Vinkkiä/mielipidettä autonvalintaan

Aloittaja Juha84, 19.10.19 - klo:13:29

« edellinen - seuraava »

Juha84

Elikkäs olen vaihtamassa autoa ja olen päätymässä volkswagen Passattiin,yhtään volkkaria en ole ennen omistanut. Kumpaa suosittelette mitä tulee kestävyyteen ja muutenkin yleiseen käyttöön. Olen miettinyt 2006-2009 vuoden passat farmaria. Ajot mulla on sitä että ajan työmatkaa motaria ja taajamateitä yhteensä noin 80km/päivä. Entinen autoni oli automaatti ja diesel koneella. Ajokilometrejä tulee vuodessa noin 24000. Kumpaa kannattaa harkita 2.0 fsi bensaautomaattia vai 2.0 tdi automaattia. Toi diesel olisi 2009 vuosimallia ja bensa esimerkiksi 2006.

Jultsu

Bensavehje lienee keskimäärin pienempikustannuksinen korjauskuluiltaan, ja noilla metreillä voi olla +-0 dieselveron kanssa käyttövoimien erotuskin. Bensamyllystä toki puuttuu dieselin alavääntö eikä sinne saa taiottua lisähevosia helpolla.

Jos siis mahd. halvalla haluat päästä niin bensaan kallistuisin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

pekeke

Ton ikäsissä tärkeintä mailit, ei yli 100tkm, mielellään. Siinä 150-200tkm alkaa tulla keskikallista remppaa, egr jne.

Skeida-Bob

Jos siis mahdollisimman halvalla/edullisimmin haluat päästä niin unohda volkkari ja koko vag. Tätä et kysynyt etkä luultavasti halunnut kuulla saati muutat päätöksiäsi tämän perusteella, mutta mitäs läksit. Muutaman vuoden päästä punnitaan. Varsinkin automaatin ja disun kanssa jo paljon aiemmin.
jo läks pazka pihasta.

Vaari64

Kyllähän Passat diesel on polttoainekuluiltaan edullinen auto pitää ja kone kestää.Ja hyvä ajaa pitkääkin matkaa.Mutta ne kaikenlaiset turhanpäiväiset sähkölaitteiden ongelmat on kyllä niin lapsellisia vikoja että niiden perusteella jättäsin ko konsernin ajoneuvon vaihoautorivistöön.Lukot reistaa talvella takaluukkua myöden menee lukkoon tai ei lukitu, ja takajarrut sitten laahaa vuoron perään sähköisen käsijarrun vuoksi käytti sitä taikka ei.Ruostuukin nykyisin vanhempiin verrattuna.

9987

Diesel tulee edullisemmaksi koska 2L bensa vie polttoainetta ja verot ei ole pienet. 2.0 fsi kulutus passat korissa on kaikkea muuta kuin tuon aikakauden ilmoitetut lukemat.

Jättäisin itse automaatin pois ja valitsisin manuaalin sekä kävisin leimaamassa pakettiautoksi 60 / 70â,¬.


Jultsu

Siinä olet ihan oikeassa että ostamalla dieselin ja leimaamalla sen pakettiautoksi, päästään jo melkein samaan vuotuisissa kiinteissä veroissa (bensa ~300e, diesel ~400e) ja diesel kuluttaakin varmasti litran-pari vähemmän per 100km, joka tietäisi noin 600e vuotuista säästöä ilmoitetuilla ajometreillä, mutta jos kiikarissa on  13 vuotta vanhan auto eikä halua ostaa sitä nettiauton kalleinta ja parhaiten pidetyintä yksilöä, saa tuollaiseen dieselvehkeeseen varautua uusimaan DFP:n, kaksoismassan + kytkimen, EGR:n yms yms. muuta pientä kivaa joista kertyy jo useamman tonnin lisälasku.

Valintojen maailma.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vwmies

#7
Olen ollut molempien, 3C ja 2011 B7 faceliftin onnellinen (?) omistaja. Lisäksi vielä 2002 ja 2005 3BG 1.9TDi man. autojen. Omista 2008 on näistä huonoin, ja sen olisin jättänyt ostamatta jos olisin etukäteen tiennyt. Tosin kokemusta on vain alle 100tkm ajetuista, joten suuret ja kalliit rempat ovat jääneet väliin. Jos rahkeet riittävät, hyppäisin suoraan B7 faceliftiin. Niitäkin on paljon tarjolla, joskin hintahaitari on suuri.
Yritetään pärjätä.

jt

Minä jättäisin noin kovilla kilometreillä 2.0FSI:n ostamatta ja mieluummin diesel Passatin koriin. Itsellä on ollut 3C Passatteja sekä 1.9TDI:nä että 2.0FSI:nä, molemmat manuaaleja. 2.0TDI:hän lienee se "päästöoptimointi" kone.

Dieseliin (vm2007) ei tarvinnut tehdä yhtään mitään koneelle tai voimansiirrolle ja myin sen alle 230tkm ajettuna. Etupuslat piti vaihtaa, muuten lähes viaton. Bensa oli 2005, eli ensimmäisiä 3C Passatteja, myin sen 200tkm ajettuna. Siinä piti vaihtaa jäähdytysnesteen T-haara, 2.0FSI:n tyyppivika, halkeaa ja alkaa vuotaa. Osa ei maksa juuri mitään, mutta työtä tulee muutama tunti + nesteiden vaihto. Samoin bensassa oli kytkin jostain syystä heikossa kunnossa, olisiko ollut edellisen omistajan kytkimen luistatusta tai mitä, en tiedä.

Siinä missä TDI:t kuljettavat varsinkin maantiellä Passattia kohtuu pienellä kulutuksella, myös kuormattuna, niin 2.0FSI bensa (manuaalinakin) on melkoinen syöppö, joko kaupungissa tai sitten moottoritiellä tai nopeammassa maantieajossa. 70..80km/h menee rauhallisesti ajellen pienellä, mutta muuten kulutus on kohtuu kovaa. Ja mieluummin 98E sisään. 2.0FSI:n etu on toki hiljaisuus, mutta turbon ansiosta esim. 1.9TDI 77kW tuntui käytännössä paljon tehokkaammalta kuin 2.0FSI vapari, vaikka isoin 6:s vaihde olikin välitetty niin tiuhaksi että 100km/h oli jo 3000rpm(!).

Itsellä on ollut myös B7 Passatti 1.4TSI bensa/kaasu, jonka myin yli 270tkm ajettuna. Näistä kolmesta selkeästi paras yhdistelmä (pa-kulut alle puolet 2.0FSI, vero alle dieselin). Ja kun oli paljon ajettu jo ostaessa niin sain kohtuu halvalla. Alusta etc. oli kuitenkin priimakunnossa. 3C Pasuunan sähköisen käsijarrun rakennetta on parannettu alkuvuosista, eli jos on lähempänä 2010 kuin 2005 vuosimallia aina plussaa. Joten jos rahkeet riittää, niin B7:ssä on pientä laatuparannusta monessakin seikkaa. Maalipinnan kunto/ruosteasiat kannattaa chekata: pyöränkaaret, ovien alareunat, takaluukun alareuna.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

SIN

3B tai 3BG 1.9tdi passat 00-05 manuaali. Hankintahinta pieni ja pomminvarma, jotkut koneversiot voi olla huonompia, joku tietävämpi voi listata. Ei osaa edes ruostua.
Valkkaa sellaisen johon kaksoismassa vp  vaihdettu

jt

Lainaus käyttäjältä: SIN - 23.10.19 - klo:10:43
3B tai 3BG 1.9tdi passat 00-05 manuaali. Hankintahinta pieni ja pomminvarma, jotkut koneversiot voi olla huonompia, joku tietävämpi voi listata. Ei osaa edes ruostua.
Valkkaa sellaisen johon kaksoismassa vp  vaihdettu
Itsellä oli tuollainen 3BG, 1.9TDI, 96kW. Oli jo silloin sen verran vanha että alipaineputkisto alkoi jo vähän vuotamaan sieltä täältä. Kulutti selvästi enemmän kuin 3C Passatin 77kW kone. Ajettavuudessa (alusta) 3C Passat on aivan eri tasolla kuin 3B / 3BG. Ehkä jos oikein halppista etsii, mutta kyllä tuossa konstruktiossa alkaa jo ikä painaa.

Kun tuo dieselin hinta on kumminkin niin lähellä bensan hintaa, niin modernilla bensakoneella ajelee melkein jo halvemmalla. 3C Passattia on saanut myös 1.4TSI 90kW koneella (yksi turbo), noita saa kohtuu halvalla ja pienemmillä km kuin dieseliä. Asennoituu niin että vaihtaa ketjun jos tarvii - jos pärähtää käynnistyksessä, niin ketju vaihtoon. Tuolla säästää jo 2.0FSI koneeseen nähden bensoissa keskimääräisellä ajomäärällä 500-1000eur vuodessa, riippuen kulutuserosta ja kilometreistä. 2.0FSI:ssä on vielä suositus 98E joka kalliimpaa. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

kariky

Itsellä ollut kohta 4 vuotta manuaalivaihteinen 2.0 FSi Passat, mittarissa nyt 315 tkm ilman kummoisia murheita.
Ajoa kertyy reilu 30 tuhatta vuodessa josta vajaa puolet motaria. Keskikulutus ollut 8.1 litraa ysivitosta ja tyytyväinen olen, edelleen  ;D

e: vm 2008

jt

Lainaus käyttäjältä: kariky - 07.11.19 - klo:22:54
Itsellä ollut kohta 4 vuotta manuaalivaihteinen 2.0 FSi Passat, mittarissa nyt 315 tkm ilman kummoisia murheita.
Ajoa kertyy reilu 30 tuhatta vuodessa josta vajaa puolet motaria. Keskikulutus ollut 8.1 litraa ysivitosta ja tyytyväinen olen, edelleen  ;D

e: vm 2008
Itsellä oli vm2005 2.0FSI, toteutunut keskikulutus oli yleensä 8.x litraa minullakin, joskus pääsi hieman alle. 70km/h...alle 80km/h menee 2.0FSI:llä pienellä jos ei kiihdyttele/jarruttele pahemmin, mutta tuommoista ajoa tulee harvemmin. Noilla kilsoilla jo litran kulutusero tekee lähes 500euroa vuodessa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

anteroidi

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=43360.0

Itsellä ollut 5 vuotta käytössä 2006 2.0 3c ja nyt syksyllä (160tkm) alkoi ekaa kertaa murheita olemaan. Ylläolevan linkin tyyppivikalistauksesta vain pesuainevuoto on kokematta. Käsijarruongelma, joka oli loppujen lopuksi helppo itse korjata. Jäähdyttimen vaihto. Tuota viivästettyä käynnistystä joutuu myös välillä käyttämään. Ja listan ulkopuolelta airbag-vika on edelleen työnalla. Vaihtoivat pajalla airbagin ohjaimen, kun koodi oli siihen suuntaan viitannut mutta ei ilmeisesti saaneet valoa sammumaan..
Kulutus on 95llä ollut seka-ajossa 8.3l/100km

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy