DSG 7v. kilometrit ja kestävyys

Aloittaja Poloinen10, 02.10.19 - klo:21:38

« edellinen - seuraava »

Poloinen10

Moikka.

Tuli osteltua 2010 vuosimallin Polo 1.6tdi DSG 7 vaihteinen härpäke. Kilometrejä nyt 130tkm, ja tarkoituksena ajaa autolla niin pitkään kuin vain kestää. Huollettu kuten kuuluukin, muistaakseni 70tkm ajettuna vaihdettu takaisinkutsussa vaihteistoöljyt.

Muutamia kymysyksiä:
Mitenkäs nuo 7v dsg:t kestää kilometrejä, paljonko teillä mittarissa? Ilmeisesti melko vikaherkkiä - mitä yleensä hajoaa ja paljonko korjaus karkeasti arvioituna kustantaa? Miten usein olette vaihtaneet vaihteistoöljyjä (vaikka onkin kuivakytkimellä) vai oletteko ollenkaan?

jt

Edellinen auto, vm2011 DSG-7. Mekatroniikan kumitiiviste vaurioitunut ajettu vajaa 200tkm. Edellinen omistaja sai koko paketin goodwilliin VW:ltä 100%, ei siis maksanut mitään, vaihtoivat koko vaihteiston. Auto oli ollut taksina n. 100tkm. Ei tehtyjä öljynvaihtoja, poislukien öljykampanja. Mekatroniikka lienee mahdollisesti se heikoin lenkki ja jos se hajoaa, voi mennä loputkin sitten jos rattaat ei enää ole kohdallaan. Näitä on jotkut avannut (mekatroniikka irti) ja vaihtanut tiivisteen + öljyt siinä samassa. On varmana halvempaa kuin koko mekatroniikan vaihto, puhumattakaan koko komeuden vaihdosta.. 

Kaksoiskytkin voi ajosta riippuen tulla myös vaihdettavaksi jossain vaiheessa, kuluva osa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Tumppi2

Ittellä 2011 1.4tsi octavia. Sisällä nyt 200 tkm, josta itse ajettuna 60tkm.
Tein itse kytkinrempan kesällä, löytyy selostus aiempaa tästä 'tee itse' -osiosta.
Jos näitä palstoja selaat, niin päädyt juuri tuohon 'viat yleisiä' lopputulemaan...
Jos tiedostat ajavasi kuivalla kytkimellä varustettua autoa, ja vältät ryömitystä kytkin luistaen, olet jo aika pitkällä...
Näyttää myös siltä, että pelättyyn kalliiseen ja vikaherkkään mekatroniikkaan löytyy varaosia, ja niitä pystyy myös korjaamaan. Tehtaan korjausoppaissa ohje on mekatroniikavioissa uusia mekatroniikka, lisättynä maininnalla, että mekatroniikkaa ei saa avata, ja että jos mekatroniikasta tulee yhtään öljyä ulos, koko mekatroniikka pitää uusia... vähemmästäkin pelottaa/arveluttaa!

Öljyjä ei tarvitse vaihtaa, koska mekatroniikassa oma öljy, eikä kytkin tuo lämpöä/hilskaa öljyyn.

Ajoa vain! Jos itteltä löytyy osaamista ja paikkoja rassata, ei tuossa mitään liian pelottavaa ole!

Woody

Itsellä - 16 mallin tourani jossa mittarissa 253tkm.   Nyt tilasin kytkimen ja vauhtipyörän vaihdon kun alkanut 2 vaihteella vähän juputtaa. Muuta ei ole tehty.

Jodl

Lainaus käyttäjältä: Woody - 28.10.19 - klo:23:05
Itsellä - 16 mallin tourani jossa mittarissa 253tkm.   Nyt tilasin kytkimen ja vauhtipyörän vaihdon kun alkanut 2 vaihteella vähän juputtaa. Muuta ei ole tehty.
Oliko tälle kustannusarviota? Itsellä fiilis että tuo 2. vaihteen juputus voi olla tulevaisuutta. Auto vaihtaa pykälää jo vaikka tuskin liikkuu. Itse tulee monessa paikkaa käytettyä "manuaalipuolta" ettei auto turhaan veivaile vaihdetta suuremmalle kun ei ole mitään tarvetta.

Heratsoft

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 29.10.19 - klo:09:08
Oliko tälle kustannusarviota? Itsellä fiilis että tuo 2. vaihteen juputus voi olla tulevaisuutta. Auto vaihtaa pykälää jo vaikka tuskin liikkuu. Itse tulee monessa paikkaa käytettyä "manuaalipuolta" ettei auto turhaan veivaile vaihdetta suuremmalle kun ei ole mitään tarvetta.

Omassa Ocussa juuri samanlainen "oire". Vaihtaa liian nopeasti kakkoselle, kun ei ole vielä lähtenyt kunnolla liikkeelle. Tarkoittaa tämä nyt sitä, että mekatroniikka hajoamassa vai? Kytkin entinen?
Ajossa: Skoda Octavia Combi 1.4TSI DSG Elegance MY14
EX: Octavia Combi 1.8 TSI Style MY18
EX: Kia Cee'd 1.6 EX 5D MY13
EX: VW Jetta 1.4 TSI
      Renault Scenic 1.6 -00
      Nissan Micra 1.0 -96

Woody

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 29.10.19 - klo:09:08

Ihan tarkalleen 1700â,¬.  Virossa olisi ollut vielä halvemmalla,  1540â,¬ 😊

Woody

Lainaus käyttäjältä: Heratsoft - 29.10.19 - klo:09:51
Omassa Ocussa juuri samanlainen "oire". Vaihtaa liian nopeasti kakkoselle, kun ei ole vielä lähtenyt kunnolla liikkeelle. Tarkoittaa tämä nyt sitä, että mekatroniikka hajoamassa vai? Kytkin entinen?

Ei,  tuollainen tuo laatikko on,  vaihtaa 2 vaihteelle heti.  Ei ole kokemusta mutta jotkut firmat softaa noita laatikoita,  muuttavat tuotakin ominaisuutta.

Itselläni oli edellisessä autossa  märkä dsg,   ajettu 410tkm.  330tkm vaihdettiin kytkin ja vauhtipyörä. Ei muuta vikaa.
Ehkä itselleni osunnut hyviä lootia 😁.
Kun tuosta nykyisestä soitin niin ihmettelivät miten on noin kauvan toiminut.

SkodaPirre

Kertokaapa kannattaako näihin DQ200 laatikoihin vaihtaa öljyjä ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä? Ilmeisesti kytkimelle on vielä omat öljyt?

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 30.11.19 - klo:17:16
Kertokaapa kannattaako näihin DQ200 laatikoihin vaihtaa öljyjä ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä? Ilmeisesti kytkimelle on vielä omat öljyt?

DQ200 on nimenomaan kuivakytkinversio, eli kytkimet eivät ui öljyssä. Muutoin en osaa sanoa öljyjen vaihtamisen hyödystä. Itse jättäisin vaihtamatta, laatikko kestää sen minkä kestää ja sitten hajoaa  ;)
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

Nupe

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 30.11.19 - klo:17:16
Mekatroniikkaan ei DQ200:ssa öljyjä vaihdeta, mutta onhan siellä muutoin vastaava vaihteistoöljy kuin manuaaleissakin, joka kannattaa oman maun mukaan vaihtaa samoin kuin manuaaleihinkin = jos autoa aikoo pitää yli 200 tkm, niin itse vaihtaisin vaikkapa neljän vuoden ja/tai 80 tkm välein. Jos laittaa kiertoon 150-200 tkm, niin ei kannattane.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy