A4 B9 ASS ääni surkea.

Aloittaja Max355, 01.06.19 - klo:14:55

« edellinen - seuraava »

Max355

Onko kokemuksia Motonetin Ground Zero aktiivisubbareista? Parantaako äänenlaatua, kun kytkee takana varapyöräkotelössa olevan "kaiuttimen" tilalle.
Saako kojelaudan päällä olevaa "kaiutinta"  mitenkään säädettyä? Pilaa koko äänimaailman.
Volvo S90 D4 AWD
Audi A4 2.0 TFSI
Fillari

Jultsu

Hyvinkin todennäköisesti ei paranna, ainakaan jos niitä auton soittimen / DSP:n omia äänenkäpistelyitä ei saa pois päältä. VCDS kiinni autoon ja katsomaan että mitä sieltä saisi koodailtua.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

dwntime

Ton ikäsessä Audissa ei vcdsllä koodailla enää oikein mitään. Tuon MIBin asetukset saa säädettyä parametriseteillä erilaisiin kaiutinkonfiguraatioihin. Hankalaksi homman tekee että myös kytkennät soittimen takaa pitäisi muuttaa. Lähdöt muuttuvat myös fyysisesti erilaiseksi.
VCDSllä ei tuota datasettien flashäystä pysty tekemään.

Joten ei kovin helposti onnistu on vastaus.

TLU13

Fader säätö melko takapainotteiseksi niin saa keskialueen honotusta hiukan kuriin. Marmorilta saa myös jotain 80euron ohjelmistopäivitystä millä pitäisi olla äänenlaatua parantava vaikutus.  ::)  Hifiä  tuosta systeemistä saa kuitenkin vain komponenttien vaihdolla ja auton vaimennuksella.
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

Enskatus

Joo elementit vaihtoon ja vaimennusta kehiin. Nyppäsee keskikaiuttimen piuhan irti niin saa sen pois sotkemasta.

Paras näissä on tuo perussysteemi, jota lähtee sitten laajentamaan ja parantamaan.

th

Eka 2016 sedan oli aivan karmea, jos volaa laittoi yhtään, niin tuntui, että kaikki rämisee ja kolisee ja vähäinenkin basson lisääminen sai hattuhyllyn pärisemään. Seuraavassa 2018 B9 avantissa homma toimii jo selkeästi paremmin, vaikka edelleen subin säädön puute hieman harmittaa. Ei kuitenkaan räminöitä ja ääntä kärsii laittaan hieman enemmänkin.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

Max355

 Nyppäsee keskikaiuttimen piuhan irti niin saa sen pois sotkemasta.

Tuo auttanee aluksi. Samaten takapään "subbarin" elementin vaihto tai koko subbarin vaihto.
Mistä löytyy keskiäänisen johdot paehaiten? pitääkö purkaa kojetaulu?
Volvo S90 D4 AWD
Audi A4 2.0 TFSI
Fillari

Daatta

En ymmärrä miksi keskikaiutin pitäisi poistaa, nostaa äänikuvaa ylemmäs ja toisto pysyy paremmin kasassa. Näin ainakin Seatissa, tuskin Audilla on huonompi toteutus...

Ritilän pitäisi lähteä nostamalla irti, sen jälkeen elementin saa pois ja piuhat irti. Ei tarvitse purkaa kojetaulua.  ::)

Edelleen vaimennus (ovet+takakontti) on paras tapa parantaa OEM-laitteiston toistoa. Jos lähtee vaihtamaan elementtejä, niin vaimennus on silloinkin ensimmäinen steppi.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 12.06.19 - klo:08:31
En ymmärrä miksi keskikaiutin pitäisi poistaa, nostaa äänikuvaa ylemmäs ja toisto pysyy paremmin kasassa. Näin ainakin Seatissa, tuskin Audilla on huonompi toteutus...

Ritilän pitäisi lähteä nostamalla irti, sen jälkeen elementin saa pois ja piuhat irti. Ei tarvitse purkaa kojetaulua.  ::)

Edelleen vaimennus (ovet+takakontti) on paras tapa parantaa OEM-laitteiston toistoa. Jos lähtee vaihtamaan elementtejä, niin vaimennus on silloinkin ensimmäinen steppi.
Keskikaiuttimella ollaan paikattu stereofonisia ongelmia kun pelkällä stereofonialla ei säätöteknisistä syistä (= säätöjen puutteellisuuden vuoksi ) ole saatu synnytettyä etuäänikenttään vakaata keskialuetta. Kun stereofonia hahmottaa koko ääniestraadin, myös keskialueen, niin keskikaiutinta ei tarvita. Toimivassa stereofoniassa keskikaiutin on turha, jopa haitallinen.

Keskikaiutin on ollut halvempi tapa tuottaa edes jonkinmoista "uutisääntä", kuin laittaa äänilähteeseen/vahvistimeen riittävästi prosessointia.
Golfkärry Mk 7.5

Daatta

Vaikea uskoa että millään prosessorilla saa nostettua keskiäänisten polvisoundia yhtään mihinkään. Toki jos laitetaan tonnin erillissarja ja tonnin prosessori niin silloin on enemmän mahdollisuuksia. Mutta se ei onnistu OEM-maailmassa ihan jo hinnan takia. Vanhemmissa malleissa (Octavia?) oli kolmitie-etupäätä, jos keskiääniset ovat ovissa ylhäällä niin tilanne on lähtökohtaisesti parempi.

"Stereofonia" vaatii täydellisen äänikentän mikä ei autossa onnistu mitenkään. Kotonakin mieluummin kuuntelee prosessoitua ääntä kuin stereofonista. Pilalla, joo kaikki on pilalla.  ;D

Mutta ottakaa vaan keskikaiuttimet irti ja kertokaa miten vaikuttaa. Saako uutistenlukijan äänestä enää selvää yms.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 12.06.19 - klo:10:41
Vaikea uskoa että millään prosessorilla saa nostettua keskiäänisten polvisoundia yhtään mihinkään. Toki jos laitetaan tonnin erillissarja ja tonnin prosessori niin silloin on enemmän mahdollisuuksia. Mutta se ei onnistu OEM-maailmassa ihan jo hinnan takia. Vanhemmissa malleissa (Octavia?) oli kolmitie-etupäätä, jos keskiääniset ovat ovissa ylhäällä niin tilanne on lähtökohtaisesti parempi.

"Stereofonia" vaatii täydellisen äänikentän mikä ei autossa onnistu mitenkään. Kotonakin mieluummin kuuntelee prosessoitua ääntä kuin stereofonista. Pilalla, joo kaikki on pilalla.  ;D

Mutta ottakaa vaan keskikaiuttimet irti ja kertokaa miten vaikuttaa. Saako uutistenlukijan äänestä enää selvää yms.
Ã,,änimaailma on omansa. Perushyvissä ja säätöjä mahdollistavissa  2-tie erillissarjoissa ( + 2-tie taka- ) homma toimii mainiosti, jos soitin on riittävän toiminnallinen säädettävyydeltään. Uutistenlukija, kuten soololaulajakin ovat nätisti oikealla paikallaan ja orkesterin soittimet on eroteltavissa sekä leveys-, että syvyysinformaatioltaan.
Hyvä äänikokonaisuus on jopa helpompi synnyttää laadukkailla 2-tiesarjoila kuin 3-tiesarjoilla. Kaikki on mahdollista kun osaa.
Käykää kuuntelemassa parhaita harrastelijoiden aikaansaannoksia esimerkiksi autohifikilpailuissa. Parhaat aikaansaannokset ovat vaikeita voittaa kotilaitteistoilla, ellei sitten ole kysymys kotiin rakennetusta erityisestä kuunteluhuoneesta.
Golfkärry Mk 7.5

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 12.06.19 - klo:12:23
Hyvä äänikokonaisuus on jopa helpompi synnyttää laadukkailla 2-tiesarjoila kuin 3-tiesarjoilla. Kaikki on mahdollista kun osaa.
Käykää kuuntelemassa parhaita harrastelijoiden aikaansaannoksia esimerkiksi autohifikilpailuissa. Parhaat aikaansaannokset ovat vaikeita voittaa kotilaitteistoilla, ellei sitten ole kysymys kotiin rakennetusta erityisestä kuunteluhuoneesta.

Juu, mutta miten tämä liittyy Audin äänentoiston parantamiseen järkevästi ja edullisesti? Siihen auttaa vaimennus ja elementtien vaihto, jos äänentoisto on perusmallia ilman vahvistinta ja DSP:tä. Plug-and-play DSP-vahvistimista on myös hyviä kokemuksia, jos sellaisen saa Audiin.

Itse harrastin autohifiä parikymmentä vuotta, silti olin yllättynyt kuinka hyvin Seatin Sound System ja sittemmin Beats Audio soivat. En koskaan saanut itse rakennettua mitään vastaava... Ehkä vika oli vaan minussa, tiedä sitten.  :P
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

dwntime

Ja vieläpä kun ottaa huomioon että SSS sisältää tismalleen samat kaiutinelementit kuin perus 8 kaiuttimen audio lisättynä 15â,¬ keskiäänellä ja 100â,¬ subbarilla. Ilman mitään lisävahvistinta. Että hintaluokka huomioiden kyllä se ihan ok soi mutta hifiä tuosta ei saa oikein mitenkään. Toki on todella herkkä käytetylle äänilähteelle.

Beatsissa sitten tulee jo eri elementit ja soittimen perässä on vieläpä erillinen vahvistin näille.

Daatta

Sound Systemissä on vahvistin, DSP:n lisäksi. Mutta se ei ole erillinen kuten Beatsissa.

LainaaSEAT Sound System

Our premium sound includes ten high performance speakers, plus ten digital amplifiers* with Digital Sound Processor (DSP) technology and a total minimum continuous output offer exceptional music reproduction.

Mutta tämä alkaa karkaamaan vähän kauan Audin hifistämisestä. Se on uudessakin autossa mahdollista, esimerkkinä olkoon Powersetin Ocatavia:

https://www.powerset.fi/powerset_octavia
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.06.19 - klo:08:35
Sound Systemissä on vahvistin, DSP:n lisäksi. Mutta se ei ole erillinen kuten Beatsissa.

Siellä on tismalleen sama soitin kun 8 kaiuttimen laitteessa, ainoa ero SSS:n kanssa on tuossa että soittimelle ajetaan eri parametrit sisään jolloin muutamat äänilähdöt soittimen takaa muuttuvat erilaiseksi. Käytännössä etudiskanttilähdöt muuttuvat keskiääni ja subbarilähdöiksi.
Samasta soittimesta ei yht'äkkiä enempää tehoja saa irti oli siellä sitten millainen kaiutinsetti takana tahansa.

Tuo amplifier ja DSP on kyllä ihan puhdasta markkinointibullshittiä.

Olen tähän asiaan tutustunut melko tarkkaan kun omaan Leoniin olen tuon SSS:n jälkiasentanut ja olen parametrit yms. flashailly tuohon soittimeen.

Tätä nimenomaan tarkoitin myös tuolla aiemmalla viestillä että näissä MQB laitteissa ei oikein VCDS:llä tee hirveästi kun suurin osa muutoksista pitää tehdä flashaamalla ohjainlaitteelle eri datasetti riippuen siitä millainen konfiguraatio tai toiminnallisuus ohjainlaitteelta halutaan.

Daatta

Hyvä että tuli tämäkin selväksi.  :)
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy