Superb iV (PHEV)

Aloittaja livejungle, 11.10.19 - klo:23:46

« edellinen - seuraava »

malaakso

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 19.11.20 - klo:06:54
^tuon kanssa saa olla tarkkana. Mulla Passat GTEssä toimii siten että ajaa liian liki keskiviivaa tai liian liki reunaviivaa. Joskus ajaa ihan ok suht keskellä. Yleensä toimii siten että aloittaa nätisti mutta sitten harhautuu ajamaan liian liki keskiviivaa tai reunaviivaa. Travel Assistin kun sammuttaa ja uudelleen käynnistää niin menee taas hetken kohtuullisesti viivojen välissä. Travel Assist on keskeneräinen tekele kun Teslan automaattiajoa kokeilin. Travel Asistiin liittyen ilmeisesti kapasitiivisellä periaatteella toimiva ratin käsientunnistus on alkanut temppuilla, 60 tkm se toimi moitteetta. Nykyisin kun Travel Assist on päällä ja kädet ratissa niin eipä tunnista ja tempaisee jarrut kiinni. Ratti on puhdas, työsuhdeauto kun on kyseessä niin on säännöllisesti sisäpesulla. Ei auta enää travel assistilla ajella ja sähköpostia kännystä selata :) Aluksi Travel Assist aiheutti melkein matkapahoinvointia. Auto seilaa jonkin verran viivojen välissä. Sitten siihen tottui ja vaikkapa viivasuoraa motaria ajaessa se oli ihan jees. Ilo loppui nyt 60 tkm kohdalla.
Mulla kyllä menee keskellä kaistaa kuin juna. Ja kapasitiivinen tunnistuskin toimii hyvin. Ainoastaan tuo ratin lämmitys rikkoo sen.

dunlop

Lainaus käyttäjältä: malaakso - 19.11.20 - klo:19:13
Mulla kyllä menee keskellä kaistaa kuin juna. Ja kapasitiivinen tunnistuskin toimii hyvin. Ainoastaan tuo ratin lämmitys rikkoo sen.

Kummassa autossa?


Miktoy

Lainaus käyttäjältä: malaakso - 19.11.20 - klo:19:13
Mulla kyllä menee keskellä kaistaa kuin juna. Ja kapasitiivinen tunnistuskin toimii hyvin. Ainoastaan tuo ratin lämmitys rikkoo sen.
Onko mv2021 mallissa kapasitiivinen tunnistin? Kun taas 2020 mallissa täytyy tehdä typeriä pakko-ohjausliikkeitä jotta auto tietää, että kuski on mukana.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

dunlop

Taitaa olla sitten sen kaksipuolaisen ratin ominaisuus jos sellainen kerran uudessa Superbissakin on.

Harmi sinänsä että näitä pieniä hiljaisia muutoksia on tuotu vain uuteen malliin. Skodan laiskuutta vain ettei Superbiin ole panostettu tarpeeksi. Mm. hudia olisin kaivannut tähänkin autoon.

jopo

On kyllä hyvä jos tuon ovat -21 malliin päivittäneet. Tuo oli kyllä yksi älyttömimmistä 'keskeneräisenä markkinoille' älyttömyyksistä, että kopsattiin kaistallapito suoraan Passatin järjestelmästä, mutta unohdettiin sitten että se tarvitsisi kapasitiivisen ratin. Käytännössähän se on ollut siis käyttökelvoton (aktiivisen ohjauksen tilassa). Hyvä uudistus ja ymmärrän ettei tästä Skodalla hirvästi ole nyt huudeltu, koska vm20 autoissa tuo oli täysin keskeneräinen systeemi.

dunlop

Connecti ei näytä vaihteeksi toimivan?

dunlop

Se olikin maapallo -vika.

Pumpeli


dunlop

Auton verkkoyhteys katki eli näytössä maapallo harmaana.

BertilDator

Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 19.11.20 - klo:22:11
Onko mv2021 mallissa kapasitiivinen tunnistin? Kun taas 2020 mallissa täytyy tehdä typeriä pakko-ohjausliikkeitä jotta auto tietää, että kuski on mukana.

Jos vaatii ratin nykimistä kuten itselläni, ei se ole tosiaan travel assist vaan pelkkä kaistavahti. Tammikuussa tuli mun auto eli ensimmäisiä L&Kita.

b1mpo

Eihän travel assist liity rattiin millään tavalla? Eli onko kapasitiivinen vai akselin liikkeen tunnistava.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

BertilDator

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 20.11.20 - klo:18:00
Eihän travel assist liity rattiin millään tavalla? Eli onko kapasitiivinen vai akselin liikkeen tunnistava.

Jos siis auto seilaa puolelta toiselle eli aina kaistaviivan havaittuaan korjaa vähän toiseen suuntaan ja vaatii välillä ratin kevyttä heiluttelua (akselin liikettä), ei voi olla kyse mistään muusta kuin kaistavahdista.

Jos rattia ei tarvitse heilutella (kapasitiivinen) eikä auto seilaa vaan pysyy kaistalla edes suunnilleen, on kyse Travel Assistista.

Tai näin ainakin itse järkeilen tämän oman autoni kautta tilanteen olevan. Liittyykö rattiin...joo, ei, ehkä. Luulen että menee käsi kädessä kapasitiivinen ja travel assist.

b1mpo

Minulla ei ole travel assistia, eikä kapasitiivista rattia. Mutta kuitenkin mukautuva kaistavahti löytyy, joka ajaa autoa, eikä pelaa pinkiponkia viivojen välissä. Travel assistiin kuuluu käsittääkseni myös tuo mukautuva kaistavahti. Tämä ilman kapasitiivista rattia oleva mukautuva kaistavahti vaatii ohjausliikkeitä kylläkin, jolla varmistetaan kuskin läsnäolo.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

dunlop

#1574
Skodan sivujen mukaan travel assist on kokoelma lisävarusteita ja kaistavahti (ping pong) sekä adaptiivinen (viivojen väliin keskittävä) ovat sitten kaksi eri asiaa. Samoten se miten tuo adaptiivinen toimii eli kapasitiivisesti ratista pitämällä kiinni (ns. nykyaikainen tapa) tai rattia nykäisemällä (vanhanaikainen tapa). Onhan tuo nykiminen perseestä kun mutkassa korjaat ratin asentoa niin auton äly ei riitä pitämään kaistalla koska vahdin aktivoitumiseen menee hetki aikaa = ajat suoraan. Kapasitiivisesti ohjaukseen ei kaiketi tarvitse koskea, antaa vain signaali kädellä että hereillä ollaan ja auto jatkaa sulavaa liikettä.

Ja tässä vielä viikonlopun kevennys kuinka tämäkin ongelma ratkaistaan https://www.youtube.com/watch?v=hI9wrMpxmP0&t=35s

Erkka

VW Tiguanin esittelysivulla kerrotaan seuraavasti.

Tiguan tuo kaduille ja teille tekniikkaa, joka auttaa viemään sinut perille rentoutuneesti. Yksi tällainen tekniikka on matka-avustin Travel Assist. Se parantaa ajomukavuutta napin painalluksella tukemalla kuljettajaa yksitoikkoisissa ja väsyttävissä ajotilanteissa. Erityisesti moottoriteillä ja hyväkuntoisilla maanteillä Travel Assist auttaa kuljettajaa pysymään omalla kaistalla sekä säilyttämään asetetun nopeuden ja etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla ajat rennosti niin ruuhkassa kuin jatkuvasti pysähtelevässä liikenteessäkin.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Miktoy

Lainaus käyttäjältä: jpalo - 20.11.20 - klo:21:56
Jos siis auto seilaa puolelta toiselle eli aina kaistaviivan havaittuaan korjaa vähän toiseen suuntaan ja vaatii välillä ratin kevyttä heiluttelua (akselin liikettä), ei voi olla kyse mistään muusta kuin kaistavahdista.

Jos rattia ei tarvitse heilutella (kapasitiivinen) eikä auto seilaa vaan pysyy kaistalla edes suunnilleen, on kyse Travel Assistista.

Tai näin ainakin itse järkeilen tämän oman autoni kautta tilanteen olevan. Liittyykö rattiin...joo, ei, ehkä. Luulen että menee käsi kädessä kapasitiivinen ja travel assist.
Kaistavahdin lisäksi radion näytöltä laita avustuksista mukautuva kaistallapito avustin päälle niin keskittää ohjauksen paremmin. Pelkällä kaistavahdilla seilaakin mutta vaatii tuon lisätäpän päälle jota auto ei ainakaan välillä tunnu muistavan.
Tämän avulla pystyy ajamaan myös liikenne ympyröiden läpi ilman koskematta rattiin kun vain navikointiinnon syötetty kohde.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

BertilDator

Heh, luin sitten käyttöohjeet ja onhan minullakin tuo mukautuva kaistavahti, kai, pitää käydä vielä tuota räppää asetuksista etsimässä. Silloin kun molemmat kaistaviivat on oranssilla, on tuo mukautuva moodi käytössä. Pitääkin testailla.😁

BertilDator

#1578
Lainaus käyttäjältä: dunlop - 20.11.20 - klo:15:35
Auton verkkoyhteys katki eli näytössä maapallo harmaana.
Oli maapallo harmaana, käynnistin auton uudestaan, ei näy ollenkaan maapalloa.😵

Autossa Webasto, ulkona -1C, laitoin Webasto päälle vartiksi. Kabiini lämmin mutta jäähdytysveden ja öljyn lämpötila näytti viiva-viiva kun lähdin. Lienee ihan ok eli lähinnä mielenkiinnosta rupesin miettimään että mihin lämpötilaan webastolla tyypillisesti olisi tarkoitus moottori nostaa?

Hannes

Minkäs värisenä tuo maapallo pitäis näkyä että on yhteydessä, mulla pallo on yleensä näkynyt valkoisena ja nyt punaisena toistakertaa mitä auto on minulla ollut, eli onko nyt yhteydessä kun punainen vai miten tuo on :-\

Saggio

Onko muilla ongelmia ajastetun lämmityksen kanssa? Itsellä Superb IV:ssä lämmitys aktivoituu ehkä 1-2 kertaa viikon aikana. Ajastukset tehty siis valmiiksi MA-PE kello 8.00 eli en koske mihinkään, laitan vain illalla auton latausjohdon kiinni. Laturi on kiinteä ja akku on kyllä aina aamuisin täynnä. Asetuksissa akun käyttö sallittu ja lämmönlähteeksi valittu sähkö. Connectissa ”online-lämmitys” on pois päältä, jottei lämmitä Webastolla. Lämpötila-asetus 20 astetta ja en ole huomannut, että ulkolämpötila vaikuttaa lämmityksen päällekytkeytymiseen. Huollossa ei osata auttaa, vaikka maahantuojaakin on asiasta konsultoitu.

Aba

Lainaus käyttäjältä: Saggio - 21.11.20 - klo:18:19
Onko muilla ongelmia ajastetun lämmityksen kanssa? Itsellä Superb IV:ssä lämmitys aktivoituu ehkä 1-2 kertaa viikon aikana. Ajastukset tehty siis valmiiksi MA-PE kello 8.00 eli en koske mihinkään, laitan vain illalla auton latausjohdon kiinni. Laturi on kiinteä ja akku on kyllä aina aamuisin täynnä. Asetuksissa akun käyttö sallittu ja lämmönlähteeksi valittu sähkö. Connectissa ”online-lämmitys” on pois päältä, jottei lämmitä Webastolla. Lämpötila-asetus 20 astetta ja en ole huomannut, että ulkolämpötila vaikuttaa lämmityksen päällekytkeytymiseen. Huollossa ei osata auttaa, vaikka maahantuojaakin on asiasta konsultoitu.

Kannattaa laittaa niin että auto valmiina 20 min ennen lähtöä ja lämpötilaksi täydet eli 30. Eli jos lähdet klo 0800 niin laita ajastukseen 0735 tai 0740. Ja onhan 16A virtaa?
Superb Combi 1.4 TSI PHEV Ambition iV DSG -20
Ex-Superb Combi Ambition 2.0 TDI (man) 110KW CRLB -16
Ex- Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG -11 CFHC
Ex-Fabia RS -06

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: jpalo - 21.11.20 - klo:18:08
Oli maapallo harmaana, käynnistin auton uudestaan, ei näy ollenkaan maapalloa.😵

No tätä on liikenteessä, omassa 3vkoa käytössä olleessa uudessa octaviassa, tuo maapallo ollut viime maanantaista asti tummana, eli auto ilman verkkoyhteyttä.perjantaina kävin tilaamassa autolle huoltoajan, niin saavat tutkia, muiden "ongelmien" kans.

Saggio

Lainaus käyttäjältä: Aba - 21.11.20 - klo:23:37
Kannattaa laittaa niin että auto valmiina 20 min ennen lähtöä ja lämpötilaksi täydet eli 30. Eli jos lähdet klo 0800 niin laita ajastukseen 0735 tai 0740. Ja onhan 16A virtaa?

On 16A ja 1-2 kertaa viikossa toimii täysin moitteetta ja auto on lämmin. Useimmiten lämmitys ei ole kuitenkaan siis lähtenyt lainkaan päälle, vaikka lähtisin vasta 8.15.

malaakso

Lainaus käyttäjältä: Saggio - 21.11.20 - klo:18:19
Onko muilla ongelmia ajastetun lämmityksen kanssa? Itsellä Superb IV:ssä lämmitys aktivoituu ehkä 1-2 kertaa viikon aikana. Ajastukset tehty siis valmiiksi MA-PE kello 8.00 eli en koske mihinkään, laitan vain illalla auton latausjohdon kiinni. Laturi on kiinteä ja akku on kyllä aina aamuisin täynnä. Asetuksissa akun käyttö sallittu ja lämmönlähteeksi valittu sähkö. Connectissa ”online-lämmitys” on pois päältä, jottei lämmitä Webastolla. Lämpötila-asetus 20 astetta ja en ole huomannut, että ulkolämpötila vaikuttaa lämmityksen päällekytkeytymiseen. Huollossa ei osata auttaa, vaikka maahantuojaakin on asiasta konsultoitu.
Mulla on samanlaista satunnaisuutta, vaikka en toistuvaa ajastusta käytäkään. Jos auto ei ole töpselissä ja ajastan lämmityksen, menee se Webastolla aina päälle. Jos töpselissä ja haluan lämmittää sähköllä, ei se aina lämpiäkään. Ihan sama onko 8 A vai 16 A. En ole ihan varma vaikuttaako tuohon se, että jos akku ei ole vielä ihan täynnä niin käyttää sähköt mieluummin lataukseen kuin lämmitykseen.

Jos taas laitan sovelluksesta lämmityksen heti päälle, toimii sähkö aina, mutta Webasto ei koskaan. Ota tästä selvää...

dunlop

8A:ta käytettäessä eilen menin 5 minuuttia ajastuksen jälkeen autolle ja yhtä kylmältähän se tuntui kun ulkolämpötila. Ikkunat olivat pääosin sulaneet eli jossain vaiheessa se oli lämmittänyt ainakin vähän. Uskomukseni mukaan auto lämmittää halutun lämpötilan ja lataa sitten akun täyteen sen jälkeen, jonka takia lämpö ehtii siinä vartissa-mikä aika onkaan haihtua pois. Isommassa laturissa varmaan toimisikin kuten pitää.

BertilDator

Miten pääsee ratin viereiseen sulakeboksiin käsiksi? Manuaalissa puhutaan ton pienen lokeron sivuilta ottaa kiinni ja avataan se boksi mutta on ihan eri kuin aiemmassa Superbissa...

jiihoo74

Lainaus käyttäjältä: jpalo - 22.11.20 - klo:16:05
Miten pääsee ratin viereiseen sulakeboksiin käsiksi? Manuaalissa puhutaan ton pienen lokeron sivuilta ottaa kiinni ja avataan se boksi mutta on ihan eri kuin aiemmassa Superbissa...

Joo kyllä se tosiaan löytyy sen "kolikkolokeron" takaa. Hieman piti väkivaltaa käyttää mutta kyllä se aukesi.
Skoda Superb IV Style MY21

huikuri

Kun sulaketta 17 täytyy vähän väliä irroitella, niin tuli mieleen voisiko sen korvata jollain adapterilla. Sulake olisi siis piuhan päässä olevassa kotelossa, joka voisi olla siinä pikkulokerossa. Olisi helpompi irroitella.  Tai onhan näistä laattasulakkeista olemassa myös resetoitavia malleja (manual reset blade fuse). Toimiikohan nuo niin, että virtapiirin voi napista katkaista?   Millä muuten saatte sulakkeen irroitettava? Auton mukana tullut työkalu on aika iso.

duke7

^ miksi sitä pitää irroitella?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy