1,0 TSI DSG kummallinen ääni?

Aloittaja ksuuk, 02.08.19 - klo:15:16

« edellinen - seuraava »

ksuuk

Huomasin, että kaasua pidelleen noin 1800 kierrosten paikkeilla kuuluu (auto seisoo, kuskin ovi auki) auton alta omaperäinen ääni, kuin joku lyö nopeasti ja epäsäännöllisesti vasaralla metallia vastaan. Ei ole väliä, jos vaihde on P tai N, kaikki peltit on kiinni. Huolto ei pystynyt kertomaan mistä se ääni on peräsin, eikä ollut paikalla toista samanalista autoa verrattavaksi. Siksi pyydän, että samanlaisen auton omistajat kuuntelisivat oma autoa, onko sama ääni tai ei?

Tallenne (noin 1.1 MB) -  https://anonymousfiles.io/f/ticking.mp3

b1mpo

No kai nyt huoltoliike osaa sanoa jos ylimääräinen ääni. Ei siihen voi odottaa vertaisautoa.  ;D Itellä ei kuulunut moottorista mitään ylimääräistä, eikä sieltä kuulukaan kuulua.

Ps. Oikein kaipaan litraisen äänimaailmaa ja hiljaisuutta.  :)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.08.19 - klo:15:34
No kai nyt huoltoliike osaa sanoa jos ylimääräinen ääni.

Huolto sai myös ensin sen äänitteen ja sen jälkeen auto oli kaksi kertaa huollossa. Kun konepelti on auki, niin sitä ääntä ei kuule, koska moottorin oma ääni on liian voimakas. Kun auto nostettiin ylös, niin myös silloin altapäin ei kuultu sitä.  Toisaalta, kun 1,4 TSI DSG on hiljainen, siis minusta on 3 vaihtoehtoa::

1) Vaihteisto on rikki.
2) Moottori on rikki.
3) Se onkin 1,0 TSI DSG normaali ääni.

Huolto lupasi testaa toista samanalaista autoa, jos sellainen sinne sattuu. Nyt ajan kuten ennenkin ja jos ääni voimistuu tai jotain täysin hajoa, niin huolto saa tutkia uudestaan.

Volkkaripappa

Rahat vaihtoehto 3. Moottorit ja apulaiteet sisältävät suunattoman määrän liikkuvia osia ynnä vielä lämpölaajenemisen/pienenemisen aiheuttamat äänet. Olisin todella huolissani jos konepellin alta ei kuuluisi mitään :D

b1mpo

#4
No ei moottorista kuulu kuulua mitään kolinoita.  ;)  Olisin huolestunut, jos omastani kuuluisi kolinoita.

Ps. Kylmänä osa litraisista saattaa pitää hetken aikaa peltistä särinää/resonointia korotetulla tyhjäkäynnillä. Liittynee katalysaattorin lämmittämiseen. Omastani sitä ei kuulunut juurikaan, mutta vuotta uudemmasta kaverin- 17 fl octaviasta sellainen kuuluu selvästi. Ei ole vaarallinen asia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.08.19 - klo:16:35
No ei moottorista kuulu kuulua mitään kolinoita.  ;)  Olisin huolestunut, jos omastani kuuluisi kolinoita.

Niin minustakin tai äänien pitää olla sidottu moottorin kierroksiin, mutta sellainen, uiva epäsäännöllinen kolina ei pitäisi olla normaali.

Eli vertausta kaipaan.

ksuuk

Mekaanikon stetoskoopin avulla kuuntelin moottoria ja minusta se ääni alkaa sieltä missä moottori loppuu ja vaihteisto alkaa sekä parhaiten on kuultavissa vaihteiston loppuosassa.

tet

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 14.08.19 - klo:11:13
Mekaanikon stetoskoopin avulla kuuntelin moottoria ja minusta se ääni alkaa sieltä missä moottori loppuu ja vaihteisto alkaa sekä parhaiten on kuultavissa vaihteiston loppuosassa.

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 03.08.19 - klo:11:02
Niin minustakin tai äänien pitää olla sidottu moottorin kierroksiin, mutta sellainen, uiva epäsäännöllinen kolina ei pitäisi olla normaali.

Näiden kahden havainnon perusteella ensinnä tulee mieleen kaksoismassavauhtipyörä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.08.19 - klo:11:45
Näiden kahden havainnon perusteella ensinnä tulee mieleen kaksoismassavauhtipyörä.

Jep, mutta huollon mukaan kaksoismassavauhtipyörän oireet on useimmiten/vain dieseleiden ongelma.

Nyt sitten joko huolto löytää samanlaisen auton ja vertaa ääniä tai 40 000 km huollossa ne tutkii uudestaan tai ajan niin kauan kun ääni voimistuu (huolto myös selvästi kuule sen, eikä pitää minua hulluna) tai jotain hajoa.

tet

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 14.08.19 - klo:11:57
Jep, mutta huollon mukaan kaksoismassavauhtipyörän oireet on useimmiten/vain dieseleiden ongelma.

Näin ne ovat normaalisti, koska perinteisesti bensakoneissa ei ole kaksoismassaa. DSG-vaihteisissa kuitenkin on.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ksuuk

Tänään, saman aikaan kuin itse, tuli huoltoon samanlainen auto ja yhdessä huoltomiehen kanssa kuuntelimme sen auton moottorin/laatikon ääniä ja selvisi, että sillä on täsmälleen samat äänet. Eli joko sekin auto on viallinen (huolto ei uskoo) tai sitten ne onkin 1,0 DSG -n normaalit (huolto uskoo) äänet.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.08.19 - klo:12:20
Näin ne ovat normaalisti, koska perinteisesti bensakoneissa ei ole kaksoismassaa. DSG-vaihteisissa kuitenkin on.
Kaksoiskytkin ei ole sama kuin kaksoismassakytkin. Manuaalin kaksoismassakytkin, mm. dieselissä, on erilainen - näitä ei parane sekoittaa toisiinsa.
Golfkärry Mk 7.5

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 28.08.19 - klo:10:39
Tänään, saman aikaan kuin itse, tuli huoltoon samanlainen auto ja yhdessä huoltomiehen kanssa kuuntelimme sen auton moottorin/laatikon ääniä ja selvisi, että sillä on täsmälleen samat äänet. Eli joko sekin auto on viallinen (huolto ei uskoo) tai sitten ne onkin 1,0 DSG -n normaalit (huolto uskoo) äänet.
Olisikohan syytä tutkia apulaitteet, mm. laturi, huolellisemmin. Aika harvinaista, että ne rapinat tulevat itse moottorista ( sen sisältä ).
Golfkärry Mk 7.5

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 28.08.19 - klo:12:48
Olisikohan syytä tutkia apulaitteet, mm. laturi, huolellisemmin. Aika harvinaista, että ne rapinat tulevat itse moottorista ( sen sisältä ).

Jos kahdessa samanlaisessa autossa on samanlaiset äänet, niin huollon mukaan se ei ole ongelma, vaan ominaisuus.

Skeida-Bob

No mitä uutta tuossa on, jos mistä tahansa määrästä VAGinoita menee ketjut jakopäästä, syövät öljyä, kolkottaa kaksoimassat ennen jarrupalojen ekaa vaihtoa, tai hajoilee dsg:t yms. niin se on ominaisuus, ei vika, ainakin Suomessa, ja kuuluu kuluttajan kärsiä saadakseen nauttia VAGinansa ladukkaasta olemuksesta. Kahdessa sama outo ääni tai muu oire, ei ongelmaa vaan normaalia  ::). Ota tuo tuomio edes kirjallisesti ja liikkeen leima huoltopäällikön puustaakilla alle, voit tarvita sitä kun se kenties jatkossa pahenee.
jo läks pazka pihasta.

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 28.08.19 - klo:12:44
Kaksoiskytkin ei ole sama kuin kaksoismassakytkin. Manuaalin kaksoismassakytkin, mm. dieselissä, on erilainen - näitä ei parane sekoittaa toisiinsa.

Kaksoismassavauhtipyörä, ei kaksoimassakytkin.
Kaksoismassavauhtipyörää löytyy kyllä dsg vaihteisista.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

vag4life

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.08.19 - klo:16:35
No ei moottorista kuulu kuulua mitään kolinoita.  ;)  Olisin huolestunut, jos omastani kuuluisi kolinoita.

Ps. Kylmänä osa litraisista saattaa pitää hetken aikaa peltistä särinää/resonointia korotetulla tyhjäkäynnillä. Liittynee katalysaattorin lämmittämiseen. Omastani sitä ei kuulunut juurikaan, mutta vuotta uudemmasta kaverin- 17 fl octaviasta sellainen kuuluu selvästi. Ei ole vaarallinen asia.

Tämä liittyy tosiaan sähköseen pumppuun jolla kylmemmällä ilmalla puhalletaan kateille ilmaa.
Omassa tämä kuuluu erittäin selkeästi ja aluksi ihmettelin mistä kyse.
A4 B9 TFSI Q s-line

o.b.

https://www.youtube.com/watch?v=cw8vzuxc1eQ

Tuossa kiinnostuneille tietoa miksi sitä ilmaa sinne tungetaan ::)

tet

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 28.08.19 - klo:12:44
Kaksoiskytkin ei ole sama kuin kaksoismassakytkin. Manuaalin kaksoismassakytkin, mm. dieselissä, on erilainen - näitä ei parane sekoittaa toisiinsa.

Ei mene sekaisin, ei. DMF:stä oli puhe. Kaikista DSG-vaihteisista löytyy, myös bensamoottorisista.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dual-mass_flywheel
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Skeida-Bob - 28.08.19 - klo:13:08
Ota tuo tuomio edes kirjallisesti ja liikkeen leima huoltopäällikön puustaakilla alle, voit tarvita sitä kun se kenties jatkossa pahenee.

Huolto on saanut nauhoitukset, kirjalliset tiedot tilanteesta, sekä ovat tutkinut autoa kolme kertaa, joten heillä on asia aika hyvin tiedossa.

Totta puhuen, kolmisilinterinen moottori on erilainen, ja sen äänet sekä värinät, jotka leviä eri paikkoihin, on myös erilaiset. Periteiseen, nelisilinterisen moottorin tottunut, luule aluksi, että kolmisilinterinen moottori kuulosta ihan rikkinäiseltä. :).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy