Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 30.04.20 - klo:14:02
Kia Ceedin phev olis 35.000, että voipi olla että se asettuu likemmäksi sitä. Viron hintojen pohjalta ois kyllä Helkamallakin mahkuja tohon 33-34 kilon tietämii.

Yritätkö sanoa, ettei kuluttaja antaisi lainkaan lisäarvoa ja sitä kautta olisi valmis maksamaan enempää Octavia iV:n lähes GTI-tasoisesta suorituskyvystä vs. Kia Ceed PHEV:n mopon luokkaa oleva kiihtyvyys? 

Nifa

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 30.04.20 - klo:14:28
Yritätkö sanoa, ettei kuluttaja antaisi lainkaan lisäarvoa ja sitä kautta olisi valmis maksamaan enempää Octavia iV:n lähes GTI-tasoisesta suorituskyvystä vs. Kia Ceed PHEV:n mopon luokkaa oleva kiihtyvyys?

Yritän ensiksi sanoa, että en ole tehnyt markkinointitutkimusta tai en työskentele alalla. Mutta jos katsotaan, että millainen on keskiverto uuden auton ostaja, jolla polttelee 30.000 â,¬ taskussa (tai mahdollisuus vastaavan pääoman lyhentämiseen), niin siinä porukassa suorituskyky ei keskimäärin ole se juttu. Ja nyt puhutaan jo rajatummasta ostajaryhmästä, jos mennään muutamallakin tonnilla yli tuosta 30.000 â,¬:stä. Lisäksi jos ajatellaan suorituskykyä ajattelevaa asiakaskuntaa, joka on oletettavasti hitusen nuorempaa (ei välttämättä), jolla olisi varaa laittaa 35k-40k suorituskykyiseen ajoneuvoon, niin uskallan väittää, että valinnat kohdistuvat ihan muihin ajoneuvoihin, kuin uusiin skodan, Kian tai Toyotan PHEV:n. Se on suuremmalla todennäköisellä käytetty premium sekä joukko muita vähän eri teholuokassa olevia autoja.

Keskiverrot keski-ikäiset ja eläkkeellä olevat kuluttajat, joka ovat ostamassa 35k PHEV:iä ovat kiinnostuneita uudesta tekniikasta ja uusista asioista. Mutta että suorituskyvystä? Se voi olla pieni mukava plussa, mutta ei vaikuta ostokäyttäytymiseen kun tarkastellaan sitä isoa massaa, joka sen rahan autoliikkeeseen kantaa. Tämän lisäksi tuossa Octavian normiversion PHEV:n tapauksessa ei voida edes tehdä arvoperusteista hinnoittelua suorituskyvyn vuoksi. Miksi? Koska asia on konsernitasolla tutkittu ja myytävä auto ei ole GTI, eikä sitä ole sellaiseksi paketoitu, joten sen hintaa on vaikea saada. Skoda:n tapauksessa se GTI paketti on RS:n iV. Sitä normimallia myydään ihan normaalina autona. Jos menet ostamaan normaalia autoa ja myyjä alkaa puhumaan, että hei tämä menee 0-100 7,4s niin entä sitten? Ei se kiinnosta. Saihan näitä edelleen valkoisena? Saako tähän vetokoukkua?

Itseä kiinnostaa PHEV, kuljetuskapasiteetti ja suorituskyky ja odottelen RS:n hintoja. Jonka saatuani joudun punnitsemaan että, a) Olisiko se riittävä lastutettuna ~275 hp (karkeasti +30hp lisää se 1.4 luovuttaa). Nimittäin paino tappaa suorituskyvyn ja siten hauskuuden. Vai b) odotanko kuitenkin muutaman vuoden, että saan BMW:n 330e touringin käytettynä, kunhan saisivat niitä ensin linjoilta ulos. Mersun nykyisen C PHEV wagonin paksi ei riitä sen kyhmyn takia. Volgan V60 (uusin) on "Vain vaimoni kuolleen ruumiin yli" -tilanne. Ja Volgalla on jo 2t massaa.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

passo_s

Onkohan plugari Octaviassa vakiona webasto?

prinne

Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Occux

Nyt iski autokuume. Joku mainitsi, että nuita on Helkaman parkissa ja pitihän se tarkastaa. Kolme farkkua; vihree  (ööö, siis turkoosi), valkonen ja tummanruskee. Iso alue parkkipaikasta on menossa sähköisiksi, joten varautuvat siihen, että töpselihybridejä tai täyssähköjä myydään aikanaan runsaasti. Juu, täyssähkö Octaviaa ei vielä ole heti näköpiirissä, mutta onhan Skodaa muitakin kuin Occuja.



Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Kaltsu75

Kylläpä ne Suomen hinnat on nyt tiukassa...mikähän mättää, että tänne ei niitä saada? Kyselin pari kertaa Skodan chatistakin, mutta sanoivat vaan, että kevään aikana.
Jossain oli aiemmin maininta, että tulevat huhtikuun aikana, mutta eivätpä tulleet. Noh, kai ne sieltä joskus. Nämä aloitusmallit eivät kyllä sinänsä kiinnosta,
vaan RS versiot tai sitten se lataushybridi IV. Toki pitää se käydä auto tsekkaamassa ja ajamassa heti kun tulee liikkeisiin, olivat millä koneilla tahansa.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 05.05.20 - klo:09:54
Kylläpä ne Suomen hinnat on nyt tiukassa...mikähän mättää, että tänne ei niitä saada? Kyselin pari kertaa Skodan chatistakin, mutta sanoivat vaan, että kevään aikana.
Jossain oli aiemmin maininta, että tulevat huhtikuun aikana, mutta eivätpä tulleet. Noh, kai ne sieltä joskus. Nämä aloitusmallit eivät kyllä sinänsä kiinnosta,
vaan RS versiot tai sitten se lataushybridi IV. Toki pitää se käydä auto tsekkaamassa ja ajamassa heti kun tulee liikkeisiin, olivat millä koneilla tahansa.

Yksi syy voi olla, että tehdas seisoi kriisin vuoksi ja toinen hyvä selitys voisi olla, ettei hybridiä saa akkupulan vuoksi => hinnaston julkaisua lykättiin.
Luulisi, että jos hinnasto on Ruotsissakin, niin neuvottelut on jo käyty. Tai kolmantena, kolmosmallia on edelleen jstn syystä paljon satamavarastossa.
Yritetään pärjätä.

JasseJ

Voi myös johtua siitä että hintoja mietitään edelleen. Oma veikkaus on, että ennen koronaa hintoja yritettiin puskea reilusti ylösäpäin, mutta nyt ruvettu miettimään asiaa uudestaan.

finnman

Syy on meidän autoverotus? Ruotsissa on tilanne helpompi, kun ei tarvitse vääntää hinnasta jotta kansa ostaisi. Meillä taasen liian korkeat hinnat vie asiakkaat ja kompesaatiohinta(tehdashinta maahantuojalle) yritetään sorvata mahdollisimman alhaiseksi.

Sen verran olen tässä itsekin speksaillut tulevaa automallia, että en ole vielä halukas maksamaan 4-5 tonnia plugarista lisää. Vaikka ahkeralla lataamisella saisikin helposti polttoainekulut alas, joutuisi 3-4 vuoden aikana olemaan "latausjohto-orjana" ja perusmökkimatkalla ero, vaikka tulevaan kevythybridiin tulisi olemaan olematon.
Mutta tulevaan autotekniikkaa plugarit on jatkossa ja se maksakoon ken sitä haluaa.

S-T-P

Kysyin hintoja maahantuojalta. Arvio on tämän kuun loppuun mennessä...

Erkka

#160
Esittelyvideoita uudesta Skoda Octavia 2020-
Upea pirssi. Tuo valkoinen väri sopii todella hyvin Octavian ulkomuotoihin. Tykkään.

https://www.youtube.com/watch?v=e8BvnZBipUw

Erkki
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: S-T-P - 05.05.20 - klo:12:50
Kysyin hintoja maahantuojalta. Arvio on tämän kuun loppuun mennessä...

Jos sittenkään, myyjille ei ole vielä pidetty mitään koulutusta hinnoittelusta yms. Ja automyyjä tokaisi eilen, että hintojen nousu edelliseen on taattu, mutta euromääristä ei ole vielä mitään käryä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 13.05.20 - klo:12:52
Jos sittenkään, myyjille ei ole vielä pidetty mitään koulutusta hinnoittelusta yms. Ja automyyjä tokaisi eilen, että hintojen nousu edelliseen on taattu, mutta euromääristä ei ole vielä mitään käryä.
Suberb IV:n hinnoittelun ollessa tiedossa, ei mielestäni nousuvaraa ihan hirveästi kyllä ole. Ei Octavian plugari voi olla 34000â,¬ enempää, kun sen yläpuolelle mahtuu vielä RS ja Suberb lähtee liikkeelle 40000â,¬ luokasta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.05.20 - klo:13:28
Suberb IV:n hinnoittelun ollessa tiedossa, ei mielestäni nousuvaraa ihan hirveästi kyllä ole. Ei Octavian plugari voi olla 34000â,¬ enempää, kun sen yläpuolelle mahtuu vielä RS ja Suberb lähtee liikkeelle 40000â,¬ luokasta.

Plugari saattaa ollakin hinnoiteltu erittäin kilpailukykyiseksi, kuten Superbissa. Mutta perus polttomoottorikärryt, joita voi hintojen osalta vertailla III:seen, tulevat nousemaan.
Ja mistä sitä tietää, milloin plugari edes rantautuu Suomeen?

Tehdaskin ollut koronaviruksen takia vasta kaksi viikkoa auki. Ei ole hirveää kiirettä julkistaa hintoja, kun kukaan ei osta tällä hetkellä uusia autoja...

passo_s

Occux:n laittamista kuvista, onko tuo väri nimeltään Lava blue? Vieläkin ihmetyttää että mikä takapajula Skoda tehtaan näkökulmasta Suomi oikein on, kun Virossakin hinnat on ennen Suomea :)

Miktoy

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 16.05.20 - klo:10:42
Occux:n laittamista kuvista, onko tuo väri nimeltään Lava blue? Vieläkin ihmetyttää että mikä takapajula Skoda tehtaan näkökulmasta Suomi oikein on, kun Virossakin hinnat on ennen Suomea :)
Johtunee suomen autoverotuksesta. Täällä joutuu maahantuoja tinkimään viimeiseen asti ja varustelemaan autoa paremmin kuin muissa maissa jotta saisi jotenkin järkevän hinnan autolle. Ei muissa maissa näin kovia veroja uudelle autolle ole. Laki ei ole sama kaikille, lauloi jo Kilpi.kin aikanaan. Isoja eroja EU maiden välillä näissäkin asioissa.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

SkodaPirre

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 15.05.20 - klo:13:44
Plugari saattaa ollakin hinnoiteltu erittäin kilpailukykyiseksi, kuten Superbissa. Mutta perus polttomoottorikärryt, joita voi hintojen osalta vertailla III:seen, tulevat nousemaan.
Ja mistä sitä tietää, milloin plugari edes rantautuu Suomeen?

Tehdaskin ollut koronaviruksen takia vasta kaksi viikkoa auki. Ei ole hirveää kiirettä julkistaa hintoja, kun kukaan ei osta tällä hetkellä uusia autoja...

No ei varmasti osta, kun ei hintojakaan kärsi kertoa.  ;D

Saapa nähdä tuon hintojen nousemisenkin, en muista miltään merkiltä semmoista uuden mallin julkkaria jossa myyjät olisi sanoneet että tämä uusi tulee olemaan halvempi kuin nykyinen malli. Aina ne väittää että hinnat nousee, ilmeisesti yrittävät myydä viimeisiä vanhan mallin autoja kovilla varusteilla kyselijöille.

jamo75

enemmän se johtuu siitä että verotukseen tarvitaan päästömittaukset ja yleisesti tehtaat tekevät sen vasta viime tingassa koska suurimmassa osassa Euroopan maissa sitä tarvitaan vasta auton rekisteröinnissä

Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 16.05.20 - klo:18:23
Johtunee suomen autoverotuksesta. Täällä joutuu maahantuoja tinkimään viimeiseen asti ja varustelemaan autoa paremmin kuin muissa maissa jotta saisi jotenkin järkevän hinnan autolle. Ei muissa maissa näin kovia veroja uudelle autolle ole. Laki ei ole sama kaikille, lauloi jo Kilpi.kin aikanaan. Isoja eroja EU maiden välillä näissäkin asioissa.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Sokota09

#168
Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 16.05.20 - klo:19:22
No ei varmasti osta, kun ei hintojakaan kärsi kertoa.  ;D

Saapa nähdä tuon hintojen nousemisenkin, en muista miltään merkiltä semmoista uuden mallin julkkaria jossa myyjät olisi sanoneet että tämä uusi tulee olemaan halvempi kuin nykyinen malli. Aina ne väittää että hinnat nousee, ilmeisesti yrittävät myydä viimeisiä vanhan mallin autoja kovilla varusteilla kyselijöille.

Ei sinne autoliikkeeseen mitä jonoa synny, vaikka hinnasto olisi maanantaina julki. Ja myyjä suoraan sanoi, etteivät uudet autot liiku tällä hetkellä mihinkään, se tullaan näkemään kesäkuukausien rekisteröintiluvuissa. Käytetyt sentään jollain tavalla, pl. dieselit.

Ja kyllä me uudet mallit tuppaa olemaan aina kalliimpia. Uuden Octavian kohdalla se on jopa varsin perusteltua, kun muutos on niin suuri kolmoskoppaseen. Plugari on asia erikseen, se menee todennäköisesti linjassa Superbin kanssa.


Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 16.05.20 - klo:22:13
Käytetyt sentään jollain tavalla, pl. dieselit.

Mihinkäs tämä dieseleitä koskeva toteamus perustuu?

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 16.05.20 - klo:23:49
Mihinkäs tämä dieseleitä koskeva toteamus perustuu?

Esim. lehdissä on ollut tästä mainintaa ja voit mennä vaikka itse kysymään autoliikkeistä, kuinka hyvin dieselt menevät nykyään kaupaksi. Ja suosittelen katsomaan myös myyntihintoja, niistäkin voi tehdä hiukan johtopäätöksiä. Mutta ehkä kannattaa aloittaa kuitenkin niistä automyyjistä.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 17.05.20 - klo:00:03
Esim. lehdissä on ollut tästä mainintaa ja voit mennä vaikka itse kysymään autoliikkeistä, kuinka hyvin dieselt menevät nykyään kaupaksi. Ja suosittelen katsomaan myös myyntihintoja, niistäkin voi tehdä hiukan johtopäätöksiä. Mutta ehkä kannattaa aloittaa kuitenkin niistä automyyjistä.

Lehdissä lukee kaikenlaista, ja otsikot ovat usein yleistyksiä.

Toteutuneisiin myyntihintoihin en tiedä kuinka pääsen käsiksi, mutta voisitko antaa Nettiautosta muutaman havainnollistavan esimerkin, joissa dieselmoottorinen auto on jotenkin poikkeuksellinen edullinen bensiinimoottoriseen nähden siten, että autot voi perustellusti rinnastaa keskenään.

Ouzi

Onko edelleen pieni tehoisissa malleissa peräkärryn taka-akseli  ???

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 17.05.20 - klo:19:25
Onko edelleen pieni tehoisissa malleissa peräkärryn taka-akseli  ???
Onko Corolla edelleen sama auto kuin vuonna -86 useimmilta hallintalaitteiltaan ja etenkin ajettavuudeltaan ???
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

KaitsuK

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 17.05.20 - klo:19:25
Onko edelleen pieni tehoisissa malleissa peräkärryn taka-akseli  ???
Yli 150 hevosvoimaisissa malleissa tulee multilink takajousitus.

passo_s

#175
Mulle riittäisi se peräkärryn taka-akseli tehokkaammassakin mallissa. Monivarsituennan edut, ns. multilink taka-akselissa, on omassa arkiajossani mitättömät   verrattuna rahalliseen menoerään mitä se maksaa kun vuosien kulutua se multilink alkaa kulua nivelistään. Tokihan sitä itsekin korjailee, muta viehän se vapaa-aikaa. Kaverin bemarin taka-akselia tuli juuri korjailtua, kun katsuri hylsyn antoi. Makunsa ja mieltymyksensä toki kullakin omansa.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 05.05.20 - klo:09:54
Kylläpä ne Suomen hinnat on nyt tiukassa...mikähän mättää, että tänne ei niitä saada? Kyselin pari kertaa Skodan chatistakin, mutta sanoivat vaan, että kevään aikana.

Tällä voi olla jotain tekemistä asian kanssa - ei autoja, ei hinnastoa julki kun tehdas ei toimita niitä :

Ei yksin Golf â€" myös Å koda Octavian asiakastoimitukset keskeytettiin softaongelmien vuoksi /  KL 18.5.2020

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ei-yksin-golf-myos-skoda-octavian-asiakastoimitukset-keskeytettiin-softaongelmien-vuoksi/a605f9c3-cec7-421d-ae19-c07ad24651fb

Saman tekniikan jakavien Audi A3:n ja Seat Leonin ohjelmistoja tutkitaan.

VW-konserniin kuuluva Škoda keskeyttää uuden Octavian asiakastoimitukset. Aiemmin päämerkki VW kertoi keskeyttävänsä uuden Golfin toimitukset asiakkaille.

Syynä ovat eCall-hätäviestijärjestelmään liittyvät ohjelmisto-ongelmat. Octavia on tehty samalle perusrakenteelle kuin Golf, ja molemmissa on sama online-järjestelmä.

Golfin ja Octavian lisäksi konsernissa tutkitaan myös yhteisen tekniikan jakavia Seat Leonia ja Audi A3:a.

VW-konserni ei vielä arvioi, kuinka suurta määrää autoja ohjelmisto-ongelma koskee. Vika havaittiin laadunvarmistustarkastuksessa.

Digiloikan ottaneissa autoissa on etäyhteyden mahdollistava tekniikka. Vielä ei ole kerrottu, voidaanko nyt löydetty vika korjata etänä, vai onko jo myydyt autot kutsuttava korjaamolle päivitystä varten. Volkswagenilla uskotaan, että vian korjaava päivitys saadaan koodattua tämän viikon aikana.

Uusi kahdeksannen sukupolven Golf on ollut ongelmissa digiloikkansa vuoksi. Auton lanseeraus viivästyi, kun softan tekeminen ei ottanut onnistuakseen.

Volkswagen on alkanut saada koronakriisin vuoksi keskeytettyä tuotantoaan taas käyntiin. Nyt ainakaan Golfin tuotantoa ei aiota keskeyttää, vaan autot valmistetaan ja ohjelmistot päivitetään varastoautoihin.

EU määräsi eCall-hätäviestijärjestelmän pakolliseksi uusiin autoihin vuonna 2018.

VW:n softaongelmista ovat kertoneet muiden muassa uutistoimisto Reuters, Der Spiegel ja Automobilwoche.   :o
Yritetään pärjätä.

passo_s

Passat GTE -19 MIB3 järjestelmällä oli heti tuon katossa olevan puhelinnappulan takia huollossa, kävin uudella autolla kotona kahvilla ja vein takasin liikkeelle.

Occux

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 16.05.20 - klo:10:42
Occux:n laittamista kuvista, onko tuo väri nimeltään Lava blue? Vieläkin ihmetyttää että mikä takapajula Skoda tehtaan näkökulmasta Suomi oikein on, kun Virossakin hinnat on ennen Suomea :)
Jos nyt oikein muistan, niin mulla on 2013 mallinen turkoosi ja se taisi olla Lava Blue, joka on ihan saman näköinen kuin tuo kuvan väri. Eli menee veikkaamiseksi.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Occux

Juttelin tänään myyjän kanssa ja arvio oli, että hintoja tulee julki kesäkuun alussa. Kaikki varuste- yms. -kombinaatiot ei taida olla heti ensimmäisissä hinnastoissa. Myyjä arveli hintojen asettuvan Golfin alapuolelle, joten siitä voi vetää omat arvailut. 1.4 TSI DSG näyttää olevan 7-vaihteinen. Noista päästöarvoista saataneen tietoa sitten, kun varustepaketit on tiedossa, kun tyypillisesti varusteet vaikuttavat päästöihin. Tai siis varustepaketit varmaankin menee yleiseurooppalaisen suuntaisesti, mutta eikös Suomeen kuitenkin ole ollut jotain pientä säätöä. Roiskeläpistä luovuttiin aikanaan. Golfin 1.4 kevythybridi DSG on saannut joissain lehdissä kehuja, mutta mielenkiinnolla odotan kiihtyvyysarvoja ja päästölukemia manuaali vs. automaatti ja 1.0 vs. 1.5 vs. 1.4 DSG.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy