Kirjoittaja Aihe: 2006 VW T5 2.5 TDI AXE 128kw automaatin resetointi/uudelleenopettelu/säätäminen?  (Luettu 1636 kertaa)

Poissa VAGnaattori

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Moi.

Vastikää tuli hommattua otsikon mukainen käytetty transportteri ja olen nyt ajellut ympäri neurooppaa muutaman viikon. Vaikka autossa tehoa niin rupes laatikon toiminta varsinkin Sveitsin jyrkissä ylämäissä vituttaan. Jostain syystä laatikon on pakko tökätä 2 vaihteen jälkeen heti kolmonen 1800rpm kohdalla vaikka yleisesti vaihto tapahtuu 2000rpm kohdalla, jolloin kierrokset putoaa 1400 paikkeille. Samoin vaihde 4 heti perään siinä 1800rpm kohdalla kun vauhtia vain noin 40km/h, mikä saa koneen tukehtumaan kun kierrokset niin alhaiset että turbo kunnolla mukana. Sitten joutuu polkeen ihan huolella että vaihtaa pienemmälle mutta heti kun saa vähänkin vauhtia tökkää taas isompaa sisään ja sama efekti. Vasta kolmannen yrityksen jälkeen laatikko tajuaa pitää pienempää sisällä tai vauhtia niin paljon että jaksaa isommallakin kulkea mäkeä.

Voitte vaan kuvitella kuinka perseestä tällainen toiminta jollain muutaman kilsan serpentiinitiellä kun mutkat tosi jyrkkiä ja joutuu ajamaan hitaasti.

Olen lukenut jotain että laatikko on Aisin 09G TF60SN ja se on adaptiivinen, minkä voi opettaa omalle ajotyylille. Mietin vaan että mitä hyötyä siitä ominaisuudesta on jos laatikko ei osaa adaptoitia alun jälkeen muuttuviin olosuhteisii?

Onko siis olemassa mitään keinoa säätää laatikon toimintaa silleen että kaikki vaihdot tapahtuu aina samoilla väleillä niin että ei rasittais väännöillä turhaan laatikkoa ja kulkis jouhevammin jyrkemmässäkin maastossa?

Poissa tarzi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.590
  • Das Auto
    • Profiili
Oiskoha jotain häiriötä vääntö tiedossa? Esim maf rikki
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Poissa VAGnaattori

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Oiskoha jotain häiriötä vääntö tiedossa? Esim maf rikki
Nii, en tiedä kun en ole uudella autolla ajanut. Ei tää nyi kummemmin vaihtaessa ja hyvin vääntää alaväännöillä.

Onko maf kaksoismassapyörä? Voisko kyseiset oireet olla sitten mafin hajoamisen merkkejä?

Luulis nyt että laatikko vaihtaa joka vaihteen samoilla väleillä eikä osaa vähän aiemmin. ???

Poissa sprint

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 353
    • Profiili
Maf ilmamassa/määrämittari. Kuinka korkealla ajelet. Onko korkeudella vaikutusta.

Poissa VAGnaattori

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Maf ilmamassa/määrämittari. Kuinka korkealla ajelet. Onko korkeudella vaikutusta.
Ajokorkeudella ei väliä, tekee samaa jyrkemmällä mäellä oli merenpinnan tasolla tai 2000m korkeudessa.

Pitäiskö tuon ilmamassa/määrämittarin sitten vaikuttaa siihen miten automaatti vaihtaa vaihteet? Mietin vaan kun muuten tuntuu pelaavan laatikko hyvin mutta tosiaan vaihtaa 4 vaihteen liian nopeaan jyrkällä mäellä niin joutuu kaasutteleen aika kovasti että ei tukehdu. Haittapuolena on että vauhtia kertyy noille kapeille mutkateille turhan paljon omaan makuun. Ei jaksais joka mäkee ajaa kuin rallikuski konsanaan.

En tiedä sitten onkohan joku edellisistä omistajista itse säätänyt ohjelmallisesti tai käyttänyt säädättämässä laatikon softaa niin että tekee tuota?



Yritin metsästellä tuota opettelevan laatikon resetointia ja vastaan tullut parikin eri tapaa mutta ei näytä toimivan mulla. Tai ainakaan laatikon toiminta ei ole muuttunut omasta mielestä.

Kokeilin näitä kahta löytämääni tapaa:

1.
Lainaus
Last Thursday I read a thread about doing a throttle adaptation; since I was at work I did it like the guy said without VAG-COM and tested it on my way home.
1.Key On (don’t start)
2.Gas Down to the floor for 10 Sec
3.While holding gas turn key off
4.Let go off gas
5.Key on for 5 min, touch nothing (this will do the throttle adaptation according to that guy)
6.Start and Drive

https://forums.vwvortex.com/showthread.php?5488563-My-experience-with-the-09G-Transmission

2.
Okei, en nyt löytänyt tähän hätään sitä mutta oli jonkun toisen suomalaisen toimesta selittämä vähän samaan tyyliin oleva tapa:
Lainaus
Tyyliin:
1. Kaasupoljin pohjaan
2. Avain virtalukossa virrat päällä 30s niin ettei käynnistetä
3. Käynnistä auto edelleen poljin pohjassa

Poissa mkojo

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 68
  • Monta merkkiä kiersin ja aina palaan vaggilaiseen
    • Profiili
Hei , olen kirjoitellut vastaavasta ongelmasta, mutta vaihteiston on Zf, mikäli vipu oikealle menee manuaalitilaan ja vipu lukitus painamalla alas vetämällä menee s-moodiin. En tiedä onko noissa aisinia. Tietääkseni on zf 5 vahteinen ja 6 vaihteinen joka itsellä on.  Itsellä vaunun vedossa tulee samoja ongelmia mäkisessä maastossa, ja mikäli vetää 90 mäkeen viitosella heittää momentin rajoitusvikaa, nelosella ei mene momenttivikaan niin helposti. Vakkari käyttö on oma tarinansa. Vaihtaa todellakin kuvaamallasi tavalla ja resetointi ei auta, tehty vcds:llä ja kaasupolkimella, tuo viimeisempi tapa toimii mulla mutta 30 sekunnin kn kaasu pois ja sitten normi ajoin, sopeutuu noin 100 km ajan. Mulla vain Multivan versio ja ohjelmoitu n 215 hp.
T5 multivan 2,5 pd 128 kW 06
Passat 09 2,0 cr+dsg6
Mercedes 220E auton farmari
Passat 08 2,0pd dsg6
ym eri merkkejä n 20 kpl

Poissa pesati

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
t5:ssa aisinin 09 version laatikko, siis 6 vaihteinen. Kahdelta pajalta kysynyt voiko lastikolle tehdä mitään(ohjelmointi) ei voi.
toinen oli ihan VAG vehkeisiin ja niiden ohjelmointiin etikoistunut. toinen ohjelma muutoksia tekevä paja.

itellä nyt kaksi tuollaista automaattia pihalla. molemmat vaihtavat kolmoselle ja luistattavat vähän. mutta kun itse vaihtaa toimii ok. joten jokin ohjelma juttu. tosin näissä mittareiss 684 ja 740tkm...

Poissa VAGnaattori

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Hei , olen kirjoitellut vastaavasta ongelmasta, mutta vaihteiston on Zf, mikäli vipu oikealle menee manuaalitilaan ja vipu lukitus painamalla alas vetämällä menee s-moodiin. En tiedä onko noissa aisinia. Tietääkseni on zf 5 vahteinen ja 6 vaihteinen joka itsellä on.  Itsellä vaunun vedossa tulee samoja ongelmia mäkisessä maastossa, ja mikäli vetää 90 mäkeen viitosella heittää momentin rajoitusvikaa, nelosella ei mene momenttivikaan niin helposti. Vakkari käyttö on oma tarinansa. Vaihtaa todellakin kuvaamallasi tavalla ja resetointi ei auta, tehty vcds:llä ja kaasupolkimella, tuo viimeisempi tapa toimii mulla mutta 30 sekunnin kn kaasu pois ja sitten normi ajoin, sopeutuu noin 100 km ajan. Mulla vain Multivan versio ja ohjelmoitu n 215 hp.
niimpä tosiaan, taisi olla juurikin sinun tekstejä mitä lukenut vakionopeus säätimen ja automaattisen vaihdelaatikon käytökseen liittyen. Vakkarista voin sanoo sen että samaa tekee itselläkin. En tosin vetele mitään kärryjä tai muutakaan mutta varsin helpoilla ohjelmoinnilla ton vakkarinkin sais toimimaan paljon paremmin. Nythän se "hyökkii" ihan villinä aina kun mäkeä tulee tai vähänkään arvioi väärin auton moottorijarrulla liukumisen. Varsinkin mäkisellä maastolla auto ei tajuu missä mäen pohja ja ei ehdi reagoida vauhdin äkilliseen hidastumiseen mistä seuraa "kaasu pohjaan'2 efekti ja vaihteen pudotus. Samaa tekee kun viirasin napilla lisää nopeutta. Pelkkää kaasu pohjaan metodilla mennään, ei niin kuin mersun vitossa missä smoothisti vaan lisätään isoimmalla vaihteella nopeutta.


Mitä tulee laatikon toimintaan niin näyttäis että ominaisuus eikä niinkään vika. Aika outoa kun pelkästä ohjelmoinnista kyse ja uudella softalla sais tonkin ongelman varsin helposti korjattua. Ilmeisesti tietoista brändäystä tämäkin. Isommalla rahalla varmaan sais "sportti" version jossa samat rojut paremmilla softilla jos näistä pakettiautoista moisia valmistettaisiin.  :o

Mites muuten tohon laatikon uudelleenopetteluun, voiko sen laukausta/resetoida vain VSCD:llä vai voiko sen tehdä jollain noilla poljin, virtalukko menetelmillä?

Poissa VAGnaattori

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
t5:ssa aisinin 09 version laatikko, siis 6 vaihteinen. Kahdelta pajalta kysynyt voiko lastikolle tehdä mitään(ohjelmointi) ei voi.
toinen oli ihan VAG vehkeisiin ja niiden ohjelmointiin etikoistunut. toinen ohjelma muutoksia tekevä paja.

itellä nyt kaksi tuollaista automaattia pihalla. molemmat vaihtavat kolmoselle ja luistattavat vähän. mutta kun itse vaihtaa toimii ok. joten jokin ohjelma juttu. tosin näissä mittareiss 684 ja 740tkm...
Okei, tämäpä mielenkiintoista. Kiitos tiedosta. Omituist kyllä mutta varmaan ei haluta tehdä liian täydellistä tän hintaluoka nvehkeisiin vaan. Vähän samalta kuulostaa kuin softamaailmassa missä tehdään tuote ja jos se toimii tarpeeksi hyvin niin eipä tarvii enää parannella.


Ihan mielenkiinnosta kyselen, millä tavalla kytkimen luistamisen huomaa ja miltä se kuullostaa. Mietin vaan että onkohan sama pieni surinan oloinen ääni vaihdettaessa mikä omastakin laatikosta kuuluu aina välillä kun vaihtaa vaihdetta ja kierrokset tippuu maksimivääntöjen alueelle?

Poissa mkojo

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 68
  • Monta merkkiä kiersin ja aina palaan vaggilaiseen
    • Profiili
t5:ssa aisinin 09 version laatikko, siis 6 vaihteinen. Kahdelta pajalta kysynyt voiko lastikolle tehdä mitään(ohjelmointi) ei voi.
toinen oli ihan VAG vehkeisiin ja niiden ohjelmointiin etikoistunut. toinen ohjelma muutoksia tekevä paja.

itellä nyt kaksi tuollaista automaattia pihalla. molemmat vaihtavat kolmoselle ja luistattavat vähän. mutta kun itse vaihtaa toimii ok. joten jokin ohjelma juttu. tosin näissä mittareiss 684 ja 740tkm...
Meillä kanssa kokemusta kahdesta muusta paljon ajetusta. Ambulansseja, ja nyt spr ajossa. Molemmissa laatikko toimii samoin ja toisessa vakkarikin toimii samoin. Noihin lansseihin on  aiemmin vaihdettu koneita ja laatikoita niiden aktiiviaikana. Että ei ilmeisesti laatikon vaihto vaikuta. Mulla on kaksi koneistoa joista tonen varmasti kunnossa kun ei vaihto vaikuttanut mitään . Tehtiin automaattvaihteistojen ammattiliikkeessä.
Tuohon nollaukseen, mulla toimii ja myös noissa lansseissa: Kaasupoljin pohjaan, virta päälle, odotus 30 sek, sitten kaasu pois virrat pois ja käyntiin. Sopeuttaa n 100 km.
T5 multivan 2,5 pd 128 kW 06
Passat 09 2,0 cr+dsg6
Mercedes 220E auton farmari
Passat 08 2,0pd dsg6
ym eri merkkejä n 20 kpl

Poissa mkojo

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 68
  • Monta merkkiä kiersin ja aina palaan vaggilaiseen
    • Profiili
Tuossa löysin yhden aisinin hyvän kuvauksen vaihteiston toiminnasta ja kytkennöistä. Jossain kohtaa mainittiin ohjelmoitavuus.
Jos jollakin riittää mielenkiintoa tutkia lisää.
https://az666937.vo.msecnd.net/32/7373e1e4-572b-4e76-9f7f-c7a6db079af9.pdf
T5 multivan 2,5 pd 128 kW 06
Passat 09 2,0 cr+dsg6
Mercedes 220E auton farmari
Passat 08 2,0pd dsg6
ym eri merkkejä n 20 kpl

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy