Passat B7 ja recuperation

Aloittaja Sokka, 21.08.19 - klo:13:36

« edellinen - seuraava »

Sokka

Passatissa on oletuksena päällä jarrutusenergian talteenotto, minkä johdosta auto ei lataa akkua koskaan täyteen vaan johonkin 80% nurkille. Saako tätä jotenkin näppärästi pois päältä, sotkematta mitään sen suurempaa (akun valvontaa yms)? Kysyn tätä siksi, koska vaihdoin juuri uuden akun vanhan tilalle,joka kyykkäsi totaalisesti työpäivän aikana parkkipaikalla. Haluaisin uutta akkua ladattavan vastedes täyteen.

Huomasin myös 61 battery regul. Bit 3 kohdassa asetuksen ”extended recuperation active”, mikä mahtaa olla tuon täpän aiheuttama toiminnallisuus, ”extended”?

M_M

Kokeile ottaa tuo mainittu täppä pois päältä, mitä tapahtuu latausjännitteelle?

Ei ole kokemusta tuosta mallista jossa on vielä erillinen moduuli osoitteessa 61, mutta esim MQB-autoissa on yksi täppä CAN-gatewayn koodauksessa "Recuperation installed" jonka pois ottamisella akkua aletaan ladata täyteen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tos®

LainaaKysyn tätä siksi, koska vaihdoin juuri uuden akun vanhan tilalle,joka kyykkäsi totaalisesti työpäivän aikana parkkipaikalla.
Uusi akku pitää koodata/kertoa akun valvontaan... muuten voi käydä noin, se ei lataudu oikein.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Battery_Replacement
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Sokka

Uusi akku on kyllä koodattu; muutin ampeerit ja valmistajan vastaamaan uutta, sekä yhden sarjanumeron.  Vanha kyykkäsi, eikä vastaanottanut enää virtaa, minkä vuoksi hommasin siis uuden.

Pitää kokeilla, mitä tuo täpänpoisto tekee. Mistään en googlettelulla löytänyt kuvausta täpästä.

PeltiSeppo

Oletko Sokka muuttanut tuon asetuksen ja mikäli olet, mitä kokemuksia kertynyt?

Sokka

En ole vielä muuttanut. Hommasin tupakansytyttimeen sopivan jännitemittari/usbipalikan, ja toden totta latausjännite putoaa 13 volttiin aikas nopeasti. Pitänee kaivaa läppäri naftaliinista ja ottaa toi täppä pois; kukaan ei ole sitä vielä dokumentoinut joten tehdään tm-testi.

Sokka

Tänään otin recuperationin pois päältä, nyt seuraillaan miten latausjännite käyttäytyy. Raportoin tänne jahka olen kerännyt hieman kokemuksia.

PeltiSeppo

Kiitoksia, kiinnostaa kyllä kuulla mitä selviää. Ei ole ollut itsellä nyt aikaa alkaa testailemaan vaikka tuota valintaa olenkin tutkinut koodauksia ihmetellessä. Audifinnsin puolella tuota latauksenhallintaa on ainakin pengottu muissa konsernin autoissa. Omassa autossa kun on tehdaswebaston myötä kaksi akkua ja sitä toissijaista ladataan vasta kun starttiakku on riittävällä varauksella niin sen lataantuminen erityisesti pännii tässä setupissa.

Sokka

Tänään heitetty reilu 50km:n lenkki, tuona aikana ei latausjännite tipahtanut 14,8:sta voltista. Seuranta jatkuu, vielä en usko että tosiaan toimii niinkuin pitäisi ;D

Mullakin on toinen akku paksissa tehdaswebaston takia, samasta syystä haluaisin, että auto lataisi molemmat täyteen eikä tarvitsisi käyttää akkulatureita. Hölmö systeemi Suomen oloissa toi recuperation kerta kaikkiaan.

PeltiSeppo

Laitoin myös itse nyt tuon valinnan "Extended recuperation" pois. Mitä lienee tuo extended, toisaalla oli myös valinta missä saisi recuperation valinnan poistettua myös.

PeltiSeppo

Vähän yli 1000km tuo extended recuperation valinta ollut pois käytöstä. Ennen ja jälkeen katsottu VCDS:llä muutamia akun varaustason arvoja ja noin 80% kieppeillä pyöritään edelleen. Eli pitäisikö tuo myös muuttaa sieltä moduulin 61 alasvetovalikosta pois se recuperation toiminta kokonaan? Siellä on nyt jotain siihen tyyliin että Start/Stop with recuperation ja alasvetovalikosta löytyy myös valinta muuten vastaavasti mutta pelkkä Start/Stop ilman lisämainintaa tuosta talteenotosta.

Siitä kuinka todenmukaisia varaustasoja nuo VCDS luetut ovat suhteessa todelliseen akun varaukseen, voisi tehdä kokeen lataamalla riittävän pitkään, esimerkiksi yönyli jollain ulkoisella laturilla ja sitten taas lukemat katsomalla.

Emil

Oletteko akun lepojännitettä mittailleet? Sehän kertoisi jotain akun todellisesta varauksesta. Kuutisen tuntia kun kulunut akun kulutuksesta ja latauksesta kun mittaa jännitteen. Saisi olla siellä 12.7-12.9V se jännite, niin on täynnä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: PeltiSeppo - 12.12.19 - klo:22:01
Laitoin myös itse nyt tuon valinnan "Extended recuperation" pois. Mitä lienee tuo extended, toisaalla oli myös valinta missä saisi recuperation valinnan poistettua myös.

"Extended" = laajennettu, sitä eos mitä tarkoittaa tässä teknisessä mielessä.
Yritetään pärjätä.

M_M

MQB-autoissa on myös näkynyt kaksi erillistä täppää recuperationiin liittyen. Toinen jotakuinkin "recuperation installed" ja toinen "deep recuperation enabled". Omien havaintojen mukaan tuon ensimmäisen poistaminen saa latauksen käyttäytymään "perinteisesti". Tuon toisen otin pois vasta myöhemmin, kun sille tuli vasta VCDS:n uudemmissa versioissa selitys. Mitään vaikutusta en havainnut.

Sitä en ole kokeillut, mitä tekisi pelkkä deep recuperationin poisto. Mutta veikkaan, että tuo "extended" on suunnilleen sama asia eikä sellaisenaan vielä poista recuperationia kokonaan käytöstä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Emil

Puhutaan kaiketi kuitenkin mikrohybridi toiminnosta? Eli akkua ladataan rullauksen aikana enemmän kuin kiihdytyksen aikana. Sillähän on hyvä vaikutus kulutukseen. Jos tämä tuottaa ongelmia, niin vika lienee jossain muualla kuin auton asetuksissa. Olettaen että akku on koodattu asianmukaisesti. Jos sellainen lopulta on edes tarpeellista. Kertooko se koodaus samalla autolle, että yritä nyt sopeutua uuteen akkuun?

Mulla myös mikrohybridi tsi upissa. Seurailin latausjännitettä OBDelevenin kautta, niin aikalailla jatkuvasti oli jännit 14.8V. Joskus pidempien rullauksien aikana huomaa, että lämppärin puhallin puhaltaa kovempaa. Siinä se "recuperation", minkä mikrohybridi antaa.

Sokka

Ensimmäisessä postauksessa on kerrottu Passat B7:n jarrutusenergian talteenoton aiheuttama ongelma. Saattaa koskea muitakin kulkineita, mutta itsellä vain tuosta kokemusta.

b1mpo

Jos akku kestää karkeasti 4-5v webastollisessa autossa tuon lataussyklin kanssa tai ilman, niin en viitsisi lähteä kokeilemaan koodimuutoksilla. SOC ei kerro koko totuutta akun tilasta muutenkaan. Tieto lisää tuskaa ja itsekin seurasin tuota 80% ilmoitusta aikanaan ihan turhaan. Joskus näytti ylläpitolatauksen jälkeen 90%, vaikka laturi oli ladannut akun täyteen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Lainaus käyttäjältä: Emil - 02.01.20 - klo:23:02
Puhutaan kaiketi kuitenkin mikrohybridi toiminnosta? Eli akkua ladataan rullauksen aikana enemmän kuin kiihdytyksen aikana. Sillähän on hyvä vaikutus kulutukseen.

On sillä joku teoreettinen vaikutus kulutukseen, tuskin mitattavissa kuitenkaan ainakaan loppukäyttäjän mittavälineillä?

Se haittapuoli siitä on se, että akkua pidetään jatkuvasti vajaana jotta sinne mahtuu tuo jarrutuksessa talteen otettu energia. Ainakaan webastolla varustetussa autossa minä en oikein tästä käytöksestä välitä vaan haluan, että akku on aina ladattu mahdollisimman täyteen. Olkoon sitten vaikka periaatekysymys.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Sokka

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.01.20 - klo:23:54
Jos akku kestää karkeasti 4-5v webastollisessa autossa tuon lataussyklin kanssa tai ilman, niin en viitsisi lähteä kokeilemaan koodimuutoksilla. SOC ei kerro koko totuutta akun tilasta muutenkaan. Tieto lisää tuskaa ja itsekin seurasin tuota 80% ilmoitusta aikanaan ihan turhaan. Joskus näytti ylläpitolatauksen jälkeen 90%, vaikka laturi oli ladannut akun täyteen.
AGM-akun pitäisi olla pitkäikäisempi. Mulla se kuoli vielä totaalisesti työpaikan pihalle, hinurikuski mittasi jännitettä reilun voltin. CTekin latauspiuha vilkkui aina punaisella kun pellin alle kurkkasi; tuskin on hyväksi akulle pitkässä juoksussa olla aina vajaana, eli olen samaa mieltä M_M:n kanssa asiasta.  ;D

Tos®

Onko tästä lisää kokemuksia.
Otin just omasta extended recuperation täpän pois.
Akun varaustila oli jotain 70% näin kesäkelillä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

M_M

Eipä tuosta sen enempää kokemuksia, molemmat recuperationiin liittyvät bitit on poissa päältä olleet molemmista autoista jo pitkään. Hyvin pelaavat.

Kun molemmissa autoissa on lämmittimen etäohjaus joka näyttää mobiilisovelluksessa myös akkujännitteen, niin latauksen toimintaa on ollut helppo seurailla. Recuperationin poisto todellakin poistaa vain sen, että akkua pidettäisiin vajaana ja latailtaisiin moottorijarrutuksessa. Muutoin lataus pysyy edelleen "älykkäänä" eli latausjännite ajon aikana on usein vain noin 13 volttia kun akku on täynnä. Akkua ei siis "yliladata", mistä jotkut muistaakseni olivat joskus tästä aiheesta keskusteltaessa huolissaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Tuo olikin hyvä tieto, että akkua ladataan fiksusti, vaikka talteenotto on pois.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Juu, kun nyt asia nousi esille niin katsoin taas miltä latausjännite näyttää. Kodiaq poistui kotoa noin 40 minuuttia sitten, alkumatkasta latausjännite oli liki 15 volttia mutta tässä vaiheessa ajoa näyttää olevan enää 13,4 volttia ja siitäkin se varmaan vielä laskee kun matka jatkuu.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 02.07.20 - klo:22:35
Onko tästä lisää kokemuksia.
Otin just omasta extended recuperation täpän pois.
Akun varaustila oli jotain 70% näin kesäkelillä.
Nyt oli jotain 80% kantturoissa. Muutin vielä bitti 1:n niin että siinä teksti oli vapaasti käännettynä start-stop ja akun anturi asennettu.
Mutta ei recuperationia.

Pitääköhän se pq35:ssa poistaa vielä jostain muualta....?
Start/stopin poistin heti kun auton hommasin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Ei, en saa sitä koodattua pois...
15 volttia oli maksimi mitää latas moottorijarrutuksella, normaali ajo 13.3 volttia

Ks kuvat
https://photos.app.goo.gl/bDpDHyqBbzjABHwF8

Tuo ympyröity oli vakioasetus ja extender recuperation täpättynä.
Jos muuttaa sen 00 niin start-stop alkoi toimiin, mutta voltteihin se ei vaikuttanut
Start stoppi on koodattu pois muuttamalla jotain lämpötilaa can-väylästä

Otin myös BCM moduulista recuperation täpän pois, mutta ei...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Hetken jo luulin että viikonlopun yli lojuminen olis jotenki auttanu.

Lähtiessä akku oli 75% ja latausjännitekin 14.6 koko ajan, recuperation näytti inactive.
Puolen tunnin ajon jälkeen pysähdyin kaupan pihaan niin samantien jännite tipahti alle 13 voltin, akku näytti 90% josta se lähti sitten laskemaan.
Recuperationin tila oli taas active, kaupassa käynti ei muuttanut asiaa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy