1,9 tdi golfin moottorihäiriövalo syttyy toistuvasti

Aloittaja Sepittäjä, 14.06.19 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

No niin,taas taistellaan tämän golfin kanssa ( moottorityyppi ATD ja vuosimalli 2005 4motion variant).
Ajon aikana aivan normaalinipeudessa tuntuu pieni nytkähdys ja moottorin vikavalo syttyy. Sen jälkeen auton käyttäytymisessä ei tunnu eikä kuulu mitään havaittavaa poikkeuksellista. Saattaa olla ,että tehoa puuttuu ihan " hitusen verran " mutta en ole varma.
Vikakoodiksi tulee PO299 , joka poistuu kyllä kun se poistetaan, eikä tule heti takaisin. Nyt on kerran uusiutunut eli ongelma on esiintynyt kaksi kertaa muutaman päivän välein. Kysymys on, että mistä syytä vikakoodiin alkaisin etsimään ????? Ja mitä " remppaa" nyt on tiedossa ?????

M_M

Ahtopaineesta sitä syytä tuon vikakoodin perusteella pitäisi lähteä etsimään. Jumiutuva ahtimen säätömekanismi tai sitten komponentit jotka niitä siipiä ohjaavat ovat viallisia, tai ahtimen "ohitusventtiili" (diverter valve, mikä se suomeksi onkaan) on viallinen tai jossain on ahtopainevuoto tai sitten alipainevuoto.

Siinä nyt ainakin muutama mahdollisuus alkuun, diesel-tietäjät varmaan osaavat sanoa paremmin mikä se tyypillisin vikakohta olisi tuollaisilla oireilla. Jumiutuvat siivet ainakin yleensä oireilevat niin, että kovan kiihdytyksen päätteeksi tulee vikatila, eikä niinkään tasaisessa ajossa kuten sinulla.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Daatta

Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Sepittäjä

Jälleen ovat neuvot oikein hyviä ja varmaan jossain vaiheessa hyvinkin tarpeeseen  mutta toistaiseksi on nyt menty viikon verran niin,että poistin vikakoodin 2 kertaa tarvekekapulalla, Valo on jäänyt syttymättä sen jälkeen eikä mitään oireita autossa ole. Nyt vähän ihmetyttää se,että voiko näöissä vehkeissä vian korjaaminen joskus olla näinkin helppoa ? Vikakoodin poistamisen jälkeen en ole muuta poikkeavaa tehnyt kuin annoin hetken aikaa melkoista " haipakkaa" moottorille...........
Onko " oikea" remontti odottamassa vai oliko tämä tällä kertaa tässä ? Nyt saa arvailla ne, joilla on kokemusta ja näkemystä näistä,kiitos !

M_M

Eiköhän se oikea remontti ole edelleen odottamassa. Mutta tietenkin huoletonta ajomatkaa voi hyvällä tuurilla olla edessä paljonkin, ennen sitä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dosetti

Voi ne kai joskus antaa vikakoodin ja jos auto antaa poistaa sen eikä saman tien pamahda takaisin niin jatkaa ajamista. Niin ne merkkihuollossakin tekee, ensin kokeillaan koodin poistoa. Oma kokemus on osoittanut sen, että kyllä siellä oikea vika on olemassa ja odotuttaa itseään kunnes pahenee taas eli hyvä niihin on varautua ainakin henkisesti. Ei kannata liikoja etukäteen murehtia, sitten kun tulee niin korjaa pois.

Sepittäjä

Joo...... jaa..... miksikähän ne eivät siellä merkkikorjaamossakaan korjaa sitä vikaa heti samantien,kun koodin poistavat ????
Itsekin olisuin jo heti korjannut jos olisin tiennyt, minkä kohdan korjaisin ?
Mulla kyllä sanottiin monimerkkikorjaamossa,että voi olla,että tuo vikakoodi ei tästä syystä tule enää koskaan.........
Mutta kun ei näistä tiedä ainakaan meikäläinen mutta luulis merkkikorjaamossa tiedettävän ja korjattavan eikä vaan poistella koodeja........... ( Siis, jos se niin helppoa olis )

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Sepittäjä - 25.06.19 - klo:16:23
Joo...... jaa..... miksikähän ne eivät siellä merkkikorjaamossakaan korjaa sitä vikaa heti samantien,kun koodin poistavat ????

Sen takia varmaan kun ei kuluttaja anna lupaa pojille vaihtaa puolen autoa uusiin osiin. Merkkari korjaisi kyllä varmasti muutoin mielellään.

edit. taitaa auton arvo jo ylittyä sillä kun katsotaan ETKAsta hinnat uusille alipaineletkuille, liittimille ja n75 venttiilille sekä lisätään siihen vaihtotyön hinta. Puhumattakaan sitten uudesta ahtimesta ja siiihen liittyvistä tarvikkeista.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Eikös se olis somaa, jos ne siellä merkkihuollossa vaihtaisivat vain sen osan, joka on rikki,eikä puolta autoa ????? Ei se taida aina kovin paljon enempää osata ( eikä viitsiä) se merkkihuolto kuin tarkka harrastelija ?????

Taas tässä mun tapauksessa ei ole " ekana" kyse kustannuksista, vaan vikatilanteen hallitsemisesta ja oikean tiedon saamisesta. Kun itse työt tekee, niin eipä siitä juuri työstä laskua taida tulla.
Olispa mulla huono tuuri jos uusi alkuperäislaatuinen ahdin olis 10000 km ajossa jo hajonnut ja pitäis alkaa uutta hommaileen........ Mutta eihän näistä näköjään tiedä........ Alipaineletkuthan ei ole kustannuserä eikä 75 maltaita maksa......... Kun vaan tietäs,että missä se vikapaikka piilee ??????
Mutta toisaalta, mikäs tässä ,ajellaan menemään,kun mitään ylimääräisiä valoja ei näy ja autolla tuntuu olevan kovat menohalut jopa traileri perässä..........

Jultsu

Eivät ne siellä merkkarilla sen paremmin omaa selvännäkijän kykyjä. Jos vikakoodit eivät selkeästi kerro missä vika niin sitten vaihdetaan ja kokeillaan.

Alipaineletkua saa kyllä motonetistä parilla eurolla metri, mutta VW-pussukassa sen hinta kymmenkertaistuu. Aito n75 lienee myös vähintään pari sataa, ja jos vaihtoa varten pitää purkaa esim. puskuria ja keulaa irti (Passat 3B) niin jo noista kertyy isompi lasku kuin mitä auton arvo on.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

dosetti

Jos mitään pienellä omatoimisella katsomisella ei näy (esim. alipaineletkuissa hiertymää/reikää tms) niin ajaisin menemään. Sitten kun ja jos vika selvemmin antaa ilmoittaa itsestään ja vikakoodia ei anna poistaa tai se tulee saman tien takaisin, tarkempaan syyniin. Tuollaiset intermittent-viat eli satunnaiset voivat ihan hyvin johtua vaikka jostain summatekijöistä, joista eivät siellä merkkitiskilläkään tiedä. Onko ilmanputsari vaihdettu, joku ahtoputki halki/huonosti kiinni tai klemmari huonosti kiinni tms)?

Daatta

Niin, mikseivät vaan suoraan korjaa sitä vikaa, sensijaan että pitää tutkia, testata ja kokeilla.  ??? ::)

Kukin voi itse kouluttautua oman autonsa erityisosaajaksi ja hoitaa tuollaiset pikkujutut itse, rautaisella ammattitaidolla. Muussa tapauksessa pitää vaan antautua muiden armoille...
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Sepittäjä

Jäi mieltä askarruttamaan sellainen asia,että millaista menettelytapaa Jultsu tämän asian käsittelyyn pyrkii suosittelemaan ? Kysyn kun ei se mulle oikein viestin säsällöstä avaudu. Vikavalo ei ole vielä palannut..........Pitäiskö jostakin " korjata" vai viedä auto paaliin ??????

Jultsu

Suosittelen samaa mitä Daatta tuossa ylempänä. Opettele korjaamaan omaa autoasi pelkkien vikakoodien perusteella, ylimääräisiä / turhia / ehjiä osia vaihtamatta, niinkuin ammattilaistenkin pitäisi osata.

Valitettavasti vaan se oppiminen käy useimmin epäonnistumisten kautta, eikä valmiita ratkaisuehdotuksia ole läheskään aina saatavilla valmiiksi pureskeltuina kokonaisuuksina.

Ainoa fakta juttu tässä keississä on että ehjä auto / ehjät komponentit eivät anna vikakoodeja. Joku on siis jostain rikki.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Ei voi vikakoodien perusteella NYT opetella korjaamaan,kun koodeja ei ole, vikavalo ei ole viikkoon syttynyt ja kaikki hommat autossa tuntuu pelittävän. Näkemyksiä tuntuu olevan,että jotain on rikki....... Mikähän se mahtaisi nyt sitten olla, jota korjaisin ????
Aikaisemmin tässä ketjussa esitettiin epäilys,että vikavalo ja koodin ilmestyminen SAATTAISIVAT JOSKUS OLLA NS.TURHIA VÃ,,ITTEITÃ,,. Nyt en taas tiedä, voiko näin olla vai miten lie ???? Kokeneet kaverit ovat esittäneet,että tässä keississä jokin on rikki.......................................................... Kyllä opettelu on vaikeaa. ( Aina välillä )

Jultsu

Kyllä vain. Kuten aiemmin kerroin, ehjä auto ei vikakoodeja sytyttele.

Nyt kun koodit ovat syntyneet, siinä on ensimmäinen vihje siihen mikä on vialla ja millä tavalla.
Nyt kun ne on nollattu ja ne eivät enää uusiudu, se on vihje numero kaksi.

Merkkarilla ensimmäiset korjaustoimenpiteet lienevät N75 venttiilin sekä alipaineletkujen uusinta "sokkona", aivan kuten itsekin tässä tilanteessa tekisin mikäli tuon vian haluaisin korjata enkä vain luottaa sokeasti siihen ettei se enää uusiudu auton eliniän aikana.

Mikäli tämä korjaustoimenpide ei tuota haluttua lopputulosta vaan koodi uusiutuu jälleen X ajan kuluttua, voidaan siirtyä tekemään muita toimenpiteitä ja tästä kokemuksesta on taas opittu pikkuisen enemmän "korjaamaan autoa"
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tarzi

Merkkarilla tutkitaan onko letkut ehjät ja testataan solenoidi. Tai itse teen ainakin niin. Kai ne jotkut sokkona uusii osia
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Sepittäjä

Mitähän tuo Jultsun mainitsema vihje kaksi pitää sisällään ? MIstä se vihjeen antaa ?

Enpä ole nyt ryhtymässä vaihtamaan osia sokkona. Valmistaudun kyllä siihen,että vikakoodi voi ilmestyä uudelleenkin mutta korjaan vasta sitten kun koodi jää poikeasti murheeksi eikä vain vilahda. Olen ymmärtänyt että PO 299 vikakoodin taustalle on tekniikan kannalta kohtuullisen vaarattomat tekijät/syyt ja jos näin on, niin eihän remontilla mitään kiirettä ole.????
Tarzilta  joudun oman tietämättömyyteni vuoksi kysymään,että mitä solenoidia tarkoitat ja miten sen testaisit ? Missä kohdassa autoa solenoidi " asustelee ?" Toimiiko se sähköllä vai alipaineella  ?

Olen jo tähän mennessä saanut areenalaisilta hyviä vihjeitä ja neuvojakin.Kiitos vaan niistä kaikille vaivaa nähneille.

Nyt ajellaan ja seuraillaan....varsinkin sen vikavalon ilmestymistä ja moottorin tehoja. Jos /kun koodi jää päälle, niin sitten " rempataan." ihannetilanteessa valmiin suunnitelman mukaan käyden läpi letkut,n75 ,solenoidin ja muut paikallistetut epäilyttävät kohteet.

Voisko koko homman lähtötilanteena kuitenkin olla se,että autolla on pitkän aikaa ajettu vain lyhyutä matkoja ja hyvin " pappamaisesti " kaasutellen ??????

Mukavaa päivän jatkoa vaan taas !

Jultsu

Mikäli vikakoodi syntyy, se nollataan ja se ei heti uusiudu, on se vinkki siitä että mitään täysin ilmiselvää / totaalituhon kärsinyttä komponenttia ei tule löytämään. Näin on asia esimerkiksi alipainepuoleen liittyvien koodien kanssa.

Mikäli esim. VNT-ahtimen siivet eivät vaan suostu ohjautumaan vaikka kuinka nollaisi koodia pois ja sama aliahdoista kertova vikakoodi pomppaa aina takaisin, on se selkeä vinkki siihen että VNT-säätimelle ei tule alipainetta eli kannattaa ensitöikseen lähteä etsimään irronnutta / katkennutta alipaineletkua.

Mikäli tuo yo. sama koodi tulee, se nollataan ja se ei heti uusiudukaan, vikakohde lienee paljon vaikeammin havaittavissa ja tällöin kyseessä saattaa olla salakavalasti sisältä päin murtunut letku jota ei silmin välttämättä huomaa laisinkaan vaan kaikki letkut tulee irroittaa ja käydä manuaalisesti taivutellen ja käännellen läpi (tai sitten vaan uusia suosiolla kuten tuossa ylempänä kirjotinkin..)


N75 on tuo ahtopaineen ohjaussolenoidi joka muuntaa ECUlta saapuvat jännitearvot alipaineeksi ja päästää X määrän alipainetta lävitseen ahtimen säätömekanismille, aina tarpeen mukaan.


Ja edelleenkin, ehjä auto ei anna vikakoodeja vaikka sillä ajelisi 100-vuotias pappa metrin eteenpäin yhden kerran kuukaudessa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Kannattaa hankkia käsikäyttöinen alipainetesteri. Kiinasta saa setin parilla kympillä ja Motonetista 60 rahalla. Sillä on helppo löytää vuodot ja testata VNT alipainekellon toiminta.

Samaa settiä voi käyttää myös jarrunesteen vaihtoon ja -ilmaukseen.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765151/MTX-Special-Kasikayttoinen-alipainepumppu--testilaitesarja

Sepittäjä

Lienee raportoinnin aika tässä "keississä."

O.b. , Jultsu ja muutama muukin kommentoija oli vian suhteen oikeilla jäljillä. Vikakoodien luvun merkitykseen kylläkin luotettiin noitten kommenttien perusteella tässä yksittäistapauksessa vähän liikaakin........
Nyt loppujen lopuksi kun häiriön syyt poistettiin, niin vikakoodeja ei sitä ennen loppusuralla enää tullut lainkaan...... Aivan " tavaratalokapula" näytti ahtopaineet ym. arvoja joista saatti päätellä,että panetta on alakierroksilla ( 2000-3000 rpm) liian vähän, joten aLIPAINELETKUJEN KIMPPUUN käytiin. Korjaaminen tapahtui niin,että parinkolmen letkun päät olivat murtuneet sentinparin matkalta . Ne vialliset pätkät katkottiin pois ja letkut kiinni paikoilleen. Ja kas kummaa : AHTOPAINEET JA AUTON KULKU PALAUTUIVAT AIVAN SELVÃ,,STI.
Ei ollut tarpeen " uusia puolta autoa" eikä ostella osia eikä lopulta juuri kokeillakaan mitään muuta kuin alipaineletkujen tiukkuus ( ja irrotettuna ulkonäkö siinä kiinnityskohdassaan )
Että nyt tässä on taas opittu omaa autoa huoltamaan ja korjaamaan kivisen polun mutta halvan reitin kautta. Voimme sanoa,että varsinaisia remonttikustannujsia ei tullut edes sitä Motonetin letkujen hinkintahinnan vertaa. JA HYVÃ,, SEKÃ,, KIVA NIIN ! Kiitos myötäeläjille !
Vaikuttaa siltä,että tällä tavalla oikkuhiljaa kenittynyt moottorin väännön ( =tehon ) puute on kovin yleistä näissä vaggineissa, joten antaisin nyt " KOKEMUKSEN SYVÃ,,LLÃ,, RINTAÃ,,Ã,,NELLÃ,, VIHJEEN " kaikille, joiden autoissa tällaisia huolia on,että tutkikaa ja HYVIN HERKÃ,,STI uusikaa kaikki alipaineletkut tai ainakin varmistukaa liitoskohdissa letkujen " terveellisyydestä ". Usein lienee selkein homma UUSIA KAIKKI ALIPAINELETKUT OIKEAN KOKOISILLA LETKUILLA , jotta vähäisetkin piilovuodot saadaan pois. VIKAKOODIT EIVÃ,,T NÃ,,KÖJÃ,,Ã,,N AINA TULE AVUKSI...........
Tämä juttu lienee remonttitöiden osalta tullut loppuun käsitellyksi.

Ps. Tuo o.b. :n neuvo,että alipainetesteri kannattaa hankkia on varmastikin ihan hyvä vinkki. Voin hyvin kuvitella kuinka paljon testeri olisi nipeuttanut vikojen löytymistä........ en kuitenkaan sitä vielä hankkinut vaikka " tipalla " oli jo......... (se hankinta)

SNG

Alipaineletkut ovat aika kriittinen ja vähälle huomiolle jäänyt asia.

Octavia Scoutissa 2.0tdi (BMM) koneella. Jätti muutama viikko sitten tielle kun ensin hävisi jarrutehostus ja sitten tehot moottorinvikavalon kera. Nilkutti muutaman kilometrin päässä olleel ABC:lle josta hinattiin merkkihuoltoon.

Alipaineellahan käytetään turbon siipien säätöä, jarrutehostinta ja usein myös EGR-venttiiliä. Tuossa BMM:ssä EGR:ää tosin käytetään sähköllä.

Yksi alipaineletku oli murtunut jarrutehostimen läheltä ja vain se uusittiin. Muut letkut olivat kuulemma hyväkuntoiset. Merkkariliikkeen osahinta oli jotain 60-70â,¬ luokkaa eli mielestäni aikas hintava. Muut pari alipaineletkua olisivat olleet samaa hintaluokkaa. Tuon yhden letkun uusiminen töineen 204â,¬.


Jultsu

Taisin jotain mainita merkkarilla autonsa huollattamisen hinnasta tällaisissa tapauksissa... ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Joo...jyllä Juktsu asiasta mainitsi ja teki vertailulaskelmiakin.
Lisäksi hän on AKTIIVISESTI tuonut esille sitä,että näissä ongelmissa olevien KANNATTAA ENSI TÖIKSEEN SELVITELLÃ,, ALIPAINELETKUJEN KUNTO OIKEIN HUOLELLISESTI.
Mainittuja näkemyksiä on helppo kannattaa varsinkin nyt kun on omakohtaista kokemusta.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.07.19 - klo:11:28
Taisin jotain mainita merkkarilla autonsa huollattamisen hinnasta tällaisissa tapauksissa... ::)

Eipä tullut lueskeltua tätäkään ketjua ennen kuin liian myöhään  ;D

Rahaa se vaan on. Samalla vaihtui tuulilasi kun satuttiin olemaan viikko lomareissussa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy