EU-normikulutus ja havaittu kulutus

Aloittaja Quality, 04.12.09 - klo:22:38

« edellinen - seuraava »

himppe

TM:n testin innoittamana tutkailin valmistajan ilmoittamia kulutuslukemia omalle ja kaverin autolle. Audi nousee tässäkin vertailussa esiin erikoisella tavalla. Golfin ja A3:n voimalinjojen pitäisi kaiketi olla lähes yhtenevät ja Audissa on painoakin Golfia enemmän, mutta silti Audin ilmoittamat kulutukset ovat merkittävästi alhaisemmat kuin Golfissa kautta linjan. Olisi mielenkiintoista tietää, mistä noin isot erot kulutuksessa voivat johtua.

Moottorina kaikissa 90/92kW 1.4TSI.

                                A3 SB       Golf HB     A3 SB         Golf HB
                                manuaali   manuaali   automaatti   automaatti
Omamassa, kg             1370        1290        1385           1316
Kaupunki, l/100km        7,3           8,2          6,6             7,7
Maantie, l/100km         4,9           5,1          4,8             5,0
Yhdistetty, l/100km      5,8           6,2          5,5             6,0

Oman keppivaihteisen Golf VI:n tankkauksista laskettu todellinen keskikulutus vuoden ajalta (~18tkm) on 6,3l/100km. Melko lähelle ilmoitettua keskikulutusta siis päästään, vaikka ajo onkin yli 90%:sti alle 10km siirtymiä kaupunkiympäristössä.

vkjoki

Kuten edellä on jo kerrottu Audi A5 125 kW 1.8 TFSI:llä VTT:n mittaama normikulutus oli peräti 34 % korkeampi kuin Audin ilmoittama kulutus (8,2 vs. 5,7 l/100km). Onkohan missään näkynyt Audin vastinetta?

Ajoin pari vuotta sitten 30 000 km VW Golf VI 118 kW DSG 1.8TSI:llä. Kyseiselle autolle VW ilmoitti normikulutukseksi 6,6 l/100km. Toteutunut kulutus oli:
- talvella 6,7
- keväällä 6,3
- kesällä 6,1
- syksyllä 6,3
Siis kulutus jäi muutaman desin alle normikulutuksen kuten myös muilla viime vuosien autoillani. Ainakaan Volkkari ei huijannut.

Uudelle A3:lle Audi ilmoittaa 132 kW 1.8TFSI:n normikulutukseksi 5,6. Saas nähdä, kuinka realistinen tuo kulutustieto on. Seatilta ja Volkkarilta en ole nähnyt vielä normikulutustietoja tuolle uudelle 1.8TSI-versiolle.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

#32
Päivitän alunperin tässä ketjussa kohdassa 21.10.2010 olleen tekstin 8.11.2012-tilannetta vastaavaksi:

Tarkastelun kohteena on, kuinka omassa käytössä olleiden autojen toteutuneet kulutukset suhtautuvat normikulutukseen. Oma ajosykli on tietenkin erilainen kuin EU-sykli, ja tässä tarkastelen, johtaako ajosyklien erilaisuus aivan erisuuruisiin poikkeamiin EU-normikulutuksesta eri autoilla. Mitä taas ajotapaan tulee, ajolleni ovat tyypillistä ripeät kiihdytykset, turhien jarrutusten välttäminen, nopeusrajoitusten kohtalainen noudattaminen ja pienellä kuormalla (= 1-2 aikuista) ajaminen.

Vertailuun sopivimpana kulutustietona pidän syksyn kulutusta, koska syksyllä ilmastointilaitteen ja lisälämmittimien kulutukset eivät vaikuta kulutuslukemiin. Niiden aiheuttama kulutushan ei ole mukana myöskään EU-normikulutuksessa.

Tässä toteutuneen kulutuksen (syksy) suhde yhdistettyyn EU-normikulutukseen:
VW Polo 1.9 TDI 74 kW: 4,9 / 4,9 = 100 %
VW Golf 2.0 TDI 103 kW: 5,3 / 5,4 = 98 %
Toyota Auris 2.2 D-4D 130 kW: 6,1 / 6,2 = 98 %
VW Golf 1.4TSI A(DSG-6) 103 kW: 6,5 / 7,1 = 92 %
VW Golf 1.8TSI A(DSG-7) 118 kW: 6,3 / 6,6 = 95 %
Volvo S60 2.0 D3 A(Geartronic-6) 120 kW: 5,5 / 5,9 = 93 %
Ford Focus 2.0 TDCi A(Powershift-6) 120 kW: 5,3 / 5,3 = 100 %
Keskiarvo: 97 %.

Syksyisin kulutus on siis ollut keskimäärin 3 % alle EU-normikulutuksen. Vaihteluväli on ollut 92 -100 %, mitä en pidä sen paremmin pienenä kuin suurenakaan vaihteluvälinä.

Olen kuvitellut, että ajosyklissäni on kaupunkiajoa tuollaiset 20 % ja maantieajoa noin 80 %. Koska maantieajon osuus on noinkin korkea, yhdistetyn kulutuksen sijaan taitaisikin olla järkevää verrata toteutunutta kulutusta EU-maantiekulutukseen.

Toteutuneen kulutuksen (syksy) suhde EU-maantiekulutukseen:
VW Polo 1.9 TDI 74 kW: 4,9 / 4,0 = 123 %
VW Golf 2.0 TDI 103 kW: 5,3 / 4,6 = 115 %
Toyota Auris 2.2 D-4D 130 kW: 6,1 / 5,2 = 117 %
VW Golf 1.4TSI A(DSG-6) 103 kW: 6,5 / 5,6 = 116 %
VW Golf 1.8TSI A(DSG-7) 118 kW: 6,3 / 5,4 = 117 %
Volvo S60 D3 A(Geartronic-6) 120 kW: 5,5 / 4,6 = 120 %
Ford Focus 2.0 TDCi A(Powershift-6) 120 kW: 5,3 / 4,4 = 120 %

Prosentit ovat siis 123, 115,117,116, 117, 120 ja 120 (keskiarvo = 118). Prosenttiluvussa on vaihtelua suhteellisen vähän, vaikka autoja on neljää merkkiä, vaihteistoina manuaalia ja automaattia ja polttoaineena bensiiniä ja dieseliä.

Tämän aineiston perusteella saan siis eri autoilleni varsin osuvan kulutusennusteen, jos oletan kulutuksen asettuvan hieman EU-normikulutuksen alapuolelle tasolle 118 % EU-maantiekulutuksesta. Tämä antaa selkeästi paremman ennusteen kuin esimerkiksi painottamalla EU-maantiekulutusta 80 %:lla ja kaupunkikulutusta 20 %:lla, vaikka 80/20-painotus periaatteessa vastaakin omaa ajoani.

Tässä seitsemän auton aineistossa EU-normikulutus on osoittautunut kuluneen kymmenen vuoden aikana aivan erinomaiseksi toteutuvan kulutuksen ennustajaksi - paljon paremmaksi kuin kenenkään toisen autoilijan käytännön kulutus. Näin siitä huolimatta, että autoissa on ollut manuaaleja ja automaatteja, dieseleitä ja bensoja ja automerkkejä on ollut neljä.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

AutoBildin numerossa 21/2012 oli kulutustestissä neljä ekomallia (ilman hybriditekniikkaa). Kyseisten autojen kulutukset olivat seuraavat (EU-normi - testilenkki - taloudellisen ajon ekolenkki):

BENSIINIMALLIT
- VW Polo Blue GT 103 kW 1.4 TSI ACT: EU 4,6 - testi 5,7 - eko 4,7
- Peugeot 60 kW 1.2 Activ VTi: EU 4,5 - testi 5,5 - eko 4,5

DIESELIT
- Hyundai 55 kW 1.1 CRDi: EU 3,6 - testi 4,5 - eko 3,9
- Skoda Fabia 55 kW 1.2 TDI: EU 3,4 - testi 4,4 - eko 4,1

Tulosten tarkastelua:
- testilenkillä sekä bensiini- että dieselkäyttöiset autot kuluttivat litran yli normikulutuksen
- vaikka kulutus nousi käytännön ajossa yli EU-normin, kulutus jäi kuitenkin varsin pieneksi: dieselit n. 4,5 ja bensiinit n. 5,5
- VW:n sylinterien lepuutustekniikalla varustetun ACT-moottorin kulutus ei noussut käytännössä enempää kuin muidenkaan moottoreiden
- taloudellisen ajotavan ajossa bensa-autojen kulutus putosi normin tasolle, mutta dieselien kulutus jäi puoli litraa normia korkeammalle; siis testatuilla bensiinimoottoreilla oli käytännössä mahdollista ajaa EU-normin mukaisella kulutuksella
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

FU2

Autobild 22/2012: vertailussa Audi A3 2.0 TDI, VW Golf 2.0 TDI BMT, Kia Cee'd 1.6 CRDi ja Skoda Octavia 2.0 TDI.

Testikulutuksista näkee hyvin, miten ainakin VW-autojen kulutus pienenee uudesta sukupolvesta huolimatta lähinnä paperilla. Skodan olisi pitänyt olla selvästi heikoin kulutusvertailussa, mutta käytännön testilenkillä Skodan kulutus oli 5,5 vs. EU-keski 4,8 kun Golf kulutti 5,4 ja EU-keskikulutus on 4,1. Autobildin lenkki sisältää kaupunki-, maantie- ja moottoritieajoa suunnilleen kolmasosan kutakin. (Audi 5,3 vs. 4,1 ja Kia 5,3 vs. 3,8)

Oli se TM:n taannoinen testi toteutettu hyvin tai huonosti, niin sen ja esim. tämän vertailun mukaan autovalmistajat pitävät virallisia tahoja pilkkanaan tällä pelleilyllä.

TM:n jutusta (ja useista TM:n talvivertailuista) pisti silmään myös se, miten autot eivät läpäise tyyppihyväksynnän päästövaatimuksia (dieselit lähinnä typen oksidien osalta). Laittaako tehtaat typäreihin jotain golden samppeleitä, jotka on viritetty läpäisemään päästörajat? Ja kukaan ei oikeasti valvo linjan päästä putkahtavien tekniikan ihmeiden todellista CE-kelpoisuutta.

Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

vkjoki

^ Tuossa testissä testilenkillä kulutus oli yli EU-normikulutuksen seuraavilla prosenteilla:
- Audi +29 %
- Kia +39 %
- Skoda +15 %
- VW + 32%

Testilenkin kulutus voi hyvin olla vaikkapa 20 - 30 % yli EU-indeksikulutuksen, koska EU-normikulutusta määritettäessä auton lisälaitteet eivät ole käytössä ja ajosykleissä voi olla paljonkin eroa. Mutta kyllä tuosta lukusarjasta näkee, että uusimmilla ekomalleilla on paljon vaikeampi ajaa EU-normikulutuksen mukaisella kulutuksella kuin aiemmilla malleilla. Itsestään selvä syy tähän on se, että uusimmat automallit viritetään aiempaa tarkemmin niin, että EU-normitestissä saadaan mahdollisimman pienet kulutusarvot.

TM:n numerossa 12/2012 olleessa kulutusmittaustestissä ei pidetty todennäköisenä, että itse kulutusmittauksissa huijattaisiin. Nimittäin mittauksen tekevät valtuutetut testilaitokset (esim. VTT) tarkalleen direktiivin mukaisesti, ja mittauksissa tehdään useita toistoja. Mittaushuijauksen sijasta TM epäili, että autonvalmistajat ilmoittavat mittauslaitoksille pienemmät ajovastusten arvot kuin mitä ajovastukset todellisuudessa ovat. Ajovastukset ovat kulutusmittauksessa syöttötietoja.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Hevonlörö

Juuri noista syistä olen erityisen kiinnostunut autolehtien tekemistä koeajoista. Silloin kun ajo on todellista ajoa liikenteessä ja kulutus on mitattu tankkauksista. Vaikkakin valitettavasti aina silloin tällöin joku toimittaja kuittaa kulutuksen ajotietokoneen lukemilla.

papparatsi

Muistakaa todellisia kulutuksia mitattaessa, niin itse omalla autolla kuin autolehtien testijormat testijormataipaleillaan, että kulutukseen vaikuttavat miljoona ja kuusi muuttujaa.

Ilmeisimmät ovat tietty renkaat ja rengaspaineet, jotka tekevät helposti desejä jopa litroja / 100km.

Lisätään yhtälöön karkea kotimainen nastoilla karhennettu tienpinta vrs vaikkapa Espanjan sileääkin sileämpi asfaltti.

Lämpötilat -5C omassa testissä ja +10C jossain toisessa. Lämmityslaite/ilmastointi vievät kulutusta suuntaan tahi toiseen.

Keli. Tienpinta märkä/luminen/jäinen ja kas polttoainetta menee enemmän kuin toisaalla.
Vastatuuli nostaa pirusti kulutusta. Wanha uskollinen pumppari maantienopeuksissa parinsadan kilsan matkalla tutulla reitillä tutuhkoissa olosuhteissa heittää 4,5l --> 5,5l kun oikein puhaltaa vastaan.

Jo pelkkä auton likaisuus nostaa ilmanvastusta kun on oikein karhea hiekkainen/kurainen pinta vrs juuri pesty+vahattu. Samoin kuran/hiekan/saven/lumen/jään kertyminen näkymättömiin paikkoihin auton alustassa sotkee ilomanohjainten suunniteltua toimintaa.

Popitetaan testitaipale parin sadan watin voimalla ...

Lasinpyyhkijät ... tuulilasin+ajovalojen pesurit ...

Päivävalot/lähivalot/kaukovalot ...

Tehdään pari rivakampaa ohitusta ... joudutaan tekemään pari "turhaa" liikennetilanteesta johtuvaa jarrutusta + uusi kiihdytys matkanopeuteen ...

Pannaan nuo kaikki nippuun ja lisätään vielä tusina muuta niin soon siinä. Ihme jos tuollaisen reissun jälkeen päästään lähellekkään luvattuja optimikulutuksia.

Mut ei mulla mitään asiaa ollut. Kunhan halusin muistuttaa että noita tekijöitä piisaa niin alhaisten kulutuslukemien puolustajille kuin myös kritisoijille.

Skula

Vuoden kun ajeloo samaista tapaa kuin ennenkin, sitten voi alkaa vetää jotain johtopäätöksiä kulutuksesta ja sen vertailua edellisiin ajokkeihin, joilla ajettu mitäsuunnilleen samoja pätkiä..

Kaikkein huvittavimpia on nää, ajoin 100km stintin ja kulutus oli sitä ja tätä, niin ainakin teoriassa, koska ajotieturin näyttöön pitää lisätä 4,5665336%, kun edellisen vuoden tiistaina mittasin tuollaisen eron tankatessani..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Newman

Lainaus käyttäjältä: papparatsi - 03.01.13 - klo:12:24
Pannaan nuo kaikki nippuun ja lisätään vielä tusina muuta niin soon siinä. Ihme jos tuollaisen reissun jälkeen päästään lähellekkään luvattuja optimikulutuksia.

Mut ei mulla mitään asiaa ollut. Kunhan halusin muistuttaa että noita tekijöitä piisaa niin alhaisten kulutuslukemien puolustajille kuin myös kritisoijille.
Ã,,lä viitsi sotkea hyviä mielipiteitä järjellä.  :D

VAG!

#40
Lainaus käyttäjältä: papparatsi - 03.01.13 - klo:12:24
Muistakaa todellisia kulutuksia mitattaessa, niin itse omalla autolla kuin autolehtien testijormat testijormataipaleillaan, että kulutukseen vaikuttavat miljoona ja kuusi muuttujaa.

Mut ei mulla mitään asiaa ollut. Kunhan halusin muistuttaa että noita tekijöitä piisaa niin alhaisten kulutuslukemien puolustajille kuin myös kritisoijille.

Jotenkin minulla on sellainen kutina, että TM ei mittaa tasaisen nopeuden maantiekulutusta autolla missä on niin paljon kuraa päällä, että ilmanvastus kasvaisi merkittävästi, tiellä missä on 20 senttiä lunta, tuulilasinpyyhkijät ja kaukovalot päällä, tee reippaita ohituksia ja jarruttele kesken mittauksen, käytä eri ilmanpaineita kuin valmistaja suosittelee, popita hanat kaakossa tai aja testiä kovassa vastatuulessa. En toki tiedä varmaksi, kun en ole ikinä nähnyt mittausolosuhteita, mutta uskoisin, että mittauksia ei tehdä näin.

Saatan toki olla väärässä, koska kyse on vain uskomuksesta.

Lainaus käyttäjältä: Skula - 03.01.13 - klo:12:28
Kaikkein huvittavimpia on nää, ajoin 100km stintin ja kulutus oli sitä ja tätä, niin ainakin teoriassa, koska ajotieturin näyttöön pitää lisätä 4,5665336%, kun edellisen vuoden tiistaina mittasin tuollaisen eron tankatessani..

+1

Itse kun ajotieturia kalibroin, niin tankkasin reilusti yli 200 litraa, ennen mitään muutoksia. Ja silloinkin eka ja viimeinen tankkaus samalla pistoolilla. Siltikin virhettä jäi vielä varsin paljon, mutta alkoi olemaan jo toleranssien rajoissa. Auton matkamittarinkin virhe jäi huomioimatta.

papparatsi

LainaaJotenkin minulla on sellainen kutina, että TM ei mittaa tasaisen nopeuden maantiekulutusta autolla missä on niin paljon kuraa päällä, että ilmanvastus kasvaisi merkittävästi, tiellä missä on 20 senttiä lunta, tuulilasinpyyhkijät ja kaukovalot päällä, tee reippaita ohituksia ja jarruttele kesken mittauksen, käytä eri ilmanpaineita kuin valmistaja suosittelee, popita hanat kaakossa tai aja testiä kovassa vastatuulessa. En toki tiedä varmaksi, kun en ole ikinä nähnyt mittausolosuhteita, mutta uskoisin, että mittauksia ei tehdä näin.

Mutta ne lämpötilat, tuulet, ja muut (jotka kyllä TM kiitettävästi ilmoittaa mittauksissaan) sekä ohitukset, jarrutukset ja muut ovat aina läsnä eikä niistä eroon pääse ku pahuksen hyvällä tuurilla. Sitä hekään eivät raportoi millainen oli liikennetilanne siinä-ja-siinä vaiheessa ja/tai koko reissun ajan. Kyllä kunnon ohituksella pääsee eroon kohtalaisesta määrästä polttoainetta vrs tasanopeudella ajo.
Mut ei täs oo tarkoitus alkaa inttämään. Pointti tuli varmasti selväksi.

Kuis moni meistä on tehny hyvän (yrityksen) kulutusmittauksen jollain pätkällä ja jättäny huomioimatta vaan sen yhen ohituksen/jarrutuksen johon meni jokunen desi menovettä? Kokemuksesta tiedän että soon pahuksen helppoa.

VAG!

#42
Lainaus käyttäjältä: papparatsi - 03.01.13 - klo:14:22
Mutta ne lämpötilat, tuulet, ja muut (jotka kyllä TM kiitettävästi ilmoittaa mittauksissaan) sekä ohitukset, jarrutukset ja muut ovat aina läsnä eikä niistä eroon pääse ku pahuksen hyvällä tuurilla. Sitä hekään eivät raportoi millainen oli liikennetilanne siinä-ja-siinä vaiheessa ja/tai koko reissun ajan.

Tasaisen nopeuden kulutus mitataan muun liikenteen ulkopuolella tasakaasulla ajaen. Kilometrin mittainen osuus ajetaan luonnollisesti molempiin suuntiin, jotta tuulen vaikutusta mittaustulokseen voidaan vähentää.

Mut ei täs oo tarkoitus alkaa inttämään. Pointti tuli varmasti selväksi.

EDIT: Jos TM:n suorittamat mittaukset oikeasti kiinnostavat, niin täältä voi lukea lisätietoja. Jos jokin yksityiskohta jää vaivaamaan, niin toimitus on vastannut sekalaisiin kysymyksiin ihan aktiiviseen.

vkjoki

Hyvä luettelo tuo papparatsin luettelo siitä, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun verrataan EU-normikulutuslukemia toteutuneisiin kulutuksiin!

Mutta kyllä omakin käsitykseni on, että TM:n kulutustestaajat osaavat varsin hyvin vakioida mittausolosuhteet, kun he määrittävät kulutuksia eri vakionopeuksille, siis kuten Kukkanen tuossa edellä toteaa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Katsotaanpas EU-normikulutuksen suhdetta toteutuneeseen kulutukseen omilla Volkkareillani. Otan kaikista vertailuarvon joulukuulta, jotta saan mallivuoden 2013 Golf 7:nkin mukaan tarkasteluun. Golf 7:ssa oli kylläkin joulukuussa niin vähän ajettuja kilometrejä, että sen kulutuksesta pitäisi vähentää muutama desi, jotta lukemat olisivat vertailukelpoisia.

Kulutustiedot ovat alla muodossa: toteutunut / EU = toteutumis-%.

Dieselit:
- 2003 Polo 1.9TDI: 5,2 / 4,9 = 106 %
- 2004 Golf V 2.0TDI: 5,6 / 5,4 = 104 %

Bensiinimoottoriset:
- 2008 Golf V 1.4TSI: 6,5 / 7,1 = 92 %
- 2009 Golf VI 1.8TSI: 6,5 / 6,6 = 98 %
- 2012 Golf VII 1.4TSI: 6,1 / 4,7 = 130 %

Yleensä joulukuun kulutus on ollut sekä dieseleillä että bensiinikoneilla suunnilleen EU-normikulutuksen tasolla - lukuunottamatta ainoaa ekomallia eli BlueMotion-Golf Seiskaa, jonka toteuma-% on hurjan korkea (130 %). Tuo havaitsemani 130 % ei muuten poikkea juurikaan TM:n testikulutuksesta Golf 7 1.6 TDI BlueMotionilla, jolla toteumaprosentti oli 132 %. Siis Golfienkin kohdalla näkyy erittäin selvästi, kuinka uusimpien ekomallien normikulutuksiin pitää lisätä litran verran, jotta lukemasta saa osviittaa käytännön kulutukseen. Toki Golf VII:n 103 kW:n uudenkarhealle bensiinimoottorille 6 l/100km on kiitettävän pieni kulutusarvo, mutta EU-normikulutukseen verrattuna kulutus on korkea. Vuoden kuluttua joulukuussa kulutus olisi todennäköisesti tasolla 5,7-5,8 l/100km, siis noin litran yli normin.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

papparatsi

Hämmennetääs ny vielä vähän lisää ku kerta vauhtiin päästiin!

Nuo testimittaukset tehdään meikäläisen mittapuun mukaan tuliterillä autoilla. Toki esim. mainittu TM ilmoittaa mittauskohteena olevan ajoneuvon ajetut kilometritkin kuuliasesti, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että uudenkankea auto voi poiketa melkoisesti enemmän ajetusta. Suuntaan tai toiseen. Oman arvioni mukaan mitä vähemmän ajettu sen enemmän se on vielä "uutuuden kankea", mutta tämä näin mielipiteenä.

Tähän kun lisätään viime vuosina epidemian lailla levinnyt uusien moottorien öljyn kulutus (nimenomaan palotapahtumassa eikä ulkoisina vuotoina) joka aiheuttaa ties sun mitä katalysaattorin ja DPF:n ahdistusta ja muuta tukkeutumista ja lisäpolttotarvetta ja muuta palotapahtumaa sekoittavaa niin ...

Omakohtaisen kokemuksen mukaan auton kulutus vakiintuu vasta siellä 100tkm jälkeen mut oma otantani onkin luonnollisesti suppea. Tosin siinä iässä on jo ihan uusia mittaukseen vaikuttavia tekijöitä, kun alkaa esim. laakerit ja filtterit olla kuluneita ja vaihtotarpeessa.


Edelleen. Desejä sinne uppoaa vaikka kuinka olisi mittaajalla puhtaat jauhot pussissa ja yritystä pelissä.

Tietääkös väki tarkemmin saako virallista mittaussykliä ajaa useamman kerran? Onko se kerrasta virallista vai saako ottaa uudet säädöt ja uudet liikennetilanteet ja kelit jne. ja pienin mittaus on se joka jää tilastoihin?

Dirti

Ajokkina 2011 vm Exeo 2.0 TDI 143 hevosta. Tänään ajettiin espoosta kotkaan ja keskikulutus 4,6 l/100 km (vcds:llä säädetty kulutus todelliseksi), keskinopeus 82 km/h, lämpötila -3C tietämillä koko matkan ja keli kuiva.. Lastina 2 aikuista ja 3 vuotias tyttö sekä jonkin verran matkatavaraa.

Mielestäni ei paha kulutus kun tehtaan ilmoittama kulutus matka-ajoon on muistaakseni 4,3l/100 km. Netistä löysin että saman ikäiselle farkulle matkakulutus on ilmoitettu 4,5 l/100 km.

Autossa K&N vaparipaneeli ja polttoaineen seassa käytän Red Linen 85+ lisäainetta, edellisessä Leonissa 1P vaparipaneeli vaikutti kulutukseen pienentämällä sitä joten varmaankin jokin vaikutus nykyisessä kulkineessakin on ( paneeli laitettu heti uutena joten paperisuodattimeen vaikea verrata kulutusta). Ja tuo lisäaine on vaikuttanut positiivisesti alaväännön paranemiseen.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: papparatsi - 05.01.13 - klo:17:38
Tietääkös väki tarkemmin saako virallista mittaussykliä ajaa useamman kerran? Onko se kerrasta virallista vai saako ottaa uudet säädöt ja uudet liikennetilanteet ja kelit jne. ja pienin mittaus on se joka jää tilastoihin?

EU-normikulutukset määritetään alustadynamometrillä laboratoriossa. Näin saadaan eri automalleille vakioidut ja vertailukelpoiset testiolosuhteet. Mittaus tehdään usealla autolla ja toistoja on useita. Virallinen EU-normikulutus on mittaustulosten keskiarvo.

EU-normikulutus ei ole yksittäiselle autoilijalle lupaus käytännön kulutuksesta, vaan lukema, jonka avulla automalleja voidaan verrata toisiinsa. Käytännössä jotkut onnistuvat ajamaan normikulutusta pienemmällä keskikulutuksella, kun taas suurimmalla osalla autoilijoista käytännön kulutus ylittää normikulutuksen. Uusimpien ns. ekomallien ominaisuudet on viritetty niin, että normikulutus saadaan mahdollisimman pieneksi. Niinpä ekomallien kulutuslukemiin alkaa olla lähes mahdoton päästä käytännössä.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Filixon

Helsingin Sanomat 23.2.2013: Tehtaat kaunistelevat autojen päästöjä ja kulutusta.
http://www.hs.fi/tekniikka/Tehtaat+kaunistelevat+autojen+p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6j%C3%A4+ja+kulutusta/a1361514529973

HS:n testaamat autot rehellisyysjärjestyksessä:
http://www.hs.fi/autot/HSn+testaamat+autot+rehellisyysj%C3%A4rjestyksess%C3%A4/a1305650848035

Maahantuojay kiistävät autojen päästölukujen vääristelyn:
http://www.hs.fi/kotimaa/Maahantuojat+kiist%C3%A4v%C3%A4t+autojen+p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6lukujen+v%C3%A4%C3%A4ristelyn/a1361586903128

VTT:n tutkija: Testituloksilla voi vertailla autoja puolueettomasti
http://www.hs.fi/kotimaa/VTTn+tutkija+Testituloksilla+voi+vertailla+autoja+puolueettomasti/a1361587860200

Meidän kalustomme osalta tulokset näyttivät tältä:
VW Golf Plus 1.4 TSI Comfortline 5-ov: Mitattu kulutus 7,0 (ilmoitettu 7,2) l/100 km. Mitatut päästöt 164,0 (ilmoitetut 169,0) g/km. Sijoitus rehellisyysvertailussa: 13.

Honda Jazz 1.4i Comfort (meillä lasikattoinen Elegance) 5-ov: Mitattu kulutus 6,3 (ilmoitettu 5,4) l/100 km. Mitatut päästöt 149,0 (ilmoitetut 128,0) g/km. Sijoitus rehellisyysvertailussa: 143.

Oma käyttökokemus tuntuu vastaavan noita tuloksia. Golf kuluttaa ainakin maantiellä ilmoitettua vähemmän. Jazzin kulutus näyttää olevan niin maantiellä kuin kaupungissakin ilmoitettua suurempi.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

RoccoScientist

Tässä tulee nyt vähän sellainen fiilis, että kohkataan siitä että appelsiinit eivät olekaan omenoita. Kyllä, laboratoriokulutusta varmaan kaunistellaan jonkin verran. Kyllä, autojen markkinoinnissa annetaan monesti ymmärtää, että laboratoriokulutus ja todelinen kulutus ovat sama asia. Ei, laboratorikulutuksen eroa todelliseen kulutukseen ei voi kutsua kaunisteluksi, koska kyse on kahdesta eri asiasta.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Mikko

Kyllähän tämä vielä jotenkin veronkorotuksiksi kääntyy. ;)

dosetti

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 23.02.13 - klo:22:17
Tässä tulee nyt vähän sellainen fiilis, että kohkataan siitä että appelsiinit eivät olekaan omenoita. Kyllä, laboratoriokulutusta varmaan kaunistellaan jonkin verran. Kyllä, autojen markkinoinnissa annetaan monesti ymmärtää, että laboratoriokulutus ja todelinen kulutus ovat sama asia. Ei, laboratorikulutuksen eroa todelliseen kulutukseen ei voi kutsua kaunisteluksi, koska kyse on kahdesta eri asiasta.
Silloin autojen markkinoinnissa ei pitäisi käyttää laboratoriokulutuksia ollenkaan.

Mikko

Miksi ei? Tuohan on ainoa reilu tapa verrata kulutuksia.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 23.02.13 - klo:23:21
Kyllähän tämä vielä jotenkin veronkorotuksiksi kääntyy. ;)

Hiilidioksidipäästölukemaan perustuva vuotuinen ajoneuvovero on kallistunut tämän vuoden alussa.

Jos meidän GPlussaa verotettaisiin HS:n mittaustulosten pohjalta, vero olisi 7,30 euroa pienempi. Jazzista taas maksettaisiin 23,73 euroa enemmän. Näin ollen taloutemme nettohyöty on 16,43 euroa, kun ajoneuvovero perustuu valmistajien ilmoitukseen.

Tuolla summalla taitaa saada vajaat kymmenen litraa bensiiniä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

vkjoki

Kylläpä oli taas eilisen (lauantaina 23.2.2013) Hesarin juttu autojen EU-normikulutuksista osoitus heikkolaatuisesta, pinnallisesta journalismista. Ensin oli verrattu lukupareja, jotka eivät ole vartailukelposia (omenoita oli verrattu appelsiineihin) ja sitten revitty tuloksista shokeeraavia otsikoita: "pahasti pielessä", "suuri puhallus", "manipuloivat".

EU-normikulutuslukujen ja koeajokulutusten vertaaminen on sama kuin otettaisiin Stokkalla ostoksilla oleva Saksan 4x100 metrin viestijoukkue puhutteluun, vietäisiin kadulle ja sanottaisiin: "Vetäkääs pojat tuosta satanen kohti Senaatintoria, katsotaan sitten, huijasitteko eilen satadionilla satasella vai oletteko oikeasti niin nopeita kuin eiliset tulokset näyttävät." Ja sitten miehet vetävät satasen kadulla 20 % hitaammin kuin stadionilla. Ja otsikot kirkuisivat: "Huijareita, huijareita!"

Hesarin artikkelissa on ainakin seuraavat periaatteelliset virheet:
- artikkelissa verrataan laboratoriotuloksia käytännön ajoon, jossa on eri ajosykli kuin E-normikulutussyklissä - tämä on vertailussa perustavaa laatua oleva virhe
- artikkelissa verrataan autoja, joissa on valot ja lämmityslaite päällä autoihin, joissa direktiivin mukaisesti kaikki apulaitteet ovat poissa käytöstä

On huomattava, että moni autoilija pääsee käytännössä alle normikulutuslukujen, jos ajosykli on sopiva ja ajotavat taloudelliset. He voisivat väittää, että autonvalmistajat huijaavat liioittelemalla kulutuslukuja.

Hesarin artikkelissa on mielenkiintoinen kuva, joka esittää Hesarin koeajoautojen keskimääräistä kulutuksen poikkeamaa EU-normikulutuksesta koeajovuoden mukaisena aikasarjana. Siitä nähdään, että poikkeama on kasvanut hurjasti viime vuosina. Siis ns. ekomallit on valmistettu niin, että ne tuottavat normikulutussyklissä erittäin pieniä päästölukemia. Näillä ekomalleilla on erittäin vaikea päästä käytännössä alle normikulutuksen.

Hesarin vaatimus, että normikulutuksen mittaus uudistettaisiin niin, että se kuvastaisi nykyistä paremmin keskimääräisen autoilijan toteutuvaa kulutusta, on ihan perusteltu.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 24.02.13 - klo:08:35
Hesarin vaatimus, että normikulutuksen mittaus uudistettaisiin niin, että se kuvastaisi nykyistä paremmin keskimääräisen autoilijan toteutuvaa kulutusta, on ihan perusteltu.

Teen villin veikkauksen, jos virallisia lukemia muutetaan, Suomen autoveroon tai ajoneuvoveroon ei tehdä muutoksia, joten euromäärä nousee...

repomies

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 24.02.13 - klo:08:52
Teen villin veikkauksen, jos virallisia lukemia muutetaan, Suomen autoveroon tai ajoneuvoveroon ei tehdä muutoksia, joten euromäärä nousee...

Veikkaat varmasti oikein. Onneksi suomalaisen on helpompi niellä tällainen muutos, joka perustuisi hieman realistisempaan (jopa rehellisempään) kulutustietoon. Olen ehkä pesunkestävä luonnontuhoajaidiootti, mutta jotenkin minun olisi ainakin itseni helpompi niellä korotus joka perustuu realistisempiin lukuihin, verrattuna siihen että keksittäisiin taas yksi uusi vero jonka perusteluissa lukee "koska ilmastonmuutos". Vaikka taloudellisesti kyse olisikin ihan yhtäläisestä tappiosta.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: repomies - 24.02.13 - klo:12:21
Veikkaat varmasti oikein. Onneksi suomalaisen on helpompi niellä tällainen muutos, joka perustuisi hieman realistisempaan (jopa rehellisempään) kulutustietoon. Olen ehkä pesunkestävä luonnontuhoajaidiootti, mutta jotenkin minun olisi ainakin itseni helpompi niellä korotus joka perustuu realistisempiin lukuihin, verrattuna siihen että keksittäisiin taas yksi uusi vero jonka perusteluissa lukee "koska ilmastonmuutos". Vaikka taloudellisesti kyse olisikin ihan yhtäläisestä tappiosta.

Tämä koko päästöperusteisuus on aivan täysi susi järjestelmänä, hirveän vaikea ylläpidettävä jokaisessa kaupanteon vaiheessa + valtion byrokratia ja lainsäädäntö. Ja onko se vaikutus ostokäyttäytymiseen edes kovin kummoinen? Vaikutus ilmastonmuutokseen? :D Tulos on se, että ne jotka muuttaa käyttäytymistään, ostavat todennäköisesti tarkoitukseen sopimattomamman auton, koska sen saa halvemmalla. Isompien esim. maasturien kohdalla verotus on aivan käsittämätön, jotain Touaregia myydään minimaalisia määriä, koska siinä on n. 30 000euroa veroa...ja pikkuautossa alle 3000 euroa...Kiinteä vero olisi paljon yksinkertaisempi tai sitten veron poisto, niin saisi autokantaa uudistumaan ja luontokin kiittäisi luonnonystävää...

Hevonlörö

Joku mediassa totesi että testattavat autot viralliseen testiin otetaan pakasta. Ok, mutta minua huolestuttaa se jos valmistajat alkavatkin säätää autonsa siten että kulutukset testissä ovat optimaalisia, mutta vaihteiston välitykset, moottorin toiminta yms. eivät olekaan tien päällä ajajille parhaiten toimivia koska menestyminen kulutustestissä on kaikkein tärkeintä.

Eli voisiko auton saada kulkemaan käytännössä pienemmällä polttoainemäärällä jos säädöt olisivat tähdätty todelliseen kulutukseen.

Vaginisti

Eiköhän tuota tapahdu jo nyt, eihän muuten näitä blue-sitä blue-eco-tätä malleja edes tarvittaisi. Välityksiä säädetään, tehdään kaikenlaisia pikkuviilauksia ja varmasti pohjalla on eu-normit, jotka ei välttämättä edusta käytännön ajamistilanteita. Esim. tässä polossa välitykset on kaupunkiajoon aika omituiset, vaatii tietynlaista ajotapaa, että kulku on sujuvaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy