T5 Pomppii liikkeelle lähtiessä ja tökkää kaasujalkaa nostettaessa (2,5 AXE)

Aloittaja Juhtuo, 28.08.19 - klo:21:26

« edellinen - seuraava »

Juhtuo

Koitin tiivistää otsikkoon paljon.

Mun T5 multivan AXE koneella tekee sellaista, että liikkeellelähtö on yhtä pomppimista. Jos oikein s-a-a-m-a-r-i-n smoothisti pelaa kytkimen kanssa saattaa päästä liikkeelle normaalisti mutta muuten meno on tosi koomista. Kun vauhtiin pääsee ei muilla vaihteilla ole samaa ongelmaa..

Lisäksi viimeisimpänä autoon on tullu sellainen ominaisuus, että kun ajaa ja nostaa jalan kaasulta auto töksähtää voimakkaasti. Kytkin pohjassa ei samaa tapahdu.
Onko ideoita mikä voisi olla vikana vai onkohan kyseessä kaksi vikaa? :D


Juhtuo

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 28.08.19 - klo:23:13
Moottorin ja vaihteiston tuenta?

Tarkoitatko kannattimia tai niitä kannatinkumeja? Täytyy katsoa saanko niitä näkyviin :)

sprint

Ravistaako auto tyhjäkäynnillä? Kuinka paljon ajettu ja onko kaksoismassaa vaihdettu? voi olla jouset sieltä loppu ja muutenkin huonona.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Juhtuo - 29.08.19 - klo:06:15
Tarkoitatko kannattimia tai niitä kannatinkumeja? Täytyy katsoa saanko niitä näkyviin :)
Niitäpä juuri. Kun moottori on poikittain, tuenta on kovilla. Kaikki se voima, joka välitetään etupyöriin välittyy myös moottorin ja vaihteiston tuentaan.

Audi TT:hen jouduin vaihtamaan tuet kun vakkaria oli mahdoton käyttää nykimisen takia. Liikkeelle lähtö kyllä sujui vielä.

Mutta kyllä tuo voi kytkinvikakin olla ???

Juhtuo

Lainaus käyttäjältä: sprint - 29.08.19 - klo:06:53
Ravistaako auto tyhjäkäynnillä? Kuinka paljon ajettu ja onko kaksoismassaa vaihdettu? voi olla jouset sieltä loppu ja muutenkin huonona.
Ei ravista tyhjäkäynnillä. Ajettu 315tkm, kaksoismassaa ei ainakaan suomen aikana vaihdettu. Vetonivel vaihdettiin kesällä kun rysähti kesken kiihdytyksen.

Tänään myös ajonopeudensäädin lähti pois pelistä. :D Viimeinen Volkkari ikinä tässä talossa.

sprint

Veikkaus vauhtipyörälle. Vakkariin veikkaus johto poikki viiksestä jyrkäästä mutkasta.

Juhtuo

Sain VCDS:llä lukemia vakkarin vivusta, set-napista, kaasusta ja jarrusta mutten kytkimestä. Lähden siitä liikkeelle että kytkimen mikrokytkin olisi sökö.

Lähdön hypytys on mielenkiintoinen ilmiö, sillä sitä tapahtuu vain ykkösellä. Vaikka lähtisin kakkosella samoilta kierrosluvuilta millä ykkösellä hyppimistä esiintyy auto ei hypi lainkaan.

Juhtuo

Edistystä. Moottorin tukikumi rikki. Se menee vaihtoon ja sitten katsotaan liittyykö se lähtönykimiseen kuinka paljon.

Sunman

Lainaus käyttäjältä: sprint - 29.08.19 - klo:18:40
Vakkariin veikkaus johto poikki viiksestä jyrkäästä mutkasta.
Täältä myös ääni tälle. Itellä toimi, kun mytisteli ajaessa johtonippua. Ei kovin kätevää, joten purin ja mittailin ja johto tosiaan oli mutkasta poikki -kuori oli ehjä. Tinasin kuntoon ja toimii yhä.

Vaihdoin muuten juuri tällä viikolla moottorin etu- ja takatuet. Etummainen varsinkin oli rikki, mutta oireet oli kyllä enemmänkin liikkeelle lähtiessä tai vaihdetta vaihtaessa kertaluonteinen KLONK!  -pienellä viiveellä, ei ravistaminen? Tukien vaihdolla loppui tämä kolina ja voimalinja tuntuu paljon tarkemmalta.
T5 2,5TDI-06; A6 2,7 TDI AQ-08; ex A8 4,0TDI; ex A6 3,0 TDI AQ-06; ex Bemarimies

Juhtuo

Moottorin takatuen vaihtaminen hieman pehmitti kolahdusta mutta mitään muuta se ei tehnyt. Korjaaja sanoi autoa koittaessaan ja kuunnellessaan ettei toiminta viittaa kaksoismassavauhtipyörään... Tänään tulee vakkarin poljintunnistin. Se tuskin vaikuttaa nykimiseen mutta elän toivossa.

Juhtuo

Vakkari ei korjaantunut kytkimen vaihdosta. Jos ehdin koitam katsoa sitä johtonippua.

Latasin videon jossa kuuluu auton sammutuksessa kuuluva ääni. Auton pätkiminen alkaa pahenemaan ja kun kiihdyttää lujaa niin kum kytkimen painaa pohjaan niin keulasta kuuluu outo ääni, kui jokin pyörivä osa himmaisi menoaan.
Saas nähä montako tonnia tähän palaa vielä tänä vuonna.
https://youtu.be/r-GbUwxrmkU



sprint

Mitä tuo auton pätkiminen tarkoitti? Nostappa keula ilmaan ja kokeile pysähtyykö renkaat kytkin pohjassa ja lähteekö pyörimään kytkimellä normaalin oloisesti.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Juhtuo - 19.09.19 - klo:18:19
Latasin videon jossa kuuluu auton sammutuksessa kuuluva ääni.
https://youtu.be/r-GbUwxrmkU
Onkohan kaasu/sammutusläppä juuttunut auki-asentoon? Tekee tuonlaista sammutuksessa.

Juhtuo

Noniin nyt toimii kaikki!

Kävin illalla vielä VCDS:n kanssa tutkimassa. Katoin measure block 006:sta arvoja ja toden totta, kytkinpedaalista ei tullut signaalia. Sitten jostain syystä koitin kädellä kytkimen poljinanturia(yltyin juuri ja juuri) ja painoin sitä pari kertaa pohjaan asti. Yllätyksekseni näytössä arvo alkoi vaihtumaan!

Sitten koeajamaan toimiiko vakkari...

Ilokseni sain huomata että kaikki mainitut viat poistuivat.
Ei enää ykkösellä hyppimistä eikä kolahduksia ja vakkarikin toimii!! Korjaus (osa) maksoi 16â,¬, plus 260â,¬ moottorin tuen vaihdosta.

Eli jos jollakulla on sama ongelma toivottavasti tästä topicista saa avun.

Kiitos kaikille jotka osallistuivat keskusteluun :)

Osakoodi anturille on: 8E0 927 189B  (2,5l AXE)

o.b.

Hyvä homma. Korjaantuiko se sammutusongelmakin? Pikkasen vaikea uskoa, että kytkimen asentoanturi siihen vaikuttaa ???

Juhtuo

Sitä ääntä en muistanut tarkistaa. En ollut varma oliko se vika alunperinkään. Ajattelin jos se ääni olisi ollut ääni jonka risa vauhtipyörä pitää ja kuvasin sen siksi :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy