Lämppärin vaihto (haaste) Touran (Golf 5, Passat etc.)

Aloittaja Touristi, 09.07.19 - klo:10:59

« edellinen - seuraava »

Touristi

Disclaimer: nämä ohjeet kertovat lähinnä, mikä voi mennä vikaan. Ehkä näiden avulla väistät itse pahimmat ongelmat ja näistä on siis enemmän haittaa kuin hyötyä!

Lämppärin vaihto tuli ajankohtaiseksi, kun vaihdoin ilmastoinnin kompressorin ja lauhduttimen (ml. kuivain). Vaihdoin myös painekytkimen (lauhduttimen liitäntä alhaalla, 17 mm kiintiksellä lähtee, o-rengas syytä vaihtaa) ja paineensäätimen mistä aiheutui iso ongelma sijainnin takia ja koska ei meinannut lähteä alaputki menemään paikalleen.

Koska irrotin isolla väkivallalla lämppärin putket, ei onnistunut kiinnittää vesiputkia uuteen kennoon. Varoitus: löysää 6 mm kannalla olevaa n. 2-senttistä ruuvia konetilasta jäähdytysletku-liitäntöjen välistä kuten Haynes/Alfamer käskee. Muuten tulee vielä vaikeammaksi irrottaa putkia, se on joka tapauksessa tajuttoman vaikeaa koska kyseessä on kumikaulus eikä vain o-rengas - se on pitkältä matkalta juuttunut. CRC/WD40 tarpeen, ja kärsivällinen hetkuttaminen. Lopuksi tarvitsin tylsähköä lattaruuvaria, varovasti ja vähän.

Yritin liittää multitoolilla (Fein 350 W, puuterä, mutta vähempikin teho riittää ja pelkkä sahanteräkin (?) kun varjelee ympäristöä pellinkappaleella) irrotettua putkistoa putkenpätkiin lyhyellä Noran massiivisen vahvalla syyläriletkun 5 cm pätkällä. Ei toiminut, tarvitaan elastisempaa kappaletta. Valmiiksi taivutettu syyläriletku auto-spekseillä on hyvä, ehkä jostain autonromusta löytyy myös ilmaiseksi.

Lopulta sain laittaa lämppärin paikalleen käyttämällä 2x mutkan sisältävää 19 mm ohuehkoa jäähdytinletkua (mallia Motonet, pituus n. 30 cm, hinta 15,90 â,¬). Koska letkut vaativat tilaa, oli sahattava mustan muovikannen "korvake" putkien kohdasta pois. Ehkä olisi pitänyt sahata myös 1,5 cm luokkaa ylhäältä muutenkin, jossei tuo keltavihreä muovivarsi mahdu liikkumaan? Michael Yu ym. antavat ohjeet YouTubessa, että pihdillä on napsaistava väliaikaisesti irti vivun päässä oleva lukitus ja palautettava työn jälkeen. Itse koin, että Touranissa kenno mahtui alitse ilman irroitusta. Ehkä näin ei silti käy. Kennokotelon ala- ja etuosan huulta on syytä viilata millin verran ja helpottaa näin asennusta. Kennon tiellä on ainakin kaasupolkimen tuessa oleva musta mötikkä, siitä johto irti ja käännös vastapäivään irrottaa sen.

Osanumerot ja tiedot ym.: rintapellin kiinnikken sisään menee 2 kpl alle â,¬ hintaisia o-renkaita, koko n. 21,8 mm (sisämitta) x 3,5 mm (paksuus), kiinnikkeet lähtevät iloisesti auton uumeniin kun irrotat huolimattomasti kuin minä. Lattaruuvarin 90 asteen käännös riittänee, että loksahtavat ulos. Hätätapauksessa teko 1,6 mm teräslangasta. Romikselta saa, VW myy vain koko käännöstä 20 â,¬. Ole siis tarkkana kun avaat rintapellin kiinitykset. Kenno on nähtävästi korvautunut järkevämmällä putkikiinnityksellä olevalla, tässä esim. 60 â,¬ Nimarkissa: https://www.nimark.fi/buy/nrf_54205_1323/ lienee helpompi kiinnittää, OE-nro 3C0819031 tai 3C0819031A. Ohje ja kokemukset koskevat tätä 1K0819031 (tai 1K0819031*, * on joku kirjain) -numeroista, hinnat alkaen 27,40. Toivottavasti tiivarit tulee mukana, tiivistesarja uusin lommein maksaa 14 â,¬ marmoritiskillä https://www.nimark.fi/cars/vw/vw_passat_variant_365_2.0_tdi_2.0_tdi_sisatila_lammonvaihdin-9004-358-100347/ Jottei vain Nimarkia mainostaisi, todettakoon että itse ostin maakunnassa Fixuksen Nissens-kennon, lähtö vähän yli 80 â,¬, se on hyvä, mukana siis O-renkaat joille en keksinyt käyttöä...











Nissens-tarvike (vasen) on isommilla putkilla, niiden ulkopaksuus on 2,6 ja vanhan 2,4 mm luokkaa. Virtaavuus on parempi! Kuvista voi nähdä, että "lommien" asentamisessa on täysi työ, vaikka ne ovat sylissä! Paljon voimaa tarvitaan että Nissensin tiivisteet menevät paikalleen. O-renkaat 19-milliin tulivat mukaan mutta en tajua mihin ne mahtuisivat, kumikauluksia käytin ja syylärinesteellä voitelin ohjeen (Haynes Touran Diesel) mukaan. Ohjekirja muuten ei sano, että lämppärikotelo ei sen ohjeilla irtoa vaan on myös rintapellin tulisuojien takana pultattu... hajottamon mies sanoi käyttäneensä lämppärin vaihtoon 11 h kun irrotti kojelaudan. Putkenpätkät jäivät aluksi liian pitkiksi n. 9 cm, 6 cm riittää (suoraa osuutta riittävästi), autoon syytä jättää näkyväksi lähes kaikki suora osuus kotelon vierestä sillä muuten ei saa klemmaria kuin kiinnikkeen taakse joka tässä jäi irti... retkipatjan 8 mm solumuovia harmaata sen taakse suojaksi, samoin kotelon eteen ettei lämppärin kotelon raosta tule turhan paljon vinkunaa...

Touristi

#1
(editoin alkuperäistä)

Touristi

#2
Kulkine siis Touran vm. 2004, valmistettu 2003, siis ehdoton beta-versio Golf 5-sukupolvesta ja myös lämppärin uudesta kiinnitystavasta, Golf 2-4 oli muoviputkella ihan putkenpäillä varustettu, helppo asentaa helppo hajoamaan koska 2 matskua. Nyt uudet ovat täyttä alumiinia Golf 5 ja Touran alkupää ainakin. Ahtailla spekseillä, joita Nissens on isontanut, menevät tukkoon vaikkeivät vuoda, joten VW/Skoda-kansa vähin erin on kuin käänteinen sammakko kiehuvassa vedessä eli tottuu yhä kylmempään kyytiin...

Tuossa kuvassa missä on lyhyt putkenpätkä on siis paksua syyläriletkua 19 mm, mutta sitä ei ole syytä käyttää. Lyhyt ja paksu letku ei taivu tavalla, jota tarvitaan, alu-putki on niin pehmeää että sitä pitää jäädä useampi cm uuden letkun alle asentaessa. Valmiiksi käännetty 19 mm letku on siksi hyvä.

Ja kuten sanottu, näitä ei tarvisi tehdä, kun tajuaisi, että lommit saa putket saa puristettua pihdeillä ja sitten vasta sitten ruuvattua (torx 15, joku ohje puhui 3 mm kuusiosta, joka se ei ole). Sekään ei tee hommaa helpoksi kun auton sisällä taistelee, viilaa on syytä käyttää vain tason epätasaisuuksien poistoon. Tosi vaikeaa, miksi lienee rakennetta muutettu takaisin järkevämpään suuntaan...

Tässä kohtaa ihmettelen monien muiden kanssa ehkä sitä, ettei "mätänet" myy kyseistä kennoa - ehkä asiakasvalitukset ovat säikäyttäneet? Homma menee todellakin omalla vastuulla ja jos ongelma tulee pitää osata sahata, viilata ja olla pellepeloton.

Tässä esimerkki monista YouTuben heater core replace -ohjeista (Michael Yu, muistuttaa siitä keltaisesta varresta) https://www.youtube.com/watch?v=QUPm1O-Jfvk Myös Haynes kertoo, että kennon saa kyljestä irrotettua ilman kojelaudan avaamista, jota siis ei voi avata koska Haynes ei kerro missä ovat konetilan pultinpäät. Tein kaikki Haynesin ohjeen mukaan ja silti musta kotelo jäi lillumaan keskelle kojelautaa. Ã,,lä siis avaa tai avauta kojelautaa, muutenkin homman voi hoitaa!

Touristi

#3
Tässä vielä kuva siitä, kun irrottaessa telottuja auton putkia yrittää turhaan saada uuden tiivistekauluksen (ei Nissensin o-renkaita) kanssa kiinni. Tällainen liitos ei tod. ole pitävä! Kun aikansa yritti, tajusi että pitää hakea romuttamolta "uudet" putket ja niistä pätkiä varaliitos. Näin päästiin tilanteeseen joka on useissa autoissa, ja aiemmissa ja myöhemmissä VAG-kulkineissa, eli ettei kennossa ole vain pari pientä aukkoa vaan putkilähdöt.

Käytännön havainto: kun autossa on (uuden lauhduttimen lisäksi, joka sallii ilman virtauksen väli- ja vesijäähdyttimen läpi ja tuo lisää tehoakin) uusi kenno, alkaa lämmönsaanti 70 asteen lämpötilan tienoilla ja on aivan eri luokkaa. Lisäksi auton moottorin lämpötila on ainakin isolla tiellä 86-87 astetta mittarin mukaan eikä enää koko ajan taivasta kohti sojottava 90. Läpivirtaavampi kenno tarjoaa siis jotain etua myös koneen jäähtymiseen, siltä ainakin tuntuu!



free image host

Touristi

Rinkuloiden kanssa on muuten niksi, jota ei Haynes kerro: kun ne ovat kohdallaan, ne voi pitkällä&kapealla pihdillä puristaa kiinni. Teräsrenkaat pysyvät paikoillaan, kunnes ruuvaa ne T15-avaimella (mieluiten räikällä) kiinni. Joka tapauksessa tarvitaan voimaa, eli vaikka avustaja painamaan kennon runkoa puolimetrisellä kakkosnelosella pelkääjän puolelle. Renkaat tulee olla kennon suuntaisesti, että kenno ja kansi mahtuvat, alunperin on alemman ruuvi alhaalla ja ylemmän ylhäällä - se kannattaa jatkossakin.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Touristi - 09.07.19 - klo:14:14
Lisäksi auton moottorin lämpötila on ainakin isolla tiellä 86-87 astetta mittarin mukaan eikä enää koko ajan taivasta kohti sojottava 90. Läpivirtaavampi kenno tarjoaa siis jotain etua myös koneen jäähtymiseen, siltä ainakin tuntuu!

En halua olla ilonpilaaja, mutta Touranin lämpömittari näyttää tasan 90 astetta aina kun nesteen lämpötila on noin 74-110 astetta. Jos se nyt näyttää alle 90 niin todellinen lämpö on noin 70 astetta joka ei ole enää normaalin rajoissa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Touristi

Oot noin perillä GolfMkV-sukupolvesta niin kerro miksi merkkikorjaamo toisaalta sanoo lämmityslaitteeb sisäkennoista että "ei näitä ole paljon mennyt" mutta myös kehottaa samoilla lämpöisillä vaihtamaan kennon. Jotain häikkää niissä vanhemmiten on, vaikkeivät vuodakaan?

Tuota sisälämmitintä huudatin niin isolla ja oli viileä ilta, että näköjään käyntilämpö tuli vasta kaupunkinopeudella... pitää miettiä meneekö termari kunnolla kiinni jos lämpeneminen itsessään tökkii. Toinen juttu on, miksei koskaan hyrise syylärin puhallin, mutta osasyy on kai pitkään kuolleena ollut ilmastointi. Kohta täytän (fingers crossed) itse tuunatun ilmastoinnin ja katsoo sitten. Termarin vaihtoaika on nokkahihnan kohdalla sitten, jos on. Niinköhän "ei niitä ole mennyt mutta" pätee siihenkin.


M_M

Lainaus käyttäjältä: Touristi - 09.07.19 - klo:15:40
Oot noin perillä GolfMkV-sukupolvesta niin kerro miksi merkkikorjaamo toisaalta sanoo lämmityslaitteeb sisäkennoista että "ei näitä ole paljon mennyt" mutta myös kehottaa samoilla lämpöisillä vaihtamaan kennon. Jotain häikkää niissä vanhemmiten on, vaikkeivät vuodakaan?

Öh, missä väitin olevani noista jotenkin erityisesti "perillä"? Kertomani fakta pätee suunnilleen kaikkiin tällä vuosituhannella valmistettuihin volkkarikonsernin autoihin. Lämmityslaitteiden kennoista en tiedä yhtään mitään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Touristi

Okei, jäädään kuulolle odottamaan kokemuksia muiden VAG-kuskien lämppärihistoriasta. Joku on varmaan saanut vaihdettua suorilta kaiken ihan ok. Tai sitten juuri kukaan ei ole vaihtanut noita, koska ne eivät vuoda, ja pieni jäätyminen talvella on otettu ominaisuutena eikä vikana. Nähtävästi Passatin muoviputkiversiot ovat kovimpia hajoamaan, ja kojelautoja on sitten availtu.

Itse tosiaan irrotin kojelaudan, ei lähtenyt ehjänä koska oli tehtaalla laitettu etukautta ennen tuulilasia (rapsakkaasti etukannattimet harmaan ylä- ja mustan väliosan etureunan välistä hajalle, mitkä korvasin liimamassalla), sieltä jäi eräs ilmanohjainkin välistä laittamatta kun ei löytänyt helposti paikkaansa eli murheeksi meni mutta ei isoksi: ehkä vähän viheltää, mutta ilman loppuosoite on sama eli ohjaamo. Lopputulema oli, ettei sen avaaminen jouduttanut enempää ilmastoinnin paineentasaimen kuin lämppärinkään asennusta, mutta tulihan nähdyksi LOL (:

b1mpo

Jos lämppäri ei vuoda, niin ei sitä heti kannata alkaa vaihtamaan. Jos lämpö ei riitä, niin ensi töikseen kannattaa laittaa maskia keulaan. Sen jälkeen alkaa termarin ihmettely ja vesiletkujen lämpötilojen testaus. Eli syylärin alavesiletku ei saa lämmetä, jos termarilämpötiloja ei ole saavutettu. Sisäkennolle menevän letkun pitää olla reilusti kuuma, sekä paluuletkun jonkin verran haaleampi, jotta lämpö on siirtynyt kabiiniin täydellä lämmön pyynnillä. Jos meno ja paluu yhtä lämpöisiä, ei kennoa käytetä kabiinin lämmittämiseen ja silloin on vikaa. Kyllä lämpöä pitäisi sisälle riittää, jos lähellekään moottorin normilämpötila saavutetaan. Lämmintä puhalletaan myös ennen tuota 70°C lämpötilaa, eikä vasta sitten.

Kennoa voi huuhdella molempiin suuntiin vettä päästämällä, jos sen epäilee olevan tukkoinen. Automaatti-ilmastoidussa kannattaa lukea anturitietoja, jotta selviää onko sen takia olo vilpoinen. Myös läppämoottorit saattavat jumiutua/rikkoutua, jolloin kennon kautta ei ilmaa kierrä. Lämpötila-antureitakin saattaa mennä rikki, jolloin anturin ilmoittama lukema on maksimilämpö ja sen takia puhalletaan viileää.

On normaalia, että jos moottorista otetaan paljon lämpöä ilman kunnon kuormitusta, tippuu viisari kylmällä kelillä nopeastikin. Tämä tilanne tulee usein kaupunkiajossa, jossa auto käy tyhjäkäyntiä.

Talvella siis suosittelen käyttämään maskia, jotta pysyy lämmöt myös koneessa kabiinin lisäksi, eikä moottoritilakaan sotkeudu. Ei ole tullut kylmä vaggiautoilla, eikä muillakaan tällä halvalla menetelmällä.

Ps. En ole saanut kennoa rikki yhdestäkään autosta, mutta ilmanvaihtokanavan anturi ollut sökönä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Touristi

#10
Niinpä. On tuota pahvia tullut harrastettua. Tumpelointi kennon kanssa ei ole hyöty-haitta-suhteessa ihan fiksua. Kennon huuhtelu onnistuu (eikö vain) VAG-autoissa rintapellin vähän yli 20 mm putkista letkuilla ja järkevällä (ei isolla) paineella, laittaa vaikka viemäriraetta sekaan aluksi. Ei se voi pahentaa mitään? On toki muitakin aineita, etikkaa, syylärin huuhteluaineita. Jos on isokoppainen auto ja oikeesti kaipaa lisää lämmitystehoa, niin sitten kuitenkin paikallaan on aftermarket-kenno varsinkin jos (!) osaa itse vaihtaa. Onhan se jo tehty isommaksi sisältä alun alkaen! Kokemus itsellä on Volvo-merkkisestä autosta, jossa kenno oli oikeasti rikki, glykolisumua tuulilasissa ja makeaa höyryä hytissä. No, jahka jonkun Octaviassa on 600 000 km niin eiköhän vuotamattomankin kennon päivät ole luetut.

b1mpo

En suosittele nykyautoihin mitään aftermarket kennoja. Vakiokennot luovuttavat tehokkaasti lämpöä lähestulkoon kaikissa uudehkoissa autoissa niin että jopa moottori viilenee. Siihen nimenomaan maskia sitten pitämään moottoria lämpöisenä ja puhtaana.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Touristi

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.07.19 - klo:18:59
En suosittele nykyautoihin mitään aftermarket kennoja. Vakiokennot luovuttavat tehokkaasti lämpöä lähestulkoon kaikissa uudehkoissa autoissa
No, yli 400 tkm ajettu 16 v sitten valmistettu auto on enemmän ELV (end of life vehicle) kuin uudehko. Nissens luovuttaa nyt vuorostaan lämpöä niin, ettei palella tarvitse. Koeajolenkillä ruuvailin sitä simppeliä lämpöautomaattisäädintä (ei Climatronic) ja lopputulemaksi sain vikakoodin P2185, testerillä nollaamisella poistui. Voipi olla menossa anturikin, tai sitten vain ajautui eri puolille moottoria vääränlämpöiset vedet kun lämppärillä leikki, järjestelmähän on tunnetusti herkkä kun on useita antureita kertomassa milloin on oikeanlämpöistä vettä missäkin...
How VW parts fail kertoo myös kennoista, kertoo se tosin antureistakin, tämä Humble Mechanic on kyllä aika ärsyttävä: https://youtu.be/ELprS6sj0mU

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy