaa pyysin eri korjauskäyntien yhteydessä tutkimaan ääntä. Sitä ei kuulemma kuultu.

Auton ollessa n. puolitoistavuotias ajattelin, että kesälomallani menen korjaamolle ja olen tutkinnassa mukana jotta tietävät, mitä ääntä tarkoitan. Ajelen korjaamopäällikön kanssa, sillä nyt myös vitosvaihde on alkanut laulaa. Piällikkö ei kuullut kumpaakaan ääntä. Pihalla sen jälkeen kolme asentajaa kuuntelee autoa stetoskoopilla ja kuulevat äänen mutteivat osaa tarkkaan paikallistaa, mistä tyhjäkäynnin ääni tulee. En osaa kyllä minäkään.

Kuluu 4 kuukautta. Säännöllisin väliajoin kyselen, mitäs nyt tehdään. Asiaa vitkutellaan ja vatkutellaan, ensin pitäisi nauhoittaa jotain ääniä maahantuojalle kännykällä sitten ei taas tarvitsekaan. Vihdoin marraskuussa 2010 vaihdetaan laturi, ei mitään vaikutusta. Ilmoitan heti seuraavana päivänä että ongelma ei poistunut.

Aika kuluu. Joulukuussa kyselen, mitä tehdään vaihteiston ulinalle. Huoltoneuvoja selaa huoltotiedotteita (!) ja sanoo ettei tiedä. Minä sanon että tilaa uusi vaihdelaatikko, se tilataan ja vaihdetaan useiden kyselyiden jälkeen tammikuussa 2011. Viedessäni autoa vaihto-operaatioon sanon, että toivottavasti molemmat äänet nyt poistuvat. Noh,sen jälkeen vitonen on tietysti hiljainen mutta tyhjäkäynnillä autoon sisälle kuuluu edelleen selvä ulina.

Käyn informoimassa asiasta niin neuvoja ilkkuu että dianoosini oli siis väärä. Täh? Vitonen hiljeni, se oli selvä laatikon vika. Pyysin varaamaan kunnon ajan tyhjäkäyntiulinan tutkimiseen sillä olen kuunnellut sitä jo kaksi vuotta ja takuukin jo loppui. Tähän neuvoja änkytti, että jos seuraillaan vielä kun tulee niin paljon turhaa työtä sen takia. Ei kuulemma haittaa, vaikka takuu on ohi, kustannukset jaetaan kuten takuuaikanakin. Jaetaan?? Tokaisin että niin, nolla ja sata vai?? WTF? Tajusin, ettei tämä etene ja lähdin.

Ã,,äni kuuluu sitä kovemmin mitä kuumempi kone on ja ei muutu vaikka moniurahihna on pois. Tutkin ääntä hiukan itse töissä, omien työkaverieni ja esimieheni kanssa eikä epäilystäkään etteikö ylimääräistä, ulisevan valittavaa ääntä olisi, sen kuulivat kaikki. Vaikea paikallistaa, kaikuu koko moottoriin. Ettei vain olisi öljypumppu. Mieleen tuli tietysti ajatus, että se laukeaa ja koko motti hajoaa. Kuka maksaa silloin?

Siis kysymys, voinko viedä auton nyt johonkin toiseen merkkikorjaamoon kun kerran reklamoitua vikaa ei saatu korjattua/edes todettua vaarattomaksi kahden vuoden aikana, vai koskeeko tämä takuuajan jälkeinen korjaus vain sitä korjaamoa, mihin reklamaatio on tehty alunperin?

Normaali ihminen varmaan menisi tappelemaan asiasta, mutta minä en enää jaksa. Olisipa meilläkin se Lemon Law.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tsiih

Koitan lyhyesti ja ytimekkäästi:
Siis kysymys, voinko viedä auton nyt johonkin toiseen merkkikorjaamoon kun kerran reklamoitua vikaa ei saatu korjattua/edes todettua vaarattomaksi kahden vuoden aikana, vai koskeeko tämä takuuajan jälkeinen korjaus vain sitä korjaamoa, mihin reklamaatio on tehty alunperin?
Kenelläkään kokemusta?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

plu

- Varmaan olet kuunnellut useampia samalla koneella olevia laitoksia, koskapa olet noin vahvasti sitä mieltä että kyseessä tosiaan on vika? Jos kahden identtisen auton äänet eroavat selvästi toisistaan niin kyllä siellä varmaankin jotain on...

Minä ottaisin yhteyttä maahantuojaan ja kysyisin miten edetään, vaikka ensisijaisesti vastuu korjaamisesta on auton sinulle myyneellä liikkeellä. Joskus ovat kai maahantuojalla halunneet jopa itse tutkia auton.

Seuraavaksi vaihtolistalla olisi sitten varmaan moottori, jos ääni ei kerran kuulu apulaitteista. Eipä sinne varmaan nykyaikana mitään öljypumppuja kannata ruveta erikseen vaihtamaan, eikä sinun ainakaan kannata suostua koska tuollainen virhe voi olla lyhentänyt moottorin käyttöikää jo nyt.
Jesus saves...but Teemu Selanne takes rebound and he scooooooooooores!!!

Karvis

Lainaus käyttäjältä: plu - 02.03.11 - klo:06:50
Eipä sinne varmaan nykyaikana mitään öljypumppuja kannata ruveta erikseen vaihtamaan, eikä sinun ainakaan kannata suostua koska tuollainen virhe voi olla lyhentänyt moottorin käyttöikää jo nyt.

Miksei kannattaisi? Mulle vaihdettiin Ocuun öljypumppu myyjäliikkeen laskuun, pumppu oli kait vajaa 200â,¬ ja työt päälle...oli käsittääkseni ~tonnin paketti. Moottori maksaa varmaan 5-6tâ,¬ ::) Se että kannattaako tuohon suostua onkin sitten asia erikseen, asiakkaan mielipidettä ei tosin isosti kysellä tuommoisissa hommissa.

tsiih

Olen kuunnellut ja todennut ettei moista ulinaa kuulu olla. Kai sitä alkaa vain kaikkien huollon vähättelyjen jälkeen itseään ja omia korviaan epäilemään. Asia nosti päätään eilen kun tulin töistä kotiin, moottori oli kerrankin pakkasjaksojen hellitettyä kuuma. Aivan selvä ulina ja lisäksi helisevä ääni ketjun suunnalta, nämä kuuluvat ihan autoon sisälle asti.
Harmittaa kun ei ole arkena vapaapäiviä, toiseen volkkarikorjaamoon vieminen on todella hankalaa kun sijaitsevat toisella paikkakunnalla. Parin viikon päästä lääkärikäynnin yhteydessä käyn Turussa kuuntelemassa muita autoja vielä kerran ja samalla sitten korjaamon puolella.

plu

LainaaMiksei kannattaisi? Mulle vaihdettiin Ocuun öljypumppu myyjäliikkeen laskuun, pumppu oli kait vajaa 200â,¬ ja työt päälle...oli käsittääkseni ~tonnin paketti. Moottori maksaa varmaan 5-6tâ,¬
Takuuaikana tehdyissä korjauksissa on eri tilanne (myyjäliike ei maksa niitä), siis ajattelin asiaa tehtaan / maahantuojan vinkkelistä. Heille voi hyvin olla tärkeämpää että homma tulee varmaan kerralla kuntoon, ja vanha moottorihan menee kuitenkin tehtaalle läpikäytäväksi / uudelleen kiertoon, joten ei koneen vaihto tehtaalle tuommoisia summia maksa. Siksihän vaihtavat niin helposti ulisevan vaihdelaatikonkin, eikä vaan sitä yhtä laakeria joka siellä todennäköisesti soittelee.
Jesus saves...but Teemu Selanne takes rebound and he scooooooooooores!!!

Parru

Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että VW-huolto näkee muissakin paikoissa tehdyt korjaukset ja huollot. Oman saksantuontini kohdalla näkivät saksassa tehdyt huollot ja korjaukset. Tulostetta näistä ei kuitenkaan saanut.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Parru - 02.03.11 - klo:10:14
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että VW-huolto näkee muissakin paikoissa tehdyt korjaukset ja huollot. Oman saksantuontini kohdalla näkivät saksassa tehdyt huollot ja korjaukset. Tulostetta näistä ei kuitenkaan saanut.

Saksan huollot näkyy, mutta suomessa huoltoja ei siihen järjestelmään jostain syystä kirjata.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 02.03.11 - klo:11:24
Saksan huollot näkyy, mutta suomessa huoltoja ei siihen järjestelmään jostain syystä kirjata.

Taitaa liittyä jotenkin tietosuojaan ja kömpelöön järjestelmään, jossa asiakkaitten tiedot ovat samassa nipussa auton huoltotietojen kanssa.
Ostin oman autoni käytettynä Lahden Laakkoselta, ja edellinen omistaja oli huollattanut samassa paikassa autoa. Sain kaikki tiedot tiskillä, mitä autoon on heillä tehty, mutta mitään tulostetta en pyynnöstä huolimatta saanut. Sanoin, että kaikki toisen asiakkaan maksu ym.tiedot voi jättää pois, haluaisin vain auton tiedot paperille. Ei.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

tsiih

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 02.03.11 - klo:06:58
Olen kuunnellut ja todennut ettei moista ulinaa kuulu olla. Kai sitä alkaa vain kaikkien huollon vähättelyjen jälkeen itseään ja omia korviaan epäilemään. Asia nosti päätään eilen kun tulin töistä kotiin, moottori oli kerrankin pakkasjaksojen hellitettyä kuuma. Aivan selvä ulina ja lisäksi helisevä ääni ketjun suunnalta, nämä kuuluvat ihan autoon sisälle asti.
Harmittaa kun ei ole arkena vapaapäiviä, toiseen volkkarikorjaamoon vieminen on todella hankalaa kun sijaitsevat toisella paikkakunnalla. Parin viikon päästä lääkärikäynnin yhteydessä käyn Turussa kuuntelemassa muita autoja vielä kerran ja samalla sitten korjaamon puolella.
Jatkanpa nyt tähän ketjuun kun kerran aloitin.
Asiaan ja palveluun tuli täyskäännös perjantaina. Aika samalle pajalle kuin ennenkin (tällä kertaa varasin ajan suoraan korjaamopäälliköltä) heti aamusta. Asentaja sanoi heti autoni nähtyään että tuttu juttu, hän on tätä ennenkin kuunnellut ja sanoi jo silloin työnjohdolle äänen tulevan jakopäästä. Minullahan ei tästä ollut mitään tietoa, tietysti. Sanoi tarkistavansa ensimmäisenä öljynpaineen.
Puolenpäivän aikoihin tuli soitto että auto on noudettavissa, jatketaan hommaa keskiviikkona.
Kun saavuin autoa noutamaan töiden jälkeen, huoltohenkilö käveli kassatiskin taakse ja kysyi, haittaako minua jos saankin autoni tältä tiskiltä. Sanoin että ei, mutta tältä tiskiltä en sitä kyllä ostakaan  ;D (ajattelin että kehtaavat jotain veloittaa). Sen sijaan minulle lykättiin kouraan vuokra-Polon avaimet, laskun maksajana korjaamo. Golfini ei nyt liiku ennen keskiviikkoa sillä siinä ei ole kunnolla öljynpainetta :o
Tämä huoltoneuvoja, joka oli sama kuka laittoi vaihdelaatikon vaihtamisoperaatioonkin vauhtia kuultuaan että kollegansa oli vitkutellut sen kanssa jo puoli vuotta, oli oikeasti asiasta pahoillaan. Katsotaan nyt miten homma jatkuu.

LS

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 13.03.11 - klo:00:15
Golfini ei nyt liiku ennen keskiviikkoa sillä siinä ei ole kunnolla öljynpainetta :o

Pistähän päivitystä tulemaan, kun saavat tutkittua. Nuita öljynpainevajaita 1.8T ja 2.0TFSI koneita on ainakin ollut long life -öljyjen kanssa. Öljysiivilät ovat osittain tukkeutuneet pitkien öljynvaihtovälien tuottamasta sludgesta.

Wekotin

Golfini ei nyt liiku ennen keskiviikkoa sillä siinä ei ole kunnolla öljynpainetta :o
:o Harmin paikka. Kerrohan kun lopullinen syy tuolle selviää.

Tämä huoltoneuvoja, joka oli sama kuka laittoi vaihdelaatikon vaihtamisoperaatioonkin vauhtia kuultuaan että kollegansa oli vitkutellut sen kanssa jo puoli vuotta, oli oikeasti asiasta pahoillaan. Katsotaan nyt miten homma jatkuu.
Itsekin huomasin kuinka paljon voi olla pelkästään huoltoneuvojasta kiinni ja vielä saman katon alla. Joku saa asiat hoitumaan, joku ei.

Jonde

Jos asiat tehdään oikein niin historia tallentuu pariinkin paikkaan. Omaa autoani on huollettu milloin seat, vw tai mersu liikkeessä, niin kaikkien huoltojen tiedot saivat kaivettua paikallisessa seat huollossa esiin, löytyi ihan selkeästi mitä tehty missäkin ja milloin.
Kakkos auton kohdalla kaivoivat jopa ruottissa tehdyt huollot täällä esiin, kun kaikki oli teetetty paikallisilla vw jälleenmyyjällä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy