Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Metal Grey vm. 2014

Aloittaja RSOCUstin, 21.06.19 - klo:16:51

« edellinen - seuraava »

RSOCUstin

Tuli hankittua jo kuudes Octavia.
Tarkemmin otsikon mukainen Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Metal Grey vm. 2014.
Kilometrejä autossa oli 233328km kun sen ensinmäisen kerran tankkasin 5km päässä autoliikkeestä.

Vanha vRS siirtyi vaihtoautoriviin Tampereelle 319880km ajettuna http://www.vagarena.fi/index.php?topic=37430.0

Mitäs tästä uudesta sitten voisi kertoa. 450km ajettu jo ja Tre-Lohtaja tultiin tietokoneen mukaan 4.6L kulutuksella.
Ripeää ja jouhevaa ajamista sekä adaptiivinen cruise on erinomainen lisävaruste. Ei tarvitse hartiatlukossa lähteä ohittamaan vaikka eroa edelliseen tehoihin on vain 14hp. Mikä sitten lie todellisuus sitten.

Hymy korvissa tuolla saa ajella.
Ja väri on mielestäni juuri oikea :)



rawpower

Komia peli on! Onnea uudelle hankinnalle. Väri on kyllä oikee valinta.

Saako kysyä paljon hyvittivät edellisestä? kun itsellä ois kiikarissa tommonen 320cdi c mersu 2008-2012 niin ois hyvä tietää mihin varautua kun vaihdossa skodaa tarjoilee.


RSOCUstin

Itse kanssa katsoin C FL nelikko farkkua ja ns. uudempi korista saman ikäistä 3 sarjan biimeri nelikkoa.
Ei oikein löytynyt sopivaa joten pysyttäydyin vRS linjalla. Hyvityksestä jos 320tkm ajetusta vRS mallista saa 4te niin se on hyvin :)

RSOCUstin

Viime viikolla tuli asennettua kanavakuvakkeet ohjeiden mukaan.

Tänään tuli vaihdettu avaimiin patterit, herjasi aamulla. Varuix molemmat avaimet mukaan ja kaupasta uudet patterit. Nyt pelittää kunnolla.

Parin viikon päästä ois huoltoaika myyjäliikeen piikkiin laitetaan kaksoismassa. Auto pääsee Kokkolan Autohuollon hellään huomaan kesälomareissulla :)
Samalla uutta akkua jospa S&S herja poistuisti. Lisäksi laatikkoöljyjen vaihdot myös, sekä mahdolliset kampanjat. Samalla tutkitaan sähköistä huoltokirjaa, mitä autoon tehty.

Auto ollut ekan 180tkm taksina Kouvolassa, historiaa kaivelin. Sen jälkeen ollut parilla omistajalla, molemmilla vuoden verran.
Viimeinen omistaja on 210tkm kohdalla koodannut 15tkm öljynvaihtovälille. Muutetaan se takaisin 30tkm / muuttuva. Ölppä huoltoon ois siis 5tkm ja tarkastukseen 19tkm.

Ei kyllä ole mitään pahaa kyllä sanottavana. Toivottavasti siis kestää 4-5v :).

Tankilliset on mennyt puhtaassa työmatka-ajossa ja kaupunki pyörityksessä 5,79 ja 5,77. Eka tankki puhdasta matkaa 5,38. Ja kulutus Spritmonitorin mukaan 5,65, pyöristää sen ylöspäin :)

RSOCUstin

Kesälomareissulla ja Vihti-Kokkola-Pori-Mellilä-Vihti-Turku-Kokkola väliä tullut seilattua vkon aikana.
Tankilliset 5.41, 5.07, tankkauksista. Pitkäaikainen 5,57 ja ajotietokonekkin on desin sisällä, tarkkuus riittää siis.

Skoda kävi tänään Kokkolan Autohuollossa myyjän piikkiin, vaihdettiin kaksoismassa.
Oli kuulemma todellakin vaihtokunnossa ja pitihän se ääntä, kilsoja 238127km.

Samalla vaihdatin laatikko-öljyt ja suodattimet vain 180e pyöristettynä. Edellisen kerran vaihdettu 180tkm kohdalla.
Öljynvaihto huoltoon vielä matkaa 15tkm.

Sitten tutkittiin miksi S/S ei toimi. Akku koodattiin vaihdetuksi, joku oli sen vaihtanut mutta ei oltu kerrottu tietokoneelle. Ei vaikutusta toimintaa. Skodan testerit näytti että kaikki kunnossa. Epäiltiin että taksikäytössä koodattu pois. Kun mitään vikaa ei ollut päällä missään. Lisäksi todettiin että akulle menee taksilaitteistojen johtoja jotka jätetty paikoilleen.

Kotona laitoin VCDS:n kiinni ja kattelin koodauksia, en ollut aikaisemmin kerennyt asiaan perehtyä niin tarkkaan. Siellä oli vaihdettu voltit 12.1v. Vaihdoin ne tehdasasetuksiin 7.6v ja nyt toimii. Saahan sen napista pois jos ei kaupungissa tykkää käyttää kun taas palaa kaupunkiajoon. Tai vaikka koodattua, kokonaan pois jos siltä tuntuun.

Tyytyväinen ja pienellä siis menee.

RSOCUstin

Skodan adaptiiviset valot testattu yön pimetessä. Lokiikka ei ihan avautunut, ei aina vaihtanut pitkille. Vaatii ehkä päivityksen.
Tai sitten tuo kettuileva AFS boksi ja vikakoodi vaikuttaa asiaan. Joko boksi tai sitten ne tasonsäätöanturit kaput.

1 Fault Found:
5277717 - Positioning Motor for Dynamic Cornering Light Right
          C1088 15 [008] - Open or Short to Plus
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear

Uudet polttimot ainakin joutuu laittamaan tilaukseen ja lisävalot ehkä.
Kuvassa näyttää paremmalta kuin oikeasti on. Tai sitten mun pimeänkö on tosi surkea.







Muutama muuki koodi löytyi. Ei kuitenkaan polta vikavaloja :)
Seurataan jos uusiutuu...


1 Fault Found:
10763 - Starter Enable from Selector Lever Sensor System
          P1734 00 [002] - -
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

2 Faults Found:
1058 - Databus
          U1123 00 [008] - Received Error Message
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
1117 - Automatic Distance Control
          B10E7 F0 [008] - Disconnected
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear

1 Fault Found:
131602 - Power Steering Control Module
          U101D 00 [008] - No Communication
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear

1 Fault Found:
65604 - Door Warning Lamp
          B1326 01 [009] - Electrical Failure
          Confirmed - Tested Since Memory Clear



Viikolla tuli myös vaihdettua kangasmatot, Skodan muovisiin.

RSOCUstin

#6
Lukasin koodit. AFS koodi oli edelleen ja oven varoitusvalon koodi.
Seurataan jos vaikka alkais polttamaan vikavaloja.

Samalla tuli säädettyä kulutusmittaria +7% ylöspäin.

RSOCUstin

Auto keskiviikkona pajalle Skoda Järvenpää, Mäkelän autotalo. Katotaan paljonko menee osia vaihtoon. AFS siis vain :)

RSOCUstin

Niin koodi kun oli tiedossa niin olisihan sen AFS boksin voinut tilata sinne liikeeseen ennakkoon. No koodit lukivat ja huomenna pe menee laittoon kun osa saapunut.
Tänän katsastus suoritettu ja läpihän se meni.

RSOCUstin

#9
AFS boksi vaihdettu 472e taisi olla. Nyt pitäisi pelittää.
Seuraavaksi Lumiselta tilattava uudet polttimot. Katsotaan pitääkö sitten vielä tilata lisävaloa.
Tuo vt25 mitä tulee höylättyä on tunnettu runsaista peura/hirvikolareista. Valoa siis olisi hyvä olla.
Edellisessä kun oli ne 35w ledit lisävalot niin ilo oli päästellä.
Ainakaan vanhoilla polttimoilla tuo nykyinen ei ainakaan vielä ole yllättänyt näkyvyydellä.

RSOCUstin

#10
Taas oltiin korjaamolla 247tkm mittarissa. Ilmastoinnin läppämoottorit jumissa. Lämmintä tuli vain kuskin puolelta. Keskeltä ja apukuljettajan puolelta tulikin sitten aika kylmää. Kapiini oli aika kylmä -2 pakkasella. Uutta osaa sisälle ja hintalappu 335e :) No nyt ei pääse paleltuun.

Viikko sitten sain myös talvivanteet ja renkaat autoliikkestä. HKumho kitkat vuodelta 2016 ja TM testin viimeiset. Pintaa maksimit mutta muusta kunnosta ei tietoa.
Tilaukseen lähti Hakka9 205/50/17 huomenna pitäisi olla pihassa. Kohta vois nuo kitkat veivata alle ja vaihtaa myöhemmin nastat alle kun on enempi talvi.


RSOCUstin

Tuli veivattua 205/50/17 KUMHO kitkat alle.
Havainto oli että etu kesärenkaat olivat kuluneet sisäpinnalta. Eli kulmat perisiillään. Etusissa 4,5mm ja takasissa 6mm pintaa jäljellä.
Pitää huollossa laittaa kulmat kuntoon. Lisäksi oikean etu rengas oli sisäpinnasta vähän revennyt. Ja oli osuma vanteessa myös. Oiskohan mennyt asfaltti katkossa tai montuun ajossa.
Perkutti.
Vaihdellaan sitten nastat alle kun on kunnon talvi :)

RSOCUstin

#12
Kilsoja taas kertynyt, 256.528 mittarissa
Huolto oli 2,5 viikkoa sitten. Perus 30tkm huolto jossa kaikki suodattimet ja nesteet vaihtoon.
Viime viikolla tuli asennettua lisävalot Lumise Predator X2 40w ja hyvin näkee. Hienosäätöä pitää vielä tehdä suuntauksissa ja laitettava tuet paikoilleen. Ei kyllä värise ajossa.
Kitkat on edelleen alla ja katotaan tuleeko talvi kelit ollenkaan. Olen positiivisesti yllättynyt Kumhon kitkoihin jota ovat testien viimeiset olleet aina.




RSOCUstin

Eturenkaat piti tasapainoittaa. Oikealta puuttui painoja. Ilmeni 60-120 kmh nypyttävänä siirtymisenä. Nyt parempi.


RSOCUstin

#14
Ihan on unohtunut tänne kirjoittaa tämä korjaamo käynti.
10.10.2019 248803 kilsoilla alkoi ajotiekone ilmoittelemaan lataus ongelmasta.

Koodit lukuun toteamus että laturi rikki sekä samalla lambda-anturissa vikakoodi.
Molemmat vaihtoon.

Pari päivää korjaamolla ja vara-auto siihen kylkiäisiksi.
Ihanan halpaa 1465â,¬

Nyt mittarissa 259000tkm ja on tullut ajettua juhannuksesta 2019 25500 km.

Syksyllä ostetut nastat on varastossa kun näköjään näillä Kumho TM testin viimeisillä kitkarenkailla on näköjään pärjännyt tämän talven. Kuinkahan hyvät ne voittajarenkaat on kun nämäkin on hyvät :)
Kohta saakin tilata kesärengasta. Kaksi 18" on kuluneet sisäkulmilta tai sitten vaihdan 17" kokonaan ja myyn tuon 18" setin. Aikaa on miettiä.

RSOCUstin

Taas oli painoja hävinnyt renkaista kumma juttu.
Olin lomalla pari viikkoa ja ennen sitä jo tuli havaittua asia.
Nyt sain aikaan käyttää uudestaan Vianorilla. Meni ns. "takuuseen"

RSOCUstin

Kesärenkaat alle 266335km mittarissa. Kesää kohde siis.
Eipä autossa sen kummallisempaa oo ollut. Lisävalot jätin paikoilleen, kiveniskusuojat laitoin kuitenkin.
3vkoa ollut etänä ja pari kertaa käynyt töissä.
Kilsoja siis ei oo tullut paljoan, normi on se 800km viikko.


RSOCUstin

Vuosi tuli täyteen autolla, 39tkm tullut ajettua. Mittarissa 272099km.
Jos ei ois coronaa tullut ois vuosi kilsat olleet n.45tkm.
Pakko etätyö vähensi kilsoja.

Juhannus aattona tuli vaihdettua koiranluut eteen, olivat ihan loppu.
Motonetista hain vahvistetut 23,90e/kpl.
Alkuperäiset on sellaista u-muotosta rautatankoa, nykyiset pyöreää noin 10mm tankoa voi olla paksumpaakin vähän.
100km koeajolenkin kävin heittämässä ja tukeva on nyt ajaa.

Tämä oli jo kolmas ogu johon nuo vaihtanut. Saisi vaihtaa aina ekan kerran 150tkm kohdalla. Oguhan on tuuliherkkä ja heti huomasi että auttoi vähän.

RSOCUstin

#18
Skoda sai tänään alle uutta gummia, rahti toi Ruotsista.
Tuuma koko pieneni ja muutui hiljaisemmaksi ja paremmaksi ajaa.
Nyt siis alla 225/45R17 94W PIRELLI CINT P7 XL, 77,71e/kpl. Rengastyöt Vianorilla 85e.

Edelliset oli 225/40/18 Nordman SZ, olivat jämäkät mutta kovaääniset.

Huoltoon olisi 4000km joten sitä vielä ennen kuin talvirenkaat saa veivata alle.
Mittarissa nyt 280tkm

RSOCUstin

#19
Skoda huollettu Mäkelän autotalossa Järvempää 282604km mittarissa.

Edellinen huolto 26.11.2019 254506km
28098km ajettu melkein 11kk aikana.

Laskeskelin että ilman etäilyä ja kevään sulkua olisi mittariin tullut +12000km eli yhteensä n.40tkm.
No eipä tullut mutta ihan ok kilsat.

Taas voi huoletta ajella 30tkm, toivottavasti kestää :)

Huollossa tehty:
Tarkastushuolto ja öljyt
Ilmansuodatin
Raittari, aktiivihiili
DSG6 ölpät ja suodatin. Edellisillä oli ajettu 45tkm, ajattelin kuitenkin vaihtaa.

552,00â,¬

RSOCUstin

#20
Skoda sai talvirenkaat alle 24.10.2020. Etänä menee ja kilsoja tulee todella vähän.
2krt viikkoon tullut töissä käytyä ja lapsia vietyä harkkoihin yms.

Pätkäajon kirjoja ollut että dpf alkoi itsestään ilmoittelemaan. Tilaa pöntössä on vielä laskennallisesti 13g.
No hanaa motarilla ja kaikki kunnossa. Kulutuskin noussut kun enempi pätkää kuin matkaa.


Kivaltahan tuo auto näyttää.
Mittarissa nyt n.284tkm






RSOCUstin

Tännekkin jotain pikku updatea.
293tkm mittarissa.

Auto pelailee ok.

Jarrut pitäis laittaa, levyt aika huonossa hapessa. Ja laturin vapaakytkin kihnuttaa. Ja kohta kahden vuoden aikana tullut 60tkm eli laatikko-ölpät ja suotimet vaihtoon.
Jarruja kyselin hovihuoltajalta Kokkolan autohuollosta 650e kaikki ympäri ja siihen päälle laturinvapaakytkin 150e ja ölpät 200e. Joten toimintatonni siihen sitten :)

Lisäksi DPF kaipaisi pesua taidan Porvoon Fiksuksella käyttää lomalla se on 300e.

Kaikki siis 1300e. Sitten onkin hyvä viedä katsastukseen.

Kaksoismassa alkoi pitämään pientä ääntä pari viikkoa sitten eli sekin kesti sen melkeen 60tkm :) Pitäisiköhän alkaa kyselemään Autodocilta osatakuun perään :)

Vai pitäisikö suosiolla rempparahat laittaa auton vaihtoon :)

RSOCUstin

Skoda sai tiistaina uudet jarrut ympäri. Mittarissa 295090km.
Käytin pienpajalla hinta 250e halvempi. Eli vain 434e :)

Takapalat hajosi irrotettaessa oli jäänyt varmaan jarru talvella jumittaan. Oli aika sileä jo pala.
Takapää taisi hieman laahata lisäksi. Pitäisi muistaa jarrutella välillä kunnolla.
Levyt oli kuluneet jo sellasen 3mm uralle, reunat oli korkeat. En tiedä onko tuohon vaihdettu jarruja miten edellisten omistuksessa. Epäilen että jos on niin korkeintaan palat. Koska edessä oli palaa vaikka kuinka. Mutta tosiaan levyt ei olisi mennyt katsastuksesta läpi.


RSOCUstin

DPF pönttö valo ilmoitteli taas itsestää. Se on kunnossa. Mittarissa 303800km ja 72g näyttäis olevan käytetty laskennallista varausta.
8g siis tilaa "jäljellä.

Marraskuussa ollut sama show. Motarille oli mentävä ajamaan lämmöt kuntoon pöntössä.
Viikko sitten kyllä ajelin Säkylään ja takaisin 480km joten ois pitänyt riittää taas hetkeksi matka-ajon lämmöt.

Huomaa että on tällä viikolla ollut pätkäajoa paljo enempi niin heti alkaa valo vilkkumaan.



RSOCUstin

Talvirenkaat alle 305900km mittarissa. Kesärenkailla tuli vain 16472km ajettua.

13kk tullut vain 23tkm. Huoltoon olisi n. 7tkm.
Kilsat puolittuneet normaalista. Kiitos etätöiden ja muuton kesällä 2020 Porvooseen.
Työmatka nyt vain 43km suuntaan kun se Vihdistä oli 67km suuntaan.

Kovasti houkuttelisi vaihto. Mutta kesälltä tehty jarrut, laturi laitettu 2v sitten yms. kaikkea pientä niin ei vielä.

V60

Onko näkemystä, että millaiseen vaihto aikanaan kohdistuu?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: V60 - 06.11.21 - klo:22:28
Onko näkemystä, että millaiseen vaihto aikanaan kohdistuu?

Kyllä se diesel on :)
(Kaasu voisi olla toinen vaihtoehto, ehkä). Konsernin kulkine jos on niin dsg7 ei käy, varsinkaan kuiva.
Ei ole mahdollisuutta latailla enkä hybridistä perusta.

Pari työntävää pyörää voisi olla seuraavassa lisää ja ehkä korkeampi.
Adaptiivisesta cruisesta en haluaisi luopua, webasto myös ja koukku pitää olla.

Varmaan Outdoor  / Scout jos samassa merkissä pysyy.
Tai sitten Kodiaq / Karoq kun niitä alkaa kohtuu hinnoissa tulemaan vaihtoon.







Captain J

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 07.11.21 - klo:16:52
Konsernin kulkine jos on niin dsg7 ei käy, varsinkaan kuiva.
Eikös nyky-vagginoissa awd:n jatkeena oleva dsg7 ole ihan pätevä laitos? Ainakin sellainen perusvarman askin kuva itsellä tuosta laatikosta.
Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Captain J - 10.11.21 - klo:11:45
Eikös nyky-vagginoissa awd:n jatkeena oleva dsg7 ole ihan pätevä laitos? Ainakin sellainen perusvarman askin kuva itsellä tuosta laatikosta.

Se märkä7 on kuulemma hyvä. Tuli 2019 siitä ei ole paljoa vielä kirjoiteltu miten kilsoja kestää. Onko yhtä hyvä kuin märkä6.

Mullahan oli se yksi kuiva7 Ogu ja siitähän meni laatikko ja mekatroniikka. Ja niitähän on mennyt monella muullakin.

RSOCUstin

Mitäs tänne.
310 000 km helmikuussa 2022 oli huolto. Normi ölpät, kaikki suodattimet ja laturinvapaakytkin.  Sirkutus ei loppunut, ilmastoinnin kompuran pään laakeri ääntää.
317 000 km juhannuksen jälkeen laitettiin uus ilmastoinninkompura. Autodocista 200e muistaakseni ja työtä 200e Kannuksessa pikkupajalla.
322 624 km tänään vaihdettiin eteen uudet renkaat Pirellin P7 225/45/17, 2 kesää kestivät edelliset.

Tässä maailmanpoliittisessa tilanteessa ei kannata harkita vaihtoa kun auto on kunnossa. En saanut edes tarjousta kun kesäkuussa kävin muutamaa autoa katsomassa. Liikaa kilsoja... 

Ajelua, ajelua, ajelua...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy