Volvo v40 2013 vanteet ja madallus

Aloittaja miksuli_88, 01.09.22 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

miksuli_88

Pihassa on nyt Volvo V40 D4 vm2013, muuten on oikein passeli, mutta vanteet on aika mitäänsanomattomat ja hukkuvat kaariin ja myös etenkin perä on liian korkealla omaan silmään. Ongelmana on vain löytää sopivista vanteista ja madallusjousista tietoa.
Ulkomaan foorumeilla on aika negatiivinen sävy kirjoittajilla mitä tulee suurempiin vanteisiin ja madallukseen. Sieltä luin myös kivireki yms. kommenttien lisäksi, että jos laittaa 18" tai isommat vanteet, niin täytyy auto käyttää piuhan nokassa ja tämän lisäksi vielä täytyy asentaa rajoitinpalat ohjaukseen, jotta ei kolise renkaat kaariin.
Onko todellakin näin vaikeaa? Silmämääräisesti kaarissa on 17 vanteilla todella reippaasti tilaa, niin tuntuu hullulta että 18" vanteet ei sopisi ilman kikkailua.

Eli summasummarum: minkälaisia vanne+madalluskompinaatioita ihmisillä on? Ja onko todella niin, että yli 18" vanteet vaatii nuo rajoitinpalikat ja koodauksen muuttuneesta rengaskoosta?
Itsellä harkinnassa 30mm madallus + 8x18 et 42 vanteet, mutta kaipailisin hieman kokemusperäistä tietoa, että tämmöinen setti onnistuu.

Jultsu

Jos muutat vanteen halkaisijaa suuremmaksi mutta vanteen leveys, ET ja renkaiden leveys sekä ulkohalkaisija pysyvät identtisinä, ei auton ohjainlaitteet voi tietää yhtään mistään mitä  muutoksia siellä on tehty. Tottakai asia on eri jos sinne vaihtaa 205 leveiden renkaiden tilalle 255 leveät kumit ja 7.5" vanteet muuttuvat 9.5" leveiksi jne.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

miksuli_88

No näin minäkin sen järkeilin. 8x18 45 profiililla kokonaishalkaisija on 2mm suurempi kuin 7.5x17 50mm. Hieman epäilen sitä väitettä, että tämmöisen kokomuutoksen vuoksi täytyisi mitään erikoisliikkeitä tehdä.
ET luku ja leveys sitten toki jo vaikuttavat.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy