Hihnanvaihtoa ?

Aloittaja Dieselgolf, 24.07.19 - klo:12:07

« edellinen - seuraava »

Dieselgolf

Meidän käyttis, -08 variantti Golf, 1.9 tdi myllyllä ja dsg:llä, rupeaa huoltoon halajamaan.
Moiseenhan ikänsä puolesta VW tarjoaa jo kohtuu hintaista huoltoa. itse huolto vain 230.
Mutta nuo lisät...:
jarrunesteet, ok... kabiinifilsu, itse vaihdoin jo, ilmansuodatin, voin ostaa itsekin ja vaihtaa, polttoaineensuodatin , no en vaihda itse.
Ja lisänä tarjotaan ”hammashihnan vaihto” , n 720,. AUTS.
Jos otan nuo kaikki, huollon kokonaishinta onkin jo 1/4 osa auton arvosta, melkein.

Siksi kysynkin Teiltä viisaammilta ja paremmin tietäviltä pitääkö tuo hihna nyt näillä kilsoilla siis vaihtaa ? Se kun on niinkuin noiden muiden töiden jälkeen erikseen ja sen voi siis valita tai olla valitsemattakin ?
Ajettu about 120 000.
Ja mikä tämä moisen kustannuksen aiheuttava hihna on ?
Ja kiitos taas !

o.b.

Jakohihna kyseessä, tunnetaan myös nimellä hammashihna. Olisi ikänsä puolesta pitänyt vaihtaa jo 5 vuotta sitten. Tutki huoltokirjaa, onko siellä merkintää hihnan vaihdosta.

Jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdetaan myös vesipumppu ja kiristys- ja ohjainrullat. Moniurahihna kannattaa vaihdattaa samalla.
Kannattaa kysyä tarjous jostain ei-merkkiliikkeestä. Minä tietty tekisin itse ;D


SNG

Ja moniurahihnan kiristin.

Jakohihnasarja kannattaa ottaa alkuperäislaatuisena, esim Gatesin valmistamana. Hihnapyörät puristemetalliset, eli ne kannattaa ehdottomasti myös vaihtaa eikä pelkkää hihnaa. Jakohihnasarjan hinta 100-150, luokkaa.

Vesipumppu noin 150,.

Pienempi paja tekee homman todennäköisesti noin 400,:lla tai sitten jonkun kaverin kanssa sopu- tai kaljahintaan. Oleellista on nokka-akselin ajoitusten säilyminen.

Nokkahihna (ja vesipumppu) kriittisiä osia moottorille. En riskeeraisi hihnaa loppuunasti ajamalla, koska lopputulos on todennäköisesti totaalinen konerikko -> auto käytännössä paaliin.

Dieselgolf

Kiitos !
Nyt ymmärränkin miksi se hihnanvaihto on siellä valittavissa tai ei.
Siis voi olla jo vaihdettukin, jos olis tuuria matkassa....

SNG

Tulipa mieleeni, että kun hihnanvaihto on tarkistettu huoltokirjasta/merkkihuollon tiedoista:

Skodissa hihnanvaihtoväli nousi kesken mallivuoden 2007 120tkm -> 150tkm. Vaihtoehtoisesti 6 vuoden välein.

Hintatasosta verrokkina tekniikaltaan identtiselle Octavialle (RS Huolto Tampere, Skodan, Subarun ja Fordin valtuutettu merkkihuolto): 

1,9 TDI   120tkm/6v, 2007->150tkm   340 €    vesipumpun vaihto jako hihnan vaihdon yhteydessä 195 €

Eli todella suolaiselta kuulostaa Volkkari-huollon 720€ !  Kannattanee vaihdattaa jossain muualla.

vwmies

Vesipumppu voi myös alkaa vuotamaan kesken vaihtovälin, jos ei vaihdeta ajallaan hihnan kanssa ja siinä taas kallis työkustannus.
Itsellä 1.6TDissä juurikin merkkarihuolto mutta vasta alle 70tkm, joten eivät edes ehdottaneet vaihtoa. Kestänee vielä vuoden-kaksi.  ;)
Yritetään pärjätä.

Dieselgolf

Noooh, huoltokirjassa aika hintelästi merkintöjä. Menty varmaankin just LL metodilla.
21k, 43k, 63k, 74k, 85k, 104k ja nyt edessä kun on about 120k kertynyt mittariin.
Sen puoliin eipä hätää.
Mutta mutta, huoltokirjassa oma ruutunsa, lisätöiden kohdalla : Hammashihna.
Ja sitä ei ole ruksittu missään huollossa. Onko tämä nyt siis se moniurahihna, joka pyörittää laturia, kompuraa jne ?
Ja sitten päätäni sekoittaa kun avaan huoltolistaus sivut ja siellä on lisätöitä listattuna, ja vasta 150 000 km kohdalla lukee : Nokka-akselin hammashihnan vaihto. Onko tämä nyt siis se hihna koneen sisällä ( jakopään hihna) , joka on koneelle kriittinen? Ja on eri hihna kuin tuo moniurahihna ?
Nyt sekoan kohta itsekin näissä hihnoissa... joka tapauksessa tuon kirjan mukaan tämä nokka-akselin hihna vaihtuisikin vasta 150k jälkeen, eli ei nyt ?

o.b.

Moniurahihna on näkyvissä ja se pyörittää laturia ja ilmastoinnin kompuraa. Sekin on siinä mielessä kriittinen, että rikoontuessaan se saattaa rikkoa jakohihnan. Hihnan palaset tunkeutuu jakohihnan väliin ja kone sanoo poks!

Jakohihna (hammashihna) on muovikopan takan piilossa ja sen vaihtoväli on tuossa tapauksessa 150tkm tai 6 vuotta.

Dieselgolf

Kiitos kiitos ja kiitos !
o.b. on aiemminkin minua auttanut ja osuu taas asian ytimeen !
Nyt ymmärrän koko kuvion.
Se huoltokirjan ruksikohta onkin vain se moniurahihna/apulaite hihna, joka sekin tottakai on tärkeä olla kunnossa. Ja siitäkään ei siis yhtään ruksia tahi merkintää tahi mainintaa näy.
Voiko esim nää moniurahihnatsydeemit siis oikeasti kestää ja toimia tuon 120k ilman vaihtoa ? Eikä aiemmin missään huollossa ole muka vaihdettu tätäkään ?

No, tämä jakohihna siis se vasta tärkeä onkin! Ja ainakaan kirjasta ei mainintaa näy, mutta eipä tuossa ole sille paikkaakaan mihin sen ruksaisi tai merkitsisi.
Ja jos sen vaihtoväli on tuo 150k tai se 6-vuotta, mistä sen tiedän onko se vaihdettu ?
Huoltoon kun vien, kaveri näkee sen koneelta ? Ja kertoo mulle ?
Ihmettelen vain siksi, kun ajokkimme on ollut aiemmin kuitenkin käytössä kaverilla joka on sitä ihan oikeissa merkkihuolloissa (kai about ajallaan siis käyttänyt) niin miksi sitä jakohihnaa ei olisi jo tuossa tuon kärrymme 6-vuotis syntymäpäivän kohdalla vaihdettu ? Eli jo tuolla 2014 maisemissa.... vai voiko ex omistaja huollattaa ja sanoo vaan ettei sitä nyt tartte vaihtaa ?
Sorry ja kiitos !

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 26.07.19 - klo:06:31
Kiitos kiitos ja kiitos !
o.b. on aiemminkin minua auttanut ja osuu taas asian ytimeen !
Nyt ymmärrän koko kuvion.
Se huoltokirjan ruksikohta onkin vain se moniurahihna/apulaite hihna, joka sekin tottakai on tärkeä olla kunnossa. Ja siitäkään ei siis yhtään ruksia tahi merkintää tahi mainintaa näy.
Voiko esim nää moniurahihnatsydeemit siis oikeasti kestää ja toimia tuon 120k ilman vaihtoa ? Eikä aiemmin missään huollossa ole muka vaihdettu tätäkään ?

No, tämä jakohihna siis se vasta tärkeä onkin! Ja ainakaan kirjasta ei mainintaa näy, mutta eipä tuossa ole sille paikkaakaan mihin sen ruksaisi tai merkitsisi.
Ja jos sen vaihtoväli on tuo 150k tai se 6-vuotta, mistä sen tiedän onko se vaihdettu ?
Huoltoon kun vien, kaveri näkee sen koneelta ? Ja kertoo mulle ?
Ihmettelen vain siksi, kun ajokkimme on ollut aiemmin kuitenkin käytössä kaverilla joka on sitä ihan oikeissa merkkihuolloissa (kai about ajallaan siis käyttänyt) niin miksi sitä jakohihnaa ei olisi jo tuossa tuon kärrymme 6-vuotis syntymäpäivän kohdalla vaihdettu ? Eli jo tuolla 2014 maisemissa.... vai voiko ex omistaja huollattaa ja sanoo vaan ettei sitä nyt tartte vaihtaa ?
Sorry ja kiitos !

Kyllä se kannattaa 6 vuoden kohdalla vaihtaa niinkuin valmistaja ohjeistaa jollei kilometrit ole täynnä ennen sitä. Jos ei huoltokirjassa ole merkintää eikä kuitteja mukana missä olisi tämä hihnan vaihto tehty niin kyllähän se silloin siltä vaikuttaa, ettei ole vaihdettu. Kyllähän omistaja voi sanoa huollolle, että hihnaa ei tarvitse vaihtaa vaikka sen aika olisi. Tietenkin tämä olisi sitten hyvä merkitä jonnekin huollon toimesta. Onko tuolloin 2014 tehty mitä huoltoja hihnan oletetun vaihtoajankohdan aikana?

Ota yhteyttä edelliseen omistajaan ja kysele häneltä. Huollostakin voinee kysellä, jos älyavain ja näkevät huoltohistorian. Tosin eivät taida niitä luovutella kovin herkästi vedoten omistajan vaihdokseen yms.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 26.07.19 - klo:06:31
Se huoltokirjan ruksikohta onkin vain se moniurahihna/apulaite hihna
Just päinvastoin. Jakohihna=hammashihna ja sille on oma ruksinsa huoltokirjassa. Jakohihnan kunnon pystyy silmämääräisesti tarkastamaan kun poistaa sen muovisen suojakopan. Tuo tarkistus ei kyllä kerro ihan kaikkea hihnan kunnosta.

Moniurahihna kestää helposti saman, mitä jakohihnakin, Ainakin jos vaihtoväli on 150tkm.

Marko

Mulla neloskoppa Sdi. Jakopäällä menty 180 tkm. Välillä aina tarkistanut hihnan kuntoa.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Dieselgolf

Ja juuri kun luulin olevani oikeassa ja asian ymmärtäväni, olinkin taas väärässä kokonaan :-)
Ehkä tuonne marmoritiskille piipahdan, josko sieltä osaisivat sanoa onko tehty.
Aiempaa omistajaa/omistajia saattaa olla hiukan hankala jäljittää.
Ja sitten ehkä päädyn tekemään niinkuin täällä neuvottiinkin, vien sen pienemmälle pajalle.
Tai opiskelen tekemään nää itse... ;D
How hard can it be ! Ainakin Autodoc videoissa kaikki käy AH niin helposti, aina.  :o

SNG

Nuo hihnapyörät eivät vaan oikein kestä kuin "yhden hihnakierroksen" kun ovat tehty puristemetallista.

Akselit saa lukittua paikalleen vaihdon ajaksi. Itse en lähtisi ropaamaan vaan annan ammattilaisten tehdä.

Dieselgolf

Homma etenee, ....
kävin marmorilla kysymässä opastusta, ja todentotta, suositus heillä on se 6-vuotta.
Ei kuulemma ole tehtaan ohje, se on 150 000 km.
Vaan maahantuojan.
No mutta, ei se mitään. Katseltiin mitä näkyy ja kuinka ollakaan, kun katiska ei ole heidän huoltamansa, eivät näe onko se nokan hihna vaihdettu vai ei.  :-[
Kehoitti joko ottamaan ex-omistajaan yhteyttä tai käymään läpi ne pari huoltoa (firmat jotka huollot teki) tuossa 6-vuoden hujakoilla. Molemmat on onneksi Espoossa.
Soittelenpa ne läpi, vain ja ainoastaan saadakseni tiedon siitä nokka hihnan vaihdosta.
Se kun maksaa heillä vaihdettuna sen 719,.... :'(

Dieselgolf

Tästähän saisikin oikein jännän tarinan aikaiseksi.
Marmorilla ei havaintoa, ei löydy heidän tiedoistaan mainintaa. Vinkkinä sanoivat että ota toki yhteyttä tuohon 6-vuoden ajankohtaan osuviin pariin huoltoon, siis ne tehneeseen firmaan.
No se firma Espoossa on lopetettu, toiminnot nyt Konalassa. No sieltä katsoivat kaikki arkistonsa, kun firma siis siirtynyt sinne tai yhdistynyt tms.
Ei löydy mitään ! Hmmmmm  :o
Heidän arkistonsa mukaan kyseistä ajoneuvoa ei ole siellä huollettu....
Vaikka mulla on leimat ja päiväykset huoltokirjassa. Outoa.
Nyt mun tapauksessa lienee kyllä päivän selvää on, että jos tuo kinneri meille käyttikseksi jää (siltä näyttää) vaihdatan sen hihnankin. Tuleehan sillä periaatteessa se toinen 6-v jakso täyteen ensi vuonna.
Kuuluisiko tuo hihna siis vaihtaa aina 6-v välein, vaikka kilsat ei täytykään ? Eli ensi vuonna toisen kerran ?

rawpower

Juu ehdottomasti kannattaa nyt vaihtaa, jos ei mitään dokumenttia tai kuittia löydy.

Kyllä se 6v. aikaraja on siksi laitettu, että vaikka kilometrejä ei tulisikaan hihna hapristuu ja käyttöikä vähenee. Ei kannata riskiä ottaa.

Turbokiisseli

Tuo 6 vuoden raja on siis tietysti hihnalle, ei autolle. Tänä vuonna jos vaihdat niin seuraava vaihto on ohjelman mukaan viimeistään 6 vuoden päästä jos kilometrit eivät täyty.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

los los

Touran 07  1,6 Jakohihnan vaihto vesipumput ym hertsikan vw 640, 6vuotta täyteen.

apche

Jakohihnan yms hilujen vaihto suunnitteilla 2.0 TDI 103 kW moottoriin (CBAB). Netistä katsellut noita jakopääsarjoja, mutta ei satu silmään settiä missä hihnapyörätkin mukana. Osaisiko joku kertoa millä varaosanumerolla noita kannattaisi hakea?

Hihnasetti mikä ensimmäisenä osui eteen:
https://www.autodoc.co.uk/skf/1364992

Tuosta puuttuu ainakin vesipumppu, moniurahihna ja ne hihnapyörät.

o.b.

Kampiakselin hammashihnapyörä on 045105263A tai -263B, hinta 50,.
Pakonokka-akselin hammashihnapyörä 038109111E, hinta 61,60,.

Jos auto ei ole Oulun seudulta, ei noita kyllä yleensä ole tarpeen vaihtaa ???

apche

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 10.11.19 - klo:19:36
Kampiakselin hammashihnapyörä on 045105263A tai -263B, hinta 50,.
Pakonokka-akselin hammashihnapyörä 038109111E, hinta 61,60,.

Jos auto ei ole Oulun seudulta, ei noita kyllä yleensä ole tarpeen vaihtaa ???

Kiitoksia kovasti, katsellaan noilla osanumeroilla.
Kalajoki lienee vielä sitä "Oulun seutua". Niinkuin vaikkapa Lahti, Kouvola ja Forssa on pääkaupunkiseutua ;)

jt

Lainaus käyttäjältä: apche - 10.11.19 - klo:20:39
Kiitoksia kovasti, katsellaan noilla osanumeroilla.
Kalajoki lienee vielä sitä "Oulun seutua". Niinkuin vaikkapa Lahti, Kouvola ja Forssa on pääkaupunkiseutua ;)
Koppaanhan voi kurkata onko siellä kulumisesta tullutta pölyä ja ovatko hihnapyörien rattaa teroittuneet - tosin voi olla hankala harjaantumattomalle silmälle verrata kun ei ole vertailukohtaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy