Öljynkulutusremontti

Aloittaja Saiklou, 20.07.19 - klo:09:31

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: johnny67 - 27.07.19 - klo:23:23
Kolariauton moottori tilalle, säästät 7tâ,¬

Ja jännität, koska sama remppa edessä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ram1

Jos nyt itse pitäs päättää, ottasin ne paremmat männät niillä uusilla 23mm veiveillä. Toinen vaihtoehto itselle olis halpis repair kit 700e. Sit vaihtoo rempattuna, niin vois mennä kaupakski.
https://www.tornau-motoren.de/en/engine-parts-spare-parts/engine-engine-components-cooling/pistons/-2467.html
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

johnny67

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.07.19 - klo:07:51
Ja jännität, koska sama remppa edessä...

Minimirahalla korjaus ja auto kiertoon.

Suberb 2012

Onko noissa ketjuvikaisissa ollut jotain rallatusta ennen mossahdusta, vai lähteekö ihan arpapelillä?

Mua tuo öljynsyönti ei sinänsä haittaa, varmaan jossainkohtaa katsuri ilmoittaa että on liikaa sauhua tai että katti ei enää toimi.

Mä en jummärrä tuota männnänvaihtoa, jos renkaissa on vikaa? Jos/kun joutuu remppaamaan, tietysti ratahilut sisään ja kannen hoonaus. Osat ei ole kalliita, työ maksaa.

ram1

Niissä paremmissa männissä on paremmat männänrenkaat jotka ei aiheuta sitä tukkeutumista. Noihin vanhoihin mäntiin ei ole käsittääkseni saatavilla renkaita mitkä toimisi. Siksi mun mielestä joko halvin remppa mistä kuitenkin näkee, että tehty ja vaihtoon, tai uuden mallin männät veiveineen jos haluaa autoa pitää.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

a_jaba

Tehtaan korjaus on uusi öljyrengas + uusi mäntä + uusi kiertokanki. Syy on se, että leveämpi öljyrengas ei sovi vanhaan mäntään ja uudessa männässä on paksumpi männäntappi joka ei sovi vanhaan kiertokankeen.

Sitten on mahdollista tehdä korjaus kikkailemalla eli alkuperäisen mallisiin mäntiin koneistetaan leveämpi öljyrengasura jolloin uuden mallin öljyrengas sopii paikalleen. Toinen vaihtoehto on koneistaa vanhan kiertokangen pää suuremmaksi jolloin uusi öljyregas + uusi mäntä paketti saadaan sopimaan vanhaan kiertokankeen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Tai teippauttaa auton tekstillä ja ajaa firman eteen, niin voi asiat edetä nopeastikkin...

https://yle.fi/uutiset/3-8020573
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Saiklou

Soiteltu korjaamolle päin. Ihan ei vakuuttanut heidän tietämys mäntiin liittyen. Tai ainakaan he eivät puhuneet männistä,renkaista ja kiertokangista kuten täällä. Jotkin TRW tarvikemännät tulossa autoon. Onkohan niissä huomioitu leveämmät öljynrenkaat jne? Korjaamo ei osannut sanoa muuta kuin, että ovat rakenteeltaan erilaisia...jotain kolmiosaisia? Eikai myynnissä voi olla tyyppiviallisia mäntiä?

Laittelin viestiä myös TammerDieseliin, josko heiltä sais joko valmiina tai tekemällä sellaiset männät, että varmasti olis hyvät.

SNG

Kannattaa tosiaan harkita takomäntiä, jos itse teetät. Tammer-Dieselin moottoritietämys on tunnetusti erittäin hyvää!

Tuttava teetti sitikka DS3:n tehokkaimpaan versioon itse kun myyjä rupesi hankalaksi. Kunnolliset takomännät ihan eri mitoituksella kuin alkuperäiset rimpulat. BMW:n THP-moottorissa ongelmana oli puuttunut pyöristys männän alapuolella (kohta josta mäntä lähtee ohenemaan. Alkuperäinen mäntä kevennetty äärimmilleen. Vikaantumismekanismi ilmiselvä.

TDiih

Mäntäremppaa tehtäessä olisi hyvä myös mitata ettei sylinteriputket ole porattu tehtaalla tai kuluneet soikeiksi. Soikeutta ei pysty pelkällä hoonaamisella poistamaan.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Suberb 2012

Siihen että saa aikaiseksi soikean reiän poralla, tarvitaan jo melkoinen erikoisporanterä?

TDiih

Lähinnä siis valujännitykset ei ole poistuneet kunnolla, tai orkkismänmät ovat alunperin olleet soikeet. Poraus oli ehkä hieman huono termi, vaikka saa poraamalla kaikenlaisia mittavirheitä aikaan jos laitteet eivät ole kunnossa.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Saiklou

TammerDieselin männät 600â,¬, joissa laadukkaat männänrenkaat. Nykyisiä kiertokankia pitää koneistaa sopiviksi noihin paksumpiin männäntappeihin. Yritin katella koneistus hintoja...onkohan 100-200â,¬ lähellä totuutta koneistukseen? Onko kokemuksia?

Korjaamon ehdottamat männät eivät ole isomnalla männäntapilla olevia niin nekö ei voi olla hyviä pitemmän aikaa? Korjaaja vakuutteli et tulis kuntoon niilläkin, mutta mitä täältä ja muualtakin kuullut niin hyvä mäntä remontti vaatii isompaa männäntappii jne. Tietenkin jos pyytäis niiden ehdottamaa mäntää kuvallisena ja toisin sen esim tänne arvioitavaksi.

Saiklou

Onko kellään kokemusta tekevätkö Seinäjoen moottorihiomolla öljynkulutusremontin hyvin? Hinta ainakin halvin mitä vastaan tullut ottaen huomioon mitä tekevät/huoltavat. Mm. huohotin järjestelmän vaihto ei kuulu tämän suunitelmissa olevan korjaamon toimenpiteeseen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Saiklou - 31.07.19 - klo:16:23
Onko kellään kokemusta tekevätkö Seinäjoen moottorihiomolla öljynkulutusremontin hyvin? Hinta ainakin halvin mitä vastaan tullut ottaen huomioon mitä tekevät/huoltavat. Mm. huohotin järjestelmän vaihto ei kuulu tämän suunitelmissa olevan korjaamon toimenpiteeseen.

Mitäs jos teettäisit tuolla Tammerdieselillä? Osaavat siellä kyllä hommansa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Saiklou

TammerDiesel 4500â,¬. Seinäjoella 3700â,¬. Myyjä maksaa 1500 jos teetän muualla. Melko syvältä.
Seinäjoki vs. TammerDiesel ei silmiinpistävää eroa mitä sisältyy. Maine näyttäis olevan Tamnerin suntaan, mutta 800â,¬ kalliimpi.

Mutta entäs se n.3000â,¬ remppa, vaikka männät/männän renkaat olisi uusia (mutta mahdollisesti ennen pitkää karstasta tukkeutuvia)...niin tukkeutuuko männät jos
* EN käytä Longlife väliä vaan vaihdan öljyt 10-15tkm välein?

Tuo n.3000 remppa ei myöskään sisällä huohotin järjestelmän uusimista. Ainakaan ei puhetta ole ollut. Turbon he taas osaavat tarkistaa/huoltaa mitä ei muilta saa.

On melko raskasta selvitellä juttua kun lähtötilanteessa hyvä kun tiesin mikä mäntä on. Voi vastata yv:lläkin mikäli ei nimimerkkiään tänne halua. Kiitos.


Saiklou

Etsinnässä varmuudella hyvät männät. Joku täällä joskus kehui tornau motorenin mäntiä. Löysin netistä ja Saksasta saa yli puolet halvemmalla kuin esim TammerDieselin versiot. Kaikki moottorin numerot jne täsmää. Kokemuksia?
https://www.tornau-motoren.de/en/engine-parts-spare-parts/engine-engine-components-cooling/pistons/4x-piston-oversize-with-rings-audi-seat-skoda-vw-1-8-tfsi-tsi-cda-cdh-bzb.html

ram1

Sama paikka mistä linkin laitoin viikko sitten. https://www.tornau-motoren.de/en/engine-parts-spare-parts/engine-engine-components-cooling/pistons/-2467.html

Täällä kukaan ei ole mikään asiantuntija, vaan googlella suurinpiirtein kaikki menee. Teet niinkuin itsestä hyvältä tuntuu. Halvin mahdollinen jos myyt. Jos haluat pitää, niin kannattaa miettiä Tammeria jos saat vastaantuloa sen 1500.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

GKTVW

Lainaus käyttäjältä: Saiklou - 02.08.19 - klo:10:02
Etsinnässä varmuudella hyvät männät. Joku täällä joskus kehui tornau motorenin mäntiä. Löysin netistä ja Saksasta saa yli puolet halvemmalla kuin esim TammerDieselin versiot. Kaikki moottorin numerot jne täsmää. Kokemuksia?
https://www.tornau-motoren.de/en/engine-parts-spare-parts/engine-engine-components-cooling/pistons/4x-piston-oversize-with-rings-audi-seat-skoda-vw-1-8-tfsi-tsi-cda-cdh-bzb.html

Jos nimenomaan juuri nuo linkkisi (NEW 4x Piston oversize +0,50mm 83,01mm VW Audi Seat Skoda 1.8 TFSI 06H107065BF
Part No: 10007024) ylikokomännät tilaat, niin pelkällä hoonauksella ei sitten selviä, vaan vaatii sylinterien porauksen, josta tulee lisäkustannuksia. Mutta sen jälkeen sylinteritkin on pyöreitä. (eiköhän valujännitykset ole jo aikaa sitten tasaantuneet)

o.b.

Korjatkaa jos olen väärässä ??? Käsittääkseni sylinterien poraus tehdään irtonaiseen lohkoon. Pelkkä mäntien vaihto + hoonaus onnistuu moottoria irrottamatta kunhan kansi ja öljypohja on irroitettu.

Lisälasku on silloin varmaan pitkästi yli tonnin ::)

Kun kansi on irti, kannattaa harkita sen purkua, putsausta ja venttiilivarsien kumien vaihtoa. Karstottuminen on noiden suorasuihkutuskoneiden ongelma.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.07.19 - klo:12:44
Tai teippauttaa auton tekstillä ja ajaa firman eteen, niin voi asiat edetä nopeastikkin...

https://yle.fi/uutiset/3-8020573

Edelleen tämä olisi paras vaihtoehto ja vaatia kaupanpurkua!

Oon ihmetellyt, kun yritykset vaativat kuluttajia kirjoittamaan alle lapun, että auto ei syö öljyä tai mäntäremontti on tehty, niin miksi kuluttaja ei voi vaatia ihan samalaista paperia allekirjoitettavaksi, kun ostaa auto liikkeestä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

rawpower

Paljon hyvää asiaa K2:lta.

Tässä vielä linkki TSI ja jatkoketjuongelmiin liittyen: https://www.apu.fi/artikkelit/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat

Tämä kohta herättää kyllä aikamoista luottamusta huoltoliikkeiden ja myös konsernin toimintaan:

"Kolmas kommentti paljasti "salaisen" koodin:

Prosenttiosuus riippu välillä myös huoltoliikkeen ahneudesta. Maahantuoja maksaa huoltoliikkelle tehdystä työstä kiinteän hinnan. Huoltoliikkeet sitten tekevät katetta sillä että laskuttavat ekstrana asiakasta esim 30%.

Maahantuoja maksaa 100% kuluista kun ketju venyy, jos autolla on ajettu alle 100tkm.

Itsellä kilometrejä takana oli 60 tkm kun auto varoitusvalon saattelemana lähti lavetilla pajalle. äTSIin ketju venynyt. Paikallinen valtuutettu huoltoliike tinkasi tyyliin "saatiin sovittua sinulle superdiili eikä sulle jää maksettavaksi kuin vaivaiset 860 â,¬, niin reiluja me täällä ollaan… jaa ei sovi sinulle, no sitten maksa öljyt ja vianetsintätyötunnit niin saadaan homma pois päiväjärjestyksestä.

Tinkaus loppui kun mainitsin maagisen koodin 1535  0018 FGW. Tuo nyt sattuu olemaan se "salainen" koodi joka kertoo valmistajan ohjeet kuinka homma hoidetaan tyylikkäästi. Loppui "turkkilaisen mattokauppiaan" tinkaus siihen kun ymmärsi että asiakashan tietää jotain. Onneksi en normaalisti joudu kyseisen huoltoliikkeen kanssa asioimaan.

Korjaamot vetävät välistä?

Viimeisin noista kommenteista oli erittäin kiinnostava. Mikä on tuo salainen koodi? Lähetin 28.3.2012 asiasta viestin VV-Auto Groupin tiedotuspäällikkö Riitta Hakkaraiselle:

Terve!

Kukahan vastaisi kyselyyn Volkswagenin ja Audin 1,4- ja ilmeisesti myös 1,2-litraisten TSI-moottorien jakoketjuongelmista?

Asiasta lähetti joku meille jo viime keväänä kysymyksen, mutta minulla ei ollut tietoa asiasta, enkä heti ehtinyt paneutua asiaan tarkemmin. Nyt tuli taas yksi kysely, ja ryhdyin tutkimaan asiaa. Ja tarinaahan näemmä asiasta riittää! Nolottaa, että en tuolloin ryhtynyt tutkimaan asiaa, mutta nyt nostan tämän asian esille.

Mitä  kätkeytyy tämän koodimerkinnän taakse: 1535 0018 FGW ? Erään Tuulilasin palstalle kommentin kirjoittaneen mukaan korjaamon vastaväitteet ja laskuvaatimukset loppuivat heti, kun hän ilmoitti kyseisen koodin.

Kaipaisin asiasta tarkempaa eli varmasti oikeaa tietoa, ettei tarvitse kirjoittaa kaikkia netissä kiertäviä huhupuheita parhaana tietona asiasta.

Alla muutamia asiaa käsitteleviä linkkejä, jotka löysin hakusanoilla VW Steuerkette, VW timing chain.

Perjantaina 31.3. sähköpostiin tuli seuraava viesti:

Hei Tapsa

Tässä vastauksia jakoketjukysymyksiisi:

Tietyissä Volkswagenin ensimmäisen sukupolven kaksoisahdetuissa 1,4 TSI -moottoreissa on ilmennyt jakoketjun venymistä.  Valmistaja on parantanut jakoketjua, joten uudet jakoketjut ovat kestävämpiä kuin aiemmin käytössä olleet.

Kyseista kaksoisahdettua moottorityyppiä ei ole käytetty Audissa, joten tietojemme mukaan Audin TFSI-moottoreissa ei ole esiintynyt jakoketjuongelmia.

1535 on valmistajan auton osien koodituksen mukainen numerokoodi, joka tarkoittaa jakoketjua.  0018 on vikalajin koodi, 0018 = irronnut, kulunut, löysä. FGW tarkoittaa suomalaista takuuajan jälkeistä korvausta korjauskustannuksiin.

Tietyssä 1,2 TSI-moottorin valmistuserässä on ollut viallinen ketju, josta syystä valmistaja on ohjeistanut vaihtamaan uudet jakoketjut kyseiseen autoerään seuraavan korjaamokäynnin yhteydessä.

-â€"â€"-

Kyseessä on siis ollut aivan selkeä, valmistajan tyyppiviaksi hyväksymä ongelma, jonka korjauskustannukset menevät joko takuun tai tuotevastuun piikkiin. Kysyä sopiikin, miksi jotkut merkkikorjaamot ovat veloittaneet näistä tapauksista useita satoja, jopa toista tuhatta euroa.

Onko kyseessä ahneus ja harkittu asiakkaiden pettäminen, vai onko kyseessä se, että on helpompi laskuttaa asiakkaalta iso könttäsumma kuin tehdä työ valmistajan tiukkojen ohjeaikojen ja takuukorjauksista maksettavan heikomman veloituksen mukaisesti?

Vai onko kyseessä vain se, että korjaamoilla ei ole viitsitty etsiä ja lukea asiasta annettuja tiedotteita ja ohjeita?

Kannattaa muistaa, että auton uutena ostanutta suojaa Suomen muista EU-maista poikkeava kuluttajansuojalaki. Eli jos autossa on ollut piilevä vika jo kaupantekohetkellä â€" ja sellaisestahan tyyppiviaksi todetussa ongelmassa on kysymys â€" myyjä on vastuussa ko. vian korjaamisesta myös takuuajan jälkeen. Mitään aikarajaa laki ei tunne, ei liioin omavastuuta.

Asian tietää ja tunnutstaa myös Volkswagen, siitä tuo koodi FGW.

Moottorien ei kuitenkaan oleteta olevan ikuisia. En tiedä, mikä on kuluttajariitalautakunnan kanta tällaisiin asioihin, mutta pitäisin tuota koodin tienneen kirjoittajan kertomaa 100 000 km rajaa kohtuullisena."

Eli jos konserni olisi hoitanut asian rehellisesti olisi tullut kaikille kyseisellä jakoketjulla olevat autot kutsua takaisinkutsuna korjaukseen. Nyt osa joutunut maksamaan osan remontista tai huonolla tuurilla koko remontin jos vaikka edellinen omistaja ajanut 10% huoltovälin pitkäksi.

Saiklou

Jos uudet männät on uudenlaisia, mutta 21mm männäntappi niinkuin nykyinenkin ja kiertokanget ei mene vaihtoon niin voiko uudet männät silti olla hyviä?

Onko kellään kokemusta, että sellaisen mäntä remontin jälkeen öljynkulutus olisi pysynyt kurissa? Vai onko odotettavissa että vika uusiutuu jokusen vuoden päästä? Sylinterin soikeudet, turbot ym. katsotaan rempassa.

o.b.

Kiertokangissa ei ole ollut mitään vikaa. Ne pitää vain vaihtaa jos uusissa männissä on erikokoiset männäntapit. Öljynkulutuksen kannalta ihan sama minkä kokoiset männäntapit.

JakeS

Tietäville pieni kysymys.
Ostin uuden polon viime viikolla. Moottorina 1.6 mpi. Eli ei tsi-sarjaa vaikka semmoinenkin oli tarjolla. Onko tämä nyt sairasta sukupolvea vai pelkästään kivikautinen versio ?
Auton takuu nimittäin loppuu huomenna kun asennetaan kaasulaitteet.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

SNG

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 11.08.19 - klo:14:47
Kiertokangissa ei ole ollut mitään vikaa. Ne pitää vain vaihtaa jos uusissa männissä on erikokoiset männäntapit. Öljynkulutuksen kannalta ihan sama minkä kokoiset männäntapit.

Edelleen laadukkaita takomäntiä saattaa hyvinkin olla sopivankokoisella männäntapilla. Tulisi paljon pienempi ja vähintään yhtä toimiva korjaus. Kiertokankien vaihto maksaa!

Saiklou

Onko kellään tietoa tuosta huohotinjärjestelmästä öljynkulutukseen liittyen? Öljynerotin vissiin sama asia? Moottorikoneistamoiden mukaan se on vaihdettava uuteen...eräässä tapauksessa merkkiliikkeessÃ¥ se oli vain vilkaistu, mutta ei uusittu... 

Saiklou

Remontti tehty. Männät on 21mm männäntapilla Kolbenschmidt merkkiset, joten ne kävi entisiin kiertokankiin. Otin kuvatkin männistä ennen remonttia. Jossain kohdin onko ne nyt ne öljynvirtaus-aukot niin on sellaista zikzak sahanterä kuviointia toisin kuin vahnemman mallisissa. Jospa nuo olis hyvät. Voi olla, että pidän auton ellen saa ankaria kehoituksia hankkiutua eroon. Öljyt vaihdan n.10tkm välein ja lisäilen jotain karstanpoisto-aineita/rvs-ainetta niin pysyisköhän kunnossa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy