Android Auto viimein virallisesti Suomeen

Aloittaja PeteFinn, 03.07.19 - klo:08:10

« edellinen - seuraava »

PeteFinn

Onhan tätä jo iät ja ajat odoteltukin. Ei löydy vielä tätä kirjoittaessa sovelluskaupasta, mutta varmaan pian sinne ilmestyy.

https://www.androidpolice.com/2019/07/02/android-auto-support-expands-to-denmark-finland-iceland-and-sweden/

Jasca

Eipä ole yksikään Pohjoismaa vielä tuolla Androidin listalla...

https://www.android.com/auto/faq/
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 03.07.19 - klo:08:42
Eipä ole yksikään Pohjoismaa vielä tuolla Androidin listalla...

https://www.android.com/auto/faq/

Eiköhän ne tuonne aikanaan päivity, kun vaan joku muistaa kertoa asiasta sille Googlen työntekijälle, joka noita sivuja päivittää. Ja sille, jonka homma on lisätä se Play kauppaan. Lomallahan ne kuitenkin molemmat makaavat...

webziz

Harmi vaan että on ihan ruokottoman huono välpe. Bluetooth + kännykkä on far superior ratkaisu noin niinko käytettävyysperspektiivistä.

teraja

#4
Tulispa Assistant samalla, koska eihän tuolla mitään tee ilman toimivaa puheohjausta.

Kiinnostaisi muuten tietää lähde tuolle Android Policen uutiselle.

Ukko

Näyttäisi full link -aktivointi maksavan omaan autoon 241 euroa. Eipä tosin tuo uutinen nyt vielä viralliselta näytä, joten nähtäväksi jää.

Freeze

Onhan se APK Mirrorilta ollut saatavilla jo pitkän aikaa, hyvin on toiminut.
Kia Niro EV 2022

Ukko

Tyhmä kysymys kun en ole Android Autoon tutustunut, onko nyt niin että minkäänlaista nettiselainta ei voi näytöltä operoida? Näyttäisi Google Maps ja Spotify olevan ainoat järkevät sovellukset.

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Freeze - 03.07.19 - klo:11:49
Onhan se APK Mirrorilta ollut saatavilla jo pitkän aikaa, hyvin on toiminut.
Juu, itselläkin sitä kautta asennettuna. Play Kaupan kautta asennettuna vain päivittäminen helpottuisi hieman, ja tarjolla olisi aina uusin (julkinen) versio. Jos toki suht vikkelään ne kait tuonne APK Mirroriinkin tulevat...
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

PeteFinn

Jaahas, taisikohan joku Googlella hötkyillä. Pohjoismaat, poislukien Norja, oli listattu uutena tuonne Android Auton help-sivustolle, mutta ne on nyt sieltä poistettu. Tuon listan pohjalta tehtiin varmaan tuo Android Policenkin uutinen.

Eipä tuossa APK Mirrorissa ole tosiaan mitään vikaa, jos tietää homman. Useampikin automyyjä on vaan todennut, että se on heidän kannaltaan todella huono homma, kun asiakkaat ei yleensä tiedä mitään noista paikoista tai sideloadaamisesta, joten myyjä joutuu softan asentamaan (jos itsekään osaa). Ja sitten ne soittavat jonkun ajan päästä, että ei toimi enkä osaa päivittää. Kyllä tuo pitäisi viralliseen jakoon saada, kun sehän on toiminut suomen kielellä ihan mainiosti jo useamman vuoden. En käsitä, mikä tuossa maksaa.

Ukolle: ei ole nettiselainta. Karttasovelluksista toimivat hyvin Google Maps ja Waze. Striimaussoftia on muutama.

Jos ei tulekaan nyt, niin tulisi edes loppukesästä, kun AA:lle tulee se isompi käyttöliittymäpäivitys. Viimeistään siihen saumaan kannattaisi lisätä pohjoismaat.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 03.07.19 - klo:12:11
Tyhmä kysymys kun en ole Android Autoon tutustunut, onko nyt niin että minkäänlaista nettiselainta ei voi näytöltä operoida? Näyttäisi Google Maps ja Spotify olevan ainoat järkevät sovellukset.

Itse en kyllä hirveän tarpeellisena tai edes järkevänä näe netin selaamista ajamisen aikana, mutta sen sijaan monet muut sivellukset ovat kyllä hyödyllisiä. Waze varoittelee mukavasti kameroista navigoinnin yhteydessä ja on ruuhkaisilla alueilla suositeltava navi muutenkin. Pikaviestintä onnistuu myös ajon aikana. Mediapuolelta suoratoistimet, nettiradiot, podcastit ja äänikirjat... Ja onhan googlen assistkin mukavasti tarjolla samassa paketissa.

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 03.07.19 - klo:12:13
Juu, itselläkin sitä kautta asennettuna. Play Kaupan kautta asennettuna vain päivittäminen helpottuisi hieman, ja tarjolla olisi aina uusin (julkinen) versio. Jos toki suht vikkelään ne kait tuonne APK Mirroriinkin tulevat...
Mulla näyttää olevan 21. Kesäkuuta julkaistu versio päivittynyt luuriin automaattisesti play kaupan kautta.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.07.19 - klo:12:32
Mulla näyttää olevan 21. Kesäkuuta julkaistu versio päivittynyt luuriin automaattisesti play kaupan kautta.

Oletko ihan varma? Mulla ei ole koskaan päivittynyt AA itsekseen. Vai olisikohan siellä jo hissukseen tehty jotain esivalmisteluja Suomenkin osalta.

Jasca

#12
Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 03.07.19 - klo:12:37
Oletko ihan varma? Mulla ei ole koskaan päivittynyt AA itsekseen. Vai olisikohan siellä jo hissukseen tehty jotain esivalmisteluja Suomenkin osalta.
Hieman epäilen minäkin tuota. Kun mielestäni "manuaalisesti" asennettu app ei päivity Play Kaupan kautta, vaikka sinne tulisikin saataville. Korjatkaa jos olen väärässä...

Ja tässä tapauksessahan AA ei Play Kaupassa näy, joten miten se voisi sitä kautta päivittyä?
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

b1mpo

Kyllä play kauppa saattaa päivittää sovelluksen, vaikka se olisi ohi ladattukin, jos kyseessä siis virallinen sovellus.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

webziz

Kertokaa nyt mulle mitä hyvää tuossa on pl. se että tuossa on teknologiakimalletta

Kokeilin tuota android-autoa yhden reissun ajan ja huomioita
- Android auto ei oo softana erityisen miellyttävä, vaan se sotkee perustoiminnallisuutta
- Jostain syystä GPS huusi toimimattomuuttaan koko android auto -experiencen ajan
- vaatii kännykän letkussa (usb) koko käytön ajan
- skodan "puhetoiminnallisuudet"-nappi ei ole android auto integroituva

Käytännössä homma rokkasi paljon paremmin kännykkä tuuletusaukkotelineessä, vaikka teknokraattiminäni olisi asian toisin halunnut olevankin

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: webziz - 03.07.19 - klo:13:24
Kertokaa nyt mulle mitä hyvää tuossa on pl. se että tuossa on teknologiakimalletta


Minusta siinä on hyvää se, että navigointiin saa Google Mapsin tai Wazen isolle auton näytölle, jos autossa sellainen on. Ihan eri asia kuin tihrata karttaa tuuletusritilään tai imukuppiin viritetyn kännykän näytöltä. Ja jos autossa on vielä moderni kosketusnäyttö, niin AA:n käyttö on mielestäni ihan ok. Lisäksi se ymmärtää mielestäni hämmästyttävänkin hyvin suomenkielistä puhetta esim. navigoinnin päämäärää syötettäessä tai assistantilta muita asioita kysyessä. Ja tämä onnistuu auton ratista nappia painamalla. Oletko muuten varma, että ei toimi Skodassa? Audissa napin lyhyt painallus kytkee Audin oman puheentunnistuksen ja vähän pidempi painallus AA:n puheentunnistuksen. On toiminut kyllä tosi hyvin ja luotettavasti.

Käytän itse pääsääntöisesti auton omaa multimediasysteemiä ja navigaattoria, koska niistä pidän, mutta mielestäni AA on aivan hyvä vaihtoehto, jos autosta löytyy AA-tuki, hyvän kokoinen näyttö eikä ole esim. tehtaan navia. Omassa autossa AA ei ole kenkkuillut koskaan, mikä on ollut vähän yllätyskin. Langattomuus olisi ehdottomasti plussaa ja lisäisi käytön helppoutta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 03.07.19 - klo:12:49
Hieman epäilen minäkin tuota. Kun mielestäni "manuaalisesti" asennettu app ei päivity Play Kaupan kautta, vaikka sinne tulisikin saataville. Korjatkaa jos olen väärässä...

Ja tässä tapauksessahan AA ei Play Kaupassa näy, joten miten se voisi sitä kautta päivittyä?

Avaan AA:n, valitsen vasemman ylänurkan valikosta About ja hammasrattaan takaan näkyy versionumero 4.4.592344. Eikö tuo ole uusin versio? Ja näkyypä tuo Play storessakin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: webziz - 03.07.19 - klo:13:24
Kertokaa nyt mulle mitä hyvää tuossa on pl. se että tuossa on teknologiakimalletta

Kokeilin tuota android-autoa yhden reissun ajan ja huomioita
- Android auto ei oo softana erityisen miellyttävä, vaan se sotkee perustoiminnallisuutta
- Jostain syystä GPS huusi toimimattomuuttaan koko android auto -experiencen ajan
- vaatii kännykän letkussa (usb) koko käytön ajan
- skodan "puhetoiminnallisuudet"-nappi ei ole android auto integroituva

Käytännössä homma rokkasi paljon paremmin kännykkä tuuletusaukkotelineessä, vaikka teknokraattiminäni olisi asian toisin halunnut olevankin
Mitä perustoiminnallisuutta tuo sotkee? Muistaakseni ensimmäisellä kerralla pitää hyväksyä jotain ja sen jälkeen riittää, kunhan vain puhelimessa on GPS päällä. Olen käyttänyt AA:ta monissa autoissa useiden vuosien ajan, enkä ole tuollaiseen toimimattomuuteen törmännyt. Piuhaan puhelin pitää vielä toistaiseksi tökätä, joskaan en itse saa tuosta ongelmaa. Mieluimmin otan piuhan autoon kuin jonkin puhelintelineen. Omissa autoissani Octavia ja Passat ovat käskyttäneet AA:ta tuon ääniohjausnapin kautta, aivan kuten hiljattain vuokraamani Vitokin.

Ukko

Niin ajattelin että selaimen kautta olisi nettiradiota tai yle areenan uutisia pyörittää taustalla. Ei tuosta Android Autosta nyt näillä tiedoilla kauheasti hyötyä omaan käyttöön ole.

Jasca

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.07.19 - klo:13:52
Avaan AA:n, valitsen vasemman ylänurkan valikosta About ja hammasrattaan takaan näkyy versionumero 4.4.592344. Eikö tuo ole uusin versio? Ja näkyypä tuo Play storessakin.
Taidat olla ainoa meistä jolla näkyy Play Kaupassa. Eihän vain sinulla ole VPN käytössä?

En tiedä mikä on AA:n tuorein versio - noin niin kuin virallisesti. APK Mirrorin kautta se on juurikin tuo 4.4.5923...
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 03.07.19 - klo:14:12
Taidat olla ainoa meistä jolla näkyy Play Kaupassa. Eihän vain sinulla ole VPN käytössä?

En tiedä mikä on AA:n tuorein versio - noin niin kuin virallisesti. APK Mirrorin kautta se on juurikin tuo 4.4.5923...

Jep, VPN tuli itselläkin ekana mieleen. Ei näy omassa Play kaupassa pc:llä tai kännykällä. Tuskin on AA:n virallinen versio kovin paljon tuoreempi, jos ollenkaan, kuin tuo APK:n versio. Se päivittyy kyllä kiitettävän nopeasti.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 03.07.19 - klo:14:09
Niin ajattelin että selaimen kautta olisi nettiradiota tai yle areenan uutisia pyörittää taustalla. Ei tuosta Android Autosta nyt näillä tiedoilla kauheasti hyötyä omaan käyttöön ole.

Asenna puhelimeen vaikka TuneIn Radio, ei maksa mitään. Mulla on ollut se luurissa jo vuosikaudet nettiradiota varten, ja se on AA-yhteensopiva eli saat käyttöliittymän auton ruudulle. Puhelimeen merkatut suosikkiasemat saat klikkailtua suoraan auton ruudulta kuultavaksi. Käytän itse tuota jatkuvasti, jos AA on päällä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 03.07.19 - klo:14:12
Taidat olla ainoa meistä jolla näkyy Play Kaupassa. Eihän vain sinulla ole VPN käytössä?

En tiedä mikä on AA:n tuorein versio - noin niin kuin virallisesti. APK Mirrorin kautta se on juurikin tuo 4.4.5923...
Ei ole VPN käytössä.

mabe

Oli google hetkellisesti laittanut nuo neljä pohjoismaata listalle, nyt poistaneet jälleen.
Tulossa on mutta mennyt ehkä julkiseksi muutaman päivän etuajassa.

Odotellaan, tai ladataan edelleen apkmirrorista kuten ennenkin.

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.07.19 - klo:13:52
Avaan AA:n, valitsen vasemman ylänurkan valikosta About ja hammasrattaan takaan näkyy versionumero 4.4.592344. Eikö tuo ole uusin versio? Ja näkyypä tuo Play storessakin.

Vaihdoin puhelimen noin kuukausi sitten, ja asensin silloin uusimman version APK Mirrorista. Näyttää olevan versio 4.3.591854 nyt puhelimessa, eli ei varmaankaan ole päivittynyt mihinkään. Ehkä sinulle pukkasi päivityksen tuon lyhyen hetken aikana, jolloin se on ollut kotimaisessa storessa näkyvillä.

Selaimellahan sen näkee kyllä play storessa, kun löytää linkin oikeaan sivuun vaikkapa googlaamalla. Mutta jos menee suoraan play.google.com etusivun kautta, niin sieltä ei nimellä hakien löydy, koska Suomi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Itse puhun Play store -sovelluksesta, jossa tuo AA näkyy aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin sovellukseni.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.07.19 - klo:18:56
Itse puhun Play store -sovelluksesta, jossa tuo AA näkyy aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin sovellukseni.

Ja sulla on maa-asetuksena Suomi, jos avaa kohdan "Tili" sieltä Play kaupan valikosta? Se tulee näkyviin heti siihen ekalle avautuvalle välilehdelle loppuun.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 03.07.19 - klo:19:34
Ja sulla on maa-asetuksena Suomi, jos avaa kohdan "Tili" sieltä Play kaupan valikosta? Se tulee näkyviin heti siihen ekalle avautuvalle välilehdelle loppuun.
Kyllä.

Country and profiles:
Finland
NHB

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.07.19 - klo:19:46
Kyllä.

Country and profiles:
Finland
NHB

Mielenkiintoista! Voisikohan tuo luurin käyttiksen kielivalinta tehdä eroa. Sulla arvatenkin on kielenä englanti. Eihän sen pitäisi vaikuttaa tähän asiaan, mutta enpä mitään muuta eroa äkkiseltään keksi. Mulla siis suomenkielinen eikä vilaustakaan oikeasta AA:sta.

Jasca

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 03.07.19 - klo:20:01
Mielenkiintoista! Voisikohan tuo luurin käyttiksen kielivalinta tehdä eroa. Sulla arvatenkin on kielenä englanti. Eihän sen pitäisi vaikuttaa tähän asiaan, mutta enpä mitään muuta eroa äkkiseltään keksi. Mulla siis suomenkielinen eikä vilaustakaan oikeasta AA:sta.
Piti ihan kokeilla vaihtaa kieli suomesta lontooksi, vaan eipä putkahtanut AA edelleenkään Play Kauppaan.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy