VW Golf 1.4 moottoriremontti?

Aloittaja eetu.pitkanen, 12.08.19 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

eetu.pitkanen

Morjes!

Minäkin päädyin vuosi sitten VW konsernin omistajaksi ja tällä hetkellä mietin, että mitähän tuli tehtyä. Auto on VW Golf Variant Sportline 1.4 TSI (DSG) 2009.  Ajettu tällä hetkellä noin 212 000 ja ensimmäiset 20 tuhatta menikin hienosti, kunnes Lahden moottoritiellä jakoketju sanoi sopimuksen irti ja auto jäi siihen. Ei mitään aikaisempia merkkejä tästä.

Mistä tullaankin kysymykseen, että:

Korjaamo tarjosi vaihtomoottoria, jolle takuu 10 tkm/1v, töineen tälle hinta-arvio n. 3200e. Auto hyvin säilynyt, löytyy kahdet hyvät renkaat aluvanteilla, parkkitutka, xenonit ja muut pelit ja pensselit. Auton arvo moottorin kanssa ehkä 4500-6000e, riippuu mitä tyhmä ostaja maksaa ;)
Kannattaako tämän hintaluokan romua korjauttaa tuommoisella budjetilla, vai paljonko siitä voisi saada romuttamolla/vaihdossa?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: eetu.pitkanen - 12.08.19 - klo:20:36

Kannattaako tämän hintaluokan romua korjauttaa tuommoisella budjetilla, vai paljonko siitä voisi saada romuttamolla/vaihdossa?

Eli se homma jäi edelliseltä omistajalta tekemättä ja nyt on myöhäistä vaatia mitään. 3200 on liian kallista, aluksi jonkun piitäsi tutkia vauriot ja sen jälkeen miettiä vaihtoehtoja.

RSOCUstin


rawpower

Tässäkin taas yksi konsernin laadun uhriksi joutunut. Surullista on. Valmistusvikainen ketju ja komponentit. Kilometrejä sen verran, että tuskin tulee saamaan enää minkäänlaista goodwilliä? Voihan sitä kyllä yrittää, koska ketju on todettu vialliseksi ja jos huollot tehty ajallaan niin reilulla meiningillä asia hoidettaisiin kuntoon.

Asiakas maksaa konsernin valmistusvioista liian paljon nykyään.

eetu.pitkanen

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 12.08.19 - klo:20:42
Eli se homma jäi edelliseltä omistajalta tekemättä ja nyt on myöhäistä vaatia mitään. 3200 on liian kallista, aluksi jonkun piitäsi tutkia vauriot ja sen jälkeen miettiä vaihtoehtoja.

Juuri näin. Myyjä oli itseasiassa autoliike, mutta he tuskin ovat innokkaita tästä mitään korvaamaan.

jt

Lainaus käyttäjältä: eetu.pitkanen - 12.08.19 - klo:20:36
Korjaamo tarjosi vaihtomoottoria, jolle takuu 10 tkm/1v, töineen tälle hinta-arvio n. 3200e. Auto hyvin säilynyt, löytyy kahdet hyvät renkaat aluvanteilla, parkkitutka, xenonit ja muut pelit ja pensselit. Auton arvo moottorin kanssa ehkä 4500-6000e, riippuu mitä tyhmä ostaja maksaa ;)
Kannattaako tämän hintaluokan romua korjauttaa tuommoisella budjetilla, vai paljonko siitä voisi saada romuttamolla/vaihdossa?
Minkälaisen käytetyn auton saat n. 3000 eurolla? Ei kyllä kovin hääviä. Tätä taustaa vasten, jos auto muuten on hyväkuntoinen, niin korjauttamisessa voikin olla järkeä. Se että tarviiko moottoria vaihtaa vai ei, en osaa sanoa, riippuu siitä mitä on menny rikki.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

o.b.

Onkohan "vaihtomoottoriin" vaihdettu uusi jakopää? Vai onko se vaan irroitettu kolaroidusta autosta ja sormet ristissä toivotaan, että se kestää sen 10tkm ???

Korjauttamisen kannattavuus on siinä ja siinä. Kannattavuuteen vaikuttaa myös DSG vaihteiston tyyppi ja se, onko moottori 125, 103 vai 90kW tehoinen.

eetu.pitkanen

Lainaus käyttäjältä: jt - 13.08.19 - klo:23:19
Minkälaisen käytetyn auton saat n. 3000 eurolla? Ei kyllä kovin hääviä. Tätä taustaa vasten, jos auto muuten on hyväkuntoinen, niin korjauttamisessa voikin olla järkeä. Se että tarviiko moottoria vaihtaa vai ei, en osaa sanoa, riippuu siitä mitä on menny rikki.

Tämmöisiä laskelmia itsekin rupesin tekemään. Sain tarjouksen 1300e Golffista, jos tämän laskee yhteen korjauksen kanssa n. 3500e, niin ollaan jo lähempänä 5000e. Auto on kyllä mielestäni hyväkuntoinen ja sen arvo korjattuna voisi olla tuota luokkaa. Uudessa käytetyssä autossa tietenkin on omat riskinsä.

eetu.pitkanen

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 13.08.19 - klo:23:43
Onkohan "vaihtomoottoriin" vaihdettu uusi jakopää? Vai onko se vaan irroitettu kolaroidusta autosta ja sormet ristissä toivotaan, että se kestää sen 10tkm ???

Korjauttamisen kannattavuus on siinä ja siinä. Kannattavuuteen vaikuttaa myös DSG vaihteiston tyyppi ja se, onko moottori 125, 103 vai 90kW tehoinen.

Voisin kysyä tuota vaihtomoottorin kuntoa vielä, se aika isossa osassa kuitenkin. Toisaalta auton voisi korjauttaa ja myydä eteenpäin ennen kuin 10tkm tulee täyteen :D Suurinpiirtein vastaava auto on tässä https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/10529780.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: eetu.pitkanen - 14.08.19 - klo:11:56
Tämmöisiä laskelmia itsekin rupesin tekemään. Sain tarjouksen 1300e Golffista, jos tämän laskee yhteen korjauksen kanssa n. 3500e, niin ollaan jo lähempänä 5000e. Auto on kyllä mielestäni hyväkuntoinen ja sen arvo korjattuna voisi olla tuota luokkaa. Uudessa käytetyssä autossa tietenkin on omat riskinsä.

Minusta max 1300 olisi koko remontin hinta. Mutta taas, sehän selviä vasta kun kone on auki.

jt

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 14.08.19 - klo:11:59
Minusta max 1300 olisi koko remontin hinta. Mutta taas, sehän selviä vasta kun kone on auki.
Ehkä siellä voi olla venttiileitä muusana jos vauhdista poksahtanut, mutta ei sitä koko konetta tarvitse välttämättä vaihtaa. Pitäisi varmaan löytää sopiva paja jossa kohtuullinen työvelvoitus, jos moottoria alkaa aukomaan ja fixaamaan, niin työhän se maksaa, ei ehkä niinkään osat.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TDiih

Venakopan kannen kun avaisi niin näkisi vähän tarkemmin onko järkeä korjata nykyistä. Sitten vielä tulpat pois ja tarkistaisi endoskoopilla mäntien kunnon. Pahimmassa tapauksessa nostajia nokat, kansi, venttiilejä ja mäntiä on päreinä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

o.b.

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 15.08.19 - klo:09:37
Venakopan kannen kun avaisi niin näkisi vähän tarkemmin onko järkeä korjata nykyistä.
Tuo onkin TSi:ssä jo useamman tunnin homma kun pitää irrottaa pakoputki, öljypohja ja purkaa puoli moottoria. Venakopassa on nimittäin nokka-akselit ja koppa lähtee pois vasta kun ketju on saatu pois. Kun koppa on pois, näkee kyllä helposti, nouseeko kaikki venttiilit yläasentoon vai onko osa kurtussa.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.08.19 - klo:12:18
Tuo onkin TSi:ssä jo useamman tunnin homma kun pitää irrottaa pakoputki, öljypohja ja purkaa puoli moottoria. Venakopassa on nimittäin nokka-akselit ja koppa lähtee pois vasta kun ketju on saatu pois. Kun koppa on pois, näkee kyllä helposti, nouseeko kaikki venttiilit yläasentoon vai onko osa kurtussa.

No niimpäs onkin, jotenkin olin ajatellut että nokka olisi vielä erillisillä pukeilla. Taas vahvistui entisestään oma päätös pysyä VW:n ketjukoneista kaukana. Olin jo puoliksi lupautunut vaihtamaan kaverille BMY:yyn uuden ketjun, mutta taitaa jäädä vaihtamatta ilman monttua/nosturia. Voisi jo tulla se aika kun tarttee vaihtaa vaan sähkömoottorin laakereita ja vetoniveliä  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

o.b.

Kyllä mä tein ton rempan BMY moottorille ja kansirempankin tuossa pihalla. Pari hyvää tunkkia, niin kyllä se onnistuu. Multa löytyy ajoitustyökalut.

Onhan mulla kahden auton talli ja autokatoskin, mutta hyvä kun edes rouvan auto mahtuu talliin ::) Liikaa työkoneita, työkaluja ja projekteja ???

Zukka

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.08.19 - klo:16:03
Kyllä mä tein ton rempan BMY moottorille ja kansirempankin tuossa pihalla. Pari hyvää tunkkia, niin kyllä se onnistuu. Multa löytyy ajoitustyökalut.

Onhan mulla kahden auton talli ja autokatoskin, mutta hyvä kun edes rouvan auto mahtuu talliin ::) Liikaa työkoneita, työkaluja ja projekteja ???

Itselläkin menossa kannen irroitus tuhojen laajuuden tarkistamiseksi.
Pakosarja, johtosarja ja letkut taitavat aikalailla olla irti.

Mutta joutuuko/ kannattaako ottaa imusarja ja ruuvikompura irti kun kansi on vielä paikoillaan?

Jakopään koppa on vielä myös kiinni.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy