Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Occux

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 09.08.23 - klo:19:05
Se on tuo kulimallin penkki, paremmassa varustelussa saa säädettyä sähköllä ja joka suuntaan  ;) TM testaa yleensä oletetun myytävimmän mallin ja se ei liene tuo hinnat alkaen ambition?

Edit: Vertailussa näkyy olleen malli: ŠKODA OCTAVIA Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG
Mun Style LE:ssä ei ole sähkösäätöjä penkissä.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

NcP

Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 09.08.23 - klo:11:17
Mitä mieltä olette ohjaamon ergonomiasta? Esimerkiksi TM:n vertailutestissä viime syksynä ergonomia sai arvosanan 9 ja autossa sanottiin olevan hyvät säädöt. Mielestäni ainakin omassa mallissani olisi aika lailla parantamisen varaa. Reisituki on vaikea saada kohdallaan, ellei istuinta nosta aika ylös. Pahin ongelma on kuitenkin riittämätön ratin pituussäätö, eli ratti ei tule tarpeeksi lähelle, joten selkänojaa täytyy pitää aika pystyssä. Samaa vikaa oli esim. Avensiksessa ja Lancerissa. On kyllä ihme, ettei tällaista ole saatu kuntoon. Meillä on kakkosautona tuore Ceed, jossa nämä asiat ovat kyllä kunnossa, vaikka TM antoi sille huonomman arvosanan. Olen lähes keskimittainen ja normaalivartaloinen.

Octaviaan kannattaa ottaa se reilun 400e maksava parempi istuinsetti lisävarustelistalta.  Tuossa tulee mukana etuistuinten reisituen pituuden säätö, etureunan korkeuden säätö ja hierontatoiminto.  Mielestäni aivan loistava istuin.  Ainoa itseäni häiritsevä asia ergonomiassa on hieman väärällä korkeudella oleva kuskin oven kyynärnoja.

Autoseppo

Lainaus käyttäjältä: Occux - 09.08.23 - klo:19:43
Mun Style LE:ssä ei ole sähkösäätöjä penkissä.
Varusteluettelon perusteella Ambitionin ja Stylen penkit ovat samat. Sähkösäädöt ja säädettävät reisituet yms. ovat lisävarusteita. Siten TM:n testiautossa pitäisi olla sama istuin kuin minulla. Ja ratin vajaaseen etäisyyssäätöön ei varustetaso kaiketi vaikuta ollenkaan.
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

Occux

Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 10.08.23 - klo:16:45
Varusteluettelon perusteella Ambitionin ja Stylen penkit ovat samat. Sähkösäädöt ja säädettävät reisituet yms. ovat lisävarusteita. Siten TM:n testiautossa pitäisi olla sama istuin kuin minulla. Ja ratin vajaaseen etäisyyssäätöön ei varustetaso kaiketi vaikuta ollenkaan.
Niin minäkin muistelin.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

mr panu

Lainaus käyttäjältä: NcP - 10.08.23 - klo:09:33
Ainoa itseäni häiritsevä asia ergonomiassa on hieman väärällä korkeudella oleva kuskin oven kyynärnoja.

Sama juttu. Kun ajaa peräkkäin III-koppaisella ja tällä, niin vaikuttaa suoraan design virheeltä.

Autoseppo

Lainaus käyttäjältä: mr panu - 10.08.23 - klo:20:46
Sama juttu. Kun ajaa peräkkäin III-koppaisella ja tällä, niin vaikuttaa suoraan design virheeltä.
Tarkemmin ajateltuna olen samaa mieltä, tuki on aivan liian matalalla. En vaan koe tätä niin suureksi ongelmaksi kuin liian kauaksi jäävää rattia tai vajaata reisitukea istuimen matalassa asennossa.
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

KKN

Sähköpenkkejä ei tosiaan yhdessäkään neloskoppaisen varustetasossa taida olla vakiona. Itse raksin aikanaan kuskin sähköpenkin lisävarustelistalta, koska siinä monipuolisemmat säädöt kuin normijakkarassa. Muuten penkin muotoilu sama kuin manuaalisesti säädettävässä ja reisituen pituuden säätö tosin puuttuu tästäkin versiosta. Sitä säätöä pitkillä siirtymillä jäänyt kaipaamaan, mutta muuten oikein oivat penkit ja verhoilut kuin uudet vielä 65tkm jälkeen. Itselle ajoasento ihan 9/10.
2023 Superb 1.4 TSI SportLine iV Business
2017 Golf 1.0 TSI Comfortline

Occux

Onko kukaan tässä porukassa huollattanut ilmastointilaitetta 4-koppaisesta. Tänään kävin ja raportissa lukee, että TALTEENOTTO 500 g kylmäainetta ja TÃ,,YTTÖ 460 g. Jäin miettimään noita lukemia. Muistaakseni huollosta kerrotaan kuinka paljon lisättiin kylmäainetta. Esikerkiksi Pitäjänmäellä hintaan 89â,¬  kuuluu 200 g kylmäainetta, joka kuulostaa lisäysmäärältä, ei kokonaismäärältä. Nyt siis jos tyhjennettiin 500 g ja täytettiin 460 g, niin onko tuo 460 lisäys, eli sen verran olisi haihtunut pois kolmessa vuodessa. Toivottavasti joku osaa selittää, kun oma matematiikkani ei anna vastauksia. Skodan merkkihuollon ilmastointilaitteen huolto 170â,¬ samalla aineella kuin Pitskussa.

Öljyä otettiin talteen 7 ml ja täyttö sama 7 ml. Öljyhän likaantuu ja tuo on ihan ymmärrettävää, mutta likaantuuko kylmä aine? Jos Kylmäinetta otettiin talteen 500 g ja täytettiin 460 g, niin yllättävää, jos huollossa laitettaisiin vähemmän kuin tehtaalla.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

octaani

Käsittääkseni tehtaalla "ylitäytetään" imastointi. Mahdollisesti jtn vuoto varaa tms. Omassakin oli muistaakseni joku 10g ylimääräistä. Ja mitä olen kuullut, näin on ollut myös aiemmissa octavioissa. Huolto sitten kai tyhjäyksen jälkeen täyttää siihen määrään mitä tyyppikilvessä lukee. Tämän vuoksi täyttö pienempi kuin talteenotto.

Occux

Lainaus käyttäjältä: octaani - 19.08.23 - klo:12:57
Käsittääkseni tehtaalla "ylitäytetään" imastointi. Mahdollisesti jtn vuoto varaa tms. Omassakin oli muistaakseni joku 10g ylimääräistä. Ja mitä olen kuullut, näin on ollut myös aiemmissa octavioissa. Huolto sitten kai tyhjäyksen jälkeen täyttää siihen määrään mitä tyyppikilvessä lukee. Tämän vuoksi täyttö pienempi kuin talteenotto.
Kiitos tiedosta. Asia ymmärretty. Nyt voikin taas ajella huoltovapaasti ja toivottavasti huolettomasti vähän aikaa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

GTI

No eipä kannata vielä ilmastointia huollatta,kun ei kylmäaineet ole mihinkään vähentyneet.Itse olen huollattanut,kun ei enää kunnolla jäähdytä,voi mennä useampi vuosikin.

jppetteri

Ilmastointihuollossa asiakkaalle myydään sen omat kylmäaineet takaisin, tai tuossa edellämainitussa tapauksessa 10% vähemmän takaisin kuin mitä imettiin talteen. Hyvä business.

Edellisessä autossa vasta 7. vuonna piti käydä huollattamassa, kun puhti laitteesta loppui. Nykyinen on nyt 6v vanha, ja pelaa vielä täysin. En ole mitään ennakoivaa ilmastointilaitehuoltoa tehnyt koskaan, vasta sitten kun ei enää tunnu kylmää tulevan.


Occux

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 19.08.23 - klo:15:48
Ilmastointihuollossa asiakkaalle myydään sen omat kylmäaineet takaisin, tai tuossa edellämainitussa tapauksessa 10% vähemmän takaisin kuin mitä imettiin talteen. Hyvä business.

Edellisessä autossa vasta 7. vuonna piti käydä huollattamassa, kun puhti laitteesta loppui. Nykyinen on nyt 6v vanha, ja pelaa vielä täysin. En ole mitään ennakoivaa ilmastointilaitehuoltoa tehnyt koskaan, vasta sitten kun ei enää tunnu kylmää tulevan.
Kiitos vinkistä. Taidan huollattaa seuraavan kerran viiden vuoden päästä, jos auto vielä mulla on tuolloin.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

octaani

Itselläni on huolenpitosopimus ja siinä ilmastoinnin huolto kuuluu ohjelmaan 2v välein. Käsittääkseni tuossa ilmastoinnin huollossa ei ole tärkeintä se kylmäaineen täyttö, vaan järjestelmän alipaineistus. Eli kylmäaine poistetaan ja järjestelmää pidetään kauan alipaineisena, olisiko ollut tunti tai enemmän. Tässä taas tarkoituksena poistaa järjestelmään kertynyt kosteus. Eli "huollossa" siis pyritään estämään mahdollisen kosteuden aiheuttamat ongelmat esim. kompressorille. Tai näin ainakin tälle hyväuskoiselle on uskottavasti väitetty  ;D

Occux

Lainaus käyttäjältä: octaani - 19.08.23 - klo:18:24
Itselläni on huolenpitosopimus ja siinä ilmastoinnin huolto kuuluu ohjelmaan 2v välein. Käsittääkseni tuossa ilmastoinnin huollossa ei ole tärkeintä se kylmäaineen täyttö, vaan järjestelmän alipaineistus. Eli kylmäaine poistetaan ja järjestelmää pidetään kauan alipaineisena, olisiko ollut tunti tai enemmän. Tässä taas tarkoituksena poistaa järjestelmään kertynyt kosteus. Eli "huollossa" siis pyritään estämään mahdollisen kosteuden aiheuttamat ongelmat esim. kompressorille. Tai näin ainakin tälle hyväuskoiselle on uskottavasti väitetty  ;D
Kuulostaa uskottavalta. Lisäksi öljy käytössä likaantuu ja sen takia se on hyvä vaihtaa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: octaani - 19.08.23 - klo:12:57
Käsittääkseni tehtaalla "ylitäytetään" imastointi. Mahdollisesti jtn vuoto varaa tms. Omassakin oli muistaakseni joku 10g ylimääräistä. Ja mitä olen kuullut, näin on ollut myös aiemmissa octavioissa. Huolto sitten kai tyhjäyksen jälkeen täyttää siihen määrään mitä tyyppikilvessä lukee. Tämän vuoksi täyttö pienempi kuin talteenotto.

Kun ostin ex-Passatin 5v ikäisenä ja jouduin melkein heti käyttämään auton takapuskurin korjauksessa Autoklinikalla (vastapuolen piikkiin) ja kun oli kevät niin kysyin että voisiko ilmastoinnin huoltaa heillä samalla (itse maksaen) kun en tiennyt oliko auton ensimmäinen omistaja huollattanut ilmastointia. Autoklinikalla saatiin ilmastoinnista ainetta ulos joku tyyliin 50g enemmän mitä siellä olisi toleranssit huomioiden pitänyt olla, ainetta sitten laitettiin sisälle se toleranssin mukainen maksimi. Sen aikaa mitä auto mulla oli niin ilmastointi toimi ihan mielettömän tehokkaasti, voisi sanoa että kovalla helteellä oli selkeästi parempi mitä nykyisessä audissa on eikä senkään ilmastointi ole huono. Varmaan tossa Passatissa oli myös tehtaan jäljiltä ylitäytetty järjestelmä.

Ex. Golffissa (7) tuntui taas siltä että kun ilmastoinnin huollatti niin sen kesän se toimi kunnolla ja seuraavana kesänä oli jo varmasti ainakin 30% tehosta haihtunut ilmaan. Kenno oli ihan ehjän näköinen ja alipainetestistä tuli puhtaat paperit niin kai siinä sitten kompressori falskasi akselilta aineet pihalle talven aikana. Sillon ilmastointihuoltoja tehtiin vielä alku ja loppukesästä tyyliin 40-60e hinnoilla niin ei paljoa jaksanut paneutua ongelmaan kun vaan aina sopiva määrä ainetta järjestelmään ja baanalle.

Lainaus käyttäjältä: octaani - 19.08.23 - klo:18:24
Itselläni on huolenpitosopimus ja siinä ilmastoinnin huolto kuuluu ohjelmaan 2v välein. Käsittääkseni tuossa ilmastoinnin huollossa ei ole tärkeintä se kylmäaineen täyttö, vaan järjestelmän alipaineistus. Eli kylmäaine poistetaan ja järjestelmää pidetään kauan alipaineisena, olisiko ollut tunti tai enemmän. Tässä taas tarkoituksena poistaa järjestelmään kertynyt kosteus. Eli "huollossa" siis pyritään estämään mahdollisen kosteuden aiheuttamat ongelmat esim. kompressorille. Tai näin ainakin tälle hyväuskoiselle on uskottavasti väitetty  ;D

Siellä järjestelmässä on kuivain jonka tarkoitus on kerätä kosteus pois järjestelmästä. Toki toi pitää sen osalta paikkansa että se järjestelmä on tarkoitus tyhjentää kaikesta (ilmasta, kosteudesta, öljystä, kylmäaineesta jne) ennen kuin tietty määrä kylmäainetta, öljyä ja mahdollista UV-merkkiainetta lisätään sinne. Eli ilmastointihuollon tarkoitus ei ole se että saadaan järjestelmä alipaineistettua vaan vähän toisin päin. Järjestelmä alipaineistetaan (imetään tyhjiöön) että saadaan varsinainen huolto tehtyä. Alipaineistuksen pituudella yritetään saada mahdolliset vuodot selville, jos alipaine ei pysy esim. tuota tuntia niin sillon sinne on turha laittaa aineita kun tiedetään että ne vuotaa saman tien pihalle ja R134a aineen kohdalla vuoto myös saastuttaa merkittävästi ilmakehää. Toi alipainetesti ei ole ihan aukottomasti luotettava, joillain pajoilla sellaiset laitteet joilla pystyy tekemään myös ylipainetestin jolla saadaan vielä paremmin mahdolliset vuodot esiin.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hibah

Ylipaineessa ilman kosteus tiivistyy pisaroiksi pinnoille. Alipaineessa pisarat kiehuvat ja haihtuvat muualle.

fl3xx

Terveiset

Hakusessa on Skoda Octavia/Seat Leon 1.5 eTSI tai PHEV malli. Onko missään olemassa historiaa miten luotettavia nämä VAG:in PHEV autot on? Uskaltaako noita käytettyinä ostaa ja pitää vielä takuuajan umpeuduttua?

Kiitos etukäteen

migis2

Pystyisikö joku ystävällinen mittaamaan paljonko IV:ssä jää Thulen Wingbar Edge -kattotelineissä "putkea" näkyviin telineiden jalkojen väliin.

Pitäisi saada kolme pyöränkuljetustelinettä ja pyörää mahtumaan IV:n katolle. III:ssa tekee melko tiukkaa. Jos IV:ssä vielä ahtaampaa, pitää harkita pitkillä jalkojen yli menevillä putkilla olevia telineitä.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

Torspo75

Apuja kaivataan Octavia IV 1.4 PHEV navin karttojen päivittämisessä USB-C tikulta.
Olen toiminut tämän ohjeen mukaan https://updateportal.skoda-auto.com/Download/Map-updates-mib3.pdf.
Ja koneelle olen ladannut version ECE 2024 (VIN numeron syötön jälkeen kauppaa tätä), eli tiedoston nimi "OI_P107_EU_202345_Offline_Update".
Purkanut ZIPin ja siirtänyt tikulle tiedostot ilman yläkansiota.
Tikku autoon USB-C porttiin ja auto käyntiin. Tikku ollut kiinni yhteensä tunteja ja yhtäjaksoisesti virrat päällä yli tunnin, mutta kartat ei vaan päivity.
Auton järjestelmä tiedoista löytyy Navigointitietokanta 22.1, joka on käsittääkseni aika vanha.
Mitä tulee tehdä toisin?



Atsii

Helpoimmalla päässee karttojen latauksessa jos tilaa Infotainment Online palvelun 49,- /v.
Kartat päivittyy itsestään useamman kerran vuodessa.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

zdenek

Olisko kenelläkään antaa vinkkiä mikä olisi oikea reitti vetää Defan kaapeli läpi puskurista? Jäähdyttimen säätyvä säleikkö aiheuttaa hieman haasteita.

heller

Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 11.08.23 - klo:11:52Tarkemmin ajateltuna olen samaa mieltä, tuki on aivan liian matalalla. En vaan koe tätä niin suureksi ongelmaksi kuin liian kauaksi jäävää rattia tai vajaata reisitukea istuimen matalassa asennossa.
Ollaan me ihmiset vaan erilaisia. Itellä ratti on aina ihan perällä, eli niin kaukana kun saa.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

octaani

Onkohan jollain tietoa lämmittääkö webasto auton moottoria bensa mallissa, eli siis esim. 1.5 TSI. Ilmeisesti PHEV mallissa lämmittää vain sisätilaa, eikä moottoria ollenkaan. Rupesi vain huolestuttamaan, onko sitä tullut käynnistettyä moottori aina kylmästä. Yritin kokeilla lämpiääkö moottori kylmällä, mutta en konepellin alta lyhyen etsinnän jälkeen tuntunut löytävän kohtaa moottorissa, josta sen olisi voinut kokeilla kädellä ;D

Atsii

Lainaus käyttäjältä: octaani - 08.12.23 - klo:11:53Onkohan jollain tietoa lämmittääkö webasto auton moottoria bensa mallissa, eli siis esim. 1.5 TSI. Ilmeisesti PHEV mallissa lämmittää vain sisätilaa, eikä moottoria ollenkaan. Rupesi vain huolestuttamaan, onko sitä tullut käynnistettyä moottori aina kylmästä. Yritin kokeilla lämpiääkö moottori kylmällä, mutta en konepellin alta lyhyen etsinnän jälkeen tuntunut löytävän kohtaa moottorissa, josta sen olisi voinut kokeilla kädellä ;D

Lämmittää moottorin ja sisätilat  :) Siis pelkällä bensalla toimivassa laitteessa.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

JARGE040292

#2785
Onko tuolla asetuksissa tai jossain jotain nappia, kun lähtee ajamaan autolla menee keskuslukitus päälle.  Niin miten lukot saa avattua sisäpuolelta kun tulee uusi matkustaja, itse keksinyt että avaamalla oman oven niin lukot aukeaa. Onko jotain fiksumpaa vaihtoehtoa?

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: JARGE040292 - 10.12.23 - klo:21:08Onko tuolla asetuksissa tai jossain jotain nappia, kun lähtee ajamaan autolla menee keskuslukitus päälle.  Niin miten lukot saa avattua sisäpuolelta kun tulee uusi matkustaja, itse keksinyt että avaamalla oman oven niin lukot aukeaa. Onko jotain fiksumpaa vaihtoehtoa?

Näytön alla painikerivistössä lukitus-nappi, siitä.

Autoseppo

#2787
Mistä voisi johtua oikean etuoven suunnalta kuuluva naksahtelu epätasaisella pinnalla? Tätä kuuluu etenkin kylmällä. Auto on lämpimässä tallissa (+6 astetta), eli se ei pääse jäätymään, mutta ajossa tuo ääntely alkaa kyllä heti.
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

Tonzu

Tuulilasin lämmitysnappi sisällä,kytkeytyykö lasin vastus sillon päälle vai pelkästään kovempi puhallus lasille?

heller

Lainaus käyttäjältä: Tonzu - 18.12.23 - klo:13:05Tuulilasin lämmitysnappi sisällä,kytkeytyykö lasin vastus sillon päälle vai pelkästään kovempi puhallus lasille?
Mielestäni se on vain puhallus. Näethän, ettei lasin lämmitys mene aktiiviseksi. Sekä sen aktivointi erikseen lisää sähkön käyttöä (hetkellinen kulutus).
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy