Öljynkulutusremontti

Aloittaja Saiklou, 20.07.19 - klo:09:31

« edellinen - seuraava »

Saiklou

Täällä varmasti useaan tästä kirjoiteltu. Mulla tämä ajankohtaista nyt. Vinkkiä ja mielipiteitä kaipaan. Autoon (octavia, -10, 1.8TSI) tulossa remontti, joka sisältää korjaamon mukaan: "uudet männät, hoonaus, kansityöt, uudet pultit ja tiivisteet, öljyt, suodatin, jakoketjusarja, tulpat".

Jos tuon lisäksi tarkastavat/huoltavat turbon niin kuinka varmasti öljynsyönti jää pysyvästi pois? Vai pitääkö huomioida/korjata muutakin? Nyt se on järkevin korjata, kun auto on jo melko purettu. Autolla ajettu n.110tkm.

Kiitos vastauksista.

superbko

Paljonko kuluttaa öljyä nyt (lähinnä mietin, että kannattaako ns. vielä)?

TDiih

Lainaus käyttäjältä: superbko - 22.07.19 - klo:16:24
Paljonko kuluttaa öljyä nyt (lähinnä mietin, että kannattaako ns. vielä)?

Häh?  ??? Kyllähän autolla kai on tarkoitus ajaa +300tkm? Vaikka nämä klonkswagenit aika katiskoita ovatkin niin kyllä katiskallakin jonkinlainen käyttöarvo toimiessaan on. Atrain tuskin on autona paljoa parempi, mutta kai silläkin kalaa merestä saa...
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Saiklou

Lainaus käyttäjältä: superbko - 22.07.19 - klo:16:24
Paljonko kuluttaa öljyä nyt (lähinnä mietin, että kannattaako ns. vielä)?

1,4L/1000km

tuomase

Jt-Carfixia lähestyisin tuossa asiassa.
2015 Audi TT 8S S Line

Saiklou

Joillakin on ilmeisesti öljynsyönti jatkunut mäntä remontin jälkeenkin. Yhtenä syynä tullut turbo. Se kyllä mietityttää minkälainen huolto siihen, että tulis hyvä. Fin-Turbolle soitin ja sanoivat, että mulla ois BorgWarnerin turbo. Heidän mukaansa hyvä ..tuskin oireilee öljynsyönnissä.

Kaipaan vinkkiä heiltä ketkä tietää että öljynkulutuksen syynä on ollut turbo.
Onko turbon öljynsyöntiä ollut erityisen paljon jollain tietyn merkkisellä turbolla?

-karppa-

Se todennäköisyys, että turbo aiheuttaa tuon öljynsyönnin eikä paskat männät on marginaalinen. Ota nyt yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen ja tee niin, kuin yv:llä vinkkasin.

Jos auton öljynkulutus on huomattu kaksi viikkoa oston jälkeen olisi jo silloin kannattanut ruveta reklamoimaan liikettä. Mitä kauemmin odotat sitä enemmän maksat itse rempasta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jaspasA4

Yleisohjeena kaikille TSI-moottorisia autoja ostaville:

Pankkitilillä pitää olla 5000 - 10 000, ylimääräistä äkillisiin korjauskustannuksiin

Setavarjoo

Lainaus käyttäjältä: jaspasA4 - 23.07.19 - klo:08:45
Yleisohjeena kaikille TSI-moottorisia autoja ostaville:

Pankkitilillä pitää olla 5000 - 10 000, ylimääräistä äkillisiin korjauskustannuksiin

lukee melkein forumia kuin forumia niin jokamerkillä omat ongelmansa .heitetään nyt vaikka esimerkkinä että Mercedeksen bensalla ajavilla tulee olla reilusti ylimäärästä ketju ja ratasongelmien takia

Popo

Lainaus käyttäjältä: jaspasA4 - 23.07.19 - klo:08:45
Yleisohjeena kaikille TSI-moottorisia autoja ostaville:

Pankkitilillä pitää olla 5000 - 10 000, ylimääräistä äkillisiin korjauskustannuksiin

Sulla on varmaan paljonkin kokemusta, milloin artisti itse maksaa 100%. Puhutaanko nyt alle 100 tkm vai yli 200 tkm ajetuista? Huolletuista vai huolettomasti pidetyistä?

Nykyautoissa hajoaa valitettavan usein kaikenlaista muutakin kuin tsi-moottori ja kyseessä on "normaali kunnossapito", kun tuhatlappusia menee. TSI-moottorin osalta voi todistettavasti vastaantuloja odottaa.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Jultsu

Aiheuttaa kyllä lieviä naamalihasten nykimisoireita kun 160hp ja 180hp malleista puhutaan ”tehoversioina”  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sakal83

Paljonko tollasessa Polon kokoisessa autossa pitäisi olla kaakkeja, jotta se sitten olisi ”tehoversio”?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 23.07.19 - klo:17:49
Paljonko tollasessa Polon kokoisessa autossa pitäisi olla kaakkeja, jotta se sitten olisi ”tehoversio”?

Vähintään 1600MW  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jultsu

#13
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 23.07.19 - klo:17:49
Paljonko tollasessa Polon kokoisessa autossa pitäisi olla kaakkeja, jotta se sitten olisi ”tehoversio”?

Nyt ei olekaan kyse mistään tehopainosuhteista, vaan ihan absoluuttisista arvoista.

Ymmärrän toki bensahifistelyt joissain 1300hp Koeniggseggeissa, mutta että ihan perus dieselpannuteholuokan golfeissa...

edit. softattuna ilmeisesti 9 hevosvoimaa voisi saada korkeampioktaanisella polttoaineella. Mikähän lie ero sitten vakiovireillä?

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Saiklou

Keskustelu rönsyilee siitä mitä ajoin takaa.

Autoista en kauhiasti tiedä, joten...
Pääsyy männänrenkaissa, mutta tarvitseeko itse männät uusia?
Missä hinnoissa pyörii laadukas jakoketjusarja?

Osaisin korjaajalta tarvittaessa vaatia parempia osia...

Saiklou

TSI moottoreiden jakoketju ongelmia selatessa tuli useassa kohtaa esille tyyppivika: "Öljyputki".

Öljynkulutusremontissa vaihtuu jakoketjut. Pitääkö/olisiko hyvä korjata myös tuo jokin Öljyputki? Autoista en niin kauhiasti tiedä, siksi kyselen.

VW:t

Ensiksi kyllä kannattaisi selvittää maahantuojan kanta kyseiseen ongelmaan. Moottorin kuuluu kestää enemmän kuin 110tkm. Aikanaan Helkama-auto hoiti takuu hommat asiallisesti, mutta olisin lukenut että heidänkin linja on muuttunut.

ram1

Täältä voi katsoa vastaantuloja. Tosin siihen vaikuttaa moni asia.http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30679.0
Sulla käytännössä mahdollisuus sekä virhevastuun ja maahantuojan kautta saada vastaantuloa. Ja asia nyt ei juurikaan etene täältä kyselemällä.
Ja siihen mitä osia kannattaa vaihtaa, niin noissa valmiissa repair kiteissä, joita voit googlata on kaikki valmiina, mutta kiertokankia niissä ei ole.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

-karppa-

Topic:n aloittaja voi itse täydentää loput, mutta liike asettanut katon 1500 eurolle ja sovittu 50/50 korvaus. Merkkiliikkeen arvio remontille 11.000 euroa, josta vastaantulo 33%.

Kaupanpurkua olisi pitänyt vaatia heti, kun kahden viikon jälkeen piti jo lisätä öljyä. Nyt on myöhäistä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Saiklou

Kaupan purkua ehdotin, mutta ilmeisesti en osannut olla tarpeeksi jämäkkä. Mutta eipä kuluttajaneuvojakaan sanonut, että minulla olisi ollut perusteita siihen mikä näin jälkikäteen tuntuu epäoikeudenmukaiselta, sillä se oikeus minulla olisi ollut mitä erään lakimiehen kanssa juttelin. Siinä vaiheessa tosin on jo kirjallisesti sovittu 50/50, että se kai siitä ja nokka kohti korjaamoa. Ens kerralla tiedän oikeuteni paremmin enkä ota yhteyttä kuluttajaneuvojaan kun ei ainakaan tämän erään kohdalla tieto riittänyt opastamaan minua paremmin. Suoraan osaavan lakimiehen puheille.

Onko kokemuksia, tuleeko maahantuojan remppa teettää merkkiliikkeessä vai tulevatko he maksumieheksi myös muissa korjaamoissa?

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Saiklou - 25.07.19 - klo:23:01
TSI moottoreiden jakoketju ongelmia selatessa tuli useassa kohtaa esille tyyppivika: "Öljyputki".

Öljynkulutusremontissa vaihtuu jakoketjut. Pitääkö/olisiko hyvä korjata myös tuo jokin Öljyputki? Autoista en niin kauhiasti tiedä, siksi kyselen.

Oman tietämyksen mukaan tämä öljyputki on sellaisessa paikassa, jossa sisällä oleva öljy karsoittuu ja tsi-remontissa, ellei jopa ollut laajempikin korjauskampanja, jossa se putken paikka korjattiin.

Saiklou

" Ja siihen mitä osia kannattaa vaihtaa, niin noissa valmiissa repair kiteissä, joita voit googlata on kaikki valmiina, mutta kiertokankia niissä ei ole."

Onko kiertokanki yhtä kuin veivit tai nokka-akseli? Tuohon osaan oon törmännyt toisinaan kun remontista tiedustelut joiltain korjaamoilta. Olisiko hyvä vaihtaa myös se? Jonkun korjaamon mukaan tämä osa ratkaisee sen tehdäänkö perusremppa vai laadukas. Pitääkö paikkansa?

Toisaalla netissä joku kommentoi tälläistä:
"...Seuraavaksi kyselin korjaamoilta mäntäremontin hintaa ja tuloksena oli että mikäli korjaus tehdään vähemmän hyvin eli käytetään uusia mutta ennenpitkää vikaantuvia mäntiä olisi kustannusarvio n.3000,, paremmilla männillä missä on leveämmät öljyrenkaat ja isompi männäntappi kustannus olisi n.4500, koska myös veivit menisi vaihtoon."

Eräs arvostettu korjaamo sanoi myös, että topicin alussa mainitsemillani korjauksilla öljynsyönti on poissa ehkä vuoden ja taas alkaa syömään öljyä. Sellainen ensiapu, mutta ei pitemmän päälle hyvä. Onko tässä jotain järkeä vai yrittikö tämä korjaamo puhua remonttia itselleen vedoten laadukkaampaan lopputulokseen?

ram1

Kiertokanget eli veivit ja kyllä itse ottaisin juurikin ne jämäkämmät, jos tuollaiseen remppaan lähtisin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Valmet

Vertaisin tarjottavia parempia tarvikemäntiä ja merkkiliikkeen parannettuja alkuperäisiä mäntiä ja päättäisin sen jälkeen, kummat laittais. Turha kai sinne mitään huonoja on laittaa, jos varaosa- ja työtakuukin lienee nykyään 2 vuotta.

ram1

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=27470.450

Jos nyt et vielä tätä topiccia ole lukenut.

Tuo 11 kilon hinta- arvio marmorilla ihmetyttää. Periaatteesa toi laskettu niin ettei niille jäis kuluja ollenkaan, vaikka näennäisesti tuliskin 33 pojoo vastaan. Ja niitä samanlaisia mäntiä tietysti turha sinne enää laittaa koska juuri niissä se ongelma, tai öljyrenkaissa. Takomännät sais tontulla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Suberb 2012

Noi laskutushinnat on aika suolasia. Tuohon Saabiin tehtiin täysremontti, osat vajaa 2000.- työ reipas 1000.- Metro-autossa, et ei edes mikään ”nyrkkipaja”.

Onko ”VAG-marmorin” laatu (varsinkin jos öljyn syönti vain ehkä vähenee pariksi vuodeksi), niin paljon parempaa, että hinta on 4-kertainen?

Pari konetta itsekin purkaneena, osaan sanoa, ettei siihen hommaan montaa työpäivää mene. Vaikkei edes olisi ammattilainen. Toki kokoamisessa on pari juttua mitä ois hyvä tietää ;)

gunman

Jos ihan oikeasti joku ehdottaa 11kilon remonttia -10 autolle, niin laittaisin sen joko paaliin, kunnostettavana myyntiin tai sitten etsisin ns. nyrkkipajan, missä tuo tehdään parilla tonnilla, ehkä kolmella..
En missään tapauksessa teettäisi tuota marmorilla, jos hinta ja vastaantulo on noin naurettava.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Saiklou

"Tuo 11 kilon hinta- arvio marmorilla ihmetyttää. Periaatteesa toi laskettu niin ettei niille jäis kuluja ollenkaan, vaikka näennäisesti tuliskin 33 pojoo vastaan."

Samaa mietin heti itekki että ehkä mikään maahantuoja ei ees oo tullu vastaan. Yrittivät vaan pehmittää 6-7tonnin hintaa sanomalla maahantuojan vastaantulosta. Hylkäsin tarjouksen heti. Samalla meni luotto kyseisen merkkiliikkeen hinnoitteluun.

Kommentteja lukiessa tullut mieleen, että voiko 3tonnin remppa olla hyvä jos esim. kiertokankia ei vaihda? Jos osaava korjaamo niin häviääkö öljynsyönti lopullisesti?

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Saiklou - 27.07.19 - klo:21:47

Kommentteja lukiessa tullut mieleen, että voiko 3tonnin remppa olla hyvä jos esim. kiertokankia ei vaihda? Jos osaava korjaamo niin häviääkö öljynsyönti lopullisesti?

Kiertokankia ei tarvitse vaihtaa. Jos haluaa, niin korkeintaan laakerit. Ei tuo osaava korjaamokaan voi ihmeitä tehdä viallisilla osilla. Eli jos laittaa samanlaiset osat kuin aikaisemmin oli, niin melko todennäköisesti sama ongelma tulee vastaan uudestaan. Kyseinen konetyyppi on varsin kuuluisa öljynsyönnistä.

johnny67

Kolariauton moottori tilalle, säästät 7t,

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy