Pyyhin ongelmaa

Aloittaja kökkis, 18.09.19 - klo:22:33

« edellinen - seuraava »

kökkis

Moikka

Nyt on hakattu päätä seinään ongelman kanssa niin kauan, että pakko kysyä täältä apua. Kyseessä siis vuoden 2008 volkkari 1.9tdi koneella.

Auton tuulilasin pyyhkimet alkoivat muutamisen viikkoa sitten nykimään ja muutaman päivän jälkeen tästä, lopettivat ne toimintansa kokonaan. Soitettu asiasta Volkkarin merkkihuoltoon ja saatu vastaukseksi, että moottori ja vivusto vaihtoon. Huollosta sanoivat vielä, että kun vanhassa koneessa oli tämä hammasratas täysin sileä, että pyyhkimen viiksi pitää vaihtaa myös uuteen, koska on kuulemma olemassa riski, että sekin on vioittunut. Tehtiin työtä käskettyä ja vaihdettiin viiksi, sekä pyyhkimien moottori sekä moottorin ohjaama vivusto. Nämä kaikki osat hankittiin käytettyinä, mutta tottakai samoilla osanumeroilla kuin alkuperäisetkin.

Vika ei kuitenkaan korjaantunut, vaan pyyhkimet ovat edelleen mykkänä... mitattu ja vaihdettu kaikki pyyhkimiin liittyvät sulakkeet uusiin, vaihdettu uusi rele ja mitattu pyyhkimien moottorin liitin ja todettu toimivaksi. Konepelti on ollut kaikissa näissä kiinni tai "huijattu" laittamalla konepellin lukko esim meisselillä kiinni. Akkuakin on käytetty irti parhaimmillaan puolisen tuntia...

Viiksistä kuitenkin toimii pissapoika niin eteen kuin taaksekkin, sekä takalasin pyyhinkin toimii normaalisti viiksestä... En tiedä, voiko tämä nyt olla joku ohjelmointi juttu, tarvitseeko pyyhkimien moottori jotenkin ohjelmoida? Sähkövika? Pitäisikö moottori yrittää vielä vaihtaa ihan kokonaan uuteen?

Kiitos erittäin paljon vastauksista!!


M_M

Lainaus käyttäjältä: kökkis - 18.09.19 - klo:22:33
Huollosta sanoivat vielä, että kun vanhassa koneessa oli tämä hammasratas täysin sileä, että pyyhkimen viiksi pitää vaihtaa myös uuteen, koska on kuulemma olemassa riski, että sekin on vioittunut.

Mitä ihmettä nyt taas.  :o Miten se koneiston hammasratas liittyy millään tavalla pyyhkijän viikseen? Kysyitkö tuolta korjaamolta?

Mitä itse vikaan tulee, niin lähtisin purkamaan asiaa testerin kanssa. VCDS siis kiinni autoon ja tutkimaan, ensiksi tietysti vikakoodit ja niiden jälkeen katsomaan tuleeko viikseltä asianmukaiset käskyt peremmälle, vai jäävätkö johonkin matkan varrelle. Jos viiksen komento näyttää normaalilta, niin sitten vika on jossain sen jälkeen. En muista oliko moottorille output testi, mutta jos on niin sillä voisi kokeilla onko moottorissa eloa.

En kannusta jatkamaan osien umpimähkäistä vaihtamista.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dosetti

Pyöriikö moottori ilman vivustoon kiinnittämistä, voi testata ilman vcds-ohjelmaa. Jos ei niin sitten moottori mykkä tai joku isompi bitti poikittain, johon sitten tuo vcds on hyvä. Eli testaisin, onko vaihdetut osat kunnossa mekaanisesti.

Daatta

Moottorissa on ohjainlaite sisäänrakennettuna, joten en lähtisi suoralla sähköllä kokeilemaan. Sen voi mitata että paksuimpaan johtoon tulee +12v.

Tarinaa lontooksi: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=369671

Uusi/käytetty moottori voi olla rikki, siitä saa ainakin vikakoodit luettua VCDS:llä:

https://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=341088
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

dosetti

Itse tarkoitin, että moottori irti vivustosta mekaanisesti ja silti kiinni liittimessä ja johdossa. Ei toki suoralla kaapelilla akusta tietenkään.. Tai toki jollakin saattaa sekin ajatus tulla mieleen.

Daatta

Jeps, moottorin käyttäminen irrallaan on hyvä testaustapa.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Wibrance

vastaan myös tähän kun olen samaista autoa käynyt ruuvvailemassa. Autosta on otettu vikakoodit delphin testerillä. Sillä näkee myös moduulien toiminnan ja tässä tapauksessa näyttää slaven ohjelmoinniksi 0000000. Myös vanha moottori on ollut autossa kiinni eikä silläkään laitteisto ole mennyt online tilaan tai nähnyt vanhaa ohjelmointia.

Laite antaa vikakoodeiksi
02071 paikallinen tietolinja, ei yhteyttä
01520 sade/valoanturi, ei yhteyttä
00153 vasemman tuulilasinpyyhkimen moottori, ei yhteyttä

Jotenkin tuntuu että moottori ei saa sähköä vaikka mittarilla mitattaessa liittimestä näyttää toimivan. + pinniin 12v - pinni ok, kolmanteen kaapeliin (ohjaus?) tulee myös 12v

Todetaanko että moottori on viallinen vai onko vika sähkönsyötössä?
Osaako joku ottaa kantaa siihen pitääkö ohjaukseen tulla jännite vaikka viiksi on "0" tilassa.


o.b.

Väylä on selekeästi jumissa kun useampi laite antaa vikakoodia.

Irroita liitin pyyhkijästä ja poista vikakoodit. Jos nuo kaksi ensimmäistä vikaa poistuu, on se melko varmasti pyyhkijän ohjausyksikkö, joka jumittaa väylän. Väylä on tuossa yksi-johtiminen.

Varmista asia vielä kytkemällä liitin paikalleen ja että nuo kolme samaa vikaa tulee takasin.

Tos®

Ethän ole jälkiasentanut xenon-valoja halogeenien tilalle lähiaikoina?
Ne tunnetusti sekoittaa volkkarien sähkökeskuksen...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

kökkis

Moro

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 19.09.19 - klo:12:44
Väylä on selekeästi jumissa kun useampi laite antaa vikakoodia.

Irroita liitin pyyhkijästä ja poista vikakoodit. Jos nuo kaksi ensimmäistä vikaa poistuu, on se melko varmasti pyyhkijän ohjausyksikkö, joka jumittaa väylän. Väylä on tuossa yksi-johtiminen.

Varmista asia vielä kytkemällä liitin paikalleen ja että nuo kolme samaa vikaa tulee takasin.

Tämä kyseinen toimenpide tehty Delphin ohjelmalla, vikakoodit eivät poistu järjestelmästä...

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 19.09.19 - klo:18:10
Ethän ole jälkiasentanut xenon-valoja halogeenien tilalle lähiaikoina?
Ne tunnetusti sekoittaa volkkarien sähkökeskuksen...

En ole  :)


o.b.

Pyyhkimet ei lähde toimimaan ennen kuin väylä on kunnossa. Kokeile irrottaa sade/valotunnistimen johto. Jos sekään ei auta, oiskohan  johdotuksessa vikaa ???

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_318_d2.pdf tuolta jos katsot sivu 54 - 55, näet, että tuossa väylässä ei ole muita laitteita kuin nuo kaksi.

Kytkentäkaavojen ääreen pääsen vasta sunnuntaina. Silloin voisin tutkia niitä jos sattuu olemaan joutoaikaa.

kökkis

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 19.09.19 - klo:20:15
Pyyhkimet ei lähde toimimaan ennen kuin väylä on kunnossa. Kokeile irrottaa sade/valotunnistimen johto. Jos sekään ei auta, oiskohan  johdotuksessa vikaa ???

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_318_d2.pdf tuolta jos katsot sivu 54 - 55, näet, että tuossa väylässä ei ole muita laitteita kuin nuo kaksi.

Kytkentäkaavojen ääreen pääsen vasta sunnuntaina. Silloin voisin tutkia niitä jos sattuu olemaan joutoaikaa.

Pitääpä kokeilla tätä!! Kiitoksia erittäin paljon, palaan asiaan pikimmiten tämän testauksen jälkeen!

kökkis

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 19.09.19 - klo:20:15
Pyyhkimet ei lähde toimimaan ennen kuin väylä on kunnossa. Kokeile irrottaa sade/valotunnistimen johto. Jos sekään ei auta, oiskohan  johdotuksessa vikaa ???

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_318_d2.pdf tuolta jos katsot sivu 54 - 55, näet, että tuossa väylässä ei ole muita laitteita kuin nuo kaksi.

Kytkentäkaavojen ääreen pääsen vasta sunnuntaina. Silloin voisin tutkia niitä jos sattuu olemaan joutoaikaa.

Sade/valotunnistimen johto käytetty irti ja luettu jälleen vikakoodit, eivät häviä vieläkään.....

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy