Kirjoittaja Aihe: Hiukkassuodattimen kemiallinen tai mekaaninen puhdistus  (Luettu 688 kertaa)

Poissa Tuoka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Ostettiin -13 vuosimallin Caddy Maxi 350k ajettuna ja 1.6 TDI koneella. Puhti tuntui olevan poissa, joten huoltoon ja sieltä sanottiin että DPF on tiensä päässä. Painelukema oli 117g kun sen pitäisi olla alle 70g. Myyjäliike saisi kumppanin kautta kemiallisen pesun suodattimelle vähän päälle satasella, mutta toinen korjaamo tekisi mekaanisen puhdistuksen (ei poistoa siis) alle 300€.

Onko kellään kokemuksia riittääkö tuollainen kemiallinen pesu, vai olisiko mekaaninen puhdistus tuplahinnan arvoinen?

Moni on poistanutkin koko DPF:n, mutta en haluaisi siihen mennä. Uusi maksaisi kolmasosan auton hinnasta, joten sekin on vähän no-go.

Poissa Tapola

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
  • P38 L0
    • Profiili
Vs: Hiukkassuodattimen kemiallinen tai mekaaninen puhdistus
« Vastaus #1 : 10.09.19 - klo:21:16 »
Minulle tehtiin Octavia MkII 170hv TDI koneeseen mekaaninen pesu joskus 6-7 vuotta takaperin. Hinta oli hieman kalliimpi tuolloin (muistelen 500e), lopputulos oli hyvä.  Kemiallisesta ei kokemuksia.

-T
--
Octavia RS TDI 4x4 Combi

Poissa jabajee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 498
    • Profiili
Vs: Hiukkassuodattimen kemiallinen tai mekaaninen puhdistus
« Vastaus #2 : 10.09.19 - klo:22:05 »
Tuolla oli jotain keskustelua aiheesta
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=42728.0

Poissa jaik

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Hiukkassuodattimen kemiallinen tai mekaaninen puhdistus
« Vastaus #3 : 10.09.19 - klo:22:10 »
Meillä pestiin Seat Alhambran (2012, 220tkm) loukkua Diesel-Asennuksessa Vantaalla viime kesänä. Irroitin siis pöntön itse ja vein pestäväksi. Valitettavasti hiukkasloukku-katalysaattoriyhdistelmäpönttö oli ilmeisesti tiensä päässä, eikä pöntöstä pesukoneessa mitattu vastapaine alentunut lainkaan vaikka pesusykli ajettiin pariinkin otteeseen. Palvelu oli kuitenkin erinomaista. Kun pesu ei onnistunut, ei siitä myöskään veloitettu pientä tarkastusmaksua lukuunottamatta.
Seat Alhambra -12 TDI 140 Style Business DSG 7H 210tkm

Poissa Tuoka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Hiukkassuodattimen kemiallinen tai mekaaninen puhdistus
« Vastaus #4 : 11.09.19 - klo:20:56 »
Päädyin mekaaniseen puhdistukseen, huoltomies oli vakuuttavampi toimenpiteen onnistumisesta ja lopputuloksen laadusta. Laitan tänne kokemuksia ja tuloksia kunhan operaatio on ohi.

Poissa Tuoka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Hiukkassuodattimen kemiallinen tai mekaaninen puhdistus
« Vastaus #5 : 17.09.19 - klo:12:55 »
Noniin, toimenpide ohitse. Puhdistus ei sittenkään ollut aivan mekaaninen, mutta siinä käytettiin erillistä laitetta mikä sääti pesua ja mittasi koko ajan mitä tapahtuu. Itse tapahtuma oli 2-3h.

Tuloksena vastusarvo tippui 117g --> 10g. Tämän huomasi selkeästi myös auton käyttäytymisessä, vaihtaa isommalle nopeammin, ei kierrätä konetta enää niin paljoa ja perstuntumalla aavistuksen tehokkaammalta tuntuu. Kulutus saattoi pudota myös hieman. Oma kokemus on siis positiivinen. Nyt pelkkä aineilla tehtävä pesu jäi tietysti tekemättä, mutta kyllä minusta rahalle sai arvoa tuolla kalliimmallakin.

Varsinainen ongelma, mikä tähän johti, eli korkea kulutus tosin vaivaa vieläkin. Matka-ajossa kulutus on yli 8l, kun käsittääkseni se tuolla koneella pitäisi olla jossain 6l hujakoilla. Ainakin edellinen Octavia vastaavalla laatikolla ja koneella meni 4-5l väliin. Hieman suurempi massa ja tuulipinta-ala sitä varmasti nostaa, mutta luulisi että ei kuitenkaan tuota yli 3 litraa.

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy