Passat 1.9tdi 2008 kytkinpohdintaa.

Aloittaja VWiitis, 03.09.19 - klo:10:07

« edellinen - seuraava »

VWiitis

Ostin hiljattain otsikon mukaisen käytetyn Passatin, jolla on nyt takana 180tkm. Auton huoltohistoria on hyvä ja kaikki huollot on toteutettu merkkiliikkeessä, mutta huomasin kuitenkin nopeasti että kytkin täristää aika paljon. Millaisilla kilometreillä kytkimen huollon pitäisi tulla kysymykseen? Kyseinen kytkin ei kuitenkaan luista ja huoltamolla eivät kolme viikkoa sitten huomanneet mitään poikkeavaa, kuten ei myöskään katsastus.

Passat 3C 1.9tdi -08
EX - Honda Civic -96

anttiko80

Mistä alkais etsiä vikaa, kun kytkimessä on tyhjää alkupainalluksella? Muutaman sentin tyhjää ja sitten toimii normaalisti. Vaihteet toimii oikein ja poljin nousee takaisin ylös normaalisti.

o.b.

Työsylinteriä voisi kokeilla ilmata. Ilmanputsari, akku ja akun teline pois ja siellä alla on muovinen ilmausnippa kytkimen työsylinterille.

anttiko80

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 05.11.19 - klo:21:38
Työsylinteriä voisi kokeilla ilmata. Ilmanputsari, akku ja akun teline pois ja siellä alla on muovinen ilmausnippa kytkimen työsylinterille.

Onko tuo ilmaus vain, että nippa auki ja odotellaan vai miten se tapahtuu?

o.b.

Joo, kyllä ne ilmat tulee sieltä työsylinteristä pois kun nipan pyöräyttää auki. Jos ilmaa on pääsylinterissä, niin sitten se on hankalampaa saada pois.

Itse laitoin ½ metriä pitkän pätkän läpinäkyvää silikoniletkua nippaan, avasin nipan ja varovasti painoin kytkinpoljinta. Ilmakuplat nousi pintaan ja sitten varovasti kytkinpoljinta ylöspäin. Tämä toistaen niin monta kertaa, että ilmakuplia ei enää tule. Nippa kiinni ja kaikki hyvin ;)

anttiko80

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 05.11.19 - klo:21:38
Työsylinteriä voisi kokeilla ilmata. Ilmanputsari, akku ja akun teline pois ja siellä alla on muovinen ilmausnippa kytkimen työsylinterille.

Onko oikea nippa? En vielä akkua irroittanut, mutta tuo näkyy tuolta akun ja putsarin välistä.


o.b.

On oikea nippa. Tuossa onkin tarvittaessa helppo vaihtaa koko työsylinteri. Joissain malleissa työsylinteri on samassa painelaakerin kanssa ja silloin se tarkoittaa vaihteiston irroittamista.

Jos tuon saa aukaistua ilman purkamista, niin siitä vaan kokeilemaan.

anttiko80

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 08.11.19 - klo:20:41
On oikea nippa. Tuossa onkin tarvittaessa helppo vaihtaa koko työsylinteri. Joissain malleissa työsylinteri on samassa painelaakerin kanssa ja silloin se tarkoittaa vaihteiston irroittamista.

Jos tuon saa aukaistua ilman purkamista, niin siitä vaan kokeilemaan.

Ilmasin pari viikkoa sitten ja poljin palautui normaaliksi. Nyt alkaa taas  kuitenkin oireilemaan, kuten ennen ilmausta.

o.b.

Sitten kannattaa ehkä vaihtaa tuo työsylinteri. Varaosanumeroa en tähän hätään näe. Ei pitäisi maksaa montaa kymppiä ja vaihto melko helppo kun on kahdella pultilla kiinni.

Toki se vuoto voi olla myös pääsylinterissä, mutta se on hieman hankalampi vaihtaa kun purettavaa on enempi.

anttiko80

Kyllä se taitaa olla niin, että pitää tuo työsylinteri vaihtaa, ainakin näin aluksi. Pari kertaa tuon ilmauksen tehnyt ja aina pikku hiljaa alkaa sama ongelma palautua.
Sylinteri on kahdella pultilla kiinni, onko tuo jossain kolossa/hahlossa tuolla vaihdelaatikossa, että onko siinä mitään kikkoja miten se pitää laittaa? Ja ilmeisesti yksi letku kiinni ja ei muuta.  Pitääkö tiivisteitä tai muuta hommata lisäksi, jos ei sylinterin paketissa ole?

o.b.

Ei ole mitään ihmeellistä, vanha pois ja uusi tilalle. Vaseliinia sen varren päähän.

Ilmaaminen on hieman haastava uudella sylinterillä. Läpinäkyvä silikonoletku nippaan, niin näkee milloin kuplia ei enää tuu ja jos tarpeeksi korkealle yltää letku, voi pumpata varovasti nipan ollessa auki.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy