Kirjoittaja Aihe: Webasto, Engine Heater -> Parking Heater eli kauko-ohjauksen jälkiasennus  (Luettu 1076 kertaa)

Poissa osmomn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Katsotaan osuiko oikealle alueelle. Eli kyseessä VW Touran 2011 TDI tehdasasennetulla ajonaikaisella webastolla (Thermo Top VEVO) ja automaatti-ilmastoinnilla. Nyt kun syksy lähestyy niin olisi kiva saada weba toimimaan myöskin esilämmittimenä.

Ajattelin hommata tämän https://www.carsystems.eu/vw-touran-1k-telestart-t91-timer-upgrade-kit-engine-heater-parking-heater,id3485.html ja asennella hilut itse, mutta kyseisen putiikin mukaan lisäksi tarvitsen myös tämän https://www.carsystems.eu/unlock-set-vw-touran-1k-w-bus-diagnostic-interface-dongle-for-webasto,id3469.html

Mitäs kaikkea tuommoinen jälkiasennus vaatii ja mitä tuolla unlock-setillä oikeen tekee? Käytössä on VCDS, luulisi sillä pystyvän hoitamaan tarvittavat koodaukset. Aikomuksena on katkaista CAN-väylä webastolle, jotta automaattinen webaston pakkokäynnistys poistuu pelistä (kytkin tietty väliin, jotta väylän saa päälle koodauksia ja vikalukuja varten) ja käyttää WBUS:ia kellon ja webaston välillä. Riittääkö tähän yhden piuhan veto kellolta weban X1-liittimeen?

Sitten auton lämmityslaitteen puhallin pitäisi saada pyörimään. Tämä varmaan onnistuu helpoiten IPCU-releellä, oisko tähän heittää kytkentäkaaviota?

Webaston oma vesipumppu löytyy, joten sitä ei tarvitse jälkiasentaa.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.914
    • Profiili
Tuolta vois sivulta 9 löytyä IPCUn asennukseen apuja: http://mmc-manuals.ru/all_webasto/install/cars/Volkswagen/Sharan/9024029B_EN_VW_Touran_Sharan_2011_TDI.pdf

Tuo unlock-setti ilmeisesti vaaditaan, jotta lämmittimen firmware saadaan päivitettyä sellaiseksi joka tukee seisontalämmitystä. Tästä en osaa sen enempää sanoa, mutta jos kauppa sanoo että se vaaditaan niin kai se sitten vaaditaan. VCDS ei valitettavasti pysty webaston (tai ylipäänsä minkään moduulin) firmwarea päivittämään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Poissa JAK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Touranissa (ainakin nykyään) webasto lämmittää vain sisätilat. Onkohan joku asennussarja jolla tuon saa lämmittämään myös moottoria.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.914
    • Profiili
Touranissa (ainakin nykyään) webasto lämmittää vain sisätilat. Onkohan joku asennussarja jolla tuon saa lämmittämään myös moottoria.

Tuo onnistuu luultavasti ihan VCDS:n avulla, yksi bittimuutos koodaukseen ja alkaa lämmetä moottorikin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.069
    • Profiili
Missähän kaikissa autoissa tuo lisälämmitin ei enää lämmitä moottoria tehtaalta tullessaan?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.659
    • Profiili
Alkuperäiseen kysymykseen hieman kommentteja.

Melkein suosittelisin ostamaan (käytetyn) VEVO:n, joka on valmiiksi "Standheizung". Silloin saat ajastusmahdollisuuden ajotietokoneelta (jos et katkaise CAN-väyläjohtoja) Lisäksi jos vaihdat Climatronicin panelin sellaiseen, joka tukee lisälämmitintä, ei IPCU-relettä tarvita, vaan Climatronic hoitaa puhaltimen, läppien ja lämpötilojen säädön. IPCU relettä käytettäessä pitää muistaa aina ennen auton sammuttamista kääntää lämmitys HI-asentoon ja ilmanohjaus ikkunalle.

Kaukosäätimen vastanotinta varten pitää verää yksi johto (W-bus) Webastolle joka tapauksessa.

Unlock setissä on kertakäyttöinen dongle, joka mahdollistaa yhden lämmittimen muuttamisen lisälämmittimestä seisontalämmittimeksi. Sellainen jälkikäteen softattu lämmitin ei ole ohjattavissa ajotietokoneelta, softaus tuo tuen W-bus ohjaukselle joko ulkoisella kellolla tai Telestartilla.

VCDS:llä pitää ehkä asennuksen jälkeen hieman säätää bittejä, että kaukosäädin alkaa toimimaan.

Jos autossa on puoli-manuaalinen ilmastointi Climatic, silloin IPCU rele on pakollinen.


Poissa JAK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Missähän kaikissa autoissa tuo lisälämmitin ei enää lämmitä moottoria tehtaalta tullessaan?

Helpompi vastata missä toimii. Tiquan ja pari muuta mallia (en muista).

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.069
    • Profiili
Helpompi vastata missä toimii. Tiquan ja pari muuta mallia (en muista).
Lähinnä sitä kun nuo päästöt tuntuu olevan syynä siihen, ettei se toimi kuin sisätilan lämmittämisessä joissain merkeissä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa osmomn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Alkuperäiseen kysymykseen hieman kommentteja.

Melkein suosittelisin ostamaan (käytetyn) VEVO:n, joka on valmiiksi "Standheizung". Silloin saat ajastusmahdollisuuden ajotietokoneelta (jos et katkaise CAN-väyläjohtoja) Lisäksi jos vaihdat Climatronicin panelin sellaiseen, joka tukee lisälämmitintä, ei IPCU-relettä tarvita, vaan Climatronic hoitaa puhaltimen, läppien ja lämpötilojen säädön. IPCU relettä käytettäessä pitää muistaa aina ennen auton sammuttamista kääntää lämmitys HI-asentoon ja ilmanohjaus ikkunalle.

Kaukosäätimen vastanotinta varten pitää verää yksi johto (W-bus) Webastolle joka tapauksessa.

Unlock setissä on kertakäyttöinen dongle, joka mahdollistaa yhden lämmittimen muuttamisen lisälämmittimestä seisontalämmittimeksi. Sellainen jälkikäteen softattu lämmitin ei ole ohjattavissa ajotietokoneelta, softaus tuo tuen W-bus ohjaukselle joko ulkoisella kellolla tai Telestartilla.

VCDS:llä pitää ehkä asennuksen jälkeen hieman säätää bittejä, että kaukosäädin alkaa toimimaan.

Jos autossa on puoli-manuaalinen ilmastointi Climatic, silloin IPCU rele on pakollinen.

Kiitos M_M ja o.b. vinkeistä. Tässä on täysautomaatti-ilmastointi. Ei ole ihan halpaa lystiä vaikka päivittäisin nykyisen vevon, jolloin can-väylä jää pois pelistä. Toki kaikki hienoudet saisi mukaan jos vaihtaisi koko webaston ja ilmastoinnin ohjauspaneelin. Eli minimissään kello ja kauko-ohjaus 300 €, unlock set 200 €, IPCU-rele ~100 € kantoineen eli 600 € vähintään. Mistä tuo IPCU-rele kantoineen kannattaisi hommata? Onnistuukohan webaston softaus marmoritiskillä tai webastoja asentavissa firmoissa alle 200 €:lla? Onko kenelläkään kokemuksia? Pitää vielä kysellä paljonko maksaisi teetettynä koko homma, varmaan menee yli tonnin...

Poissa JAK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Lähinnä sitä kun nuo päästöt tuntuu olevan syynä siihen, ettei se toimi kuin sisätilan lämmittämisessä joissain merkeissä.

Niin joo, toisaalta lämmitetty kone ei tuota niin paljon päästöjä kuin kylmä. Vai onko tietoni vanhentunutta?

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.914
    • Profiili
Niin joo, toisaalta lämmitetty kone ei tuota niin paljon päästöjä kuin kylmä. Vai onko tietoni vanhentunutta?

Ei se taida siihen liittyä, vaan päästöihin siinä mielessä että koko ajan tiukentuvat päästömääräykset vaikuttavat moottorin eri anturien ja parametrien valvontaan. Nyt sitten osassa EURO6 dieseleistä on niin tiukalle vedetyt parametrit, että moottorinohjaus suuttuu jos auto on seisonut ajamatta vuorokauden mutta käynnistyshetkellä jäähdytysnesteen lämpötila-anturien lukema poikkeaa ulkolämpötilasta.

Olisi varmasti softalla korjattavissa, mutta taitaa olla niin pieni markkina-alue jossa esilämmitystä tarvitaan, ettei valmistajia kiinnosta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Poissa JAK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Ei se taida siihen liittyä, vaan päästöihin siinä mielessä että koko ajan tiukentuvat päästömääräykset vaikuttavat moottorin eri anturien ja parametrien valvontaan. Nyt sitten osassa EURO6 dieseleistä on niin tiukalle vedetyt parametrit, että moottorinohjaus suuttuu jos auto on seisonut ajamatta vuorokauden mutta käynnistyshetkellä jäähdytysnesteen lämpötila-anturien lukema poikkeaa ulkolämpötilasta.

Olisi varmasti softalla korjattavissa, mutta taitaa olla niin pieni markkina-alue jossa esilämmitystä tarvitaan, ettei valmistajia kiinnosta.

Kuitenkin toimii Tiguanissa myös moottorin lämmittimenä. Siis Diesel Tiquan.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.914
    • Profiili
Kuitenkin toimii Tiguanissa myös moottorin lämmittimenä. Siis Diesel Tiquan.

Niinhän minä tuossa kirjoitin, että osassa autoista.

Myös diesel-Kodiaqissa lämpenee moottori. Mutta joissakin malleissa ei lämpene, vaivaa myös muita valmistajia eikä pelkästään volkkarikonsernia.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Poissa osmomn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Tämmöinenkin olisi tarjolla, hinta 458 € T91-kaukosäätimellä ja ilman kelloa:

https://www.cum-cartec-shop.de/VW-Touran-neues-Modell-Umruestsatz-Zuheizer-zur-Standheizung.html

Tuossa ei puhuta mitään softaustarpeesta. Onko käsitystä mitäköhän tuo johtosarjan päässä oleva möykky tekee?

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy