DRL retrofit eli päiväajovalojen jälkiasennus

Aloittaja vwp, 16.07.19 - klo:08:44

« edellinen - seuraava »

vwp

Moro

Olikos ihmisillä kokemuksia istuttaa jälkeenpäin autoon päiväajovaloja? Kyseessä farmarimalli ja etupuskurissa ei ole sumuvaloja tai päivävaloja lainkaan. Ajovalot ovat kääntyvät bi-xenonit.
Noita umpioita on erilaisia, joissa on ledinauhaa sisällä, mutta tuollaiset alaritilöihin tulevat oli mielessä.
Meneeköhän muuta vaihtoon, ohjainlaitetta tai valokatkaisijaa tms? Kokemuksia?

Tämän mallin puskuri siis:

Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

vasara

Kufatec näyttäisi myyvän ainakin valmista johto adapteria & koodaus donglea.
https://www.kufatec.com/en/volkswagen/vw-golf/golf-6-5k/adapter-led-daytime-running-lights-for-vw-golf-6-37854

ja löytyy sieltä valopakettikin, jossa johdotukset mukana..
https://www.kufatec.com/en/all-products/led-daytime-running-lights-drl-for-vw-golf-6-37869-1

Kannattaa melkein kysyä, että käykö nuo puskuriisi suoraan, vai pitääkö alaritilään vaihtaa R-sarjan muovit / koko keula :) ? .. silloin menisi tällä sarjalla jo hankalaksi.

vwp

Joo tuota kufatecin sarjaa katselinkin, yllättävän tyyris setti tuntuisi olevan :D
Alle satkuun saisi nuo ledipätkät puskuriin, niille saisi kyllä johdot itsekin tehtyä mutta lähinnä mietin että josko jollaki olisi kokemuksia ja tehdyistä asennuksista  :)
Pitää vähän tutustua noihin muoveihin tarkemmin, saisiko niihin dremelillä tehtyä kolot tai sitten vaihdettua kokonaan.
Noita pyöreitä valojahan ja niiden muoveja olisi ebay pullollaan, että niiläl nyt ainakin onnistuisi..
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

vwp

Tätä kun on hetken tutkinut, niin näköjään vaihtoehtoina on OEM-tyyliset sumariritilät johon pyöreät sumarit ja niiden viereen LED-päivis. Tai sitten sumareista päivikset kuten oli Passatissa.
LED-nauhan kuitenkin halusin ja ainoa vakioratkaisu taitaa olla R20-keulan päivikset. Ne eivät kuitenkaan istu noiden comfortlinen puskurin muovien tilalle. Eikä ehkä tuo R20 keulakonversiokaan nyt ole ajankohtainen.
Joten. Tällaista nauhaahan löytyisi myynnistä:
https://www.aliexpress.com/item/32885765833.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4ea03882XvUPd3&s=p&algo_pvid=324806e7-b7d2-424f-ac9d-122b1f196ed9&algo_expid=324806e7-b7d2-424f-ac9d-122b1f196ed9-3&btsid=18453fa7-109b-44f7-a3e8-612c21e1c70e&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_6%2Csearchweb201603_52

Onnistuukohan tällaisen kytkentä "oikein" eli niin, että koodaa DRL:t päälle ja jopa mittaristoon asti saa siitä asetusruksin? Ja että katkaisimen 0-asennossa palaa päivikset ja sitten valoasennossa itse xenonit?
Tuo nauha kun menisi jotenkuten fiksusti noiden vakioritilöiden ripojen väliin ???
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

jabajee

Onkohan tuosta mitään apua asennukseen?
https://www.hella.com/techworld/uk/Technical/Automotive-lighting/Install-daytime-running-lights-740/

Joku Milotecin drl-sarjan Golffin kytketäohjekin löytyi, mutta se taisi olla halogen umpioille.


vwp

Noniin, tämä vähän eteni nyt.
Tuli tosiaan tilattua nuo nauhat, joissa oli sekä vilkut että päivävalo. Vilkkuidea tuli ammutuksi alas tässä, koska vilkkua ei saa tuplata enkä tiedä miten olisin 0-asennossa saanut vilkun palamaan tuossa nauhassa ja 1-asennossa sitten varsinaisessa umpiossa.
Foorumilta löytyi hieman apuja tähänkin, lähinnä kytkentäkaavion ja henkisen tuen kautta.
Samaa johtosarjaa käytettäneen golffissa oli siinä sitten umpiossa DRL-nauha tai ei. Eli umpiolle tulee liittimeen valmiiksi johto, joka ei johda umpion sisällä minnekään. Tästä johdosta oli helppo ryöstää päivikselle virta.

Päiviksen johdo numero 12, eli pelkääjän puolella sinivihreä.


Kiinanauhat kiinnitettynä puskurin muoveihin, johdon reikä on tuolla kolon pohjalla päädyssä. Mahtuu hyvin taittumaan tuonne paikoilleen.


VCDS:llä kokeilin ruksia päälle kaikki LED DRL-valinnat, mutta tuloksetta. Ainoa millä sain lopulta valot hereille, oli maaginen byte 18. Noh, sillä ne sitten heräsikin. Päiviksillä ei pala takanakaan nyt halogeenit. Lisäksi VCDS:llä koodasin, että 0-asennsosa ei ajovalat pala. 1-asennossa sitten palaa xenonit ja sammuu nuo ledit.


Kytkin aluksi vain toisen testaillakseni koodauksen toimintaa, joten nyt auto tajusi herjata tuosta puuttuvasta kytkennästä.


Ja jotakuinkin tältä ne, tai se, näyttää toiminnassa. Kuskin puolella onkin ilmanputsarin kotelo vähän tiellä, eli sitä joutunee irroittamaan jotta ajovalon liittimeen pääsee käsiksi..

Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy