Kirjoittaja Aihe: Octavia IV  (Luettu 331486 kertaa)

Poissa Antt1N

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1920 : 07.04.21 - klo:22:48 »
Onko kokemuksia Dynamic pack:sta? Ratti ja somisteita muuttuu. Onko penkeissä muuta eroa kuin yläosassa, verhoilu vrs normi. Pohdinnassa puolinahat vrs dynamic.
Kokemuksia DDC:sta

Poissa jakat123

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1921 : 12.04.21 - klo:18:14 »
Onko kellään kokemusta saako pyytämällä huoltoliikkeestä tietoa kuinka tarkasti mitä vikoja löytynyt ja montako ?Ja mitä korjaustoimen piteitä tehty?
Onko takuu korjaukset listattu ei asiakkaille?

Poissa rustiikki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1922 : 14.04.21 - klo:12:02 »
Onko uuden Octavian omistajilla kokemuksia kaistavahdin käytöstä Travel assist-napin kautta? Oma kokemus on, että auto pyrkii Travel assistia käytettäessä ohjaamaan liikaa, vaikka ajaisi keskellä kaistaa ja kaistamaalaukset jne. olisivat kunnossa. Kaistat ovat ajan näytössä keltaisena eli vahti on päällä. Jos ei Travel assistia käytä, auto pyrkii ohjaamaan vähemmän aggressiivisesti (tämä vahti päällä autossa oletusarvoisesti). Vasta lähestyttäessä kaistaviivaa tekee auto pienen korjausliikkeen. Ainakin omaan ajotapaan Travel assist on liian "määräävä", koska se puuttuu ohjaukseen, vaikka mitään tarvetta ei olisi. Onko näissä kahdessa eri tapauksessa erilainen kaistavahti päällä, vai onko Travel assistin yhteydessä joitain muita lisäavustimia käytössä, jotka vaikuttavat ohjaukseen?
Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Poissa miz

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1923 : 14.04.21 - klo:12:15 »
Eikös travel assistin idea juuri ole tuo että auto ajaa itsenäisesti keskellä kaistaa siihen pisteeseen saakka kun järjestelmät riittää?
Kaistavahti ilman travel assistia taas antaa ajaa itse missä kohtaa kaistaa vaan, ja korjaa vasta kun on sen mielestä menossa pieleen.

Leonissa toimii travel assist ihan samoin, pyrkii ajamaan itsenäisesti keskellä kaistaa vaeltelematta kaistan puolelta toiselle. Itse voi kyllä korjata kohtaa kaistalla urien jne vuoksi.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.989
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1924 : 14.04.21 - klo:12:18 »
Sitä voi hiukan paimentaa niin oppii tavoille. Ongelma on vain urissa, kun ne vaeltelee viivoihin nähden. Eli ei muuta kuin ite vänkäämään ajettaessa halutulla tavalla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa prinne

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 480
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1925 : 14.04.21 - klo:12:36 »
Onko uuden Octavian omistajilla kokemuksia kaistavahdin käytöstä Travel assist-napin kautta? Oma kokemus on, että auto pyrkii Travel assistia käytettäessä ohjaamaan liikaa, vaikka ajaisi keskellä kaistaa ja kaistamaalaukset jne. olisivat kunnossa. Kaistat ovat ajan näytössä keltaisena eli vahti on päällä. Jos ei Travel assistia käytä, auto pyrkii ohjaamaan vähemmän aggressiivisesti (tämä vahti päällä autossa oletusarvoisesti). Vasta lähestyttäessä kaistaviivaa tekee auto pienen korjausliikkeen. Ainakin omaan ajotapaan Travel assist on liian "määräävä", koska se puuttuu ohjaukseen, vaikka mitään tarvetta ei olisi. Onko näissä kahdessa eri tapauksessa erilainen kaistavahti päällä, vai onko Travel assistin yhteydessä joitain muita lisäavustimia käytössä, jotka vaikuttavat ohjaukseen?
Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Miten ajattelit että Travel Assist toimisi verrattuna kaistavahtiin?
Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10,
ex-vag:Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Poissa rustiikki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1926 : 14.04.21 - klo:17:10 »
Travel assist, niin kuin nyt toimii, ei ole enää avustin vaan määrää auton kulun. Vaikka ajaisit keskellä kaistaa, yrittää se silti vastustaa ohjausta (vaikka ajaisit tasan tarkkaan kaistan keskellä etkä vaelte puolelta toiselle). Enempi automaattikuski se on. Pieni korjausliike on ihan ok, mutta muuten tuntuu, että tuolla tavalla menettää tuntuman ajamiseen. Mieluummin menen perinteisen kaistavahdin avulla. Olisi vain ollut kätevämpää laittaa vakkari+kaistavahti päälle ratin napista kuin hapuilla sitä pientä viikseä.

Poissa prinne

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 480
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1927 : 14.04.21 - klo:17:43 »
On se siinä mielessä vain avustin että kuskin täytyy pitää ratista kiinni. Ihan itsekseen ei suostu ajamaan. Jos haluat tuntumaa autolla ajamiseen, niin on ihan selvä että tällainen avustin ei ole sinua varten. Travel assistin kanssa ainoa tehtävä on pitää ratista kiinni ja olla tarkkana yllättävien tilanteiden varalta. "normi" ajamisen auto hoitaa itse.

Normaali kaistavahtihan on aina (yli 60kmh) päällä. Eli vakkaria pitää vaan napauttaa päälle.
Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10,
ex-vag:Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.989
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1928 : 14.04.21 - klo:19:58 »
Travel assist, niin kuin nyt toimii, ei ole enää avustin vaan määrää auton kulun. Vaikka ajaisit keskellä kaistaa, yrittää se silti vastustaa ohjausta (vaikka ajaisit tasan tarkkaan kaistan keskellä etkä vaelte puolelta toiselle). Enempi automaattikuski se on. Pieni korjausliike on ihan ok, mutta muuten tuntuu, että tuolla tavalla menettää tuntuman ajamiseen. Mieluummin menen perinteisen kaistavahdin avulla. Olisi vain ollut kätevämpää laittaa vakkari+kaistavahti päälle ratin napista kuin hapuilla sitä pientä viikseä.
Mukautuva kaista-avustin ohjaa samaan tapaan maantiellä autoa, kuin travel assist, joka on vain vielä monipuolisempi. On siis sama toiminta ohjauksen osalta maantiellä. Sitä voi mukauttaa juurikin ajamalla "väkisin" sillä osalla tietä, kuin itselle sopii, eli esimerkiksi pois urista. Pelkkä kaistallapitoavustin ohjailee pingpongia. Eikö tässä uudessa voi ajaa adaptiivisella vakkarilla ilman mukautuvaa kaista-avustinta pelkkää kaistallapitoavustinta käyttäen?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa prinne

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 480
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1929 : eilen kello 09:41 »
Mukautuva kaista-avustin ohjaa samaan tapaan maantiellä autoa, kuin travel assist, joka on vain vielä monipuolisempi. On siis sama toiminta ohjauksen osalta maantiellä. Sitä voi mukauttaa juurikin ajamalla "väkisin" sillä osalla tietä, kuin itselle sopii, eli esimerkiksi pois urista. Pelkkä kaistallapitoavustin ohjailee pingpongia. Eikö tässä uudessa voi ajaa adaptiivisella vakkarilla ilman mukautuvaa kaista-avustinta pelkkää kaistallapitoavustinta käyttäen?

Mukautuva kaista-avustin on uusi termi minulle. Onko jokin lisävaruste? Mitä eroa Travel Assistiin?

Siis normaalisti tuo "tavallinen" Lane Assist on aina päällä yli 60 nopeudessa. Vakkari sitten erikseen päälle, kuten myös Travel Assist pitää vielä erikseen kytkeä jos sitä haluaa käyttää. Tai jos Travel Assistin kytkee suoraan päälle, niin myös vakkariin asettuu nopeus.
Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10,
ex-vag:Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.989
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1930 : eilen kello 11:38 »
Mukautuva kaista-avustin on uusi termi minulle. Onko jokin lisävaruste? Mitä eroa Travel Assistiin?

Siis normaalisti tuo "tavallinen" Lane Assist on aina päällä yli 60 nopeudessa. Vakkari sitten erikseen päälle, kuten myös Travel Assist pitää vielä erikseen kytkeä jos sitä haluaa käyttää. Tai jos Travel Assistin kytkee suoraan päälle, niin myös vakkariin asettuu nopeus.
Tuo mukautuva kaistavahti on toiminnaltaan juurikin travelin omainen ohjaukseltaan, eli pitää koko ajan aktiivisesti autoa viivojen välissä. Minulla on kolmoskoppaisessa tuo ominaisuus kaistavahdin yhteydessä. Auton asetuksista saa päälle ja pois tuon mukautuvan ominaisuuden, kun kaistavahtia käytetään. Travel assistiin kuuluu siis monenlaista ominaisuutta muodostaen kokonaisuuden.

https://www.skoda.fi/mallisto/octavia/octavia/octavia-travel-assists
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa prinne

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 480
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1931 : eilen kello 11:59 »
Tuo mukautuva kaistavahti on toiminnaltaan juurikin travelin omainen ohjaukseltaan, eli pitää koko ajan aktiivisesti autoa viivojen välissä. Minulla on kolmoskoppaisessa tuo ominaisuus kaistavahdin yhteydessä. Auton asetuksista saa päälle ja pois tuon mukautuvan ominaisuuden, kun kaistavahtia käytetään. Travel assistiin kuuluu siis monenlaista ominaisuutta muodostaen kokonaisuuden.

https://www.skoda.fi/mallisto/octavia/octavia/octavia-travel-assists

Sori, ymmärsin että puhuit tästä korimallista. En vaan muistanut lukeneeni tämän uudemman kohdalla mukautuvasta kaistavahdista.

Lisävarustehinnastosta Travel Assisti-paketin kohdalta "Sis. Mukautuvan vakionopeuden säätimen, liikennemerkkien tunnistuksen,mukautuvan kaista-avustimen ja hätätilanneavustimen."

Eli käytännössä Travel Assist = mukautuva kaista-avustin
Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10,
ex-vag:Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.989
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1932 : eilen kello 13:53 »
Luitko linkin? Travel assist sisältää mukautuvan kaista-avustimen, mutta ei ole sama asia sen kanssa, koska se on vain osa travel assistia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa mfroberg

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 756
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1933 : eilen kello 15:09 »
Luitko linkin? Travel assist sisältää mukautuvan kaista-avustimen, mutta ei ole sama asia sen kanssa, koska se on vain osa travel assistia.

Meille myytiin viime lauantaina uuteen farkkugolffiin travel assist mm. sellaisena, että riittää kun pitää kättä ratilla (kapasitiivinen tms.?) niin auto hoitaa kaiken ohjaamisen ja pysyy hiljaa ja tyytyväisenä. Meidän näissä nykyisissä vehkeissä on normi ja mukautuva kaistallapitoavustin mutta se rupee herjaamaan nopeasti ellei kuski tee ohjausliikkeitä.
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.989
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1934 : eilen kello 16:03 »
Meille myytiin viime lauantaina uuteen farkkugolffiin travel assist mm. sellaisena, että riittää kun pitää kättä ratilla (kapasitiivinen tms.?) niin auto hoitaa kaiken ohjaamisen ja pysyy hiljaa ja tyytyväisenä. Meidän näissä nykyisissä vehkeissä on normi ja mukautuva kaistallapitoavustin mutta se rupee herjaamaan nopeasti ellei kuski tee ohjausliikkeitä.
Ei sillä ole travel assistin kanssa tekemistä tuolla ratin tyypillä, että onko kapasitiivinen vai ratin liikkeen tunnistava. Eli travel assistia on saanut jo toisella tunnistustyypillä. Parempihan tuo kapasitiivinen, niin ei tarvi turhaan rattia veivata.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Occux

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 267
  • -
    • Profiili
    • -
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1935 : eilen kello 19:09 »
Eikös travel assistin idea juuri ole tuo että auto ajaa itsenäisesti keskellä kaistaa siihen pisteeseen saakka kun järjestelmät riittää?
Kaistavahti ilman travel assistia taas antaa ajaa itse missä kohtaa kaistaa vaan, ja korjaa vasta kun on sen mielestä menossa pieleen.

Leonissa toimii travel assist ihan samoin, pyrkii ajamaan itsenäisesti keskellä kaistaa vaeltelematta kaistan puolelta toiselle. Itse voi kyllä korjata kohtaa kaistalla urien jne vuoksi.
...Kaistavahti ilman travel assistia taas antaa ajaa itse missä kohtaa kaistaa vaan...
Melkein noin. Motarilla jos ajelee urien ulkopuollella niin keltaoranssi-koodauksella ilmoittaa mittaristossa, että ajat liian lähellä oikeaa viivaa. Jonkin aikaa tuollaista ajoa, niin järjestelmä alkaa kiljumaan ihan hirveesti ja kierroslukumittarin tilalle tulee käsky ajaa keskellä kaistaa. Samaan ilmoitukseen tulee ratin kuva ja kuvassa sormet ratin ympärillä. Tuosta "kuvakkeesta" hämääntyneenä luulin, että mulla on kapasitiivinen ratti, mutta syksyllä selvisi, että ei ole. Eikä toimi travel assist nappi. Osa travel assis ominaisuuksista on kuten kolarivaroitukset ja liikennemerkkien tunnistus ja näyttö HUDissa ja mittaristossa. Vakionopeussäätö ei reagoi nopeusrajoituksiin. Autoni siis on sekasikiö Ambition LE:stä ja Style LE:stä, vaikka papereissa lukee Style LE. Tämä on seurausta siitä, että tilasin auton ensimmäisellä viikolla. Kaksiviikkoa myöhemmin tilatussa autossa oli kaikki, mitä siihen on luvattu. Ja 1.6.2020 varusteluettelossa ja lisävarustehinnastossa sanotaan, että autossa on koko travel assist. Tästä on käyty keskustelua jo viime syksynä. Vielä joulukuussa jotkin myyjät olivat siinä uskossa, että autossa on koko travel assist. No jos myyjät nyt noin väittävät, niin  puhuvat totta, koska se on muuttunut ajan myötä totuudeksi. Mutta joulukuussa myyjä näytti esittelyautoa, jossa on tuo kuollut nappi ja myyjä väitti, että se korjautuu myöhemmin tulevalla softapäivityksellä. Potaskaa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Poissa Erkka

  • Moderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.818
  • SF Caravan 11252
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1936 : eilen kello 19:14 »
Tiguan eHybridiin tuli myös jälkikäteen Travel Assist nolla eurolla. Omaan tilaukseen en tuota ehtinyt ruksaamaan.
- VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
- Matkailuvaunu Fendt 390 FHS Bianco Activ 2020

Poissa Occux

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 267
  • -
    • Profiili
    • -
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1937 : tänään kello 16:24 »
Tiguan eHybridiin tuli myös jälkikäteen Travel Assist nolla eurolla. Omaan tilaukseen en tuota ehtinyt ruksaamaan.
Siis asennettinko autoosi jälkikäteen tehdasasennusvaruste? Octavia Style LE:hen ei voinut sitä ei voinut ruksata, koska se oli luetteloiden mukaan vakiovaruste. Ambition LE:hen se oli lisävaruste ja sille oli hinta, joten sen olisi pystynyt ruksaamaan. Maahantuojalta myyjän kautta tulleen vastauksen mukaan puuttuvaa tehdasasennusvarustetta ei voi autoon saada.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Poissa Erkka

  • Moderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.818
  • SF Caravan 11252
    • Profiili
Vs: Octavia IV
« Vastaus #1938 : tänään kello 17:38 »
^ Niin kuin aiemmin kerroin, omaan Tiguaniin ei ennakkotilausvaiheessa lisävaristelistalla ollut Travel Assistia. Niinpä se jäi pois tilausvaiheessa. Myöhemmin auton tilanneille Travel Assistin sai ruksata lisävarustelistalta ilman lisämaksua / nolla euroa. Omassa Tiguanissa sitä ei edelleenkään ole.  ;)
- VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
- Matkailuvaunu Fendt 390 FHS Bianco Activ 2020

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy