Vikakoodi 18080,2005 vuosimallin tdi Golfissa

Aloittaja Sepittäjä, 10.08.19 - klo:09:51

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Mikään vikavalo ei pala eikä autossa tunnu mitään vikaa olevan mutta ko 18080 koodi ei lähde pois vaikka käskee lukijan poistaa se. Lukija sanoo että " erase done" mutta koodi tuluu kuitenkin seuraavalla lukukerralla eikä tunnu lähtevän pois. Onko tämä hyvinkin yleistä,että koodeja ei aina saada poistetuksi vaikka vikaa ei tunnu olevan autossa eikä vikavaloja pala ?

tet

Vikakoodeja ei saa pois, jos vika on päällä (tai oikeammin ne tulevat heti takaisin, joten poistumista ei välttämättä havaitse). Kaikki viat eivät sytytä vikavaloja, eikä kaikkia vikoja ole helppo havaita. Joten siltä osin tilanne on "normaali", siis että autossasi on mitä todennäköisimmin vikaa. :D

Tuo vikakoodi viittaa jäähdyttäjän sähkölehtaan, ja ilmeisesti vain sen jonkin tietyn pyörimisnopeuden ohjaamiseen. Voi olla, että se toimii yhdellä nopeudella, mutta ei toisella. Tai vetää aina täysiä, vaikka pitäisi pyöriä hitaammin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Sepittäjä



Tuo vikakoodi viittaa jäähdyttäjän sähkölehtaan, ja ilmeisesti vain sen jonkin tietyn pyörimisnopeuden ohjaamiseen. Voi olla, että se toimii yhdellä nopeudella, mutta ei toisella. Tai vetää aina täysiä, vaikka pitäisi pyöriä hitaammin.
[/quote]

Nyt tuli mulle uusi termi ,tuo sähkölehtaan........ Tarkoitatko jäähdyttäjän jäähdytyspuhaltimia ????
Ilmeisesti ainakin suurimmalla nopeudella toimivat (niitähän on 2 kpl) ,kun autossa manuaalinen ilmastointi toimii.
Jos noilla olettamuksilla olemme oikeilla jäljillä, niin missähän se vika vois olla ja miten sen vois löytää ?

Daatta

Koodi liittyy jäähdyttimen sähköflekteihin:

18080 - Coolant Fan Control 1

Ohjain on joko erillinen purkki tai sisäänrakennettuna isompaan puhaltimeen. Tuulettimien toiminnan pitäisi pystyä tarkistamaan laittamalla ilmastoinnin päälle, jolloin molemmat flektit pitäisi käynnistyä. Tuossa vaihdetaan flektit vitos-golfiin:

https://www.youtube.com/watch?v=HrJ_hI4R-DM

Vuosimallista ei käy ilmi Sepittäjän Golfin sukupolvi, onko kyseessä nelonen vai vitonen?

Miten tästä eteenpäin? Lukemalla koodit kunnon lukijalla eli VCDS tai merkkiliike. Myös ODBeleven käy. Sen mukaan siiten vaihtamaan osia.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Sepittäjä

Hyviä neuvoja taas.kiitos!
Auto on mk4,variant,4motion.
Kertooko tuo,että jos flektit pyörivät kun laittaa ilmastoinnin päälle, että itse flektit ovat kunnossa mutta jossain on kuitenkin vikaa?
Ja sitten VCDS:n kanssa hommiin...........


Sepittäjä

Tuosta edellisestä viestistä en saanut mitään irti.
täsmennän aikausempia sen verran,ettö kokeilin autossa ilmastointi päällä,että miten pelittää?
Molemmat flektit pyörivät ongelmitta. Ny en tiedä,että missä vaiheessa autossa koodin mukaan olemassa oleva vika aiheuttaa jonkin ongelman ja mikä se ongelma mahtaa olla? Joo....uskon aikaisemmin annettuja neuvoja ja tarkoitus on VCDS:llä koodit lukea,kun laite ja sen käyttäjä saadaan auton kimppuun.Odotellessa ajellaan ja ihmetellään.........

Daatta

Lukijaa odotellessa  voi katsella vaikka videoita:

https://www.youtube.com/watch?v=Af-jT9cAioM

Tuulettimissa pitäisi olla kaksi nopeutta, low & high. Tuossa testataan ne molemmat ja kerrotaan sulakkeen paikka akun päällä (3 vasemmalta). Siellä vaikuttaisi olevan erillinen fan control module, joka ohjaa tuulettimia ja ja niiden nopeuksia. Jos sieltä on esim. vastuspaketti kärähtänyt low nopeus ei enää toimisi. Tuulettimet (niiden moottorit) vaikuttaisivat tämän perusteella toimivan normaalisti. Eli vikaa on, mutta ei ajoa estävää.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy