Kirjoittaja Aihe: EcoFuel-volkkari, mutta mikä?  (Luettu 987 kertaa)

Poissa Kaff

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
EcoFuel-volkkari, mutta mikä?
« : 12.07.19 - klo:00:40 »
TLDR: Ilmastoahdistus ja hitaasti rappeutuva taloustilanne ajoivat Audin myyntiin. Mielikuvissa uusi auto kulkee kaasulla, B-mersu oli liian tehoton, joten B7 farmari-Passat vai Touran I?

Pitkä versio:
Pari vuotta olen ajellut tyytyväisenä B7 Audi A4 Avant quattro 2.0TFSI:llä, mutta laitoin sen juuri myyntiin. Syynä pääasiassa suuret polttoainekustannukset ja ympäristöasioihin herääminen. Tutkin aikani eri käyttövoimia ja tulin siihen tulokseen että sijaintiini ja tarpeisiini paras käyttövoima on maa- tai biokaasu. Autossa kulkee kuskin lisäksi satunnaisesti takakontissa suurehko koira, takapenkillä turvakaukalossa tai kohta turvaistuimessa istuva muksu ja apparin paikalla puoliso + koko kolhoosin kamat (mukaanlukien rattaat yms). Automaattia en mielelläni vaihtaisi pois ja hintaluokka on 10-16k€. Kävin koeajamassa teoreettisen ykkösvaihtoehdon, Mercedes-Benz B 180 NGT:n, mikä oli muuten ihan kiva pikkunäppärä peli paitsi että mateleva 2.0 litran vaparikone 116 hp:lla oli liian puhditon ohitustilanteissa ja vastaavissa.

ym kriteereihin mahtuisi B7 Passat variant tai Touran, kumpikin varustettuna 1.4 TSI EcoFuel-koneella ja DSG-vaihteistolla.

Olen jo jonkin verran lukenut tuon koneen ja tuon laatikon luotettavuusongelmista, mutta jos unohdetaan ne hetkeksi, kummanko ostaisitte minun housuissani ja miksi?

...ja jos koneen ja/tai vaihteiston vikoja ei pysty unohtamaan tässä kontekstissa, onko jokin maaginen vuosiluku, minkä jälkeen kaikki lastentaudit em malleista on poistuneet ja jäljellä on silkkaa huoletonta ajonautintoa? Ilmeisesti Passat ja Touran käyttävät samoja koneita ja vaihteistoja tai jos eivät käytä, kummanko tekniikkaan voi luottaa paremmin?

Poissa ArPi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: EcoFuel-volkkari, mutta mikä?
« Vastaus #1 : 20.07.19 - klo:09:27 »
Itellä 2011 b7 variantti passatti kaasulla ja hyväksi olen todennut. 210tkm nyt ajettu ja ite oon ajanut n.40tkm.
Laatikon tai koneen kanssa ei ole ollut mitään häikkää.

Poissa tarzi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.591
  • Das Auto
    • Profiili
Vs: EcoFuel-volkkari, mutta mikä?
« Vastaus #2 : 20.07.19 - klo:14:28 »
Noi 1.4tsi ketju koneet voi olla myös aikamoisia pommeja. Suosittelen golf Mk7 tgi
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 672
    • Profiili
Vs: EcoFuel-volkkari, mutta mikä?
« Vastaus #3 : 20.07.19 - klo:14:31 »
Itsellä on ollut molemmat noista. Ensin ajelin vajaa kaksi vuotta B7 Ecofuel Passatilla, ostettaessa ajettu n. 250tkm. Sen jälkeen vaihdoin Ecofuel facelift Touraniin, vm2011, jolla nyt ajeltu vajaa vuosi.

Jos Passatin tilat ovat riittävät (mitä ne kyllä todennäköisesti suurimmalla osalle ovat, sillä B7 Passat on tiloiltaan ja tavaratilaltaan hyvinkin tilava), niin valitsisin melkeinpä Passatin, sillä siinä on 21kg:n kaasutankit ja puolitettu bensatankki, pienemmän kulutuksen ja hiukan 7-paikkaista Tourania suurempien tankkien ansiosta kaasulla ajelee pitemmälle kuin Touranilla, maantiellä pääsin 500km kaasulla. Samoin bensalla pääsee n. 400km, jos nyt tulee pitempi reissu jonnekin missä asemia ei ole. Passattiin saa myös tavaratilan lastausverkon, joka lienee koiraomistajalle näppärä, aika monesssa käytetyssä vakiona mukana.

Touranin puolesta puhuu taasen se jos tarvitaan 7-paikkaa, tai 5-paikkaisena todella suurta ja korkeaa tavaratilaa. Todella pitkillä reissuilla kun ajetaan koko päivä putkeen aamusta iltaan Touran on hieman parempi ainakin omasta mielestä ajoasennon osalta, mutta tämä lienee ihan mielipidekysymys. Samoin jos takana istuu 3-matkustajaa, keskipaikka on Touranissa mukavampi kuin Passatissa, sillä jokainen tuoli on muotoiltu erikseen.

Kaasu-Tourania on sekä 5- että 7-paikkaisena. 5-paikkaisessa on isommat kaasusäiliöt, olikohan 25kg ja 7-paikkaisessa pienemmät, 18kg. Bensatankki on vähän päälle 10 litraa. Moottorihan on näissä sama, DSG:n viritys on Touranissa hieman erilainen Passattiin verrattuna, Passatin DSG ajatti ainakin omassa hieman pienemmillä kierroksilla pienillä vaihteilla kuin Touran.

Passatissa ei ollut mitään ylimääräisiä osien vaihtoa tarvitsevia vikoja sinä aikana kun se minulla oli, samoin Touran ollut viaton. Samoin molemmissa ketju oli/on alkuperäinen. Passatin DSG oli vaihdettu/huollettu VW-merkkihuollossa goodwilliin n. 190tkm, auto oli ensimmäisellä omistajalla ollut Tukholmassa taksina. Huoltohistoriassa oli samoin vaihdettu puolia ja muutama suutin, samoin kaksoiskytkin.

Itse katselisin vm2011 tai uudempia sillä siinä on tullut facelift ja oisko mutuna heittäen pikkuvikoja vähemmän kuin esim. aikaisemmassa 3C Passatin Ecofuelissa (->2010).  Uudempien puolella Golf TGI on saatavilla 2015->, mutta siinä on pienemmät kaasutankit n.15kg ja pienempitehoinen 81kw kone. Passatti liikkuu Ecofuel + DSG yhdistelmällä isollakin kuormalla kohtuu vikkelästi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 672
    • Profiili
Vs: EcoFuel-volkkari, mutta mikä?
« Vastaus #4 : 20.07.19 - klo:14:34 »
Niin vielä lisätäkseni Touranista on versio myös märällä DSG-6:lla, jota on myyty Ruotsissa taksikäyttöön. Koeajoin yhden, mutta ko. yksilö ei täyttänyt toiveita, niin nyt alla DSG-7:lla varustettu.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa niku

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: EcoFuel-volkkari, mutta mikä?
« Vastaus #5 : 20.07.19 - klo:16:51 »
Hyvä ajatus joka tapauksessa hommata kaasuauto! Meillä kohta kaksi vuotta käytössä vm 2014 Golf Variant TGI ja ollaan tykätty. Lienee vähän pienempi kuin mitä haet, mutta kyllä siihenkin koira taakse mahtuu. Kaasutankki voisi olla isompikin, 15 kg tankilla ajaa kaupungissa jotain 300 km, maantiellä rauhallisesti jopa 450. Mahdollisesti kiinnostavana tiedonjyväsenä ainakin Golfeissa on loppuvuodesta 2014 komposiittitankit (eikä enää teräs), mutta tuskinpa sillä käytännössä hirveästi väliä on. Vanhimmissa kaasuvolkkareissahan oli ongelmia tankkien ruostumisen kanssa, mutta ne on kai vaihdettu Volkkarin piikkiin takaisinkutsuna, ja nyt pitäisi olla paremmat pinnoitteet (tai tosiaan komposiittia).

Poissa Ramzez

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: EcoFuel-volkkari, mutta mikä?
« Vastaus #6 : 20.07.19 - klo:18:11 »
Olin tammikuussa vastaavassa tilanteessa, että vaihtoehtoisella polttoaineella käyvä auto piti saada ja tutkin tarkkaan eri vaihtoehdot läpi. B7 Passat osoittautui järkevimmäksi valinnaksi, kun budjetti oli n. 13-15t€ ja vuosimalli piti olla tältä vuosikymmeneltä.  Lisäksi kasvava perhe edellytti parempaa kuljetuskapasiteettia, joten mallin piti olla vähintään farmari. Volvot osoittautuivat tässä kohtaa liian kalliiksi, Audit ja Mersut liian pieniksi ja Golf tankiltaan ja tiloiltaan pieneksi. MK7 Golf olisi joka tapauksessa järkevillä kilometreillä ja hyvillä varusteilla maksanut selvästi yli 15t€ ja varustetaso olisi keskimäärin ollut heikompi kuin Passatissa.

Tässä muutama nippelitieto, joka opin Passattia etsiessä:

Ruotsissa näitä on paljon ja ollut myös taksikäytössä. Sikäläisillä foorumeilla näistä kaasumalleista on ollut aika vähän pahaa sanottavaa. Jokin salaisuus lienee siinä, että huoltoväli on lyhin mahdollinen, eli kiinteä 15tkm/1 vuosi. Kannattaa myös autoa etsiessä varmistua, että huollot on oikeasti tehty oikea-aikaisesti, sillä ainakin yksi Passatti tuli vastaan, jota oli n. 100tkm eteenpäin alettu huoltamaan 30tkm välein ja myyjäliikkeen edustaja vain totesi, että Volkkareissa huoltoväli voi olla 30tkm, vaikka tosiasiallisesti kaasu Passatissa tämä ei ole mahdollista. Kiertäisin kaukaa yksilöt, joita ei ole huollettu 15tkm välein.

Jos ostat yli 200tkm ajettua Passattia, huoltohistorian on hyvä olla kunnossa, mutta mahdolliset tehtaan vastaantulot tuosta ajomäärästä eteenpäin ovat korkeintaan nimellisiä, jos korvaavat ollenkaan. Siksi tässä kohtaa ei kannata enää odottaa kovin paljoa, jos jotain hajoaa ennenaikaisesti. Myös vanhimmat B7:t (2011 alkaen) voivat ikänsä puolesta olla niin vanhoja, ettei vastaantuloja juuri ole saatavissa, eli jos jännittää, niin parempi ostaa isommasta liikkeestä, jotta saa virhevastuun, mikäli jotain sattuisi tapahtumaan.

Jakoketjua ei ollut yhteenkään kaasu Passattiin vaihdettu, jotka kävin katsomassa. Kävin tätä myös siltä osin huolellisesti läpi, että kahlasin kaikki Nettiauton myytävänä olevat ja myydyt ilmoitukset läpi ja etsin lisätietojen perusteella, että kuinka monessa saattaisi olla maininta jakoketjun vaihdosta. Näitä oli muistaakseni korkeintaan yhden käden sormissa laskettava määrä. Lisäksi täältäkään etsimällä ei pystynyt tulemaan johtopäätökseen, että näihin kaasumalleihin olisi väistämättä pitänyt vaihtaa jakoketjua. Liekö ero tosiaan tuossa huoltovälin pituudessa verrattuna tavalliseen bensiini TSI:hin, koska perustekniikka on molemmissa sama.

DSG:n kanssa lienee mahdollista, että joitakin ongelmia voi olla, se ei eroa muista 7-portaisista kuivakytkin versioista, mutta omassa autossani tuo on toiminut hyvin ja mittarissa on jo 220 tkm. Huoltohistorian perusteella myöskään laatikolle ei ole mitään tehty.

Maantieajossa olen passatilla päässyt jopa n. 580 km pelkällä kaasulla, bensatankki tuo tähän vielä 500km lisää. Sekalaisessa ajossa on päässyt n. 500 km kaasulla.

Muistaakseni n. 2013 eteenpäin voi huomata, että sisustaa on B7:ssa päivitetty, mm. ilmastoinnin ohjauspaneeli on lähempänä B8 mallia. Ensimmäisissä B7:n malleissa on vanhempi paneeli.

Lopuksi vielä toteaisin, että en voi kuin suositella kaasuautoa! Halpa ja hiljainen ajaa ja oikeasti ympäristöystävällinen auto.

Poissa Ramzez

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: EcoFuel-volkkari, mutta mikä?
« Vastaus #7 : 20.07.19 - klo:18:25 »
Täydennän edellistä vielä siltä osin, että keskimäärin B7:ssä vaikuttaisi olevan vähemmän korroosio-ongelmia kuin edeltävässä 3C:ssä, mutta vastaan tuli kyllä pari yksilöä, jotka taisivat olla 2011-2012 ikäisiä ja n. 150tkm ajettuja, joissa esim. takaluukku saattoi olla ruosteessa. Kannattaa siis käydä kiinnostava yksilö siltä osin huolellisesti läpi, ettei joudu heti maalauttamaan paikkoja.

Nettiauton ilmoitusten perusteella myöskään varustetaso ei välttämättä suoraan korreloi hintaan, joten itse etsisin pääasiassa vain Highline-mallia ja niistäkin parhaiten varusteltuja versioita (panoraama, kaista-avustin, webasto, sähköinen vetokoukku, adaptiivinen vakkari, led/xenon valot jne.).

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy