Rusahtaa pakkasella

Aloittaja htl, 14.02.11 - klo:22:11

« edellinen - seuraava »

htl

Nyt kun on taas kunnon pakkaset, niin tällaista oiretta esiintyy jatkuvasti 1.8 DSG sedan superbissa:

aina kun veto kytkeytyy päälle, jostain edestä kuuluu joku epämääräinen rusahtava ääni. Käytännössä silloin kun nopeutta on vähemmän kuin 30 km/h, eli parkkipaikoilla ja liikennevaloissa jne. Parhaiten rusahtaa silloin kun lyhyen terävästi painaa tai pumppaa kaasua, eli kun on nykivämpää ajoa.

Mitä enemmän pakkasta niin sen kovempi rusahdus. Plussakeleillä oire häviää.
Ei ole se luistoneston aiheuttama "paukuttava" ääni, vaan joku ihan muu.

Onko kukaan muu huomannut samaa, veikkauksia mistä voisi johtua?

Kertaalleen on jo käynyt huollossa ihmeteltävänä ilman tulosta. Päivittivät kyllä DSG:n ohjaussoftan, mutta ei auttanut tähän ongelmaan.

Arcca

Oliskohan joku kumihela joka narahtaa voimansiirron liikahtaessa?

Pakkasellahan on näitä narahduksia havaittu
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3404.0
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Leroy

Juu, tuttua on kovilla pakkasilla "rusahtelu". Niinkuin topiikin aloittaja laittoi, mullakin tekee tuota hitaassa vauhdissa kun nostaa jalan nopeasti kaasulta. Nimenomaan edestä kuuluu tuo ääni. Täysin eri auto kylläkin on,eri moottorilla ja manuaalivaihteinenkin vielä. Itse olen myös tuota pähkinyt, että joku moottorin tukikumi tms. voisi rutista. Mulla tosin tuota rusahtelua kuuluu vain ja anoastaan näillä jyrkemmillä eli -20 ja alle keleillä..
Outback

ptbr

Rusahtaako sulla suoraan ajettaessa? Mulla tekee -07 1.9 TDI Ocu samanlaista, mutta enemmän käännettäessä, esim risteyksessä. Käytin kans autoa tarkistuksessa ja mitään ei löytynyt. Muutenkin narisee etupäässä näillä pakkasilla kun ajaa hidasteiden yli.

htl

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 14.02.11 - klo:23:09
Juu, tuttua on kovilla pakkasilla "rusahtelu". Niinkuin topiikin aloittaja laittoi, mullakin tekee tuota hitaassa vauhdissa kun nostaa jalan nopeasti kaasulta. Nimenomaan edestä kuuluu tuo ääni. Täysin eri auto kylläkin on,eri moottorilla ja manuaalivaihteinenkin vielä. Itse olen myös tuota pähkinyt, että joku moottorin tukikumi tms. voisi rutista. Mulla tosin tuota rusahtelua kuuluu vain ja anoastaan näillä jyrkemmillä eli -20 ja alle keleillä..

Tämä kuulostaa täysin samalta oireelta kuin mitä tarkoitin. Eli ei välttämättä tarvitse pumpata kaasua, vaan riittää että nostaa jalan nopeasti kaasulta hitaammissa nopeuksissa. Ja ei tunnu suuremmin olevan väliä, että ajaako suoraan vai kääntyykö. Voi olla, että kääntäessä rusahtelee ehkä hiukan herkemmin, mutta vaikea sanoa.

Mutta hyvä tietää, että esiintyy myös manuaalilaatikolla. Dsg:n omistajana pitää tietysti aina ensimmäisenä epäillä tuota laatikkoa ihan varmuuden vuoksi...

Paras veikkaus on varmaan sitten jostain moottorin tuennasta tai vastaavasta tuleva ääni. Eli pakkasella tulee välystä sinne jonnekin sopivaan paikkaan. Kiva olis kyllä, että syy selviäisi vähän tarkemmin.

Tuo Arccan viittaama Yeti-keskustelu vaikuttaa olevan eri asiasta, kun siellä puhutaan narahteluista töyssyihin ym. ajeltaessa. Tätä mun tarkoittamaa rusahtelua ei kuulu töyssyissä eikä muutenkaan tunnu liittyvän jousitukseen tai iskareiden toimintaan.

Qrmu

Onko Superbissakin alumiinen eturipustuksen apurunko? Ainakin Golf V/VI:ssä ja sen johdannaisissa on.

Moottorin alatuki on nimittäin kiinni tuossa apurungossa. Alumiinin ja teräksen lämpölaajanemiskertoimet eroavat jonkin verran, joten jos on tarpeeksi kylmä, tai kuuma, niin apurunko elää vähän runkoa vasten. Jolloin rusahtelu olisi ihan odotettua terävissä suunnanvaihdoksissa tai kaasua nopeasti painaessa tai höllätessä.

Jos villi veikkaukseni osuu yhtään oikeaan niin rusahtelusta ei tarvitse olla huolissaan.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

htl

Selvisi syy tälle oireilulle. Tai siltä vaikuttaa ainakin vielä nyt. Auto kävi huollossa ja siellä paikallistivat rusahtelun lähteen: vaihdelaatikon "tukikumi", laatikon ja rungon välissä kuskin puolella. Kumi siis ilmeisesti jotenkin rikki, hapertunut tms. Onneksi oli riittävästi pakkasta, joten eivät voineet enää huollossa olla kuulematta sitä rusahtelua..

Saivat rusahtelut ainakin toistaiseksi pois pelkästään rasvaamalla kumin tai sen koko tuennan. Kumin vaihto uuteen tehdään parin viikon päästä, kun osaa ei löytynyt suoraan hyllystä. Kustannukset jäi kysymättä kun homma menee takuuseen, mutta voisi kuvitella, että ei pitäisi mitään omaisuuksia maksaa tuollaisen kumin vaihto. Eli kaikille näistä rusahteluista kärsiville tiedoksi, että kannattaa käydä ainakin tarkistuttamassa tuo laatikon tuenta. Ilmeisesti vastaavanlainen kumiratkaisu löytyy sitten sekä dsg:eista että manuaaleista, ainakin tämän ketjun kommenttien perusteella.   

Muurima

Löytyihän täältä samankuuloisia ongelmia. Itselläni on vähän vastaavanlainen tilanne. Mulla kuuluu hyvin usein yleensä moottorijarruttaessa mutkaan jonka jälkeen kun kaasun lyö tiskiin kuuluu ikävä rutsahdus. Ã,,äni ei ole pehmeä vaan on enemmän lähempänä kolahdusta. Tämä ääni kuuluu siis ainoastaan kun menee mutkiin, yleensä kakkosvaihteella.
Minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä ei kuulu suoralla vaihtoi vaihdetta miten hanakasti tahansa. "Vika" ilmenee ainoastaan kaupunkiajossa ja välillä ääntä ei kuulu ollenkaan. Kyseessä on manuaaliaski. Pitäisikö olla huolissaan ja viedä auto tarkastukseen? Toki nythän pakkaset laskevat, joten katsotaan tapahtuuko mitään muutosta.
Onko muilla ollut vastaavanlaisia huolenaiheita?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy