Nykimisongelmainen kolopallo, apua!

Aloittaja mazoo, 28.04.19 - klo:16:05

« edellinen - seuraava »

mazoo

Noniin elikkäs minulla on projektiluontoinen kippo pihamaalla seisomassa ja olen tässä pikkuhiljaa yrittänyt laittaa sitä oikeasti kuntoon ja ajoon. (vm.98 Golf) Autoon on vaihdettu osaa jos toista ja vikakoodeja se ei anna. Oireet senkun vaan jatkuu, joten osaisiko joku asiaan perehtynyt vinkata missä se vika oikeasti voisi olla?

Oireet:
-Tyhjäkäynti seilaa
-Kylmällä koneella ei tahdo ottaa yli 3000kierrosta
-Lämpimällä koneella ei toimi oikein ensinkään, eli se ei meinaa pysyä edes käynnissä ja hirveä röpötys kun yrittää polkea kaasua


Toimenpiteet ja vaihdetut osat:
-Sytytystulpat, tulpanjohdot on myös melko uudet
-Bensasuodatin
-Kaasuläppä on puhdistettu
-Lambda vaihdettu
-Imuputki vaihdettu

Siinäpä ne tärkeimmät taisi tulla. Kertokaa nyt #&%* onko tässä enää mitään tehtävissä vai onko Kuusakosken korjaamo seuraava osoite?

M_M

Ihan perusjutuista kai ensin kun ei mainittu, eli onhan kaasuläpälle tehty sopeutus puhdistuksen jälkeen?

Mitä näyttää fuel trimmit? Entäs lambdasäätö tyhjäkäynnillä?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mazoo

Kaasuläpälle on tehty sopeutus. VCDS löytyy, mutta en ole kovin pitkälle päässyt sen kanssa, ei ihan äly riitä sen kanssa.

Mistähän ryhmästä mahtaa tuo Fuel Trim ja Lambdan säätöarvot löytyä, jos nyt vielä kerran kokeilis tuolla VCDS:llä tutkia?

M_M

Measuring value blocks, groupit 32 ja 33.

Fuel trimmit nollaantuu joka kerta kun vikakoodit nollaa, joten jos ne on nollilla niin autoa pitäisi pystyä ajamaan jotta partialiin tulisi jotain järkevää. Tyhjäkäynnin säätö tietysti toimii jos auto nyt ylipäänsä käy tyhjäkäyntiä. Nämä groupissa 32.

Group 33 näyttää reaaliaikaisesti millaisen seoksen lambda näkee. Jos lambda control on plussalla niin lambda rikastaa seosta ja jos miinuksella niin laihentaa. Ihannetilanne tietysti lähellä nollaa, mutta eipä se koskaan tasan nollassa pysy.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mazoo

32 ja 33 groupit näytti vain että not available eli ei vissiin noin vanhassa autossa näy.. :o

M_M

Oltiinhan nyt varmasti mitta-arvoja katsomassa eikä basic settingsien puolella?

Jos varmasti on mitta-arvoista katsottu eikä löydy, niin ei kai niitä sitten siellä ole.  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mazoo




Tämmöseltä ne groupit näytti.

M_M

Näyttää olevan piraatti-VCDS käytössä, niin saattaahan se siitäkin johtua ettei noita näy...

Tai sitten niitä ei oikeasti ole.

EDIT: tosin tuohan olikin niin vanha auto, että ne voi vielä löytyä jostain muualta. Nuo standardit mittalohkot otettiin ilmeisesti käyttöön vasta jossain 1999-2000 tienoilla. Sitten ei auta kuin selata niitä läpi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mazoo















Mitään en itse juurikaan noista ymmärrä, mutta kuvittelisin että jotain noista vois saada irti jos osaa tulkita. :D

M_M

Adaptation idle ja adaptation partial on ainakin tuoreemmissa autoissa ne fuel trimmien mittalohkot nimeltään. Jotain sellaisia etsisin.

Helpointa olisi tietysti tehdä vaan control channel map noista mitta-arvoista ja liittää se tänne...

Sillä oletuksella että tuo ikivanha piraattiversio kyseistä toimintoa tukee.  :P
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mazoo




Tässähän tämä (ainakin luulisin  ::) ) jospa tästä olis jotain apua mystiseen vikaan.

M_M

Kait se on sitten uskottava, ettei noin vanha ECU osaa kertoa niitä seoksen korjausarvoja.  :(
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

TDiih

Onko kyseinen yksilö Magneti Marellin sähköllä, vai paremmilla Boschin kilkkeillä? Isän vanhan Polon AEL-moottorissa oli MM:n virranjakajan sisäkalut aivan täyttä silppua. Vaihdoin toisen jakajan tilalle, viikon päästä hajosi bensapumppu, ja auto paaliin ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

mazoo

Pitänee viikonloppuna tutkia miltä virranjakaja näyttää. Taidan puhdistaa myös egr:n varmuuden vuoksi, vaikka en usko että noin paljon voisi vaikuttaa (tai eihän sitä ikinä tiedä noista vehkeistä). Huomasin tuossa kun "yritin" kaasutella niin imusarjassa poksahteli välillä, liekkö se kertoo jotain missä vika voisi olla?

Jasca

Jos imusarjassa poksuu, niin viittaisi mielestäni joko sytytysongelmaan tai sitten imuventtiilivuotoon.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

mazoo

Mittasin autosta puristuspaineet, niin kaikki näyttivät olevan 13-13,5 eli sen suhteen kaikki ok, vaikka autolla on ajettu vasta reilu 400tkm  :D Ja eihän tuossa mallissa ollu egr:ää ollenkaan.

No nyt rupes näyttämään viimesellä jotain vikakoodia:

00533 - Idle speed regulation
            19-10 - Lower limit - Intermitted

mazoo

Olisko kellään hyviä ideoita, mitä seuraavaksi? Oisko jotain seppää Joensuussa kuka vois tulla joutessaan vilkasemaan tuota autoa?  ;D

Vekkula

Olenkohan nyt ihan umpisokea mutta en löydä mistään mainintaa että mistä moottorista mahtaa olla kysymys?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

mazoo


dosetti

Imuilmavuoto tai uusi lambda huonolaatuinen?

mazoo

Löyty yks imuilmavuoto. Tuo on imusarjan alapuolelta jos ei saa kuvasta selvää. Osaapahan olla piilossa. Pitää vaihtaa uus letku ja testata taas.


matrix movie explained

mazoo

Letkun vaiholla parani käynti huomattavasti. Edelleen näyttää tuota samaa vikakoodia. Mutta kun kaasuttelee niin tyhjäkäynti jää 1800 kierrokseen ja siitä pikkuhiljaa laskee 950-1000 kierrokseen. Yks äijä epäili että oisko kaasuläppä menny sököks, mitä ootte mieltä? Eihän kellään sattus nurkissa pyörimään joutavana?

mazoo

Meniköhän kaasuläpän sopeutus pieleen kun näyttää tuota. Lukemat kyllä vaihteli ja tasottu sitten. Vielä tyhjäkäynti seilaa.


M_M

Tuo 00000100 ja 00 käsittääkseni tarkoittaa sitä, että sopeutus on onnistunut.

Mutta kokeilepa sellaista, että menet ECUn adaptaatiovalikkoon. Annat groupin olla 00, painat read, save ja yes. Toista kolme kertaa. Tämän pitäisi nollata perusteellisesti kaikki ECUn oppimat (mahdollisesti vähän kehnot) arvot.

Sen jälkeen vielä kerran basic settings group 098 ja kaasuläpän adaptaatio.

Sitten kone käyntiin ja ajelemaan.

Ei välttämättä auta mitään, mutta kannattaa kokeilla nyt kuitenkin. Ideana on siis se, että tuon group 00 arvon lukemisella ja tallentamisella (toistettuna kolmesti) saadaan varmasti "puhdas pöytä" jonka päälle tehdään tuo puhdistetun kaasuläpän adaptaatio. Sen jälkeen kannattaa ajella jonkin aikaa, ennenkuin tekee johtopäätöksiä. Näissä on sellainen(kin) ominaispiirre, että tyhjäkäynnin asettuminen vaatii jonkin verran aikaa ja ajelua, vaikka kaikki mahdollinen sopeuttelu onkin tehty pohjalle.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mazoo

Kertookehan tyhmälle vielä mistä löytyy ecun adaptaatiovalikko. On vielä aika uus asia tuon vcds:n käyttö.

M_M

Otat yhteyden moottorinohjaimeen (tai mihin tahansa moduuliin), niin näet tämän ruudun. Oikeassa reunassa keskellä Adaptation.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mazoo

Tyhjäkäynti parani huomattavasti, nyt laskee melko nopeesti 900-1000 kierrokseen. En oo vielä käyny koeajolla. Joku 10 min kaasuttelin paikallaan niin ei ainakaan vielä näyttäny vikakoodeja. Ainut on enää kun polkasee kaasun puoleenväliin niin hyvin toimii ja sillon on kierrokset rajottimella, mut sitkun polkee yli puolen kaasun niin rupeaa hyytymään.

M_M

Kunhan autolla on ajeltu jonkin verran, niin sitten voi varmaan paremmin arvioida onko siellä vielä jotain vikaa vai ei. Nuo tuon aikaiset moottorinohjaimet on hyvin hitaita opettelemaan tavoille, nollauksien ja sopeutuksien jälkeen. Vaatii ajoa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mazoo

No nyt on käyty 100km lenkki ajelemassa. Ensimmäiset 30km toimi moitteetta mut sit rupes vähän pätkimään kiihyttäessä mut tasakaasulla kulki kun juna. Tyhjäkäynti laski 1100 kierrokseen nopeaan, sit laski hitaasti sinne 850 kierrokseen.

Vikakoodia rupes myös antamaan:
00537 - Lambda (oxygen sensor) regulation
18-00 - upper limit

M_M

Lambdan mielestä seos on laihalla, eli imuvuotoa tai bensansaantiongelmaa.

Tosin, jos se alkuun toimi ja vasta 30km ajon jälkeen alkoi temppuilla, niin se oire sopisi kyllä vialliseen lambdaankin joka on vaan näkevinään koko ajan laihaa seosta ja pikkuhiljaa vetää seokset pieleen.

Sehän oli kyllä vaihdettu, mutta jos se oli joku tarvikeosa niin ei siitä varma voi olla.

Imuvuotojen metsästystä tai taatusti laadukkaan (kalliin) lambdan vaihtoa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy