Mikä on (yli)leveiden vanteiden houkutus?

Aloittaja Jyri, 05.12.09 - klo:01:10

« edellinen - seuraava »

Jyri

Osaako joku kertoa mikä on ylileveiden vanteiden houkutus, tarkoitan sellaisia vanteita jotka ovat selvästi liian leveät käytetylle renkaalle. Aikoinaan näitä näki erityisen paljon saksalaisissa tuunatuissa vanhemmissa VW malleissa (13-14" eli orkkis kokoa, mutta päällä todella matalaprofiiliset renkaat) siis siten että rengas vanne yhdistelmän levein kohta oli selkeästi vanne, ei mikään osa rengasta.

Omasta mielestä parhaimman näköinen yhdistelmä on sellainen missä renkaan kulutuspinta ja vannetta vasten oleva osa ovat yhtä leveät, se luo omaan silmään tasapainoisimman vaikutuksen. Sekä on tietysti paljon käytännöllisempi kuin katukivien kanssa pysäköitäessä.

Edit: korjattu typo



woke

Se vaan on niin härskin näköinen.. 8)

Pertsa

No se vaan on yksi monista muoti-ilmiöistä tuunauksessa. Syynä tuohon on se että tulla tavalla auto saadaan "enemmän" tonttiin. Vanteen/renkaanhan täytyy olla ihan lokasuojan tasalla kun parasta ulkonäköä haetaan. Tässä kuitenkin tulee madalluksessa raja vastaan kun lokasuoja alkaa osua renkaan kulutuspintaan tai kylkeen. Kun on kapeat renkaat niin auton voi madaltaa periaatteessa niin, että lokasuojan kaari tulee vanteen yläreunan tasalle, eli rengas uppoaa osittain lokasuojan sisään.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 05.12.09 - klo:08:11
No se vaan on yksi monista muoti-ilmiöistä tuunauksessa. Syynä tuohon on se että tulla tavalla auto saadaan "enemmän" tonttiin. Vanteen/renkaanhan täytyy olla ihan lokasuojan tasalla kun parasta ulkonäköä haetaan. Tässä kuitenkin tulee madalluksessa raja vastaan kun lokasuoja alkaa osua renkaan kulutuspintaan tai kylkeen. Kun on kapeat renkaat niin auton voi madaltaa periaatteessa niin, että lokasuojan kaari tulee vanteen yläreunan tasalle, eli rengas uppoaa osittain lokasuojan sisään.

Tuo kuullostaa ihan järkeenkäyvältä selitykseltä, ja muoti-ilmiöistähän ei tarvitse aina kaikkien pitää. Omaan silmään kauneinta on jos renkaan ja lokasuojan välinen rako on kautttaaltaan yhtäsuuri, tällöin auto ei näytä madalletulta vaan sopusuhtaiselta, joskus toki madalletun näköinenkin auto on hvyännäköinen, mutta itsellä menee siinäkin raja siten että vanne ei saa mennä lokasuojan taakse, vaan ainostaan osa renkaasta. Makuasioita, eli näistähän voi kiistellä, toisin kuin faktoista :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy