Talviautoksi tuli hommattua kiinteällä nelivedolla vetosuhde 40% eteen ja 60% taakse otsikon mukainen kulkine. Ei tuohon alla olevaan Mersuun nähden mikään raketti 230hv voimin, mutta mukavan pehmeä herraskainen talviauto. Auton sain viikko sitten ja nyt autoa on keretty pesemään, vahaamaan, putsaamaan ja huoltamaan.
Alla vähän löpinää ja kuvia siitä.
Homman aloitin etupään jarruista. Hyvin simppelit oli vaihtaa ei mitään ongelmia.
Lähtötilanne:

ja lopputulos:

Jarrusatulat maalasin Hammerliten vasaralakalla, joka on kaikissa autoissa hyvin pysynyt.
Sitten vaihdoin takapään jarrut. Takapää oli hieman hankalampi purkaa, kun jarrusatulan alempi pultti on hankalassa paikassa, mutta onnistui ihan hyvin kyllä sekin.
Lähtötilanne:

ja lopputulos:

Vanhat jarrut ei aivan mahdottoman huonot olleet, mutta vaihdon tarpeessa.

Jarrujen jälkeen oli vuorossa raitisilmansuodatin. Hyvin helppo vaihtaa (kuvassa otettu ja vanha pois).

Sitten alkoi tulppien vaihto. Se osoittautui hieman odotettua hankalammaksi, mutta onnistui hyvin.
Ilman putsarin kotelo pois, jotta sai etupään tulpat vaihdettua

Takapuolen tulppien vaihtoon pitikin imusarja irrottaa. On kiinni about kymmenellä pultilla ja yhdellä mutterilla. Suhteellisen helpossa paikassa kaikki, paitsi tuo mutteri on ahtaassa raossa.

Vanha tulppa (varmaan alkuperäinen). Uusiksi tulpiksi tuli Denzon iridium tulpat.

Samalla vaihtui uusi moottorin ilmansuodatin, moottoriöljyt 5W30 Ford, uusi öljynsuodatin sekä polttoainesuodatin sekä kaikki pyyhkijänsulat ja jarrunesteet.
Siinä kuvia kulkineesta




Sitten seuraavaksi hommataan kesävanteet Dezent TZ Graphite 8X18 ja renkaat Michelin Primacy 4 225/40/18. Kun renkaat saapuu, niin pääsee fiksaamaan noita alkuperäisiä. Ja jakolaatikon sekä automaattilaatikon öljynvaihto JLR servicessä.