Skoda Fabia 2 RS (2010), Jälkiasenteinen mankka & FM ongelmat

Aloittaja kenzy, 27.09.18 - klo:12:46

« edellinen - seuraava »

kenzy

Terve,

Vaihdoin RS:n tehdasmankan, joka toimi siis täysin moitteetta, tuossa taannoin Sonyn XAV-AX200:Seen (https://www.sony.com/electronics/in-car-receivers-players/xav-ax200) lähinnä kännykkätuen ja Android auto-tuen vuoksi.

Epämieluisana yllärinä FM-asemien kuuluvuus laski rajusti mankanvaihdon myötä. Tuossa kyseisessä yksilössä on tupla-Fakra-antenniliitin, tuulilasissa on antenni ja lisäksi katolla punottu normaali antenni. Mittasin vanhan autoradion päällä ollessa antenniliittimen keskeltä, että mankka ei syötä antenniliittimeen minkäänlaista jännitettä, eikä näin ollen pitäisi tuo jälkiasenteinen mankkakaan vaatia vahvistettua antenniadapteria väliin.

Käytössä on ollut sekä vahvistettu että vahvistamaton adapteri. Vahvistettuun malliin olen kytkenyt virtalukon +12V:n, eli sytytyksen ollessa päällä, tulee piuhaan 12V.

Vahvistettu malli

Vahvistamaton malli


Ja molemmilla versioilla asemat rätisee ja osa asemista ei toimi lainkaan. Onko kukaan perehtynyt noihin VAG-mankkojen radion sielunelämiin ja osaisi kertoa, millä konstilla jälkiasenteisen mankan saisi vahvistamaan antennisignaalin yhtä hyväksi, kuin orkkismankka?

Jani81

Mulla on täysin samat setit. Kummallakaan piuhalla ei saa FM taajuutta kuntoon. Rätisee ja lähtee välillä vaihtamaan kanavaa lennosta ja jos poistaa auto tunen niin ei osaa valita kanavaa oikein vaan jää suhisemaan kanavan hertsien vaihtuessa kaupunkien välillä. Itsellä laitteena android lollipopilla ja autona maxi caddy

#timo#

Olisiko tuossa kysymys siitä että alkuperäisessä radiossa on ollut tupla FM- virittimet ja tasajännite syötöt alkuperäisille antennivahvistimille. Jos tuossa adapterissa on myös vahvistin, niin silloin vahvistimia on kahdet peräkkäin eikä mahdollinen alkuperäinen vahvistin saa käyttöjännitettä? Pitäisi löytää sellainen adapteri missä on vain tasajännitteelle erotuskondensaattori vahvistimen suuntaan. Sen voi myös helposti rakentaa itse  ;)  Sony:ssa ei taida olla kun yksi viritin? Paras vaihtoehto olisi laittaa kunnollinen erillinen antenni.

#timo#

Huomasin että olitkin mitannut ettei jännitesyöttöä ole ollut. Siinä tapauksessa kokeilisin ottaa käyttöön vain sen katolla olevan antennin ilman vahvistimia. Kaksi rinnan kytkettyä antennia ei ole hyvä ratkaisu.

Daatta

Itse olen asian ymmärtänyt niin, että VAG:n antenniteknologia on niin hienostunutta, ettei se toimi kuin alkuperäisillä soittimilla. Esim. Leonissa on suunta-antenni vahvistimineen takalasin lämmittimen langoissa. Radio kuuluu pirun hyvin hankalassakin maastossa, mutta lähdepä tuollaiseen vaihtamaan jälkiasennussoitinta...

1. Leonin kanssa taistelin ihan kunnolla. 10 vuoden aikana oli Blaukkarin ja Pioneerin huippumankat, ensimmäinen kahdella virittimellä/antennilla. Vaihdoin antennivahvistimen syöttöjohtoja ja lopulta koko antennin, ei mitään vaikutusta. Autoa myydessä laitoin vanhan Aura-soittimen takaisin. Yllätys oli melkoinen kun radio kuului loistavasti, ilman mitään häiriöitä.  :-X
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Ihan samat havainnot oli aikanaan ykköskoppaisen leonin kanssa. Radiota ei saanut kunnolla toimimaan jälkiasenteisena. Tai toimi se, mutta kuuluvuus oli heikko, eikä siihen auttanut antennivahvarin laittokaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jani81

Tutkiskelin asiaa ja tosiaan kuten tuossa Timo sanoi on esim mun caddyssä VW.n oma antennivahvistin jemmattuna kattopaneelin alle. Sehän ei varmana pelitä suoraan uuden soittimen kanssa eikä kunnolla toisen vahvistimenkaan kanssa. Ilmeisesti edessä on projektina ohittaa volkkarin oma vahvistin ja kokeilla sitten josko radion toiminnot paranisivat. On kyllä fuhrereilta todella sisäsiittoisia ratkasuita nämä palikat.

#timo#

Vahvistimilliset antennijalat tulivat jo 2000 luvun alussa ja se on aika yleinen keksintö useassa merkissä. Sinne on monesti leivottu mukaan myös GPS-antenni vaikka se ei olisi edes käytössä. Ko. FM-antenni ei toimi passiivisena.

Jani81

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 18.09.19 - klo:10:17
Vahvistimilliset antennijalat tulivat jo 2000 luvun alussa ja se on aika yleinen keksintö useassa merkissä. Sinne on monesti leivottu mukaan myös GPS-antenni vaikka se ei olisi edes käytössä. Ko. FM-antenni ei toimi passiivisena.

Näin on. Tarkoitin että VAGin ratkaisut on mersun yms tyyliin "suljettuja" osin, eli komponentit toimivat kunnolla vain tiettyjen vastakappaleiden kanssa. Lueskelin erästä ohjetta jossa auton oma antennivahvistin oli ohitettu ja ongelmat oli kadonnut, tietysti siten että sinne oli laitettu yleismallin vahvistin tilalle väliin. Kyseinen toimempide oli tehty vuoden 2013 bemariin. Ongelmaksi tietenkin saattaa tulla antennin johdotus joka luultavasti on rakennettu yksinomaan VAGin palikkaan sopivaksi.

Daatta

Eli unohtaa alkuperäisen antennin ja poraa etulokasuojaan reiän kunnon antennipiiskalle.  :D Mahtaako kuulua sittenkään... Sitä voi toki demonstroida irtoantennilla, kunhan maadottaa sen runkoon.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy