A5 Quattron optimaaliset pyöränkulmat

Aloittaja JKK, 01.09.19 - klo:00:04

« edellinen - seuraava »

JKK

Tässä pohdin että miten mahtaa olla pyöränkulmien kanssa jos haluaa mahdollisimman optimaaliset kulmat suomen uraisia teitä ajatellen? Eli mahd. suuntavakaan ajettavuuden arkiajoa ajatellen. Tehtaaltahan on annettu hyvin leveät ohjearvot esim. etupään camberille ainakin s-alustalle. Voisi ajatella että paras tulee kun säädättää ohjearvoalueen keskiarvoihin, mutta esim. bemareissa aikanaan huomasin että paras tulos tuli kun säädätti etupään camberit mahd. pystyyn ja takapään camberit ohjearvoalueen "pystyimpään" asentoon. Ja sillä setupilla sai uratutkasta melko hyvän ajettavan. Mutta miten on nelivetoisessa Audissa?

KW-StreetComfort -alustan asennuksen myötä tilasin etupäähän säädettävät ylätukivarret (vielä asentamatta), koska etupään camberit meni madaltumisen johdosta n. 2 astetta pakkaselle ja renkaat on jopa silminnähden edessä tosi pahasti miinuksella. Renkaatkin kuluvat nyt taatusti epätasaisesti. Auto kyllä kulkee nyt hyvinkin suuntavakaasti kun kaikki on 100% uutta alustassa. Mutta ohjauksen palautus on kaupunkiajossa tosi tahmea, jonka epäilen johtuvan osaksi tästä mainitsemastani etupään huomattavasta neg. camberista. Ja tietysti osaksi uutuuden jäykistä pallonivelistä. Ja taitaa muutenkin olla A5:ssä ostettu ominaisuus?

Mutta onko joku paneutunut tähän suuntaus-kysymykseen tarkemmin Audien kohdalla? Ajattelin että vanhasta kokemuksesta säädätän etu- ja takapään camberit niin pystyyn kuin ohjearvoalue antaa myöten. Ja auraukset säätöalueen keskiarvoon. Mitä sanotte vai meneekö akateemiseksi saivarteluksi?
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

JKK

Noh, vastataan tähän nyt sitten itse, jos vaikka jollekin olisi joskus hyötyä:

Autossa on nyt koko alusta edestä ja takaa uusittu kaikkine puslineen ja tukivarsineen. Ja lisäksi asennettuna KW Street Comfort alusta.

Kaikkiin renkaisiin laitettiin yksi aste camberia ja auraukset ohjearvoalueen keskelle. Näillä säädöillä ja tällä setupilla auto kulkee suoraan kuin kiskoilla. Ja ohjautuu erinomaisen hienosti. Parempaa en pysty enää toivomaan. Renkaina 255/35R19 uudet GoodYearin Eagle F1 Asy5:set.

*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy